Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
Alle reacties Link kopieren
quote:IlikeFormentera schreef op 07 december 2009 @ 03:23:

Jouw vriend moet eens wat minder gevoelig worden. Aan sinterklaas en zijn pieten is weinig racistisch te onderscheiden.

Misschien kan hij bij zijn inburgering wat extra uitleg over het sinterklaasfeest vragen. Wie weet helpt dat.Dit vind ik snerend bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 07 december 2009 @ 09:44:

[...]





El Ninjoo sprak zich ongezouten uit en een paar keer is het woord 'gezeik' gevallen.

In dit geval kies ook ik voor dat woord.

Iets aan de kaak stellen, prima maar het Sint & Piet gebeuren dat vind ik zo - langzamerhand - wel een keer gezeik geworden. Persoonlijk.



Oh, op die manier.



Nou ja, ik heb ook geschreven dat ik het gezeik vind. Niet geschreven dat "ze dan maar op moeten zouten" .



Dat dan weer niet
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas is hartstikke fout, maar zooo leuk!

Ik heb twee maal met een ex mogen uitvogelen of Sinterklaas nu wel of niet gevierd zou worden. Eerste ex had een vrij simpele oplossing: we geven ons kind wel veel kadootjes, maar doen niet aan al die Sinten en Pieten onzin. Dat was vol te houden tot kind naar de kinderopvang ging en daar helemaal gek werd gemaakt met het Sinterklaasgedoe. Wat naast ontzettend racistisch ook nog eens een keer volksfeest nr 1. in Nederland is. En het is zo ontzettend leuk om je kinderen blij te zien worden van de goede giften van die gasten en te weten dat je dat allemaal helemaal zelf geregeld hebt

Mijn kinderen hadden wel altijd al meer met Zwarte Piet dan met Sinterklaas. Maar mss geldt dat wel voor alle kinderen?

Tweede ex was wat ambivalent hierover maar had inmiddels niks meer te zeggen, er waren Sinterklaasvierende kinderen in huis. Kind van tweede ex is ook nog eens, al jaaaren, de grootste Sinterklaasfan en is dit jaar ZwartePietje geweest. Hij is ook geschminkt naar zijn vader gegaan. Ze hadden al vrij snel door dat Zwarte Pieten geschminkt waren.

Als je een geschminkt Pietje naast zijn echt donkere vader ziet zitten zie je by the way echt wel verschil hoor



Ik doe niet aan die kulsmoezen van dat Zwarte Piet zwart is omdat 'ie door de schoorsteen is gekropen. Al is dat nog helemaal niet uitgesloten (zie kinderboek van Lisa Tetzner: Levende bezems). Maar tegen de tijd dat onze kinderen zelf kunnen nadenken hebben we het nog wel eens over de racistische component in Sinterklaas. En dan hoop ik dat ze vooral hebben genoten van de feesten
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 07:47:

[...]



Tijd om die 'vriend' de deur uit te doen. Iemand die vanuit 'n andere cultuur naar Nederland komt en daar gaat lopen zeiken op Nederlandse tradities mag opsodemieteren uit ons (???) land. Wel de lusten (???) van ons land willen, maar verder overal over zeiken zou wat mij betreft exit zijn. Sinterklaas en zwarte piet zijn een van de weinige echte nederlandse tradities die we hebben, dus daar moet zeker niets aan veranderd worden voor buitenlandse losertjes met te lange tenen.Hier begin ik maar helemaal niet over...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 07:55:

Oh enneh, wat is er precies politiek incorrect aan 'n traditie waarin zwarte mensen geprofileerd worden als harde werkers? Het is wellicht anno nu niet helemaal waarheidsgetrouw omdat we in de realiteit vaker 'n beeld krijgen van klaplopers en bankhangers, maar zwarte pieten uit het sinterklaasverhaal lopen hun benen onder hun reet uit voor hun baas. Juist 'n erg goed voorbeeld dus!Ach, ik hoef er niks over te zeggen denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het pure discriminatie! Sinterklaas rijdt stilletjes het huis van menig moslimkind voorbij. Waarom brengt hij geen cadeautjes bij moslimkinderen thuis?
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 07 december 2009 @ 09:37:

[...]

Vanuit de oorsprong was de boel ongelijk verdeeld maar dit is intussen bijna 2010 en de zaken staan er inmiddels heel anders voor. Wat ik al zei, voor mijn dochter is het Piet die de stoere is en Sinterklaas moet vooral geholpen worden omdat hij oud is en vooral vergeetachtig. Als hij toch al die slimme pieten niet had, zou het niet goed komen met de cadeaus. Kijk het Sinterklaasjournaal er maar op na.



Van racisme is nú geen sprake meer.

En daar hebben we het over. Over nu.

Helemaal mee eens. Het is hier door een aantal mensen al aangestipt, maar ik denk dat er twee dingen spelen.

1. Het Sinterklaasfeest heeft een niet te ontkennen racistische oorsprong. En toen ik klein was (jaren zeventig, vroege jaren tachtig) spraken pieten nog met een duidelijk (hoewel erg beroerd) Surinaams accent. En ze waren dom.

2. Het huidige Sinterklaasfeest is (op een enkele dorpspiet na) niet meer racistisch. Pieten praten niet meer Surinaams, zijn niet meer dom, en hun huidskleur heeft niets te maken met die van donkere mensen. Kijk maar even naar het Sinterklaasjournaal, als een werkelijk persoon de huidskleur van de Hoofdpiet zou hebben, zou die het niet lang meer maken, zo asgrauw.



Ik denk dat het de mensen die zeggen dat Sinterklaas een racistisch feest is erg tegen de borst stuit als mensen dat botweg ontkennen. Want dat was het natuurlijk wel in de oorsprong.

Maar om keihard te zeggen dat het nog steeds racistisch is doet absoluut geen recht aan de tegenwoordige tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:robbie75 schreef op 07 december 2009 @ 09:53:

Ik vind het pure discriminatie! Sinterklaas rijdt stilletjes het huis van menig moslimkind voorbij. Waarom brengt hij geen cadeautjes bij moslimkinderen thuis?Tja, dat moet je aan de moslim ouders vragen
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat hele Sinterklaas-gedoe gewoon onzin, als ik zie hoe bang sommige kinderen worden gemaakt "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe, meegenomen worden naar Spanje", dat soort dreigementen.



met rasisme vind ik het niets te maken hebben, maar ik heb er zelfs (als Nederlander) helemaal niets mee. Vroeger al niet. Mijn dochtertje is nu 4 maanden, gelukkig maakt ze het nog niet bewust mee, maar zit er serieus over na te denken om haar aan dit hele gedoe niet mee te laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier een aantal mensen die vertellen dat ze sinds ze in het buitenland zijn pas bedenken dat het racistisch is omdat andere mensen dat nou eenmaal denken.



Maar ja, die mensen denken ook dat we allemaal op klompen lopen en de hele dag wiet aan het blowen zijn in onze molen, tussen de tulpen. Als ze al weten waar NL ligt.



Ik vind de vergelijking met vrouwenbesnijdenis en stierenvechten mank gaan, want niemand wordt geschaad door Sint en Piet. Ze brengen vrolijkheid en kadootjes.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Booo schreef op 07 december 2009 @ 09:58:

Mijn dochtertje is nu 4 maanden, gelukkig maakt ze het nog niet bewust mee, maar zit er serieus over na te denken om haar aan dit hele gedoe niet mee te laten doen.Ik ben bang dat je dat niet gaat lukken.... Tenzij je haar in een iglo stopt vanaf oktober tot en met december.
Alle reacties Link kopieren
quote:delphicat schreef op 07 december 2009 @ 09:57:

[...]

Ik denk dat het de mensen die zeggen dat Sinterklaas een racistisch feest is erg tegen de borst stuit als mensen dat botweg ontkennen. Want dat was het natuurlijk wel in de oorsprong.

Maar om keihard te zeggen dat het nog steeds racistisch is doet absoluut geen recht aan de tegenwoordige tijd.Precies, ik denk dat dat ook de sleutel is tot goed samenleven. Het is/was ook racistisch en dat ontkennen geeft sommigen gewoon een wrange smaak. Waarom zou je dit ontkennen? Dat is nl. ook een stukje geschiedenis van Nederland.
quote:Marjolein73 schreef op 07 december 2009 @ 09:43:



En als we nu weten dat er mensen zijn die er moeite mee hebben, zou dat feit op zich niet reden genoeg zijn een 150 jaar geleden veranderde traditie weer een keer te wijzigen?



Nee.



Als atheïst wordt je doodgegooid met - in de ogen van menige atheïst, mijn vader bijvoorbeeld - onzinnigheid. Ik zie hem niet op de barricaden staan en hoewel het misschien allemaal heel ellendig, ergerlijk etc is voor o.a. hem, hij heeft er maar mee te dealen. Dit is voor mij vader de ergste tijd van het jaar. Hij kan op TV, in de krant, in de bladen, in de winkels, nergens om de door hem verfoeide geloofsgerelateerde feestdagen heen.



Atheïsten worden wereldwijd nog altijd onderdrukt. Niet geloven is ongehoord en zelfs niet openlijk mogelijk in veel landen en ook in Nederland was het nog niet zo lang geleden not done om niet naar de kerk te gaan. Atheïsten hebben maar te accepteren dat jan en alleman met hun geloof en geloofssymbolen in de rondte zwaaien.



Er zal ondanks die bezwaren van een grote groep openlijk niet gelovigen, niets veranderen aan dit soort tradities. En ik zou ook niet weten waarom dat wel zou moeten.



Sinterklaas gaat al lang niet meer om zwart/wit, om meester/knecht en als dat niet begrepen wordt, dan is dat heel jammer.

Nogmaals, ik begrijp niets van de traditie om stieren te martelen en ze vervolgens af te maken in een arena, of ze op te jagen door straten om ze aan het eind van de rit af te slachten. Traditie en als ik daar een probleem mee heb is het mijn probleem, niet dat van de duizenden die er elk jaar naartoe leven en er geen kwaad in zien.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, door dit soort lui heten negerzoenen tegenwoordig 'zoenen'.... pffff.....
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 december 2009 @ 07:55:

Oh enneh, wat is er precies politiek incorrect aan 'n traditie waarin zwarte mensen geprofileerd worden als harde werkers? Het is wellicht anno nu niet helemaal waarheidsgetrouw omdat we in de realiteit vaker 'n beeld krijgen van klaplopers en bankhangers, maar zwarte pieten uit het sinterklaasverhaal lopen hun benen onder hun reet uit voor hun baas. Juist 'n erg goed voorbeeld dus!

Helemaal eens! Dat gezeur altijd over beeldvorming. Zo begrijp ik bijvoorbeeld ook het gezeur over de beeldvorming van vrouwen in rap video's niet.



Wat is er precies politiek incorrect aan 'n traditie waarin het dienend karakter van vrouwen wordt geprofileerd ? Het is wellicht anno nu niet helemaal waarheidsgetrouw omdat we in de realiteit vaker 'n beeld krijgen van geëmancipeerde vrouwen, maar vrouwen in de rap video's lopen hun benen onder hun reet uit voor hun baas. Juist 'n erg goed voorbeeld dus!
Alle reacties Link kopieren
quote:Booo schreef op 07 december 2009 @ 09:58:

ik vind dat hele Sinterklaas-gedoe gewoon onzin, als ik zie hoe bang sommige kinderen worden gemaakt "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe, meegenomen worden naar Spanje", dat soort dreigementen.



met rasisme vind ik het niets te maken hebben, maar ik heb er zelfs (als Nederlander) helemaal niets mee. Vroeger al niet. Mijn dochtertje is nu 4 maanden, gelukkig maakt ze het nog niet bewust mee, maar zit er serieus over na te denken om haar aan dit hele gedoe niet mee te laten doen.Lijkt me een aardige uitdaging, gezien kinderen op het KDV en zeker op scholen er bijna niet aan ontkomen. Dan moet je je kind doelbewust een aantal weken van school thuishouden. Ik wens je succes!
quote:rider schreef op 07 december 2009 @ 09:45:

[...]



Zo is dat. Sinterklaas is hardstikke racistisch. Het is overduidelijk dat Sinterklaas een batavier is, en als afstammeling van de Kaninefaten voel ik me ider jaar weer zwaar beledigd!





Is dat zo? Is de Sint een Batavier?
Alle reacties Link kopieren
quote:robbie75 schreef op 07 december 2009 @ 09:53:

Ik vind het pure discriminatie! Sinterklaas rijdt stilletjes het huis van menig moslimkind voorbij. Waarom brengt hij geen cadeautjes bij moslimkinderen thuis?Hebben die onlangs met het offerfeest niets gehad dan?
Oh dear. Je zegt het zelf al, Sinterklaas is alweer voorbij. Moet je dan tóch nog even de discussie openen? Laat iedereen toch lekker. Op 7 december zou ik zeggen: slotje, je bent gewoon te laat met je topic.
Alle reacties Link kopieren
ai, waarom moeten mensen toch altijd zeuren op elkaars tradities.



mijn vriend is moslim en heeft niets met sinterklaas, maar doet gewoon mee.



ik eet vegetarisch maar ga niet lopen zeuren als er met offerfeest een schaap geslacht wordt. ze gaat dat nou eenmaal, ik ben er bij, eet alleen geen vlees.



ik denk als je een relatie met elkaar heb, dat je vooral elkaar moet respecteren en niet willen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 07 december 2009 @ 10:03:

[...]







Is dat zo? Is de Sint een Batavier?Sint is een Turk
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 07 december 2009 @ 09:58:

Ik vind de vergelijking met vrouwenbesnijdenis en stierenvechten mank gaan, want niemand wordt geschaad door Sint en Piet. Ze brengen vrolijkheid en kadootjes.Ja, maar dat bedoelde ik juist! Dat soort dingen (besnijdenis) is toch veel en veel erger dan een onschuldig kinderfeest?
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 07 december 2009 @ 09:51:

[...]



Ach, ik hoef er niks over te zeggen denk ik?Nou,ik geloof dat de meeste mensen hier het niet altijd eens zijn met Elninjoo hoor. Die kan nogal ongenuanceerd uit de hoek komen. Ik distantieer me daar in ieder geval van
Alle reacties Link kopieren
Als Sinterklaasfeest racistisch is omdat een witte man de baas is over een aantal donkere mensen, zijn dan alle blanke bazen met donkere ondergeschikten racisten? Ik zal het mijn baas eens gaan melden, die kan zijn borst wel natmaken dan. En omgekeerd dan, want in mijn bedrijf houden we geen niet racist meer over ben ik bang. Ik ben zelf blank en 1 van mijn ondergeschikten is indo, ben ik nu ook een racist?



In de huidige tijd is Sinterklaas niet de baas omdat hij blank is en de pieten zwart. Het is gewoon Sinterklaas en zwarte piet, samen.



Ik heb wel moeite met de karikatuur die een zwarte piet van een neger is, of zou kunnen zijn, maar daar kun je volgens mij prima omheen (niet zo schminken en geen rare accenten). Bovendien geloofde ik wel in Sinterklaas en zwarte piet, maar wilde mijn broertje ook zwarte piet zijn en werd dus door mijn moeder geschminkt en accepteerde ik dat volledig als erbij horend. Of ik dacht dat de echte zwarte pieten ook zo geschminkt werden? Dat kan ik me niet herinneren. Zo ver denk je op die leeftijd (4, 5 jaar oud) niet door. Op die leeftijd is het gewoon een gegeven, dit stel.
quote:Maleficent schreef op 07 december 2009 @ 09:58:





Ik vind de vergelijking met vrouwenbesnijdenis en stierenvechten mank gaan, want niemand wordt geschaad door Sint en Piet. Ze brengen vrolijkheid en kadootjes.



Het gaat om het woord traditie en de eigen invulling van verschillende landen van dat woord. Niet om wat die traditie inhoudt op zich.



Maar goed, om in de kindersferen te blijven; ik vind het Mexicaanse pinata gedoe bijvoorbeeld een gruwelijke traditie. Een nagemaakt dier (tegenwoordig kan het trouwens van alles zijn) in elkaar slaan om er snoep uit te krijgen. Bah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven