Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:MadameQetesh schreef op 24 november 2014 @ 10:15:

[...]





Idd, een stukje zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Niks mis mee.

Wij mochten niet altijd zelf opscheppen ( bv bij ovengerechten, schaal te heet). Maar als we dat wel mochten voelde dat heel groot, want je mocht zelf weten hoeveel je nam.Ook als je niet zelf opschept kun je prima aangeven hoeveel je wilt
Alle reacties Link kopieren
Als we met z'n tweeën zijn schep ik in de keuken op, dat scheelt een heleboel heen en weer geloop. Als de koters en kleinkinderen mee-eten zet ik met een gerust hart de pannen op tafel, als ik het eerst nog een keer in schalen moet scheppen staat er, tot de vaatwasser zijn eerste rondje heeft gedraaid, ook nog eens een heleboel rotzooi in de open keuken tenzij ik dat met de hand afwas en daar pas ik voor.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Waar wij wonen gaan kinderen met 3 jaar naar de kleuterschool, en 's middags wordt daar in de klas warm gegeten. Daarbij scheppen de kinderen ook zelf hun eten op en schenken ze zelfs ook hun drinken in. Kunnen ze prima zelf! Dat is toch het doel van het opvoeden, ze zelfstandig maken?!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 24 november 2014 @ 10:18:

Ook als je niet zelf opschept kun je prima aangeven hoeveel je wilt Lijkt me lastig, als mama dat in de keuken doet en zij bepaalt hoeveel er op het bord komt...
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 10:20:

Waar wij wonen gaan kinderen met 3 jaar naar de kleuterschool, en 's middags wordt daar in de klas warm gegeten. Daarbij scheppen de kinderen ook zelf hun eten op en schenken ze zelfs ook hun drinken in. Kunnen ze prima zelf! Dat is toch het doel van het opvoeden, ze zelfstandig maken?!Ik heb heel zelfstandige kinderen hoor, maar ze scheppen zelden hun eigen eten op!
Alle reacties Link kopieren
Het eten wordt dan sneller koud..

Ik vind hup de pannen op tafel wel gezellig, een beetje rommelig en gewoon, wat (in mijn ogen) past bij het jonge gezin wat ik heb.
quote:saaaaar81 schreef op 24 november 2014 @ 10:16:

Kleine porties geven op een kleiner bordje werkt trouwens ook erg goed. Zo leren ze ook dat proefhapjes prima gaan.





Zelf opscheppen is echt nergens voor nodig hier.
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 10:21:

[...]



Lijkt me lastig, als mama dat in de keuken doet en zij bepaalt hoeveel er op het bord komt...



Want ze kunnen niet praten? Of hun bordje wegschuiven als ze vol zitten?

Echt prima dat je kinderen aan de hete pannen mogen zitten als ze 3 zijn want zo lekker goed opvoeden... maar de mijne dus niet.



Zat andere manieren om te zorgen dat ze niet gaan proppen. Maar ieder zijn manier toch?
quote:nephthys schreef op 24 november 2014 @ 10:08:

Hier rechtstreeks van het vuur op een bord, wij eten namelijk meestal lekker gezellig met z'n tweetjes voor de tv aan de salontafel, geen plaats dus om pannen neer te zetten.

Salade, of soms frietjes, is het enige dat hier soms apart in een kom aan tafel komt.



Bij bezoek schep ik ook meestal al in de keuken op, en anders gewoon potten/pannen op de tafel. Doet niemand moeilijk over. Ik heb wel pannen waar de handvaten af kunnen, dus er staat nooit een handvat of steel onhandig in de weg als het op tafel staat.



Nou gezellig!



Lijkt me juist hartstikke ongezellig, al tv-kijkend je eten naar binnen schuiven. Praat je dan wel over je dag (of over andere dingen)?
Alle reacties Link kopieren
Als we met z'n tweeën zijn zet ik de pannen op tafel of schep ik in de keuken op, afhankelijk van wat we eten. Als ik uitgebreid heb gekookt, maak ik de borden altijd mooi op.



Als er bezoek is zet ik nooit pannen op tafel (alleen ovenschalen), bij gewoon simpel eten doe ik het in schalen, bij uitgebreide diners maak ik de borden natuurlijk weer mooi op (met bordenwarmer, zodat het niet meteen koud is).
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 10:21:

[...]



Lijkt me lastig, als mama dat in de keuken doet en zij bepaalt hoeveel er op het bord komt...





Alleen als moeder haar kinderen niet kent qua eten en ook nog eens dwingt een veel te grote portie te eten ofniet iets extra geeft bij honger.



je maakt er echt een big deal van. Als zelf opscheppen met 3 jaar nu de enige mogelijkheid is om zelfstandig te worden geef ik je trouwens helemaal gelijk.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 10:27:

[...]





Want ze kunnen niet praten? Of hun bordje wegschuiven als ze vol zitten?

Echt prima dat je kinderen aan de hete pannen mogen zitten als ze 3 zijn want zo lekker goed opvoeden... maar de mijne dus niet.



Zat andere manieren om te zorgen dat ze niet gaan proppen. Maar ieder zijn manier toch?



Hoezo nou weer een sneer over het opvoeden. Er wordt toch ook niet gezegd dat jouw manier niet goed is omdat jij voor je kinderen opschept? Slaat nergens op.



En nee wij zaten niet aan de hete pannen. Daar is een uitvinding voor: de ovenhandschoen.



Wij waren ook geen drie, eerder vanaf 6.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Vind het trouwens positief opvallend dat iedereen een bord gebruikt en niet gewoon met z'n allen uit de pan snaait zonder bestek.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 24 november 2014 @ 10:28:

[...]





Nou gezellig!



Lijkt me juist hartstikke ongezellig, al tv-kijkend je eten naar binnen schuiven. Praat je dan wel over je dag (of over andere dingen)?Ja heel gezellig, lekker dicht tegen mekaar aan. En er zijn nog wel meer uren in een dag hoor waarop je met mekaar mag praten. Dat hoeft echt niet verplicht tijdens het eten. En bij ons mag je zelfs tegen mekaar praten als je naar tv kijkt én aan het eten bent.
Zelfs mijn man schept zijn eigen eten niet. Hier staan de pannen op tafel, ik ben nooit anders gewend geweest dan dat... Thuis niet, bij opa en oma niet, bij man thuis niet.



En ik schep op, voor de kinderen en voor mijn man en voor mezelf.
quote:MadameQetesh schreef op 24 november 2014 @ 10:32:

[...]





Hoezo nou weer een sneer over het opvoeden. Er wordt toch ook niet gezegd dat jouw manier niet goed is omdat jij voor je kinderen opschept? Slaat nergens op.



En nee wij zaten niet aan de hete pannen. Daar is een uitvinding voor: de ovenhandschoen.



Wij waren ook geen drie, eerder vanaf 6.Lees dan even terug, zij gaf aan dat met 3 ze best kunnen opscheppen dat hoort bij opvoeden volgens haar.
Oh en de regel hier is niet dat borden leeg hoeven. Als je vol zit zit je vol.
quote:saaaaar81 schreef op 24 november 2014 @ 10:33:

Vind het trouwens positief opvallend dat iedereen een bord gebruikt en niet gewoon met z'n allen uit de pan snaait zonder bestek.
dubbel
quote:saaaaar81 schreef op 24 november 2014 @ 10:33:

Vind het trouwens positief opvallend dat iedereen een bord gebruikt en niet gewoon met z'n allen uit de pan snaait zonder bestek.Dat heeft mijn schoon-opa nog wel meegemaakt! 1 pan op tafel en snel zijn, anders had je weinig eten....
quote:Thordis2.0 schreef op 24 november 2014 @ 10:38:

Zelfs mijn man schept zijn eigen eten niet. Hier staan de pannen op tafel, ik ben nooit anders gewend geweest dan dat... Thuis niet, bij opa en oma niet, bij man thuis niet.



En ik schep op, voor de kinderen en voor mijn man en voor mezelf.OpschepperT!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt nooit pannen op tafel, heb daar echt een hekel aan.

Wij zitten elke avond aan een gedekte tafel met eten in schalen.



Ziet er veel gezelliger uit.

Ben het ook gewend van huis uit.

Jammer dan dat er meer afwas is.

Kan allemaal ook weer schoon hoor.



Ik schep op bij de kinderen en bij mezelf, man kan dat uitstekend zelf. als kinderen nogmaals willen opscheppen mogen ze dat zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 10:39:

[...]





Lees dan even terug, zij gaf aan dat met 3 ze best kunnen opscheppen dat hoort bij opvoeden volgens haar.



Zelf opscheppen hoort ook bij opvoeden. Ze moeten het leren.

Jouw sneer naar haar manier van opvoeden slaat nergens op. Ieder zijn manier.

Ik zei alleen dat ik zelf 6 was.

Het ene kind kan het met 3 en ander met 6.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet soms zo uit de pan
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Alle reacties Link kopieren
quote:potsiedikkie schreef op 24 november 2014 @ 10:42:

Ik heb echt nooit pannen op tafel, heb daar echt een hekel aan.

Wij zitten elke avond aan een gedekte tafel met eten in schalen.



Ziet er veel gezelliger uit.

Ben het ook gewend van huis uit.

Jammer dan dat er meer afwas is.

Kan allemaal ook weer schoon hoor.





Dit dus. Ik vind het ook gewoon prettiger, een mooi gedekte tafel. Ik vind het ook niet erg om er moeite voor te doen. Even iets van de pan in een schaal is een kleine moeite. Datzelfde geldt voor het afwassen van 2 schalen, dat is zo gebeurd.



Meteen in de keuken opscheppen zou ook kunnen, maar heeft als nadeel dat je te veel of te weinig opschept.



Maar goed ik snap ook wel dat niet iedereen de lat zo hoog legt voor alledaagse dingen.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven