Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Schalenmensen, doen jullie de appelmoes ook in een schaaltje? Mosterd, mayonaise, ketchup? Ik doe dat alleen bij heel feestelijke gelegenheden (en als ik het idee heb dat de gasten het ook kunnen waarderen ).
Alle reacties Link kopieren
Appelmoes wel altijd in een schaaltje. Is ook makkelijker met opscheppen dan uit een pot.

Appelmoes maak ik vaak zelf en dan doe ik het in hele grote potten dus dan schep ik daar een beetje van in een schaaltje.

Mayonaise/ketchup/mosterd rechstreeks uit de fles/tube/pot.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik schep alles in schaaltjes, zet eigenlijk nooit een pan op tafel - maar ik heb hier ook nog nooit over nagedacht, dat je ook gewoon op pannen op tafel zou kunnen zetten.



Ik heb een prachtig"familieservies" met dekschalen met deksels enzo, gebruik ik alleen met feestdagen. Voor dagelijks gebruik heb ik open schaaltjes waar ik aardappelen, groente, salade enzo in doe.



En nee, ik kampeer niet!



Mayo en ketchup staan alleen op tafel als we eens friet halen, en die schud ik zo vanuit de zak op mijn bord, doe ik niet eerst in een schaal
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik las pas geleden dat als je in de keuken opschept dat je dan minder eet, maar dat zou voor ons niet opgaan, wij zouden dan gewoon naar de keuken lopen. Wij hebben (man en ik) bijna altijd zin dus we eten ook alles op wat ik klaarmaak. Willen we minder eten dan kook ik ook minder.

We zetten de pannen op tafel. Zouden we alles nog een keer in schalen over moeten doen hadden we 2x zoveel afwas. Komen er gasten kan het een ander verhaal zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 24 november 2014 @ 12:25:

Ik visualiseer nu trouwens de horror van een 3 jarige zijn eigen spaghetti laten opscheppen. Uit pan of schaal.Ik vermoed dat jij hetzelfde voorstellingsvermogen hebt als ik, ik zie de spaghetti aan het plafond hangen, mét saus.
verba volant, scripta manent.
wij scheppen in de keuken op, uit de pannen.

ik heb geen zin in al die schalen op tafel of pannen op tafel.

ook als we bezoek hebben scheppen we in de keuken op, uit de pannen.



sterker nog: ik heb niet eens schalen en ik heb al helemaal geen trek in die afwas
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt ook in de keuken opgeschept waarna we aan tafel eten. Ik ben me daar een beetje gek. Nog meer vuile vaat genereren voor de 'kijk eens wat leuk het staat'. Alleen als we eters krijgen zet ik alles op tafel.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:zoembaya schreef op 24 november 2014 @ 12:33:

Schalenmensen, doen jullie de appelmoes ook in een schaaltje? Mosterd, mayonaise, ketchup? Ik doe dat alleen bij heel feestelijke gelegenheden (en als ik het idee heb dat de gasten het ook kunnen waarderen ).Ik ben een pannenmens, maar de appelmoes gaat wel in een schaaltje! Eigenlijk in vijf schaaltjes, bij ieder bord één. Nou eten we alleen appelmoes bij rode kool, dus niet dagelijks. Toen de kinderen klein waren vond ik al dat opscheppen altijd zo veel werk. Dan was Sandtman er nog niet, en dan vier borden opscheppen. Dus toen altijd schaaltjes gedaan en nu nog. Sla ook meestal iedereen een persoonlijke side salade.
Alle reacties Link kopieren
Hier gewoon de pannen op tafel, ik ga echt niet meer vuil maken dan nodig is.

Heb meestal al afwas genoeg.
Pluk de dag
Ik zet de pannen op tafel. Lege pannen zet ik terug in de keuken. Schalen gebruik ik alleen met kerst. Hoewel ik schalen wel netjes en sjiek vind, ben ik van mening dat de gezelligheid aan tafel er niet van afhangt. Maar ik heb dan ook geen afwasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn maar 2 of 3 schaaltjes, past altijd allemaal in de vaatwasser hoor!



En doe ik het voor de gezelligheid? Ik weet het eigenlijk niet, ik ben het wel van huis uit gewend en vind daarom pannen op tafel niet logisch.



Ik ben al heel recalcitrant dat ik niet net als mijn moeder iedere dag een schoon gestreken tafellaken op tafel leg
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 12:01:

Als je te weinig hebt loop je nog een keer, als je teveel hebt gooi je het weg.

Dat laatste doe ik dus liever niet. Voedsel heeft een waarde, en die waarde mogen kinderen best leren kennen! Wat er in een pan (of schaal) blijft zitten, dat bewaar ik graag voor de volgende dag, of ik vries het in. Eten dat op een bord al is doorwoeld, gemengd etc., ga ik niet meer bewaren. Dat gaat of richting partner (die er in z'n maag nog een plekje voor overheeft. Zelf eet ik geen resten van kinderborden; was ik daarmee begonnen, dan was ik nu geheid 7 kilo zwaarder geweest), of richting biobak. Jammer, eten weggooien. Als het bedorven is ofzo, prima, maar anders liever niet.



Qua spaghetti opscheppen door een 3-jarige, dat kan prima; een kwestie van spaghetti niet te plakkerig en een spaghetti-lepel gebruiken. En de saus niet te vloeibaar, een grote opscheplepel en met de pan direct naast het bord.
Alle reacties Link kopieren
quote:selah01 schreef op 24 november 2014 @ 12:15:

[...]





Het nadeel van eten wat al borden heeft gelegen is dat het een stuk moeilijker te bewaren is omdat het allemaal al door elkaar zit en de kinderen soms ook niet zo netjes eten. Ik vind het echt zonde als ik halve borden eten weg moet gooien. Wat in de pan/schaal zit kan je veel makkelijker bewaren.



Maar ik snap nog steeds het verschil niet. Als je nou in de keuken vanuit de pan iets op je bord schept of je schept het uit de pan die op tafel staat, beide keren kan je toch teveel opscheppen? Waarom zou je volgens jou meer opscheppen, als je het bij het fornuis doet?



Hier wordt trouwens nooit wat bewaard, mijn vuilnisvat (vriend) eet alles op. Heel soms blijft er nog wat over, maar dat is altijd te weinig om te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
@Tof, zie mijn bericht hierboven.... Er is imo toch echt geen verchil met waar je je eten op het bord schept. Beide keren kan je teveel opscheppen toch? Overigens heb ik daar nooit last van, wat ik op mijn bord schep, eet ik ook op. Je kan toch over het algemeen best goed inschatten hoeveel je op kan.
Alle reacties Link kopieren
Niet waar je het opschept, maar wel wie het opschept!

Ik kan alleen voor mijzelf bepalen hoeveel honger ik heb. Dat is niet iedere dag evenveel. Net zo goed wisselt dat bij mijn kinderen. Afhankelijk van hoe moe ze zijn, wat ze gedaan hebben, wat ze die middag hebben gegeten etc.

Als iedereen voor zichzelf opschept, en als het te weinig blijkt nog wat bijschept, dan wordt er in principe dus nooit teveel opgeschept.
Mijn 6-jarige krijgt het nog steeds voor elkaar om na het eten van een bord spaghetti bolognese tot achter zijn oren onder de saus te zitten. Zijn broer redde het al met een jaar of drie om alleen een oranje zweem om zijn mond te hebben. Ik denk dat jij een kind van de tweede soort hebt, Tof. Count your blessings.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 13:12:

Niet waar je het opschept, maar wel wie het opschept!

Ik kan alleen voor mijzelf bepalen hoeveel honger ik heb. Dat is niet iedere dag evenveel. Net zo goed wisselt dat bij mijn kinderen. Afhankelijk van hoe moe ze zijn, wat ze gedaan hebben, wat ze die middag hebben gegeten etc.

Als iedereen voor zichzelf opschept, en als het te weinig blijkt nog wat bijschept, dan wordt er in principe dus nooit teveel opgeschept.



Oh, je hebt het nog steeds over dat kinderen zelf moeten opscheppen. Ik dacht dat het ging of je de pannen op tafel zet of niet.

Mijn kind kan echt nog niet inschatten hoeveel ze op kan, dus het heeft geen zin om haar zelf te laten opscheppen. En wat ze niet opeet, gaat op papa zijn bord. Tenzij het iets is wat hij niet graag lust, dan gaat het de kliko in. Maar dat is nooit zoveel, want ik schep het bord van mijn dochter echt niet propvol.
Ik schep wel op voor de kinderen maar niet een enorm bord vol. Ze krijgen het dus bijna altijd wel leeg. Als ze dan nog wat extra willen, mag dat. Maar dan wil ik wel dat ze die tweede portie ook opeten. Niet nog een megaportie vragen en dan drie muizenhapjes nemen (drie hapjes extra vragen mag ook, dan krijgen ze gewoon nog een heel klein beetje).
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 13:09:

[...]





Maar ik snap nog steeds het verschil niet. Als je nou in de keuken vanuit de pan iets op je bord schept of je schept het uit de pan die op tafel staat, beide keren kan je toch teveel opscheppen? Waarom zou je volgens jou meer opscheppen, als je het bij het fornuis doet?



Hier wordt trouwens nooit wat bewaard, mijn vuilnisvat (vriend) eet alles op. Heel soms blijft er nog wat over, maar dat is altijd te weinig om te bewaren.Dat zou wel kunnen maar dan moet ik elke keer samen met kind naar de keuken en dan kan kind niet zelf opscheppen want het aanrecht is te hoog of ik moet er een lrukje bijhalen. Kind moet dan aangeven hoeveel hij nog wil. Dan zouden we weer aan tafel gaan en dan 5 minuten later met kind 2 hetzelfde gebeuren en dan wil kind 1 weer wat hebben. Dus dan zou ik de hele tijd heen en weer blijven lopen. Ik denk dat je dan al vlug de neiging krijgt om gewoon de borden vol te scheppen zodat ik zelf ook even kan eten in alle rust. Aan tafel kunnen ze zelf opscheppen (of wij voor ze) en dan hoeven we niet steeds op te staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd schaaltjes zet nooit pannen op tafel. Pannen blijven altijd in de keuken. Ook als er bezoek komt. Ik schep eten op schaaltjes in de keuken en zet het schaaltjes op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 kind en die eet bijna nooit haar bord helemaal leeg, dus zoveel hoef ik niet te lopen
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 24 november 2014 @ 13:06:

Het zijn maar 2 of 3 schaaltjes, past altijd allemaal in de vaatwasser hoor!



En doe ik het voor de gezelligheid? Ik weet het eigenlijk niet, ik ben het wel van huis uit gewend en vind daarom pannen op tafel niet logisch.



Ik ben al heel recalcitrant dat ik niet net als mijn moeder iedere dag een schoon gestreken tafellaken op tafel leg Tafellakens komen alleen tevoorschijn als ik visite heb (zonder kleine kinderen), als we samen eten gebruik ik gewoon placemats, ik heb echt geen zin om iedere keer de tafel te moeten afruimen vóór we gaan eten, lamp, laptop, fruitschaal, vaas met bloemen, dikwijls een stapeltje papieren. Ik heb wel leukere dingen te doen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janneke012345 schreef op 24 november 2014 @ 10:46:

[...]

Maar goed ik snap ook wel dat niet iedereen de lat zo hoog legt voor alledaagse dingen.

Wat een rare sneer. Jij hebt hier thuis discussie over, je man vindt het niet belangrijk en jij wel, jij vraagt je af of anderen dit ook doen en als je ontdekt dat anderen het in meerderheid met je man eens zijn, is jouw manier ineens 'de lat hoger leggen'?



Tsk, de lat hoog leggen. Als je de lat hoog legt voor wat betreft het serveren van eten, dan verwacht ik dat je kaarsjes aansteekt, het zilver poetst, een bloemstukje fröbelt, het damast strijkt, je vlinderstrik strikt en met een theedoek over je onderarm je gezin van eten voorziet. Tsk, alsof een schaal uit de kast rukken al een hoog liggende lat is...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Maar serieus, in wat voor schalen doe je dat dan? Verder dan een schaal voor de salade en een beslagkom kom ik hier in huis niet. Dat is toch extreem omslachtig om alles uit je pan in een schaal te scheppen, dan de pan en de schaal afwassen? Een pan is toch ook gewoon een schaal, maar dan met handvatten? Ik heb er oprecht nog nooit van gehoord dat mensen hun eten eerst in schalen doen. Ik ben al blij als er een zelfgemaakte maaltijd staat en iedereen zo ongeveer aan tafel zit. Dik tevreden. Ik ben oprecht nog nooit bij mensen geweest die hun eten in schalen deden geloof ik.
Ik leg de lat overigens liever iets hoger bij wát we eten en dat we het gezellig hebben dan dat ik ga nadenken over pannen of schalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven