Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 10:27:

Echt prima dat je kinderen aan de hete pannen mogen zitten als ze 3 zijn want zo lekker goed opvoeden... Prima, joh!
Alle reacties Link kopieren
quote:nwdesie schreef op 24 november 2014 @ 10:45:

Ik eet soms zo uit de pan



Durf ik niet voor krassen, maar ik doe het wel als ik restjes opwarm in een tupperware bakje,

gewoon uit het bakje.
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 10:47:

[...]



Prima, joh!



Dat dacht ik ook bij de meeste reacties inderdaad.
quote:nephthys schreef op 24 november 2014 @ 10:50:

[...]





Durf ik niet voor krassen, maar ik doe het wel als ik restjes opwarm in een tupperware bakje,

gewoon uit het bakje.Ik ook hoor als ik een keertje alleen eet, lekker voor de tv want in jezelf praten is ook maar gek tijdens het eten.
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen hier die altijd het eten in dekschalen doen: ga je ook weleens kamperen? En doe je dan ook alles in schalen?



Heb zelden zo verbaasd gekeken als toen mijn schoonmoeder in het bloedhete zuid-Frankrijk om 13.00 uur de doodgekookte bloemkool met een papje in dienschalen op het wankele campingtafeltje zette, samen met een kruimig aardappeltje (jawel, zelf meegenomen) en een balletje gehakt met jus. Ook de Croma wasvan huis meegenomen
Alle reacties Link kopieren
Mijn hemel
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:sassafras schreef op 24 november 2014 @ 11:13:

Voor degenen hier die altijd het eten in dekschalen doen: ga je ook weleens kamperen? En doe je dan ook alles in schalen?



Heb zelden zo verbaasd gekeken als toen mijn schoonmoeder in het bloedhete zuid-Frankrijk om 13.00 uur de doodgekookte bloemkool met een papje in dienschalen op het wankele campingtafeltje zette, samen met een kruimig aardappeltje (jawel, zelf meegenomen) en een balletje gehakt met jus. Ook de Croma wasvan huis meegenomen Hahaha
quote:saaaaar81 schreef op 24 november 2014 @ 10:33:

Vind het trouwens positief opvallend dat iedereen een bord gebruikt en niet gewoon met z'n allen uit de pan snaait zonder bestek.Oh maar dat doet mijn dochter van bijna 3 altijd als ze haar bordje leeg heeft gegeten; dan snaait ze nog even de resterende groentes uit de pan (kind is gek op groente in tegenstelling tot haar broer :-) )
Wat een gedoe over dat zelfstandig worden. Als een kind op zijn derde niet leert hoe hij moet opscheppen, denk je dat dan hij op zijn 18e nog geen opscheplepel vast kan houden?

Zoiets komt toch vanzelf wel goed.



Ik ben wat dat soort dingen ook vrij laat zelfstandig geworden, ik kook nu beter dan mijn ouders, en opscheppen gaat prima.
Als ik met de kinderen eet schep ik op in de keuken. Ze komen er meestal wel bij staan voor instructies

Bij mijn vriend staan de pannen op tafel en hij vindt het gezellig als ik dan opschep. Op het laatst eten we dan eventuele lekkere restjes nog uit de pan. Schalen komen alleen op tafel als ik aardappeltjes uit de oven heb, of met het Kerstdiner als er visite is.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik meestal schalen en soms pannen. Als we gewoon met elkaar aan tafel zitten doe ik niet altijd alles in schalen. Mijn ouders en mijn grootouders gebruikten wel altijd dekschalen dus dat ben ik wel zo gewend van huis uit. Nu zet ik wel soms een pan op tafel. zeker als we bijvoorbeeld een eenpansgerecht hebben. Koekenpan of zo zet ik dan weer niet op tafel. Dan doe ik het even in een schaaltje.

De kinderen mogen zelf opscheppen of wij scheppen voor ze op als het zo uitkomt. Ze hoeven hun bord niet leeg te eten maar ik moedig aan dat ze kleine beetjes opscheppen en dan wat bijnemen als ze nog meer honger hebben. Eten in de pan wat over is kan ik namelijk invriezen. Eten op bord wat over is gooi ik weg. Ik heb dus liefst lege borden na afloop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janneke012345 schreef op 24 november 2014 @ 10:46:

[...]

Meteen in de keuken opscheppen zou ook kunnen, maar heeft als nadeel dat je te veel of te weinig opschept.



Als je te weinig hebt loop je nog een keer, als je teveel hebt gooi je het weg. Ik zie het probleem niet...

Als de pannen op tafel staan, kan je toch ook teveel of te weinig inscheppen?
Alle reacties Link kopieren
Pannen! dat scheelt bij de afwas
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 12:01:

[...]





Als je te weinig hebt loop je nog een keer, als je teveel hebt gooi je het weg. Ik zie het probleem niet...

Als de pannen op tafel staan, kan je toch ook teveel of te weinig inscheppen?
Twee schalen? Eten jullie zo simpel dan dat je maar 2 schalen nodig hebt? Wat een armoe. Arme kinderen, straks totaal onvoorbereid op de echte wereld.





Wat een gemekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 24 november 2014 @ 10:39:

Oh en de regel hier is niet dat borden leeg hoeven. Als je vol zit zit je vol.



Hier zijn de ogen vaak groter dan de maag. Regel is dus: wat je opschept, eet je in principe ook op. Ze scheppen dus ook zelf op.



We doen bijna alles in schalen, maar er belandt ook wel eens een enkele koekepan of wok op tafel.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 12:01:

[...]





Als je te weinig hebt loop je nog een keer, als je teveel hebt gooi je het weg. Ik zie het probleem niet...

Als de pannen op tafel staan, kan je toch ook teveel of te weinig inscheppen?Het nadeel van eten wat al borden heeft gelegen is dat het een stuk moeilijker te bewaren is omdat het allemaal al door elkaar zit en de kinderen soms ook niet zo netjes eten. Ik vind het echt zonde als ik halve borden eten weg moet gooien. Wat in de pan/schaal zit kan je veel makkelijker bewaren.
Respect voor de schalenmensen! Ik heb wel dekschalen maar ik gebruik ze zelden. Te lui.



Mijn oma's dienden wel altijd alles in schalen op, en de hadden geen vaatwasser.
Ik schep altijd in de keuken op. Ik kan best redelijk inschatten hoeveel mijn dochter eet, als er al iets overblijft zijn het maar kleine beetjes (en die eet ik op ). En als ze nog wat wil loop ik nog even naar de keuken. Als er nog wat is, want er blijft niet altijd over.



Schalen zijn prachtig, maar dat is me echt teveel werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 24 november 2014 @ 12:19:

Respect voor de schalenmensen! Ik heb wel dekschalen maar ik gebruik ze zelden. Te lui.



Mijn oma's dienden wel altijd alles in schalen op, en de hadden geen vaatwasser.Mijn grootmoeder ook maar die had een dienstmeisje. Of dat arme kind nou zo blij was met al die afwas? Mijn andere grootmoeder had vijf kinderen en daarmee dus ook een "afwasmachine" maar die deed in huiselijke kring niet zo moeilijk over pannen op tafel.
verba volant, scripta manent.
Mijn grootouders en schoonouders doen hun eten trouwens ook in schalen, maar ik denk dat het enorm scheelt dat een van beide nooit werkte. Hier in huis kunnen we in de tijd die schalen kosten ook een was opvouwen. Dat is net iets noodzakelijker
Ik visualiseer nu trouwens de horror van een 3 jarige zijn eigen spaghetti laten opscheppen. Uit pan of schaal.
Alle reacties Link kopieren
Hier alles uit een pan hoor, ga mezelf niet nog meer werk geven.

Je gaat toch ook niet iets wat uit de oven komt in een schaal, overscheppen in een pan.



Nee ik hou het lekker zo, pannen op tafel, en scheppen maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 24 november 2014 @ 12:25:

Ik visualiseer nu trouwens de horror van een 3 jarige zijn eigen spaghetti laten opscheppen. Uit pan of schaal.



Je moet het natuurlijk wel per gerecht en kind inschatten.

Spagetti is idd niet zo geschikt.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders gebruikten altijd schalen maar die hebben 10 kinderen dus die hoefden niet na te denken over de afwas

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven