Hoe relatie en sfeer thuis verbeteren?

16-04-2024 09:45 378 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Man en ik zitten in een dip. Al bijna een jaar. We hebben allebei de wens om er samen uit te komen, maar het lukt ons niet (goed) om nader tot elkaar te komen. We hebben therapie om ons te helpen met communicatie en er is verbetering, maar het gaat tergend langzaam. De sfeer thuis is het beste te omschrijven als zakelijk. We hebben twee kinderen in de basisschoolleeftijd, dus we verdelen de taken, overleggen goed en doen wat we moeten doen. Ik merk dat vooral onze oudste last heeft van onze dip. Oudste is een gevoelig kind, is ineens prikkelbaar, slaapt slecht en stelt vragen als 'Mama, hou jij wel van papa?' Of 'waarom knuffel jij papa nooit?' Ik word hier erg verdrietig van, tegelijkertijd voel ik heel veel weerstand om dan maar 'te doen alsof...'

Op initiatief van de therapeut hebben we 1x in de twee weken date night (thuis of uit) maar we lijken elkaar kwijt, wat er voor zorgt dat we het op date night toch al snel over de kinderen hebben, of: discussie krijgen om iets onbenulligs.

Hoe ga ik hiermee om? En heeft iemand concrete tips om in ieder geval de sfeer te verbeteren? Ik wil gewoon graag dat mijn kinderen thuiskomen in een warm, liefdevol nest en dat is het nu niet 😢
bietenwrap wijzigde dit bericht op 16-04-2024 09:47
Reden: Tikfoutje
0.04% gewijzigd
Voorheen actief als cakepop, nu wat gezonder!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar knuffelen jullie nog wel? Een arm om elkaar heen? Zeggen jullie nog wel 'welterusten' tegen elkaar?
Bekommeren jullie je nog om elkaar? Willen jullie elkaar leven nog wel een beetje veraangenamen en makkelijker maken?

Het zit hem in kleine dingen. Koffie zetten en de ander ook inschenken. In het voorbijgaan even een hand langs de rug laten glijden of even de schouders masseren. In bed even tegen de ander aankruipen. Het hoeft niet Groots en Meeslepend. Heel klein mag al, zonder dat je er iets voor terug verwacht.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ondanks dat je weerstand voelt, kan ik me voorstellen dat dit dingen zijn die een kwestie zijn van wel weer gewoon doen. Met het einddoel voor ogen.
Je wil weer terug naar een situatie waarin jullie spontaan knuffelen, affectie tonen, zoenen?
Dan eerst maar eens beginnen met niet-spontaan kleine beginnetjes maken.
Dan maar niet-spontaan op een vast moment jezelf even een drempel over te duwen en wel knuffelen.
Gewoon elkaar eens vast te houden, te ademen en elkaar te voelen.
Als dat weliswaar geregiseerd maar wel goed voelt, dan kun je van daaruit uitbouwen.
Als je allebei de neiging hebt om zo snel mogelijk weer los te laten, dan hebben jullie nog werk te doen want dan is het doel van ooit weer dat spontane liefdevolle contact wel ver weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oogcontact is bij ons ook een hele belangrijke. Er zijn momenten dat we allebei erg druk zijn in onze eigen bubbel. We werken beiden bijna fulltime, hebben twee jonge kinden, zijn als gezin.bv erg goed en efficient georganiseerd en perfect op elkaar ingespeeld.
En juist als we merken dat we langs elkaar heen beginnen te leven, nemen we ons dus heel bewust voor om actief contact te blijven zoeken.
Maak over de tafel heen bewust even oogcontact, glimlach naar elkaar, wees trots op de dingen die wel goed gaan.
En spreek uit wat je in elkaar waardeert.

Als er in de basis liefde zit, dan zijn dat dingetjes die met kleine gebaren die liefde weer aan kunnen wakkeren, zichtbaar kunnen maken.
Zie het als een extra splinter hout bij een vlammetje houden en zachtjes blazen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet zozeer een tip voor het verbeteren van de sfeer in het algemeen. Maar voor de date night zou ik zorgen dat je iets samen onderneemt. En dan bedoel ik niet uit eten, of ergens iets drinken maar echt een activiteit samen. Iets wat jullie leuk vinden of wat nieuw is. Iets wat je misschien spannend vind, of iets dat uit jullie comfort zone ligt. Zo maak je ook samen nieuwe herinneringen waar je later weer over kan praten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ziet jullie date night eruit?

Als 'praten' op dit moment niet goed lukt, is het misschien beter om activiteiten te bedenken. Ga samen op dansles, ga biljarten, naar de film, samen naar de sportschool, samen koken/op kookles, sauna, wandelen, fietsen, een gezamenlijk project (klussen, opruimen, tuin), een bordspel, dat soort dingen.

Ga juist dingen doen waarbij niet het praten centraal staat, maar het doen en samen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verdrietig....

Behalve therapie, wat doen jullie verder samen? Als wij met schoolgaande kinderen een wat mindere tijd hadden, gingen we vaak een avond of weekend weg, met een spreek verbod over huishouden en kinderen....
En ja, het zorgen voor elkaar is wel een begin...
Alle reacties Link kopieren Quote
je hoeft geen weekend-weg om weer verbinding te krijgen
Je moet wel contact willen maken, allebei
En door alle verwijten, boosheden en de "ja-maar-jij"-discussie heen
Elkaar willen snappen, kwetsbaar durven zijn etc.

Als dat moeilijk is, is therapie voor jezelf heel belangrijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia*: we knuffelen soms, vaak op zijn initiatief. We slapen naast elkaar, knuffelen in bed, kletsen nog even, maar hebben geen seks.

Laylamum: bij het doen alsof voel ik veel weerstand. Hierdoor toon ik weinig initiatief tot lichamelijk contact, wat hij mij kwalijk neemt. We hebben inderdaad nog een laaaaaange weg te gaan wat intimiteit betreft.

Madame Cannibale en Katrien: we wandelen samen, we lunchen uitgebreid, gaan uit eten of naar een concert/theatervoorstelling/film. Het is meestal gezellig hoor, maar het staat onder spanning. Vooral ik voel dat het licht ontvlambaar is, één verkeerde opmerking en er is discussie. Bijvoorbeeld: laatst waren we uit eten en bestelde hij vis. Hij eet bijna nooit vis, dus ik zeg verbaasd 'ga je niet voor de ossenhaas?' Dat eindigde in een discussie over hoe ik niet bepaal wat hij wel/niet mag eten. Echt gezellig was het daarna niet meer.

Moos68: in het weekend koken we altijd samen. We hebben dezelfde thuiswerkdag, dus dan maken we samen een ochtendwandeling en lunchen we samen en we kijken samen een serietje. Echt dingen ondernemen met z'n tweetjes zit er, afgezien van datenight niet echt in. Omdat de datenights niet persé een daverend succes zijn, ben ik een beetje huiverig voor een weekend weg o.i.d.
Voorheen actief als cakepop, nu wat gezonder!
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
16-04-2024 09:52
Maar knuffelen jullie nog wel? Een arm om elkaar heen? Zeggen jullie nog wel 'welterusten' tegen elkaar?
Bekommeren jullie je nog om elkaar? Willen jullie elkaar leven nog wel een beetje veraangenamen en makkelijker maken?

Het zit hem in kleine dingen. Koffie zetten en de ander ook inschenken. In het voorbijgaan even een hand langs de rug laten glijden of even de schouders masseren. In bed even tegen de ander aankruipen. Het hoeft niet Groots en Meeslepend. Heel klein mag al, zonder dat je er iets voor terug verwacht.
Ik vind dit al heel groot!

Maar ben het ermee eens dat het hem in kleine dingen zit. Iets lekkers voor de ander meenemen waar hij heel erg van houdt, spontaan voorstellen met het hele gezin uit eten te gaan, in de avond vragen of je voor die ander iets kunt inschenken, een klus oppakken die je zelf heel erg onbenullig vindt maar weet dat je de ander er een enorm groot plezier mee doet. Ik snap zelf niks van die laatste maar niets maakt mijn partner zo blij als de geur van een gepoetst huis.

Verder moeilijk en herkenbaar ook wel. Blijf het leuke in elkaar zien, ook of misschien vooral als de ouder van je kinderen en het gezin dat je samen bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ben je op gevallen bij hem? Probeer dat voor je te halen en hem weer zo te zien. Want die persoon is hij nog steeds. En gedraag je dan zoals je je gedroeg om hem voor je te winnen.
Het kan zijn dat hij daar hetzelfde op reageert en dan kan de vlam aangewakkerd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een negatieve cirkel die echt doorbroken kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lees ik dan goed dat het vooral jij is die nogal onder stress en spanning staat?

Ben je bang dat als je begint met knuffelen en zoenen, er meteen seks verwacht word?

Je zou dát eens kunnen bespreken, als je dat dwars zit. En dan zou je eens massage olie kunnen kopen en elkaar op date night om de beurt helemaal masseren. Zónder dat daar meer achterweg komt. En na massage samen douchen of samen in bad.

Die opmerking over de vis was inderdaad niet heel handig van je :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda: jij raakt een deel van de kern denk ik. Hij heeft een nieuwe baan aangenomen zonder dat met mij te overleggen: Daar ben ik boos om. Ik heb de eerste therapiesessie gezegd dat ik 'er vooral voor de kinderen uit wil komen en als dat niet lukt, ik graag op een fatsoenlijke manier tot een scheiding wil komen samen' en daar is hij tot op het bot door gekrenkt. We hebben dus beiden verwijten en boosheden en het lukt ons, ondanks de therapie, helaas niet om die los te laten en verder te gaan.
Voorheen actief als cakepop, nu wat gezonder!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oeff die discussies en dat felle reageren op opmerkingen en gekrenkt zijn dat klinkt niet oké. Goed dat jullie hulp zoeken. Ik herkende het één en ander, maar gelukkig niet dat overal "discussie" of commentaar van komt.

Waarom ben je boos over zijn nieuwe baan? Had dat negatieve consequenties of risico's?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jij hier uit wil komen, zul je toch de grotere persoon moeten zijn en ondanks je weerstand wel gaan luisteren naar wat hij te zeggen heeft en vooral luisteren zonder er tegenin te gaan. Als het goed zit, kan hij dit alleen maar beantwoorden met hetzelfde respectvolle gedrag naar jou terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie willen allebei gezien en gehoord worden, en iemand moet een begin maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de basis goed is, moet je daar toch samen wel weer terecht kunnen komen lijkt me. Je wil graag weer een warm nest voor je gezin, maar je voelt weerstand bij intimiteit? Hoe zie je dat zelf voor je? Het lijkt me ook een kwestie van die drempel over zien te komen. Uiteindelijk is dat ook gewoon een beslissing die je maakt.
Om over zoiets praktisch als een nieuwe baan in een scheiding te belanden lijkt me eeuwig zonde, zeker als het daarvoor wel goed zat. Ik kan me voorstellen dat je er erg boos over bent, maar je had wellicht kunnen benoemen dat je wil dat hij dat 'terugdraait' en weer een baan zoekt die beter is voor jullie gezin. Door direct over een scheiding te beginnen maak je jullie 'strijd' erg ongelijk.
Ik kan me je emotie wel voorstellen, maar vind het niet erg passen bij iemand die er graag uit wil komen voor haar gezin. Jullie hebben daar tenslotte samen voor gekozen als het goed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko: daar heb je gelijk in, die persoon is hij inderdaad nog steeds. Dank, dat ga ik proberen

Doreia*: klopt. Hij voelt zich heel erg afgewezen door mij, waardoor hij al het initiatief bij mij legt. Met als gevolg dat als ik toenadering zoek hij gelijk 'seks' denkt. En ik heb al 100x gezegd dat ik ook wel eens gewoon intimiteit zonder seks wil, maar dat vindt hij heel moeilijk...

En nee: de opmerking van de vis was misschien niet handig, maar vervolgens 'ontploft' het en dat vond ik echt overdreven. Daar zeg ik dan wat van en voor je het weet zijn we allebei zó geïrriteerd dat 'gezellig eten' geen optie meer is.

Olea: Hij heeft een vaste baan met goede secundaire arbeidsvoorwaarden op 15 min. van onze woonplaats ingeruild voor een tijdelijk contract bij een werkgever op 50 min. afstand (enkele reis). Toen hij overwoog te solliciteren was ik niet enthousiast, vooral m.b.t. de gevolgen voor ons gezin. 2 uur reistijd op een dag betekent dat er meer op mijn schouders terechtkomt m.b.t. de kinderen. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik dat niet zag zitten. Hij heeft toch gesolliciteerd. Ging vervolgens voor een tweede gesprek en heeft toen gelijk getekend. Belde mij vanuit de auto met de mededeling 'ik heb getekend, dit is m'n droombaan, we komen er wel uit.' Het gemak waarmee hij mijn argumenten opzij heeft gezet t.b.v. zichzelf heeft mij heel erg gekwetst. Wij zijn bijna 15 jaar getrouwd, zo ga je naar mijn mening niet om met je partner.

En nu komt, zoals verwacht, veel m.b.t de kinderen op mijn schouders terecht, want hij is vroeg weg/laat thuis. En dus, wanneer hij mij voor de zoveelste keer vanuit de file belt dat hij kind niet naar zwemles kan brengen, word ik opnieuw weer helemaal kwaad, want dit was zijn taak en nu draai ik er weer voor op. (Ik werk 50/50 thuis en op kantoor)
Voorheen actief als cakepop, nu wat gezonder!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat dus om het niet gezien en niet gehoord worden.
Hij heeft extra taken op je schouders geladen, zonder dat jij er iets tegen kon doen. Dáár moet het dan over gaan.
Vertrouwen, dat hij het beste met jou voor heeft en jij het beste met hem.
Want dat vertrouwen ben je nu kwijt. Hij kan dus zomaar iets onvoorspelbaars doen. Vandaar ook die ruzie over vis. Dat was voor jou onvoorspelbaar.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss musica: je hebt gelijk, achteraf gezien snap ik dat ik niet meteen over een scheiding had moeten beginnen. Maar destijds was ik zó boos/ teleurgesteld dat ik dat zo voelde en dat ook heb geuit. Niet handig, dat zie ik nu ook :-D

Yakuzakiko: Misschien stel ik mij aan, maar ik heb het gevoel dat ik mijzelf compleet moet wegcijferen, om te zorgen dat het goedkomt. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling...
Voorheen actief als cakepop, nu wat gezonder!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan ik mij héél goed voorstellen, wat je schrijft over de gevolgen die zijn nieuwe baan heeft meegebracht voor jullie als gezin en voor de extra belasting van jou.

Voor de mensen die inzetten op massage-olie en samen douchen of intimiteit opzoeken zonder seks, ik denk dat jullie echt geen idéé hebben van hoe moeilijk dat is wanneer je relatie stroef verloopt. In mijn relatie mist een stuk verbinding en intimiteit (en zeker dit laatste gaat ook nooit meer komen denk ik) maar voor TO vermoed ik dat het begin zelfs nog daarvoor moet liggen: in het respectvol communiceren zonder steeds met verwijten te komen of een gesprek te laten ontploffen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Bietenwrap schreef:
16-04-2024 10:46
Miss musica: je hebt gelijk, achteraf gezien snap ik dat ik niet meteen over een scheiding had moeten beginnen. Maar destijds was ik zó boos/ teleurgesteld dat ik dat zo voelde en dat ook heb geuit. Niet handig, dat zie ik nu ook :-D

Yakuzakiko: Misschien stel ik mij aan, maar ik heb het gevoel dat ik mijzelf compleet moet wegcijferen, om te zorgen dat het goedkomt. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling...
Ben je daar nog wel op teruggekomen dan? Want ik kan me voorstellen dat het voor je man nu heel uitzichtloos voelt. Ik snap al het praktische en het gepasseerd voelen echt wel, maar het lijkt alsof hij het gewoon niet meer goed kan maken bij je. In november was hij blijkbaar nog leuk genoeg om nog een kind mee te willen. Ik kan me echt niet voorstellen dat je zelf écht wil scheiden, ook al lopen dingen nu niet zoals je wilt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bietenwrap schreef:
16-04-2024 10:46
Miss musica: je hebt gelijk, achteraf gezien snap ik dat ik niet meteen over een scheiding had moeten beginnen. Maar destijds was ik zó boos/ teleurgesteld dat ik dat zo voelde en dat ook heb geuit. Niet handig, dat zie ik nu ook :-D

Yakuzakiko: Misschien stel ik mij aan, maar ik heb het gevoel dat ik mijzelf compleet moet wegcijferen, om te zorgen dat het goedkomt. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling...
Wat doe jij om aan jezelf toe te komen, qua ontspanning? Ga je wel eens een avondje weg? Eten met vriendinnen, naar de sauna, een stedentrip of mini-vakantie voor jezelf, dagje shoppen, uitgaan wellicht? Iets waarbij je het gevoel hebt dat je jezelf niet wegcijfert of in dienst hebt staan voor het gezin?
Maak dat je partner in elk geval ook duidelijk. Zeker nu er zoveel meer op jou neerkomt (op werkdagen) wat betreft de kinderen. Pak die momenten. Ook als hij zegt dat hij moe is en in het weekend wil bijkomen na een drukke week. Heb je daar wel nog de zin en energie voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bietenwrap schreef:
16-04-2024 10:41
Hij heeft een vaste baan met goede secundaire arbeidsvoorwaarden op 15 min. van onze woonplaats ingeruild voor een tijdelijk contract bij een werkgever op 50 min. afstand (enkele reis).
Belde mij vanuit de auto met de mededeling 'ik heb getekend, dit is m'n droombaan, we komen er wel uit.' Het gemak waarmee hij mijn argumenten opzij heeft gezet t.b.v. zichzelf heeft mij heel erg gekwetst. Wij zijn bijna 15 jaar getrouwd, zo ga je naar mijn mening niet om met je partner.

En nu komt, zoals verwacht, veel m.b.t de kinderen op mijn schouders terecht, want hij is vroeg weg/laat thuis. En dus, wanneer hij mij voor de zoveelste keer vanuit de file belt dat hij kind niet naar zwemles kan brengen, word ik opnieuw weer helemaal kwaad, want dit was zijn taak en nu draai ik er weer voor op. (Ik werk 50/50 thuis en op kantoor)
Hier zou ik ook kwaad van worden. Heeft hij concrete voorstellen hoe de “we komen er wel uit” eruit ziet? Behalve dat jij nu alles mag opvangen? Logisch dat je dat dwars zit!

Een nieuwe baan met dusdanige gevolgen zou zeker in overleg moeten. Hebben jullie deze situatie besproken met de therapeut?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven