'Alternatieve' hapjes en drankjes voor bezoek

31-08-2016 15:35 168 berichten
Vanavond krijgen we bezoek en heeft me doen nadenken over wat ik doorgaans in huis haal.

Normaal zorg ik dat ik vrijwel alles in huis heb: frisdrank, bier, wijn, koffie en thee, iets van koek, gebak of borrelhapjes.



Probleem is: dat blijft al-tijd over. En eigenlijk drinken wij geen frisdrank, bier gaat vaak over de datum, een geopend fles wijn wordt niet meer opgedronken, gebak & koek eet ik uit zelfbescherming niet op en borrelhapjes kunnen we vaak nog een paar avonden van eten, wat wij eigenlijk ook nooit doen. Wij eten, nog een kop thee tussendoor en dan gaan we slapen.



Ik ben al minder gaan inkopen, echter blijft dit voorvallen. Vandaag bak ik een kleine cake, heb ik koffie, thee en water en Spa water met een smaakje. Ik heb een paar nootjes en dat is het.



Toch ben ik benieuwd, als jullie op bezoek zouden komen, zou je het erg vinden als iemand niet een variatie in frisdrank, alcoholische dranken en hapjes heeft? Of doen jullie het met wat er geserveerd wordt en zijn jullie daar tevreden mee?
Alle reacties Link kopieren
Hier helzelfde probleem, ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:janneke44 schreef op 31 augustus 2016 @ 15:37:

Hier helzelfde probleem, ik lees mee.Blijf altijd met bergen hapjes koekjes, en idd. frisdranken zitten.
Volgens mij heb je genoeg in huis zo hoor. Het komt ook best wel voor dat ik op bezoek ga en dat iemand niks in huis gehaald heeft en ik alleen drinken krijg. Ook dat vind ik vaak wel prima. Zelf zorg ik wel altijd dat er iets in huis is en heb ik ook vaak teveel. Het hangt er wel vanaf, als ik twee vrienden op bezoek krijg haal ik koekjes en een zak chips bijv, maar als er meerdere vrienden komen gamen met m'n man, dan pak ik wat meer uit met borrelhapjes, verschillende soorten frisdrank en alcohol.



Maar je hoeft op bezoek niet aldoor te eten, nergens voor nodig, dus prima dat je wat minder hebt gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik zorg altijd wel dat er variatie is om te eten/drinken. Maar ik probeer dan wel kleine flesjes of blikjes te kopen. Dus ipv een bak bier, wat verschillende flesjes van verschillende types. Halveliterflesjes of blikjes frisdrank etc.



Overschot geef ik vaak gewoon mee aan de gasten, als het iets is dat wij toch zelf niet verder gaan opmaken.
Alle reacties Link kopieren
herkenbaar. Thee hebben we altijd in huis, water ook, maar verder...



Ik koop nu -als ik bezoek verwacht- vaak blikjes fris en van de kleine pakjes sap. Ziet er een beetje suf uit, maar dat kun je wel 'op maat' schenken zonder dat er geopende pakken open blijven.



Voor de hapjes heb ik mijn vriend, die weet wel raad met de restjes daarvan Maar wellicht kun je daar ook wel kleine verpakkingen voor kopen? Of anders gewoon minder keus geven.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Van wijn kan je ook van die kleine flesjes halen (ongeveer een a anderhalf glas zit daarin). Blijft ook echt wel een lange tijd houdbaar. Frisdrank zou je kunnen oplossen met blikjes, die blijven ook lang houdbaar als ze nog dicht zijn. Koek zou je ook in kleine verpakkingen kunnen halen, of een gebakje bij de bakker ofzo.

Verder: Ik drink zelf ook bijna alleen maar water en/of thee, dus ik zou het niet erg vinden.



edit: mosterd, nu al... (is overigens ook lekker met jonge kaas als hapje! )
Ik weet of vraag van al mijn visite wat ze drinken. Als het iets is wat wij niet drinken krijgen ze de evt aangebroken verpakking mee. Hapjes komen hier wel op, ik haal gewoon wat ik zelf lekker vind.
Tsja, ik kom uit een familie waar we graag veel en overvloedig aanbieden. Die restjes komen wel op hoor.
Alle reacties Link kopieren
qua drank haal ik niks speciaals in huis dat ik niet al heb.

Hapjes ook eigenlijk niet, maar wel soms bijvoorbeeld een paar lekkere koeken voor bij de koffie. Zitten er zelden meer dan 4-6 in, dus ruim voldoende en als ik het zelf niet eet geef ik het daarna gewoon aan de visite mee. Heb daar nooit iemand over horen klagen
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Wij hebben trouwens altijd wel frisdrank in huis en ik haal ook gewoon wat we zelf altijd drinken. Dat scheelt wel. Man drinkt bier dus dat komt ook wel op, maar wijn bijv. blijft wel vaak staan en kan ik uiteindelijk weggooien.
Alle reacties Link kopieren
Overblijvend gebak heb ik opgelost door een schaal met mini-tompouce en (chocolade)slagroomsoesjes neer te zetten i.p.v. iedereen zo'n groot stuk gebak. Servetten erbij en eenieder grijpt waar hij of zij zin in heeft. Scheelt flink wat geld en meestal blijft er niets over.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zelf wel altijd ongeveer alles in huis, maar ik zou het zeker niet raar vinden als mensen dat niet hebben.



Ik vind het zelf niet zo erg, want drink vooral water of thee. En het meeste te knabbelen lust ik wel.



Maar ik zou zelf in ieder geval een fles fris en een pak sap halen, meeste mensen kunnen dan wel vooruit.

Qua hapjes is het gewoon dat wat er is. Vind ik. De ene keer een gebakje, de andere keer een chippie. (Wij hebben de kasten dus wel vol, maar ik zou niet speciaal en en en in huis halen)



En bij sommige gelegenheden vind ik het gastvrij om een biertje of wijntje aan te kunnen bieden.
Hier drinkt iedereen eigenlijk vrijwel altijd hetzelfde als anders waardoor we onderhand wel weten wie wat neemt. Wijn en bier of andere drank wordt niet naar gevraagd dus beginnen we niet aan.

In plaats van flessen frisdrank, kun je blikjes kopen om te voorkomen dat er wat over blijft en open blijft staan. Voor nood kun je altijd nog 0,5L flesjes wijn kopen of wat losse flesjes bier.



Op een verjaardag: een rondje taart + koffie/thee, nog een rondje koffie/thee, dan komen de hapjes (kaasstengels, nootjes, komkommer, tomaatjes, kaasblokjes, soms ook nog worst, een schaal toastjes of stokbrood met een stuk brie/kruidenboter/kuipje salade om zelf te smeren) op tafel met een glas frisdrank, nog een rondje frisdrank en men gaat naar huis.

Op een andere avond wordt de taart door koek vervangen.



Ik denk ook altijd maar zo: je komt voor de gezelligheid, niet om je maag vol te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens blikjes frisdrank ingeslagen, deze zijn veel makkelijker te bewaren en lang houdbaar. Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als er niet een hele variatie aan hapjes e.d. is, het is sowieso het handigste dingen aan hapjes/drankjes te halen die je zelf nog zou kunnen gebruiken. Zo heb ik wel eens komkommer/paprikareepjes met een sausje/hummus geserveerd als deze overbleven kookte ik de volgende dag iets met paprika en komkommer

Een paar blokjes kaas, de rest kant op brood. Zelfs wat tortillachipjes maken van wraps (zo gedaan even krokant in de oven) of wraps vullen en de rest kun je makkelijk bewaren om wraps van te maken met het avondeten.



Dit schiet me zo even te binnen m.b.t. dingen die overblijven, uiteindelijk moeten gasten het gewoon doen met wat er is en kan ik me niet indenken dat mensen daar moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren
Ligt denk ik ook een beetje aan de types die komen.

Met mijn vrienden hoef ik in ieder geval nooit bang te zijn dat eten niet op komt, ze snaaien alles naar binnen wat op tafel komt haha.

Prik blijft wel vaak over, maar dat bewaar ik dan gewoon voor het volgende bezoek of feestje. Over een maand viert mijn vriend zijn verjaardag, dan hebben we nog prik van mijn verjaardag in mei ;) Geopende flessen spoelen wij vaak weg ja. Heel zonde, maar wij drinken echt geen cola en ach, het kost maar een euro ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vreetzakken dus alles gaat in de dagen erna vaak wel op, maar ik vind het ook niet raar als mensen minder aan te bieden hebben, helemaal niet. Wat je ook kan doen is dingen meegeven aan je bezoek, bv een geopende fles wijn. Misschien drinken zij die wel nog leeg en dan hoef je iig niks of minder weg te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wat ze allemaal ongeveer drinken. Vaak word het een fles perensap, lust bij mij bijna iedereen. Paar biertjes heb ik vaak ook.



Verder een koekje of chocolade bij de koffie, iets wat ik zelf ook lekker vind en 1 iets bij de borrel, of chips of pistachenootjes.



Ik kom ook wel eens ergens en dan is er niks wat ik lus. Dat vind ik niet erg. Iedereen heeft vaak wel thee.



Als het een familie etentje is, vraag ik iedereen zijn eigen drinken mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zijdus schreef op 31 augustus 2016 @ 15:44:

Overblijvend gebak heb ik opgelost door een schaal met mini-tompouce en (chocolade)slagroomsoesjes neer te zetten i.p.v. iedereen zo'n groot stuk gebak. Servetten erbij en eenieder grijpt waar hij of zij zin in heeft. Scheelt flink wat geld en meestal blijft er niets over.En de diepvries variant van bijv. de jumbo kost weinig en smaakt goed (doet het ook minder pijn aan je portemonnee als er overblijft haha).
Alle reacties Link kopieren
Geef aan je visite mee wat je zelf niet lust/niet eet. Dat voorkomt dat je alles weg moet gooien. En als je dat zo uitlegt, vindt je visite dat echt niet raar ofzo
Alle reacties Link kopieren
Ik doe vaak wijn per portie in de vriezer om later mee te koken. Een goede vacuümpompdop(dat heet vast niet zo) helpt ook een beetje.



Verder heb ik ook altijd te veel in huis... Dus ik lees mee
Alle reacties Link kopieren
Of deel de restjes (als ze erg nog presentabel uitzien) uit op je werk de volgende dag
Alle reacties Link kopieren
Frisdrank koop ik vaak kleine flesjes of blikjes. Wijn gaat altijd wel op als het open is, bier gaat vanzelf wel op als er gasten zijn die het drinken, is maandenlang houdbaar, is echt wel op voordat het over datum is.



Eten is wel altijd een probleem. Als er niet veel gasten zijn beperk ik me vaak tot redelijk lang houdbare zaken: nootjes, droge worst, oude kaas. Dingen die binnen een paar dagen op moeten als je ze open maakt (roomkaas, salades enzo) haal ik alleen voor grotere groepen, en dan wil ik ook nog wel eens mensen wat meegeven als 't niet opgaat. Of het verschijnt op de ontbijttafel.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Met restjes wijn kan je trouwens ook goed koken, lekker door bolognese saus, of stoofpot of iets dergelijks



En om je vraag te beantwoorden, ik ben tevreden met wat ik krijg (hou zelf ook niet zo van frisdrank) ik hoef echt geen assortiment van hapjes/taartjes en drankjes hoor
Alle reacties Link kopieren
Hapjes/aangebroken flessen wijn/bier meegeven aan bezoek? Zou mijn bezoek heel blij mee zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven