'Alternatieve' hapjes en drankjes voor bezoek

31-08-2016 15:35 168 berichten
Vanavond krijgen we bezoek en heeft me doen nadenken over wat ik doorgaans in huis haal.

Normaal zorg ik dat ik vrijwel alles in huis heb: frisdrank, bier, wijn, koffie en thee, iets van koek, gebak of borrelhapjes.



Probleem is: dat blijft al-tijd over. En eigenlijk drinken wij geen frisdrank, bier gaat vaak over de datum, een geopend fles wijn wordt niet meer opgedronken, gebak & koek eet ik uit zelfbescherming niet op en borrelhapjes kunnen we vaak nog een paar avonden van eten, wat wij eigenlijk ook nooit doen. Wij eten, nog een kop thee tussendoor en dan gaan we slapen.



Ik ben al minder gaan inkopen, echter blijft dit voorvallen. Vandaag bak ik een kleine cake, heb ik koffie, thee en water en Spa water met een smaakje. Ik heb een paar nootjes en dat is het.



Toch ben ik benieuwd, als jullie op bezoek zouden komen, zou je het erg vinden als iemand niet een variatie in frisdrank, alcoholische dranken en hapjes heeft? Of doen jullie het met wat er geserveerd wordt en zijn jullie daar tevreden mee?
quote:lilalinda schreef op 31 augustus 2016 @ 16:49:

[...]



Het is toch niet OF?

Ik knuffel je plat EN daarna kun je kiezen uit drie soorten witte wijn, en vijf soorten frisdrankHier niet. Geen frisdrankdrinkers in mijn omgeving en een goede rode wijn is meer favoriet.
quote:Star schreef op 31 augustus 2016 @ 16:52:

[...]





Maar dat was de vraag toch verder helemaal niet van TO? Die vroeg of we het erg zouden vinden als je niet uit die vijf soorten zou kunnen kiezen.



Ik zou het heel lief vinden als iemand mijn favo hapjes en drankjes zou halen, maar zou iemand er niet op aankijken als het niet gedaan zou worden. Even goede vrienden.Precies.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 31 augustus 2016 @ 16:49:

[...]



Het is toch niet OF?

Ik knuffel je plat EN daarna kun je kiezen uit drie soorten witte wijn, en vijf soorten frisdrankZeker niet, maar het een is voor mij welk veel belangrijker en die heb ik wel gecovered als er bezoek langs komt. De rest is bonus.
Alle reacties Link kopieren
On topic: TO, ik ben altijd tevreden met wat me geserveerd wordt. Dat ik vegetarisch eet geef ik wel altijd zelf door. Kun je nog naar vragen, of er iets is wat ze niet kunnen eten of drinken, dan kun je wat gerichter inkopen.
Prima toch. Ik hoef geen alcohol bij visite hoor. Spa met smaakje dikke prima. Nu hebben wij wel vrienden die een wijntje of biertje lekker vinden. Meestal haal ik dan gewoon 1 fles, en drink een glaasje mee. Verder halen wij vaak gewoon een sixpack bier, partner drinkt dan ook 1 biertje.



Hapjes etc begin ik niet aan. Doosje olijfjes, en vaak twee zakken chips.
Alle reacties Link kopieren
Wij drinken zelf weinig frisdrank maar heb altijd van alles in huis qua blikjes. Vind het fijn om m'n gasten de keuze te geven.

Wijn hebben we hier ook in overvloed, bier niet altijd maar als we visite verwachten, dan halen we een krat en dan komt t altijd wel weer op!

Qua eten haal ik altijd wel wat chocolade en dat breek ik of ik bak iets gezelligs. Koek hou ik over. Alle rest gaat altijd schoon op. Is het niet tijdens de visite, dan in de dagen erna wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 31 augustus 2016 @ 16:30:

[...]





Haha! Vaak is er ook wel spa rood met een smaakje, of een pak sap. Maar wat is er mis met diksap?



Hoewel ik dat zelf wel lekker vind, zou ik het nooit aanbieden aan volwassen gasten, vind het iets kinderlijks, beetje in de trant van roosvicee of melk of fristi.



quote:Roosjediedeldoosje schreef op 31 augustus 2016 @ 16:37:

[...]





Ik ken echt niemand die geen bier of wijn lust. En wie niet drinkt gaat vaak na de koffie (ongeveer 22.00) weer naar huis, zonder roesje hebben mensen hun horloge veel beter in de gaten Er staat ook heus wel een fles whiskey in de kast hoor, maar die komt pas veel later tevoorschijn.



Werkelijk?

Ik drink geen druppel alcohol als ik met de auto ben, en na twee koppen thee (koffie drink ik niet) heb ik het daarmee wel gehad.

Als ik dan de keuze heb tussen spa rood en spa blauw en een stuk of twee frisdranken, dan voel ik me toch net iets meer welkom dan als de keuze zich beperkt tot water en water.

Het idee dat je om 22.00u naar huis gaat als je nuchter blijft vind ik ook nogal bizar, kan gerust een hele nacht doorkwetteren/feesten op frisdrank, is bij bijna iedereen die ik ken wel zo.



Om op de vraag van TO te antwoorden:

Alles is een hapje, als je het maar klein genoeg maakt. Spaghettisaus of chili con/sin carne warm maken, zak nacho's/soepstengels en een bakje zure room erbij en je hebt een 'hapje' dat je de volgende dag als volwaardige maaltijd kunt eten.



Kleine stukjes pizza doen het hier ook altijd goed.

Rauwe groenten gaan ook vlug op en kun je de volgende dag nog verwerken.

Kleine gehaktballetjes met een paar sausjes erbij, balletjes die overblijven kunnen in de soep of door stoofschotels.

Tijdens de winter soep in kleine kopjes, soepstengel met een sneetje gerookte ham errond, klaar.

Alles wat wij bij brood eten is ook lekker als hapje: goeie vleeswaren, kaas,... leg het netjes op een plank, schaaltje mosterd en augurken/zilveruitjes erbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 augustus 2016 @ 16:34:

[...]





Maar aarom hb je dan bijv. Niet een paar biertjes of een wijntje voor onverwachte visite ? Gbeurt dat dan zo weinig ?Nee hoor dat gebeurt wel eens. Dan haal ik wijn of bier. Dat is zo gebeurd. Wij wonen in een winkelstraat.
Ik pas me gewoon aan aan wat we krijgen.



Zelf hebben we altijd wel wijn en bier in huis omdat we dit in het weekend wel lekker vinden. Verder drink ik alleen thee en water. Manlief alleen aanmaak/siroop met spa rood dus als we visite krijgen haal ik altijd wel iets van sap. Wat erover is drinkt manlief op.



Wat betreft hapjes haal ik alleen dingen in huis die wij zelf ook eten mocht er iets over blijven. Ik hou wel rekening met de visite. Aantal vrienden zijn bijvoorbeeld vegetarisch die zal ik geen hapjes met vlees voorzetten.
Wat veel reacties al, tijdens het maken van de arretjescake.



Ik maak ook wel graag mensen blij en ik doe echt niet moeilijk om een fles cola meer of minder, maar na bijvoorbeeld een feestje moet er zoveel weggemikt worden en vind ik dat wel behoorlijk zonde.



Vanavond is het bezoek iemand die nog niet eerder is geweest, dus dan twijfel ik weer. Voor mijn beste vriendin weet ik dat ik koffie, thee en een pak sap moet halen en een zelfgemaakt stuk gebak of een bord pasta als ze blijft mee eten is mij bekend. Evenals mijn zwagers, koffie, één biertje en wat fris, voor mijn neefje paprikachips om te knabbelen. Maar wie verder komt... dan is het weer blind door de supermarkt dwalen en heb ik het gevoel veel in huis te moeten hebben.



Goede Fee, je bent welkom.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen koffie, thee of water wel een beetje karig vinden eerlijk gezegd. De zelfgebakken cake zou ik wel erg waarderen!



Wat ik zou doen in jouw geval is gewoon aan het eind van de avond de dingen die je toch niet meer zelf opeet/opdrinkt meegeven aan je gasten.
Ik heb altijd veel voorraad van drank in huis, wij hebben een bar in de kamer. Ik vind het zelf niet gastvrij dat als ik ergens op vivite kom ze geen alcoholische drank in huis hebben. Mij maak je niet blij met fris.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er nou mis met de eerdere suggesties?

Kleine flesjes wijn. Sixpack bier. Paar blikjes frisdrank, kleine drinkpakjes.

Blokje kaas, stukje worst, toastje met iets wat je ook als broodbeleg kan eten.

Chips en nootjes zijn geen verplichting hè.

Maar ik hoef inderdaad niet de hele avond thee of water.

Bij onverwacht bezoek heb ik altijd wel iets wat ik uit de kast kan trekken.
quote:Fleet schreef op 31 augustus 2016 @ 17:16:

Wat veel reacties al, tijdens het maken van de arretjescake.



Ik maak ook wel graag mensen blij en ik doe echt niet moeilijk om een fles cola meer of minder, maar na bijvoorbeeld een feestje moet er zoveel weggemikt worden en vind ik dat wel behoorlijk zonde.



Vanavond is het bezoek iemand die nog niet eerder is geweest, dus dan twijfel ik weer. Voor mijn beste vriendin weet ik dat ik koffie, thee en een pak sap moet halen en een zelfgemaakt stuk gebak of een bord pasta als ze blijft mee eten is mij bekend. Evenals mijn zwagers, koffie, één biertje en wat fris, voor mijn neefje paprikachips om te knabbelen. Maar wie verder komt... dan is het weer blind door de supermarkt dwalen en heb ik het gevoel veel in huis te moeten hebben.



Goede Fee, je bent welkom.

Joh je hoeft toch ook geen tafel vol met hapjes te hebben?

Toastjes/stokbrood met iets van salade wat je eventueel ook nog op brood kan doen is toch voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor de visite kleine pakjes sap en ijsthee in huis. En gewone thee in verschillende smaken, drink ik allemaal niet als ik alleen ben. Bier en wijn is er altijd wel. Maar geen probleem als ik bij anderen ben die dat alleen maar in huis hebben, dan drink ik het wel. Mensen hoeven voor mij echt niet iets speciaals in huis te halen. Bij verjaardag hou ik nog steeds over, en ik koop al veel minder in. Maar salade en kaas kan ook op de boterham, dus dat is geen probleem
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 31 augustus 2016 @ 17:22:

Ik heb altijd veel voorraad van drank in huis, wij hebben een bar in de kamer. Ik vind het zelf niet gastvrij dat als ik ergens op vivite kom ze geen alcoholische drank in huis hebben. Mij maak je niet blij met fris.Mij maak je ook eerder blij met een glas wijn dan met een glas water(of ik moet veel dorst hebben0 maar om geen alcohol in huis hebben nou ongastvrij te noemen gaat me wat ver
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 31 augustus 2016 @ 17:22:

Ik heb altijd veel voorraad van drank in huis, wij hebben een bar in de kamer. Ik vind het zelf niet gastvrij dat als ik ergens op vivite kom ze geen alcoholische drank in huis hebben. Mij maak je niet blij met fris.





Niet gastvrij? Nou ja zeg gastvrijheid heeft toch met veel meer te maken dan alleen bij een onverwacht bezoek alcohol te moeten gaan halen? Hele bijzondere gedachtegang.

Bedenk ook dat er mensen zijn die met reden geen alcohol in huis halen; geloof, medicatie of ex alcoholisen. Jouw statement vind ik dus erg kort door de bocht!
Ben ik nou de enige die het echt helemaal niets uitmaakt wat iemand in huis heeft? Ik ben opgegroeid in een achterbuurt waar echt iedereen gewoon arm was/is. En tegen het einde van de maand had bijna niemand meer iets in huis. Koffie, thee, water, ranja dat had iedereen bijna altijd wel.



En hier hebben mensen het maar te doen met wat ik in huis heb. Vandaag heb ik best veel hapjes etc in huis maar meestal niet. Meestal alleen brood/beleg en spullen voor avondeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaG schreef op 31 augustus 2016 @ 17:11:

[...]





Hoewel ik dat zelf wel lekker vind, zou ik het nooit aanbieden aan volwassen gasten, vind het iets kinderlijks, beetje in de trant van roosvicee of melk of fristi.





[...]





Werkelijk?

Ik drink geen druppel alcohol als ik met de auto ben, en na twee koppen thee (koffie drink ik niet) heb ik het daarmee wel gehad.

Als ik dan de keuze heb tussen spa rood en spa blauw en een stuk of twee frisdranken, dan voel ik me toch net iets meer welkom dan als de keuze zich beperkt tot water en water.

Het idee dat je om 22.00u naar huis gaat als je nuchter blijft vind ik ook nogal bizar, kan gerust een hele nacht doorkwetteren/feesten op frisdrank, is bij bijna iedereen die ik ken wel zo.

Wij hebben een dreumes thuis, dus als onze visite hier de hele nacht door komt kwetteren dan wordt dat niet echt gewaardeerd. Uitslapen is van vroeger. Vroeger hadden we wel meer doorzakkertjes te kiezen in huis voor als het erg gezellig was en in het centrum van Amsterdam kregen we bijna nooit bezoek dat met de auto was. Dus nee, het komt echt bijna nooit voor dat we iets wat de gast wil niet hebben. Wat is dan het probleem? Ja als jij langs komt en Spa blauw wilt kunnen kiezen . Kraanwater kun je krijgen, maar ik denk niet dat je bij ons op bezoek gaat komen.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 31 augustus 2016 @ 17:43:

[...]





Wij hebben een dreumes thuis, dus als onze visite hier de hele nacht door komt kwetteren dan wordt dat niet echt gewaardeerd. Uitslapen is van vroeger. Vroeger hadden we wel meer doorzakkertjes te kiezen in huis voor als het erg gezellig was en in het centrum van Amsterdam kregen we bijna nooit bezoek dat met de auto was. Dus nee, het komt echt bijna nooit voor dat we iets wat de gast wil niet hebben. Wat is dan het probleem? Ja als jij langs komt en Spa blauw wilt kunnen kiezen . Kraanwater kun je krijgen, maar ik denk niet dat je bij ons op bezoek gaat komen.Hier een dreumes en een baby en hier zit er ook geen uitslapen meer in. Maar om dat nou een reden te noemen om geen bezoek meer tot laat te hebben vind ik wel raar. Hier kwetter ik met gemak de hele nacht door hoor, uurtje slapen en dan de kinderen uit bed halen. Hun lekker spelen en zelf rustig een film kijken, geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowLemon schreef op 31 augustus 2016 @ 16:24:

[...]





Daar krijg ik dus zo'n nare bijsmaak van he. Ik kan niet drinken met m'n medicijnen, en dan kan bier halen wel maar gewoon een pak sinaasappelsap of een fles cola van 50 cent kan er niet af?



Fles cola van 50 cent? Ik zie ze niet goedkoper dan 1,-



En ik drink géén water, geen thee, geen koffie, ik lust het niet. En mensen die zeggen water heeft geen smaak, begrijp ik niet. Ik krijg het niet met plezier weg gedronken.. Maar ik ben dan ook een moeilijke drinker, altijd al geweest. Ik drink wel veel siroop, omdat ik echt niet van frisdranken houd, ja op zijn tijd..
Alle reacties Link kopieren
Ben ik tevreden met wat ik krijg: ja. Ik zal niets laten merken iig. Kan altijd thuis nog wat knabbelen/drinken. Op visite ga je toch voor de gezelligheid. Een zelfgemaakte cake of ander gebak lijkt mij heel leuk om voorgezet te krijgen.



Zelf heb ik altijd wel een flinke voorraad maar dat is een cultuurdingetje. Bier moet ik echt halen, dat drinkt hier niemand. Wat overblijft probeer ik altijd aan het bezoek te slijten . Als ik heel veel hapjes en van dat spul over heb, nodig ik altijd broertje uit de dag erna. Dan gaat alles wel op. Of ik gooi het in een of andere groepsapp en mik alles in de Tupperware.



Maar 9 van de 10 keer weet ik van bezoek wat ze graag hebben en daar stem ik het op af en dan heb ik vaak niet zo'n berg over, dat scheelt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Fleet schreef op 31 augustus 2016 @ 17:16:

Wat veel reacties al, tijdens het maken van de arretjescake.



Ik maak ook wel graag mensen blij en ik doe echt niet moeilijk om een fles cola meer of minder, maar na bijvoorbeeld een feestje moet er zoveel weggemikt worden en vind ik dat wel behoorlijk zonde.



Vanavond is het bezoek iemand die nog niet eerder is geweest, dus dan twijfel ik weer. Voor mijn beste vriendin weet ik dat ik koffie, thee en een pak sap moet halen en een zelfgemaakt stuk gebak of een bord pasta als ze blijft mee eten is mij bekend. Evenals mijn zwagers, koffie, één biertje en wat fris, voor mijn neefje paprikachips om te knabbelen. Maar wie verder komt... dan is het weer blind door de supermarkt dwalen en heb ik het gevoel veel in huis te moeten hebben.



Goede Fee, je bent welkom.







En voor mij geen fris of drank hoor. Mag ik toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd het altijd simpel. Ik neem aan dat ze voor mij komen en niet voor een compleet assortiment frisdrank. En als het er niet is, dan is het er niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 31 augustus 2016 @ 17:45:

[...]



Hier een dreumes en een baby en hier zit er ook geen uitslapen meer in. Maar om dat nou een reden te noemen om geen bezoek meer tot laat te hebben vind ik wel raar. Hier kwetter ik met gemak de hele nacht door hoor, uurtje slapen en dan de kinderen uit bed halen. Hun lekker spelen en zelf rustig een film kijken, geen enkel probleem.



Knap van je hoor, hier heb je een sticker:

Ik pas voor minder dan vijf uur slaap en ben vast niet de enige suffe muts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven