'Alternatieve' hapjes en drankjes voor bezoek

31-08-2016 15:35 168 berichten
Vanavond krijgen we bezoek en heeft me doen nadenken over wat ik doorgaans in huis haal.

Normaal zorg ik dat ik vrijwel alles in huis heb: frisdrank, bier, wijn, koffie en thee, iets van koek, gebak of borrelhapjes.



Probleem is: dat blijft al-tijd over. En eigenlijk drinken wij geen frisdrank, bier gaat vaak over de datum, een geopend fles wijn wordt niet meer opgedronken, gebak & koek eet ik uit zelfbescherming niet op en borrelhapjes kunnen we vaak nog een paar avonden van eten, wat wij eigenlijk ook nooit doen. Wij eten, nog een kop thee tussendoor en dan gaan we slapen.



Ik ben al minder gaan inkopen, echter blijft dit voorvallen. Vandaag bak ik een kleine cake, heb ik koffie, thee en water en Spa water met een smaakje. Ik heb een paar nootjes en dat is het.



Toch ben ik benieuwd, als jullie op bezoek zouden komen, zou je het erg vinden als iemand niet een variatie in frisdrank, alcoholische dranken en hapjes heeft? Of doen jullie het met wat er geserveerd wordt en zijn jullie daar tevreden mee?
quote:Cassio schreef op 31 augustus 2016 @ 19:12:

@TO: er zijn ondertussen al heel wat goede tips gegeven hier om het wat binnen te perken te houden. Zijn er dingen die je ook kunt gebruiken?Ja, zeker! Ga voortaan blikjes halen en beperk het eten een beetje. Niet direct heel karig met alleen borrelnootjes, maar geen tafel meer vol, zeg maar. Ik denk dat ik bepaalde hapjes zelf ga maken, dan kan ik ook de porties beperken dan wanneer je een bak tonijnsalade haalt die meestal weggegooid wordt.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 31 augustus 2016 @ 16:51:

[...]





Ja? Frisdrank is gewoon niet zo populair in mijn omgeving. Er zitten wel aardig wat foodies, vega's, geitenwollensokken, Marqt-liefhebbers en dertigers met het hoofd nog in de studententijd in mijn omgeving. Dan ben je dus wel klaar met espresso, Americano, Cappuccino, 10 smaken Yogi-thee, bier, stender/radler, rode en witte wijn. En water.



Grappig, met je hoofd in de studententijd zou ik juist verwachten dat je je gasten juist al blij maakt met goodkoopste blikjes Euroshopper en Aldi-cola. In mijn studententijd (en ik ben ook een dertiger) werd er door studenten juist héél veel frisdrank (die allergoedkoopste) gedronken.



Maar dat terzijde. Probleem van TO herken ik niet. Wij hebben altijd van alles in huis. Ook het voordeel van een partner die culinair gezien een totaal andere smaak heeft, wat over is na een feestje vindt óf ik óf zij wel lekker. Maar bovenal houden we rekening met alle gasten. Ik zou zelf liever ook creatief aan de gang gaan met auberginedip of gevulde dadels. Maar dan ben ik die avond de enige die daar blij van wordt, dus dat komt er niet gauw meer op tafel.



Blijft er wat over, pech dan. Bovendien trek ik niet al het eten en drinken tegelijk open dus iets dat "over" is, is vaak gewoon ongeopend over en ook nog wel over een maandag halfjaar goed.



Bier, sapjes en fris zijn trouwens toch niet zó beperkt houdbaar?
Fleet, die salades zou ik sowieso zelf maken, veel lekkerder.

Hier maak ik altijd kipkerrie- en eiersalade en soms tonijnsalade. Bovendien niet in zulke enorme porties dat er bergen overblijven maar soms nog voor een dag of twee lekker broodbeleg.



Stokbrood dat over is kun je snijden en invriezen. Heb je altijd een paar lekkere stokbroodjes voor onverwacht bezoek of gewoon lekker voor jezelf. Zijn ook altijd snel ontdooid of ook lekker opgebakken met wat olijfolie en knoflook(poeder) in de pan.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 01 september 2016 @ 09:23:

[...]





Grappig, met je hoofd in de studententijd zou ik juist verwachten dat je je gasten juist al blij maakt met goodkoopste blikjes Euroshopper en Aldi-cola. In mijn studententijd (en ik ben ook een dertiger) werd er door studenten juist héél veel frisdrank (die allergoedkoopste) gedronken.Er is veel veranderd. Studenten die ik om mij heen zie drinken thee, water, sapjes (meestal water met een beetje sap), water met munt, water met komkommer, water met bubbels. En daarnaast nog steeds sloten alcohol.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje21 schreef op 01 september 2016 @ 08:53:

Haha Tja ik voel me niet echt een veelvraat. Ben ook erg slank al zeg ik het zelf. Man ook. Vind het eerder apart dat sommige mensen dus blijkbaar nooit koek of chips ofzo thuis eten. Of dat als er taart overblijft je niet de volgende dag denkt: hele dag gewerkt. Vanavond bij de thee lust ik best nog een puntje.

Koek, taart etc heb ik inderdaad nooit in huis. Taart vind ik gewoon niks aan. Sla ik altijd over. Wat overblijft... gooi ik weg. Wat ik bijvoorbeeld aan paaseieren, sinterklaassnoepgoed (ook chocoladeletters) krijg, zet ik op mijn werk neer. Razend snel op.

Rest vh gezin: man eet het niet, want wel aanleg om dik te worden. Kinderen lusten alleen melkchocolade.

(maar er gaan tig zakken chips door in de week )
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 31 augustus 2016 @ 21:51:



Anderzijds, als ik ergens op visite kom ben ik blij met wat ik krijg. Al zou ik het wel een beetje raar vinden als ik inde avond kom en er is geen bier of wijn. In mijn omgeving is dat toch beetje een staple.Bij ons ook hoor, zal toch wel afhangen van je vriendenkring
quote:handigmetgeld schreef op 01 september 2016 @ 09:35:

[...]





Er is veel veranderd. Studenten die ik om mij heen zie drinken thee, water, sapjes (meestal water met een beetje sap), water met munt, water met komkommer, water met bubbels. En daarnaast nog steeds sloten alcohol. Sloten alcohol is bij studenten geloof ik van alle tijden maar de goedkoopst mogelijke frisdrank en vijf dagen in de week pasta met de goedkoopste tomatensaus uit pot is er niet meer bij he? Ik weet eigenlijk niet of ik dat nou fijn vind voor die studenten (want het bestedingspatroon zal er ongetwijfeld mee te maken hebben) of ergens ook wel een beetje jammer. Of dat is valse nostalgie misschien.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 01 september 2016 @ 10:03:

[...]

Sloten alcohol is bij studenten geloof ik van alle tijden maar de goedkoopst mogelijke frisdrank en vijf dagen in de week pasta met de goedkoopste tomatensaus uit pot is er niet meer bij he? Ik weet eigenlijk niet of ik dat nou fijn vind voor die studenten (want het bestedingspatroon zal er ongetwijfeld mee te maken hebben) of ergens ook wel een beetje jammer. Of dat is valse nostalgie misschien.

We worden oud.

Voor bezoek halen we wel iets extra's in huis mbt koek/taart/nootjes, dat komt gelukkig altijd wel op. Ik heb nooit toastjes ed. Ik drink geen alcohol en vriend maar heel sporadisch. De wijn uit het kerstpakket ed geef ik altijd weg. Voor de volgende keer dat er bezoek is, haal ik echt geen alcohol meer, te vaak meegemaakt dat er over bleef of niemand iets wilde en alles overbleef.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Volgens mij heb ik op gewoon op dit moment - zonder dat er een feestje of verjaardag in het vooruitzicht is - al méér in huis aan wijn, bier, sapjes, fris, kaas, chips, nootjes, olijven etc dan veel van jullie in huis halen als er wél een verjaardag is.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 01 september 2016 @ 09:35:

[...]





Er is veel veranderd. Studenten die ik om mij heen zie drinken thee, water, sapjes (meestal water met een beetje sap), water met munt, water met komkommer, water met bubbels. En daarnaast nog steeds sloten alcohol. Dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 01 september 2016 @ 10:16:

Volgens mij heb ik op gewoon op dit moment - zonder dat er een feestje of verjaardag in het vooruitzicht is - al méér in huis aan wijn, bier, sapjes, fris, kaas, chips, nootjes, olijven etc dan veel van jullie in huis halen als er wél een verjaardag is. Oftewel, bij jullie is het altijd feest!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
32 flesjes bier

8 flessen wijn/prosecco

2 flessen rum

1 fles sherry

1 fles amaretto

18 flessen fris (koolzuurhoudend)

2 flessen icetea (koolzuurvrij)

2 flessen Punica

1 fles diksap

2 zakken chips

1 pak borrelnootjes

1 zak zoutjes

1 camembert

1 doosje kaasblokjes

1 doosje knoflookolijven

1 zak mora ovensnacks (vriezer)

1 grote reep toblerone

1 pak wafeltjes

1 pak volkorenkoekjes



Dit is wat even zo snel de garage, koelkast en voorraadkast doorscannend al aangetroffen heb in huis.
.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 01-09-2016 10:34
Reden: Quoten ipv wijzigen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een paar dagen vóór het inkopen check ik ook altijd alle mogelijke opruimplaatsen.

Dan blijk je nog van alles te hebben. Scheelt behoorlijk als je een planning maakt.



BBQ-zooi gaan we niet meer mee sjouwen, dat bestellen we inclusief bbq, gasfles, borden, bestek, salades, stokbrood, kruidenboter. Zelfs afwassen hoeft niet, dat doet het bedrijf.



Ik snijd een krop ijsbergsla klein, gooi popcorn en minibapao's in de magnetron en maak een fruitsalade met watermeloen, druiven en een blikje ananas. Verder hoef ik alleen drinken te kopen.



https://www.barbecuebus.nl
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
O NYC die ovensnacks is dat wat?

Mijn frituur is stuk en eigenlijk wil ik ook geen nieuwe kopen..
quote:YellowDiamond schreef op 01 september 2016 @ 10:45:

O NYC die ovensnacks is dat wat?

Mijn frituur is stuk en eigenlijk wil ik ook geen nieuwe kopen..Ja, ons bevalt het wel goed hoor! :-)
quote:barbaracartland schreef op 31 augustus 2016 @ 20:53:

[...]





Dit. Maar kruis dan door indo's en vervang door tokkies.

Ik stouw mensen nog vol, oldschool. Ik ben dat gewend, man is dat gewend en het is hoe we het in onze omgeving terugzien. Grote stukken taart, veel koffie en thee, veel fris en bier en wijn, veel hapjes, warm en koud, brood, soep, pizza, saucijzenbroodjes, de hele afgezaagde reutemeteut. Misschien dan daarna nog een keer koffie met gebak.

Maar als ik bij andere mensen kom, vind ik veel prima. Al zou ik me wellicht ongemakkelijk voelen als mensen heel weinig in huis hebben (1 fles fris en 3 theezakjes en 5 biscuitjes), omdat ik dan zou denken dat ik eigenlijk niet welkom ben.

Want zo zit het in ons hoofd: als mensen welkom zijn, dan laat je dat zien met eten en drinken. Dat dat concept eigenlijk niet universeel is, daar kom ik langzaam achter, maar dat is nog een proces



Hahaha, ik lees jou heel vaak schrijven dat je een tokkie bent. Van tokkie-komaf. Uit een tokkie-buurt. Etc.

Hoef je toch niet zo "minderwaardig" te benadrukken joh. Blijkbaar zijn tokkies hartstikke van de gezelligheid als ik jou zo lees. Niemand komt iets te kort, iedereen voelt zich gewenst en mensen worden enorm in de watte gelegd.



Ik weet bijvoorbeeld van kennissen (woonwagenkamp) dat bezoekjes en feestjes groots gepland en gevierd worden. Vaak met hele hordes mensen op relatief weinig vierkante meters. En dat het gezelligheid tot en met is.

Ook is de beleefdheid ten aanzien van de ouderen in het gezelschap en eigen ouders enorm hoog.



Nou wil ik niet schrijven dat woonwagenbewoners dus automatisch tokkies zijn he! Laat dat even duidelijk zijn.

Ik wil benadrukken dat ik zeer positieve ervaringen heb met woonwagenbewoners. En dat ik ook tokkies ken, echter daar een heel ander beeld bij heb. Dat zijn de minder positieve ervaringen. Dus zo zie je..........



Jij bent de tokkiegemeenschap in ieder geval op positieve wijze aan het "verkopen".
Opsomming van voorraad, echter is helemaal off topic, dus weggehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven