'Alternatieve' hapjes en drankjes voor bezoek

31-08-2016 15:35 168 berichten
Vanavond krijgen we bezoek en heeft me doen nadenken over wat ik doorgaans in huis haal.

Normaal zorg ik dat ik vrijwel alles in huis heb: frisdrank, bier, wijn, koffie en thee, iets van koek, gebak of borrelhapjes.



Probleem is: dat blijft al-tijd over. En eigenlijk drinken wij geen frisdrank, bier gaat vaak over de datum, een geopend fles wijn wordt niet meer opgedronken, gebak & koek eet ik uit zelfbescherming niet op en borrelhapjes kunnen we vaak nog een paar avonden van eten, wat wij eigenlijk ook nooit doen. Wij eten, nog een kop thee tussendoor en dan gaan we slapen.



Ik ben al minder gaan inkopen, echter blijft dit voorvallen. Vandaag bak ik een kleine cake, heb ik koffie, thee en water en Spa water met een smaakje. Ik heb een paar nootjes en dat is het.



Toch ben ik benieuwd, als jullie op bezoek zouden komen, zou je het erg vinden als iemand niet een variatie in frisdrank, alcoholische dranken en hapjes heeft? Of doen jullie het met wat er geserveerd wordt en zijn jullie daar tevreden mee?
Alle reacties Link kopieren
Koffie en Thee standaard in huis, 1-2 flessen fris ook en een 6pack bier. Koekjes zijn hier ook standaard, maar dan wel simpele biscuitjes, die zitten in een pot en worden met de wekelijkse boodschappen aangevuld indien nodig. Dat is dan voor onverwacht bezoek.



Als ik weet dat er bezoek komt haal ik een zak chips of een pak 'speciale/luxere' koekjes, niks bijzonders. Soms bak ik zelf wat. Als ik weet dat iemand graag Cola drinkt haal ik een fles. Gaat weer wel een keer mee op, geen ramp. Borrelhapjes kies ik altijd dingen die daarna nog dienst kunnen doen. Als broodbeleg, tussendoortje of als aanvulling op avondeten.



Alleen bij verjaardagen sla ik echt groots in met veel keuze. Maar ik moet zeggen dat ik dan meestal wel redelijk goed uitkom. En zo niet jammer dan. Motto geld hier ook op=op, 4 flessen wijn op? Jammer dan, ik heb nog bier of fris. Nog nooit iemand wat van gezegd hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzmatazz schreef op 31 augustus 2016 @ 16:31:

[...]





Waarom zou je daar niet blij mee zijn als bezoek zijnde ?Ik voel me daar toch opgelaten bij en echt netjes is het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij normaal bezoek, dus vrienden die hier de deur plat lopen, haal ik niks speciaal in huis. Heb een voorraad met zoutjes etc. Altijd wel blik olijven van de Turk, of olijfbladeren oid. En een drankkast waar een gemiddelde slijter jaloers op is.

Alleen koekjes... Hebben we nooit, moetik echt aan denken in huis te halen
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 31 augustus 2016 @ 16:33:

[...]





Ik ben niet zo moeilijk.Ik ben ook niet moeilijk en zal op dat moment wel thee drinken. Maar ongastvrij is het wel.
Hoi Fleet,



alleen jouw OP gelezen en verder (nog) geen berichten van anderen. Misschien zal ik dus mosterd zijn, vergeef me in dat geval.



Ik zou het aanbod dat je omschrijft zeker niet als te weinig beschouwen. Ik ben ik, ik ben tevreden met water, thee (graag kruidenthee of groene thee) of zwarte koffie. Gebak, koekjes, borrelhapjes etc. wil ik zelfs liever niet op tafel uit zelfbescherming. Ik zeg het er overigens standaard bij wanneer ik bij iemand op bezoek ga. Óf ik neem gebak mee vanuit een bedank-gebaar tav gastvrouw/gastheer óf ik neem liever niets van alles.



Wat je zou kunnen doen, want wij ervaren hetzelfde als jij omschrijft namelijk je wil een ruim en gevarieerd aanbod hebben voor bezoek echter vervolgens zit je met de restanten, is blikjes fris inkopen. Bezoek een glas vullen vanuit een blikje smaakt exact hetzelfde als vanuit een fles. Echter je zit nadien niet met een geopende fles die blijft staan. En je koopt een tray blikjes en daar kun je tijden mee vooruit.

En geopende verpakkingen chips, koekjes etc kun je het bezoek meegeven wanneer het naar huis gaat.

Koop je vaak toch speciaal voor mensen daar je weet waarvan ze houden. Dus je doet ze er wellicht een plezier mee.



Overigens merk ik steeds vaker dat meer mensen het niet verkeerd vinden wanneer ze niet worden "volgepropt". Een volle tafel laat mensen zich soms ook bezwaard voelen om niets te nemen, terwijl ze eigenlijk niet willen.

Dus ef check bij gast vooraf wat hij/zij wenst kan ook.



Fleetje, jouw vragen zetten mij altijd aan tot babbelen lijkt het wel. Hahaha.
Alle reacties Link kopieren
Bij het lezen van de OP dacht ik trouwens eerst "O, prima hoor. Ik heb geen uitgebreid buffet nodig om het gezellig te hebben", maar toen ging ik wat meer nadenken over wat ik nou écht zou denken als iemand alleen koffie, thee en spa had. En dat zou ik dus toch wel een beetje karig vinden. Kijk, je kunt het ook gezellig hebben in een kale ruimte met alleen een peertje aan het plafond, maar een ingerichte woonkamer met sfeerverlichting is toch leuker. Zo kun je het ook best gezellig hebben met een glas water en een droge cracker (bij wijze van spreken), maar een wijntje en een toastje met kaas zijn toch leuker.
quote:juliaaana schreef op 31 augustus 2016 @ 18:21:

[...]





Ik ben ook niet moeilijk en zal op dat moment wel thee drinken. Maar ongastvrij is vind jij het wel.







Echt het kan me niks bommen of mijn gastheer of dame mij lekker thee of koffie of wijn voorzet maar geen fris. Wat een gezanik.
quote:Troeteltje schreef op 31 augustus 2016 @ 18:21:

Hoi Fleet,



alleen jouw OP gelezen en verder (nog) geen berichten van anderen. Misschien zal ik dus mosterd zijn, vergeef me in dat geval.



Ik zou het aanbod dat je omschrijft zeker niet als te weinig beschouwen. Ik ben ik, ik ben tevreden met water, thee (graag kruidenthee of groene thee) of zwarte koffie. Gebak, koekjes, borrelhapjes etc. wil ik zelfs liever niet op tafel uit zelfbescherming. Ik zeg het er overigens standaard bij wanneer ik bij iemand op bezoek ga. Óf ik neem gebak mee vanuit een bedank-gebaar tav gastvrouw/gastheer óf ik neem liever niets van alles.



Wat je zou kunnen doen, want wij ervaren hetzelfde als jij omschrijft namelijk je wil een ruim en gevarieerd aanbod hebben voor bezoek echter vervolgens zit je met de restanten, is blikjes fris inkopen. Bezoek een glas vullen vanuit een blikje smaakt exact hetzelfde als vanuit een fles. Echter je zit nadien niet met een geopende fles die blijft staan. En je koopt een tray blikjes en daar kun je tijden mee vooruit.

En geopende verpakkingen chips, koekjes etc kun je het bezoek meegeven wanneer het naar huis gaat.

Koop je vaak toch speciaal voor mensen daar je weet waarvan ze houden. Dus je doet ze er wellicht een plezier mee.



Overigens merk ik steeds vaker dat meer mensen het niet verkeerd vinden wanneer ze niet worden "volgepropt". Een volle tafel laat mensen zich soms ook bezwaard voelen om niets te nemen, terwijl ze eigenlijk niet willen.

Dus ef check bij gast vooraf wat hij/zij wenst kan ook.



Fleetje, jouw vragen zetten mij altijd aan tot babbelen lijkt het wel. Hahaha. Eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf vanalles in huis, maar helaas eet en drinkt m'n wederhelft dat te vroeg op. Moet ik weer nieuw halen. En hij weer 'boos' dat ik hem vetmest. Hij leert naar niet dat hij van die voorraad af kan blijven



Ik vind het belangrijk eea in huis te hebben, ondanks dat wij bijna nooit visite krijgen. Maar kan altijd wel iets in elkaar flansen qua hapjes oid. Toastjes ook in huis en dan maak ik wel een tonijnsalade ofzo.



Drinken hier ook kleine flesjes.



Maar ja. Ook dat maakt die veelvraat van mij op
Oh, lees enkele berichtjes kort en lees dat ineens ook over alcohol schenken en bezoek tot in de late uurtjes geschreven is.



Hier is bier van man in huis en wijn van kerstpakketten etc.

En bezoek in de avond plannen we niet. Bezoek komt in de ochtend of de middag. En tijdens eettijden geen bezoek.

Ja, zijn keuzes, voor sommigen wellicht ongastvrij. Echter wij zijn geen keukenprinses of keukenprins en eten graag als gezin zonder bezoek en zonder voor anderen te moeten koken. En de avonduren zijn voor man en mij, nadat kind in bed ligt. We gaan tijdig richting bed, want voor ond start een dag zeer vroeg. Slaap hard nodig.



Dus ook zo zie je dat mensen heel divers omgaan met dit soort zaken. Wanneer omgeving dit weet is het goed.
quote:Troeteltje schreef op 31 augustus 2016 @ 18:21:

Hoi Fleet,



alleen jouw OP gelezen en verder (nog) geen berichten van anderen. Misschien zal ik dus mosterd zijn, vergeef me in dat geval.



Ik zou het aanbod dat je omschrijft zeker niet als te weinig beschouwen. Ik ben ik, ik ben tevreden met water, thee (graag kruidenthee of groene thee) of zwarte koffie. Gebak, koekjes, borrelhapjes etc. wil ik zelfs liever niet op tafel uit zelfbescherming. Ik zeg het er overigens standaard bij wanneer ik bij iemand op bezoek ga. Óf ik neem gebak mee vanuit een bedank-gebaar tav gastvrouw/gastheer óf ik neem liever niets van alles.



Wat je zou kunnen doen, want wij ervaren hetzelfde als jij omschrijft namelijk je wil een ruim en gevarieerd aanbod hebben voor bezoek echter vervolgens zit je met de restanten, is blikjes fris inkopen. Bezoek een glas vullen vanuit een blikje smaakt exact hetzelfde als vanuit een fles. Echter je zit nadien niet met een geopende fles die blijft staan. En je koopt een tray blikjes en daar kun je tijden mee vooruit.

En geopende verpakkingen chips, koekjes etc kun je het bezoek meegeven wanneer het naar huis gaat.

Koop je vaak toch speciaal voor mensen daar je weet waarvan ze houden. Dus je doet ze er wellicht een plezier mee.



Overigens merk ik steeds vaker dat meer mensen het niet verkeerd vinden wanneer ze niet worden "volgepropt". Een volle tafel laat mensen zich soms ook bezwaard voelen om niets te nemen, terwijl ze eigenlijk niet willen.

Dus ef check bij gast vooraf wat hij/zij wenst kan ook.



Fleetje, jouw vragen zetten mij altijd aan tot babbelen lijkt het wel. Hahaha.

Love your enthusiasm Troetel!

Bedankt voor de tips ook, kan er zeker wat mee.
quote:juliaaana schreef op 31 augustus 2016 @ 18:30:

Ik heb zelf vanalles in huis, maar helaas eet en drinkt m'n wederhelft dat te vroeg op. Moet ik weer nieuw halen. En hij weer 'boos' dat ik hem vetmest. Hij leert naar niet dat hij van die voorraad af kan blijven



Ik vind het belangrijk eea in huis te hebben, ondanks dat wij bijna nooit visite krijgen. Maar kan altijd wel iets in elkaar flansen qua hapjes oid. Toastjes ook in huis en dan maak ik wel een tonijnsalade ofzo.



Drinken hier ook kleine flesjes.



Maar ja. Ook dat maakt die veelvraat van mij op Ik herken veel van jouw wederhelft.
Bier, wijn en sterke drank hebben we altijd in huis, voor onverwachts visite. Ik krijg vaker dan 1 keer per jaar bezoek, dus ik vind het wonderlijk dat jou bier over de datum gaat.



Als er aan het eind van de avond een restje wijn overblijft gaat dat met de gast mee, net als hapjes of restjes van de hoofdmaaltijd. Iedereen krijgt gewoon een bakje voer mee voor de volgende dag

Dat is eerlijk gezegd in mijn cultuur (Indo) heel normaal om extra te maken en dat mee te geven.

Een handje borrelnootjes zou ik dan weer niet meegeven, maar die hebben we nooit
Overigens kan het mij niet bommen als ik bij iemand anders een spa'tje en een borrelnoot krijg. Wij doen het gewoon anders, en uiteindelijk kom je voor de persoon en niet voor het eten. Al vinden mijn mede indo's van niet
Als ik weet wat mensen drinken of eten haal ik dat. Wat er overblijft geef ik mee of mik ik weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal altijd van alles en teveel. Zou best wat minder kunnen, maar dat lukt mij niet, is een karakterdingetje.



In mijn stad zit een kliekjesgroep op Facebook. Daar zet ik alles op wat ik overhoud. Ook aangebroken flessen fris, ik drink geen light die zet ik er dan op. Ik ben altijd zo alles kwijt. Blikjes is natuurlijk wel een beter idee.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Oja, meegeven met de gast doe ik ook als ik er aan denk. Mensen gaan standaard, na een verjaardag, met een stuk taart naar huis.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
@TO: er zijn ondertussen al heel wat goede tips gegeven hier om het wat binnen te perken te houden. Zijn er dingen die je ook kunt gebruiken?



Zelf heb ik op vlak van tips geen aanvullingen, enkel een cultuurverschilletje valt mij op. Ben zelf Belgische en bij ons is visite echt een soort aperitiefjesding.. Dus bij ons ga je nauwelijks koffie, thee, gebak en consorten terugvinden, mensen spreken véél vaker af om te aperitieven. Dus daar ben ik dan ook altijd op voorzien (niet dat er veel onverwachte visite komt, hou ik niet zo van), heb altijd een hele hoop opties in huis. Zorg er wel voor dat we alles ook zelf lusten.. Qua drank (alcoholisch) hebben we altijd verschillende flessen wijn, gin-tonic, ingrediënten voor een cocktailtje zoals fruitsap + rum of vodka of passoa of iets anders, martini, porto, whisky en omdat m'n man een verzamelaar is ook allerlei exotische drankjes met hoog alcoholpercentage :P. Frisdrank drinken we zelf ook, dus altijd cola, fanta, Ice-Tea, light varianten... in huis. We hebben standaard wel wat chips liggen en nootjes en in de diepvries altijd afbakhapjes (bvb van die schelpjes voor in de oven met een coquillesmengeling, of gewoon wat mini-loempiaatjes etc). Als er mensen komen kan ik 9/10 inschatten wat ze zullen eten of drinken dus dan haal ik dat indien nodig bij. Het enige nadeel is dat ik er rekening mee moet houden dat ik alles nadien alleen verder zou moeten opeten, indien erover is. Man heeft een hekel aan restjes, het verwende nest haha! Maar goed ,gewoon het feit dat je je deze vraag stelt is een teken dat je zowel het beste wil voor je gasten als rekening houden met verspilling etc. Een goede ingesteldheid vind ik!
Niks moet... niksen mag
Alle reacties Link kopieren
Wat een variatie hier. Ik dacht eigenlijk dat iedereen wel altijd iets in huis zou hebben voor gasten. Wij hebben in ieder geval altijd een basis in huis , ook voor ons zelf ;)

Dus wie onverwacht langs komt kan sowieso kiezen uit koffie/thee/wijn/bier/spa rood of een blikje cola light of tonic. Erbij is er bijna altijd wel iets te knabbelen , kan ik bijv. een stokbroodje opwarmen,iets uit de diepvries halen kaasblokjes serveren, desnoods een bak druiven of olijven op tafel.zetten of snel even langs de winkel lopen (supermarkt tegenover handig; ))

Voor verjaardagen of gepland bezoek halen we ook wel sapjes en fris in huis ,maar dat is er niet standaard. En eigenlijk drinkt ook niemand in onze omgeving fris buiten tonic (al dan niet met gin ) of cola light. Het is veel spa of wijn.



Ik zou het wel raar vinden als iemand me vooraf vraagt wat ik drink. Geen idee of ik die avond zin heb ik spa of een wijntje...
Alle reacties Link kopieren
Nu wil ik ook coquilleschelpjes!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Dragisa schreef op 31 augustus 2016 @ 18:55:

Overigens kan het mij niet bommen als ik bij iemand anders een spa'tje en een borrelnoot krijg. Wij doen het gewoon anders, en uiteindelijk kom je voor de persoon en niet voor het eten. Al vinden mijn mede indo's van niet



Dit. Maar kruis dan door indo's en vervang door tokkies.

Ik stouw mensen nog vol, oldschool. Ik ben dat gewend, man is dat gewend en het is hoe we het in onze omgeving terugzien. Grote stukken taart, veel koffie en thee, veel fris en bier en wijn, veel hapjes, warm en koud, brood, soep, pizza, saucijzenbroodjes, de hele afgezaagde reutemeteut. Misschien dan daarna nog een keer koffie met gebak.

Maar als ik bij andere mensen kom, vind ik veel prima. Al zou ik me wellicht ongemakkelijk voelen als mensen heel weinig in huis hebben (1 fles fris en 3 theezakjes en 5 biscuitjes), omdat ik dan zou denken dat ik eigenlijk niet welkom ben.

Want zo zit het in ons hoofd: als mensen welkom zijn, dan laat je dat zien met eten en drinken. Dat dat concept eigenlijk niet universeel is, daar kom ik langzaam achter, maar dat is nog een proces
Alle reacties Link kopieren
@ Fame: Je bent van harte welkom maar is een beetje ver vrees ik
Niks moet... niksen mag
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 31 augustus 2016 @ 20:53:

[...]





Dit. Maar kruis dan door indo's en vervang door tokkies.

Ik stouw mensen nog vol, oldschool. Ik ben dat gewend, man is dat gewend en het is hoe we het in onze omgeving terugzien. Grote stukken taart, veel koffie en thee, veel fris en bier en wijn, veel hapjes, warm en koud, brood, soep, pizza, saucijzenbroodjes, de hele afgezaagde reutemeteut. Misschien dan daarna nog een keer koffie met gebak.

Maar als ik bij andere mensen kom, vind ik veel prima. Al zou ik me wellicht ongemakkelijk voelen als mensen heel weinig in huis hebben (1 fles fris en 3 theezakjes en 5 biscuitjes), omdat ik dan zou denken dat ik eigenlijk niet welkom ben.

Want zo zit het in ons hoofd: als mensen welkom zijn, dan laat je dat zien met eten en drinken. Dat dat concept eigenlijk niet universeel is, daar kom ik langzaam achter, maar dat is nog een proces



Oehhhh, zelfs wraps?!



Bij ons is overdaad ook vanzelfsprekend. Maar niet vereist.
Wraps vind ik alleen warm lekker, dus geen koude met zalm.
Als je hier onverwacht op bezoek komt kan je koffie, thee of limonadesiroop krijgen. Erbij heb ik meestal niet veel bijzonders in huis. Soms wat zoute stokjes of magnetronpopcorn, maar vaak ook niets.



Als ik bezoek krijg haal ik ook standaard te veel in huis. Allerlei soorten fris, bier en wijn, iets van gebak (al dan niet zelfgebakken), hapjes/nootjes en/of chips. Wat er over is geef ik mee naar huis of eten we zelf op. Of ik geef het later aan mijn ouders ofzo.



Met een verjaardag heb ik standaard zoveel te veel in huis dat we nog dagen van de hapjes zouden kunnen eten. Ook dan geef ik weg of gooi ik weg.



Als ik bij iemand gepland op visite kom zou ik wel een beetje raar staan te kijken als er niks in huis is behalve koffie of thee. Ik hoef me niet vol te vreten maar ik zou denk ik wel verbaasd zijn als er niks anders te drinken en niks te eten is. Niet dat het dan minder gezellig is, maar blijkbaar ben ik zo geprogrammeerd dat het erbij hoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven