Geld & Recht alle pijlers

Bankafschrift omschrijving bijstandsuitkering

07-04-2017 01:10 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond iedereen,



Heeft iemand enig idee wat er voor omschrijving en mededeling bij je bank te zien zijn als je een bijstandsuitkering ontvangt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 13:07:

Ik sta niet onder bewindvoering of zo. Mijn ouders kunnen al jaren bij mijn rekening en eens in de zoveel tijd geven mijn broer en ik (ook bij die van hem kunnen ze) aan dat we dat niet willen, maar dan "dreigen" ze met allerlei dingen en dan laat ik het maar. Nu als ik iets wil kopen wat ik niet wil dat zij het weten ga ik eerst geld pinnen en dan betaal ik contant, maar met die uitkering kan ik nu niet echt een oplossing bedenken, behalve de machtiging intrekken, maar dat durf ik op de een of andere stomme manier niet.wat dacht je van een nieuwe rekening openen?
Ik hoop dat het je lukt om financieel onafhankelijk te worden van je ouders, TO.
Alle reacties Link kopieren
De vraag van TO is zeer terecht.



Hebben jullie wel eens van 'PSD2' gehoord...?



http://nos.nl/artikel/214 ... tgegevens-gaan-delen.html
Power to the people
Als je verzekerd bent via je ouders, maak dan desnoods zelf die zorgtoeslag naar ze over. Je kunt ook instellen dat dit automatisch gaat.



Maar als je 23 bent en op jezelf woont, dan lijkt me dat je gewoon een eigen polis hebt die je zelf moet afsluiten?
Alle reacties Link kopieren
quote:guppekop schreef op 07 april 2017 @ 15:46:

[...]





wat dacht je van een nieuwe rekening openen?Ja, daar denk ik aan, maar dan zullen mijn ouders alsnog zien, dat er helemaal niks binnenkomt op de andere rekening en zich gaan afvragen waarvan ik dan leef..
Alle reacties Link kopieren
En niemand die er wat van vindt dat de ouders van TO ondanks haar uitdrukkelijke verzoek inzage in haar rekening eisen? Ze werken nota bene bij een bank, ze zouden beter moeten weten. Ik vind dit zeer kwalijk. Lekkere beroepsethiek heb je dan. Een melding bij hun werkgever overwegen?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:Wikka schreef op 07 april 2017 @ 16:04:

Als je verzekerd bent via je ouders, maak dan desnoods zelf die zorgtoeslag naar ze over. Je kunt ook instellen dat dit automatisch gaat.



Maar als je 23 bent en op jezelf woont, dan lijkt me dat je gewoon een eigen polis hebt die je zelf moet afsluiten?



Ja, dat zeg ik al steeds of dat ik gewoon een automatisch incasso aanmaak (zo heet dat volgens mij), maar dan zeggen ze alsnog dat ze denken dat ze het niet krijgen (maar daar is geen enkele reden toe dat te denken)



Nee, zij hebben dat afgesloten, mijn moeder is hoofdverzekerde of zo en ik medeverzekerde volgens mij en daar heb ik niks voor moeten doen. Ik wil wel een eigen, maar zij sluiten het gewoon ieder jaar weer af.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het zo'n probleem dat ze weten waar jouw geld vandaan komt? Wat ga je ze vertellen als jij stopt met de studie die zij nu betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tiswa schreef op 07 april 2017 @ 16:10:

Waarom is het zo'n probleem dat ze weten waar jouw geld vandaan komt? Wat ga je ze vertellen als jij stopt met de studie die zij nu betalen?Dat weet ik nog niet.. Ik probeer van alles te bedenken, maar ik kan niks bedenken en het roept voornamelijk alleen maar paniek op, waardoor ik het stoppen met mijn studie ook steeds maar weer uitstel.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je studeert kun je meeverzekerd worden op de polis van je ouders. Maar je stopt met de studie dus zult een eigen verzekering moeten afsluiten. Je bent zelf vrij om een verzekeraar te kiezen. Overleg met je begeleider voor een polis die bij jou past. Hoef je ook geen zorgtoeslag meer over te maken.



Ontvang je ook huurtoeslag?
quote:streepjessokken schreef op 07 april 2017 @ 16:10:

En niemand die er wat van vindt dat de ouders van TO ondanks haar uitdrukkelijke verzoek inzage in haar rekening eisen? Ze werken nota bene bij een bank, ze zouden beter moeten weten. Ik vind dit zeer kwalijk. Lekkere beroepsethiek heb je dan. Een melding bij hun werkgever overwegen?Jawel ik. Ik vind er vanalles van. Ik vind dat ze TO los moeten laten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 16:07:

[...]





Ja, daar denk ik aan, maar dan zullen mijn ouders alsnog zien, dat er helemaal niks binnenkomt op de andere rekening en zich gaan afvragen waarvan ik dan leef..

Lekker laten afvragen. Je bent oud en wijs genoeg om de zaken zelf te regelen. En als ze vragen hebben dan zeg je gewoon dat ze er niks mee te maken hebben. Zijn ze helemaal zeg. En als je bang bent dat je vader via werk gaat kijken dan moet je een klacht indienen bij zijn werkgever als je dit bemerkt, dit is namelijk niet toegestaan als ze niet langer geautoriseerd zijn.

Bel je verzekeraar en vraag naar de mogelijkheden om een eigen polis af te sluiten op dit moment. Het hele jaar door worden mensen namelijk 18 dus tussendoor moet vast kunnen. Leg dan uit dat je bij je ouders op staat en er per direct af wilt. Vraag vervolgens de ggz om je aan te melden bij maatschappelijk werk of regel het zelf via de gemeente (kun je ook naar vragen bij de aanvraag van de bijstand). Weet de ggz dat je ouders niet op de hoogte zijn van je behandeling?



Is er een reden waarom je ouders zo "betrokken" zijn bij hun volwassen kinderen?



Waarom ben je zo bang voor je ouders?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 07 april 2017 @ 16:16:

Zolang je studeert kun je meeverzekerd worden op de polis van je ouders. Maar je stopt met de studie dus zult een eigen verzekering moeten afsluiten. Je bent zelf vrij om een verzekeraar te kiezen. Overleg met je begeleider voor een polis die bij jou past. Hoef je ook geen zorgtoeslag meer over te maken.



Ontvang je ook huurtoeslag?



Oh, ik wist niet dat dit was omdat ik studeer.

Nee, ik ontvang geen huurtoeslag. (heb ik ook geen recht op)
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 07 april 2017 @ 16:25:

[...]



Lekker laten afvragen. Je bent oud en wijs genoeg om de zaken zelf te regelen. En als ze vragen hebben dan zeg je gewoon dat ze er niks mee te maken hebben. Zijn ze helemaal zeg. En als je bang bent dat je vader via werk gaat kijken dan moet je een klacht indienen bij zijn werkgever als je dit bemerkt, dit is namelijk niet toegestaan als ze niet langer geautoriseerd zijn.

Bel je verzekeraar en vraag naar de mogelijkheden om een eigen polis af te sluiten op dit moment. Het hele jaar door worden mensen namelijk 18 dus tussendoor moet vast kunnen. Leg dan uit dat je bij je ouders op staat en er per direct af wilt. Vraag vervolgens de ggz om je aan te melden bij maatschappelijk werk of regel het zelf via de gemeente (kun je ook naar vragen bij de aanvraag van de bijstand). Weet de ggz dat je ouders niet op de hoogte zijn van je behandeling?



Is er een reden waarom je ouder zo "betrokken" zijn bij hun volwassen kinderen?



Waarom ben je zo bang voor je ouders?



Ik heb laatst op internet gekeken en zag dat ze een machtiging hebben, die heb ik alleen nooit gegeven of ik moet het zijn vergeten. Een klacht indienen wil ik niet, want ik wil niet dat ze in de problemen komen op hun werk. Zeggen dat ze er niks mee te maken hebben vind ik heel moeilijk en daarom heb ik het denk ook niet gewoon al stopgezet.



Ik ga al naar maatschappelijk werk ook.. En bij ggz weten ze dat mijn ouders niet op de hoogte zijn.



Ik weet niet of ik echt bang ben, maar ik denk dat het te maken heeft met dingen die in het verleden zijn gebeurd en soms nog steeds gebeuren, maar het is ook dat ik hun geen verdriet wil doen en daardoor niks vertel.
Eind van het jaar nieuwe verzekering kiezen, de oude stopt dan automatisch.

Bij de belastingdienst inloggen (weet je die gegevens wel?), en je rek.nr. voor de zorgtoeslag wijzigen.



Pa en ma: ik ben gestopt met mn studie en krijg nu een bijstandsuitkering.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 16:31:

[...]





Eigenlijk dacht ik eerst dat ze het keken via hun werk, maar ik heb dus laatst op internet gekeken en zag dat ze een machtiging hebben, die heb ik alleen nooit gegeven of ik moet het zijn vergeten. Een klacht indienen wil ik niet, want ik wil niet dat ze in de problemen komen op hun werk. Zeggen dat ze er niks mee te maken hebben vind ik heel moeilijk en daarom heb ik het denk ook niet gewoon al stopgezet.



Ik ga al naar maatschappelijk werk ook.. En bij ggz weten ze dat mijn ouders niet op de hoogte zijn.



Ik weet niet of ik echt bang ben, maar ik denk dat het te maken heeft met dingen die in het verleden zijn gebeurd en soms nog steeds gebeuren, maar het is ook dat ik hun geen verdriet wil doen en daardoor niks vertel.

Wat zeggen je behandelaren hierover? En is systeem therapie voorgesteld?



Wat gebeurt er denk je als je het je ouders vertelt dat je gestopt bent en (tijdelijk) een uitkering krijgt?

Waarom vind jij jezelf zo onbelangrijk? Dit bedoel ik niet lullig maar kennelijk zet jij jezelf op plek honderd zolang je je ouders maar niet teleurstelt of pijn doet, andersom mag het blijkbaar wel...



Ik adviseer je om dit met je behandelaren te bespreken en ook een nieuwe rekening te openen, kan volgens mij gewoon via internet of je stapt even een bank binnen. Vergeet niet je id kaart mee te nemen. Volgens mij krijg je gelijk het nummer mee alleen nog geen pasje. Dan kun je gelijk dit weekend al overal je nieuwe rekeningnummer doorgeven . Of je vraagt mw of ze aankomende week even daarmee kunnen helpen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galileo schreef op 07 april 2017 @ 16:01:

De vraag van TO is zeer terecht.



Hebben jullie wel eens van 'PSD2' gehoord...?



http://nos.nl/artikel/214 ... tgegevens-gaan-delen.html even verder lezen Leo, het gaat om haar ouders, niet om allerlei instanties
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 07 april 2017 @ 16:31:

Eind van het jaar nieuwe verzekering kiezen, de oude stopt dan automatisch.

Bij de belastingdienst inloggen (weet je die gegevens wel?), en je rek.nr. voor de zorgtoeslag wijzigen.



Pa en ma: ik ben gestopt met mn studie en krijg nu een bijstandsuitkering.



TO kan nu de verzekering omzetten. Ze is namelijk nog bij haar ouders verzekert en kan op elk moment een eigen verzekering afsluiten. Sterker nog, dat moet ze doen als ze stopt met haar studie. Alleen een studerend kind van 18+ kan op de polis van de ouders verzekerd zijn.



TO, regel dit met maatschappelijk werk.
Waarschijnlijk heb je je ouders gemachtigd toen je de rekening opende. Of zij hebben de rekening geopend en waren daardoor automatisch gemachtigd (als je bijv. nog minderjarig was). Het doet er niet toe. Jij kan de machtiging opzeggen. Maar dat is een moeilijke stap, dus je kan eerst beginnen met een eigen rekening te openen bij een andere bank.



Tussentijds de zorgverzekering op je eigen naam zou ook mooi zijn.

Ik heb daar geen verstand van, maar het schijnt dus te kunnen werd hier geschreven.



Wat betreft financiën / administratie is het van belang dat je alles naar jezelf toe trekt en je 'ontkoppelt' van je ouders. Doe dat stap voor stap met iemand die met je meekijkt, want van huis uit heb je te weinig meegekregen. Maar geen zorgen, alles is makkelijk te leren hoor. En je kan hier altijd je vragen stellen (handig als je dan even uitlegt dat je van je ouders nooit iets geleerd hebt).



Hoe gaat je broer hier eigenlijk mee om?

Is hij ouder of jonger dan jij?
quote:streepjessokken schreef op 07 april 2017 @ 16:10:

En niemand die er wat van vindt dat de ouders van TO ondanks haar uitdrukkelijke verzoek inzage in haar rekening eisen? Ze werken nota bene bij een bank, ze zouden beter moeten weten. Ik vind dit zeer kwalijk. Lekkere beroepsethiek heb je dan. Een melding bij hun werkgever overwegen?

Jazeker!

Maar Kroketje vindt het al moeilijk om een machtiging in te trekken.

Dus ik ga haar niet adviseren om een klacht in te dienen. Ik denk dat Kroketje er vanzelf, in gesprekken met psycholoog/therapeut/maatschappelijk werk wel achter gaat komen hoe fout ouders bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 07 april 2017 @ 16:10:

En niemand die er wat van vindt dat de ouders van TO ondanks haar uitdrukkelijke verzoek inzage in haar rekening eisen? Ze werken nota bene bij een bank, ze zouden beter moeten weten. Ik vind dit zeer kwalijk. Lekkere beroepsethiek heb je dan. Een melding bij hun werkgever overwegen?Nou, we horen maar een kant van het verhaal he? Het klinkt niet alsof TO heel erg zelfstandig is en ze vertelde ook dat ze begeleiding nodig heeft. Dus niet heel vreemd dat die ouders zicht en grip willen houden. Waarschijnlijk is/was dat nodig. Ik vraag me ook af hoe zelfstandig TO woont.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 12:49:

Hallo iedereen,



Bedankt voor jullie antwoorden! Op dit moment ontvang ik geen bijstandsuitkering. Ik twijfel nog deze aan te vragen mede door dit. Mijn ouders zijn degene die bij mijn bankrekening kunnen, schijnbaar heb ik hun ooit gemachtigd, al weet ik daar niks meer van.Waarom zouden je ouders niet mogen weten dat je een bijstandsuitkering zou hebben? Of vertel je hun dat je gewoon werkt?
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 13:38:

[...]





Ze dreigen met verschillende dingen, maar onder andere met dat ze niks meer zullen betalen. Ik weet dat ik mij volwassen moet gedragen, maar op dit moment heb ik gewoon het geld niet om alles zelf te betalen.. Ik kan niet bij in hun rekening kijken. Ik wil niet dat zij het weten door de redenen waarom ik op dit moment niet kan werken en dus ook ga stoppen met school (dit moet ik hun wel vertellen, want zij betalen dit)



Als je een uitkering krijgt dan hoeven je ouders niets meer te betalen. Prima argument om de machtiging in te trekken: je gaat het zelf regelen.

Of was het je plan een bijdrage uit de staatskas én van je ouders te krijgen?
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 07 april 2017 @ 17:59:

[...]





TO kan nu de verzekering omzetten. Ze is namelijk nog bij haar ouders verzekert en kan op elk moment een eigen verzekering afsluiten. Sterker nog, dat moet ze doen als ze stopt met haar studie. Alleen een studerend kind van 18+ kan op de polis van de ouders verzekerd zijn.



TO, regel dit met maatschappelijk werk.

Wie wel of niet meeverzekerd kan zijn op de collectieve polis van ouders hangt alleen af van de polisvoorwaarden van de ouders. Daar kunnen wij dus niets over zeggen. Midden in het jaar een nieuwe verzekering afsluiten kan in elk geval niet. Daar zijn maar een paar uitzonderingen op (nieuwgeborenen, immigranten en bij je achttiende verjaardag volgens mij).



Verder vraag ik me af in hoeverre je eerlijk bent tegen je hulpverlening. Weten zij dat jouw ouders al drie jaar denken dat je gewoon studeert terwijl dat niet het geval is? Hoog tijd om dan in elk geval in therapie eerlijk te zijn, zodat zij je kunnen helpen met het brengen van deze boodschap aan je ouders.



Wat niet los laat dat je het volste recht hebt om zelf je bankrekeningen te beheren, maar mij lijkt dat momenteel het minste van je problemen. Als je ouders inderdaad zoveel invloed hebben en hebben gehad op je psychische klachten dan is het voor jou wellicht beter om juist voorlopig geen contact te hebben, maar ook die beslissing zou ik als ik jou was in overleg nemen met de hulpverlening die je al hebt.
Het is trouwens niet dat TO ooit een machtiging oid heeft afgegeven, zodra ouders een rekening openen voor hun kind, worden ze automatisch als wettelijk vertegenwoordiger in het systeem gezet. Met daarbij behorend dat de rekening van het kind aan het internetbankieren van de ouders gekoppeld wordt.



TO ik weet niet bij welke bank je zit, maar bij verschillende banken is er de mogelijkheid om via een formulier wat online te downloaden is via hun website, de machtigingen/wettelijk vertegenwoordigers af te melden voor de rekening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven