Geld & Recht alle pijlers

Bankafschrift omschrijving bijstandsuitkering

07-04-2017 01:10 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond iedereen,



Heeft iemand enig idee wat er voor omschrijving en mededeling bij je bank te zien zijn als je een bijstandsuitkering ontvangt?
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook een extra bankrekening kunnen openen en dan de 'oude' alleen gebruiken voor de transacties met je ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 07 april 2017 @ 13:46:

Klinkt wel alsof je van heel veel zaken niet op de hoogte bent. Wellicht hebben je ouders je daar (bewust) niet over geïnformeerd. Zorg als de wiedeweerga dat je weet hoe bankieren werkt. Die overboeking zorgtoeslag kan jij ook zelf maken bijvoorbeeld.Mijn ouders hebben mij inderdaad niks daarover geleerd. Als het goed is krijg ik binnenkort wel extra hulp die ook thuis komt en zij kunnen helpen met financiën en administratie, dus dan kan ik het daar wel over hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:linjmh schreef op 07 april 2017 @ 13:46:

Misschien gemist maar woon je nog thuis? Want dan denk ik dat de kans dat je bijstand zult krijgen misschien wel klein is?Nee, ik woon niet meer thuis.
Als je straks een bijstandsuitkering krijgt kun je, met de toeslagen, financieel helemaal op eigen benen staan. Dan betaal je je eigen ziektekostenverzekering, van de zorgtoeslag.



Als je nu weinig inkomsten hebt, dan zal je zorgtoeslag ook voor een? groot deel de ziektekostenverzekering dekken en kun je die toch ook zelf betalen?
Alle reacties Link kopieren
Bijstand krijg je op jouw leeftijd niet zomaar. Ze zullen je weer terug sturen naar school. Kun je dat niet, dan zul je dat moeten kunnen aantonen.



Heb je weleens met de decaan of een vertrouwenspersoon op school gepraat over jouw problemen? Of loop je bij een psycholoog? Praat over je problemen met een professional.



Ik lees dat je begeleid wordt, leg daar ook je problemen neer. En ga nu nog naar de bank om de machtiging aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
quote:brennwert schreef op 07 april 2017 @ 13:51:

Mocht je toch een bijstandsuitkering krijgen met jouw leeftijd en zonder afgeronde vervolgopleiding kun je altijd nog een tweede rekening openen onder alleen jouw naam waar je uitkering op gestirt wordt en waar je ouders niks vanaf hoeven te weten. Weet wel dat je dan geen giften meer van je ouders mag ontvangen, deze zullen gezien worden als inkomen en van je uitkeringbworden afgetrokken. De gemeente moet natuurlijk wel van al je rekeningen afweten.



Toch pleit ik liever voor eerlijkheid, zeker op jouw leeftijd, net zoals veel voorgangers.Ik heb al wel een afgeronde vervolgopleiding, maar de opleiding waar ik nu mee bezig ben ga ik stoppen. Kan je gewoon een tweede rekening openen en weet je of dit ook bij een andere bank kan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Wikka schreef op 07 april 2017 @ 13:56:

Als je straks een bijstandsuitkering krijgt kun je, met de toeslagen, financieel helemaal op eigen benen staan. Dan betaal je je eigen ziektekostenverzekering, van de zorgtoeslag.



Als je nu weinig inkomsten hebt, dan zal je zorgtoeslag ook voor een? groot deel de ziektekostenverzekering dekken en kun je die toch ook zelf betalen?Ik heb nu op de studiefinanciering na helemaal geen inkomsten. Mijn ziektekostenverzekering kost volgens mij iets van 130 euro en zorgtoeslag is 88 euro. Daar heb ik nu het geld niet voor. Ik zou meer kunnen lenen, maar dat doe ik nu al omdat ik anders niet rond kom en mijn schuld wordt dus al alleen maar hoger..
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 13:59:

[...]





Ik heb al wel een afgeronde vervolgopleiding, maar de opleiding waar ik nu mee bezig ben ga ik stoppen. Kan je gewoon een tweede rekening openen en weet je of dit ook bij een andere bank kan? (vanwege mijn vader zijn werk zou hij ook zonder machtiging bij mijn rekening kunnen, al las ik net wel dat dit niet zomaar mag)Lijkt me inderdaad de beste oplossing, je kan gewoon een rekening bij iedere bank openen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kan bij elke bank binnenstappen en een rekening openen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 07 april 2017 @ 13:57:

Bijstand krijg je op jouw leeftijd niet zomaar. Ze zullen je weer terug sturen naar school. Kun je dat niet, dan zul je dat moeten kunnen aantonen.



Heb je weleens met de decaan of een vertrouwenspersoon op school gepraat over jouw problemen? Of loop je bij een psycholoog? Praat over je problemen met een professional.



Ik lees dat je begeleid wordt, leg daar ook je problemen neer. En ga nu nog naar de bank om de machtiging aan te passen.Ik heb al een diploma. Ik doe nu hbo en wat ik heb begrepen, willen zij alleen dat je mbo haalt of zo en is hbo niet noodzakelijk. Ja, ik ben sinds mijn 18e in behandeling bij ggz en ook de decaan is op de hoogte van mijn situatie..
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 12:49:

Hallo iedereen,



Bedankt voor jullie antwoorden! Op dit moment ontvang ik geen bijstandsuitkering. Ik twijfel nog deze aan te vragen mede door dit. Mijn ouders zijn degene die bij mijn bankrekening kunnen, schijnbaar heb ik hun ooit gemachtigd, al weet ik daar niks meer van.Machtigingen kun je intrekken, wachtwoorden veranderen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 14:03:

[...]





Ik heb nu op de studiefinanciering na helemaal geen inkomsten. Mijn ziektekostenverzekering kost volgens mij iets van 140 euro en zorgtoeslag is 88 euro. Daar heb ik nu het geld niet voor. Ik zou meer kunnen lenen, maar dat doe ik nu al omdat ik anders niet rond kom en mijn schuld wordt dus al alleen maar hoger.. dit klinkt alsof je denkt dat het totale bedrag dan 228 euro wordt, maar het bedrag wat je dan nog moet betalen is 62 euro. Dat is niet mogelijk?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Open gewoon bij een andere bank een nieuwe rekening. Bij de aanvraag voor bijstand (of andere geldzaken) geef je het nieuwe banknummer op en hou je dat geheim voor je ouders. Als ze je zo in de tang hebben moet je wat. Beter is het gewoon op je strepen te gaan staan en de machtiging intrekken en je ouders op de hoogte brengen. Dan stopt hun financiële bijdrage maar, maar dan hebben ze ook geen "macht" meer over je.
Duct tape is like The Force : It has a dark side, a light side and holds the universe together!
Alle reacties Link kopieren
Oh meisje... ik begrijp je dilemma. Ik zou of, zoals hierboven, een rekening bij een andere bank openen, of toch maar een keer goede in en uit ademen en met je ouders gaan praten. Punt is, als jij zegt dat je gaat stoppen met school, ze toch wel zullen gaan doorvragen, ze zullen er dan vast achter komen dat je een bijstand hebt aangevraagd. Want geen school, dus geen duo inkomsten, geen werk, dus geen salaris, maar wel een woning etc betalen, gaat niet. Die berekening zullen ze er zelf ook wel op los kunnen laten.



Sterkte! als je met je ouders gaat praten, zal het vast even drama zijn, maar dan heb je wel je hart gelucht.
Ik werk zelf bij een grote bekende bank en we kunnen alleen aan de hand van afschriften en de af- en bijschrijvingen zien of iemand een uitkering krijgt. Hier kijken we echter alleen naar als de rekeninghouder er specifiek naar vraagt. Voordat we dat mogen inzien en benoemen, vindt er eerst nog een hele verificatie plaats aan de hand van vragen die de rekeninghouder of gemachtigde moet kunnen beantwoorden.





Indien je niet wilt dat je ouders nog je rekening kunnen bekijken, moet je eerst de machtiging stopzetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 07 april 2017 @ 14:13:

[...]



dit klinkt alsof je denkt dat het totale bedrag dan 228 euro wordt, maar het bedrag wat je dan nog moet betalen is 62 euro. Dat is niet mogelijk? Nee, ik weet wel dat het 62 euro is, maar op dit moment heb ik dat geld niet. Ik zou wel meer kunnen lenen om het te betalen, maar dan wordt mijn schuld ook alleen maar groter..
Alle reacties Link kopieren
Gezien je ouders werken bij de bank waar jij bankiert lijkt het mij heel verstandig om zo spoedig mogelijk een rekening bij een andere bank te openen. Daar kun je ook gebruik maken van de overstapservice, laat je door de nieuwe bank informeren. Dit kun je vanmiddag nog regelen, wel even geldig legitimatiebewijs meenemen. Het nieuwe nummer kun je gelijk gebruiken.



Je hebt goede begeleiding, zij kunnen je adviseren mbt een uitkering.
Alle reacties Link kopieren
overigens zou ik ook voor volgend jaar je zorgverzekering eens onder de loep nemen 140 euro is een behoorlijke dure.....moet echt wel goedkoper kunnen. (maar dan moet je daar wel even in nov/dec 2017 tijd voor uit trekken).



Daarnaast betwijfel ik of je zomaar een uitkering krijgt als 23jarige met MBO diploma, immers je kunt ook gewoon gaan werken...dat zal de soos ook vinden.



(desnoods parttime )
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat TO ook veel medische kosten heeft, gezien haar GGZ-behandeling. Dan kan het heel ongunstig zijn om bv. een aanvullend pakket op te zeggen.
quote:Kroketjee schreef op 07 april 2017 @ 13:54:

[...]





Mijn ouders hebben mij inderdaad niks daarover geleerd en dat terwijl zij beiden in de financiële sector werken. Als het goed is krijg ik binnenkort wel extra hulp die ook thuis komt en zij kunnen helpen met financiën en administratie, dus dan kan ik het daar wel over hebben.

Fijn dat je binnenkort hulp krijgt. Met zulke ouders is het echt prioriteit 1 om financieel zelfstandig te worden en zelf ook alle kennis op te bouwen.

Hoe lang duurt het voordat zo iemand bij je langs komt?

Sowieso lijkt het mij een prima plan om een nieuwe bankrekening te openen. Neem legitimatie mee.

Vraag (als dat al niet zo is) of ze het rood kunnen staan voor je uit kunnen zetten. Dan kan je met je rekening niet in de min komen. Lijkt me goed voor jou omdat je nog veel moet leren.

Dan met die persoon om tafel hoe je je administratie kan gaan inrichten.

De rekening waar je ouders in kunnen kijken, kan je over een tijdje gewoon opheffen. Dan kunnen ze helemaal nergens mee bij. Niet legaal, niet illegaal.
Inderdaad, nieuwe rekening openen bij andere bank en bijstand aanvragen.

Studiefinanciering stopzetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 07 april 2017 @ 15:10:

Ik neem aan dat TO ook veel medische kosten heeft, gezien haar GGZ-behandeling. Dan kan het heel ongunstig zijn om bv. een aanvullend pakket op te zeggen.





Ik heb ook een behoorlijk uitgebreid pakket en ben 102 euro kwijt. TO moet goed kijken wel welke verzekering GGZ dekking goed is...



je hoeft niet alles in je pakket te hebben he..........ik heb bv geen tandarts verzekering, immers heb goede tanden en die x controle a 20 euro en een x een gaatje betaal ik zo wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Abbigael schreef op 07 april 2017 @ 14:40:

Oh meisje... ik begrijp je dilemma. Ik zou of, zoals hierboven, een rekening bij een andere bank openen, of toch maar een keer goede in en uit ademen en met je ouders gaan praten. Punt is, als jij zegt dat je gaat stoppen met school, ze toch wel zullen gaan doorvragen, ze zullen er dan vast achter komen dat je een bijstand hebt aangevraagd. Want geen school, dus geen duo inkomsten, geen werk, dus geen salaris, maar wel een woning etc betalen, gaat niet. Die berekening zullen ze er zelf ook wel op los kunnen laten.



Sterkte! als je met je ouders gaat praten, zal het vast even drama zijn, maar dan heb je wel je hart gelucht.Ja, dat is ook waar ik bang voor ben en daardoor nog steeds niet uitgeschreven ben bij school.. Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:studiemiepmiep schreef op 07 april 2017 @ 14:53:

overigens zou ik ook voor volgend jaar je zorgverzekering eens onder de loep nemen 140 euro is een behoorlijke dure.....moet echt wel goedkoper kunnen. (maar dan moet je daar wel even in nov/dec 2017 tijd voor uit trekken).



Daarnaast betwijfel ik of je zomaar een uitkering krijgt als 23jarige met MBO diploma, immers je kunt ook gewoon gaan werken...dat zal de soos ook vinden.



(desnoods parttime )



Mijn ouders hebben die verzekering afgesloten. Ik ben bij hun onderverzekerd of zo iets, maar ik zal inderdaad voor een goedkopere gaan kijken tzt!



Mijn behandelaren zeggen dat ik dat moet aanvragen en eentje ging al wel even bellen en waarschijnlijk zou ik dan kunnen worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht, maar ik weet ook niet precies hoe het allemaal zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 07 april 2017 @ 15:11:

[...]



Fijn dat je binnenkort hulp krijgt. Met zulke ouders is het echt prioriteit 1 om financieel zelfstandig te worden en zelf ook alle kennis op te bouwen.

Hoe lang duurt het voordat zo iemand bij je langs komt?

Sowieso lijkt het mij een prima plan om een nieuwe bankrekening te openen. Neem legitimatie mee.

Vraag (als dat al niet zo is) of ze het rood kunnen staan voor je uit kunnen zetten. Dan kan je met je rekening niet in de min komen. Lijkt me goed voor jou omdat je nog veel moet leren.

Dan met die persoon om tafel hoe je je administratie kan gaan inrichten.

De rekening waar je ouders in kunnen kijken, kan je over een tijdje gewoon opheffen. Dan kunnen ze helemaal nergens mee bij. Niet legaal, niet illegaal. Geen idee, mijn behandelaren bij ggz vinden dat ik meer hulp nodig heb en dus ook thuis, maar dit is via een andere instantie en zij zouden het gaan aanvragen, maar ik weet niet of dat al is gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven