Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
quote:karin12345 schreef op 30 maart 2017 @ 17:59:

[...]

Dan zeg je het toch lekker?

De meeste informatie die de sociale dienst en het UWV krijgen over misbruik komt van "verontruste burgers".Komt soms ook omdat ze het komen vragen. Vroeger bij mijn ouders zijn ze ooit komen vragen of de buurvrouw samenwoonde. Mijn ouders hebben toen gezegd het niet met zekerheid te kunnen zeggen. Dat er wel eens een man was, maar dat ze niet wisten of hij daar ook bleef slapen.
quote:nadine_j schreef op 30 maart 2017 @ 17:52:

Maar ik vind het minstens zo kwalijk om te gaan "klikken". Waarom zou je dat eigenlijk doen?Omdat diegene steelt van ons allemaal? Of zou je ook je mond houden als je ziet dat er een portemonnee gerold wordt, een auto gestolen wordt, of iemand er met de fiets van een ander vandoor gaat? Dat vind ik nog veel erger dan 'klikken'.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 30 maart 2017 @ 17:59:

[...]



Dan zeg je het toch lekker?

De meeste informatie die de sociale dienst en het UWV krijgen over misbruik komt van "verontruste burgers".



Inderdaad. En om het maatschappelijk draagvlak van sociale voorzieningen en uitkeringen nog een beetje in stand te houden, wordt er actief aan fraudebestrijding gedaan.

Wat deze vrouw doet is namelijk keiharde fraude.

Waarom denk je dat de regels er zijn? Zodat iedereen zomaar wat kan doen?

Kans is tuurlijk ook aanwezig dat ze in het andere land gaat werken en ook een inkomen krijgt. En dus dmv fraude ook WW. En dat vind jij een goed idee? Wow.



Als je fraudeert, neem je bewust een risico dat dat ontdekt wordt met alle gevolgen vandien. Wil je die gevolgen niet? Dan moet je niet frauderen. Het leven is soms best simpel.



TO: doe wat jij denkt dat je moet doen. En trek je niks aan van mensen die je als klikker wegzetten.
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 18:17:

[...]



Omdat diegene steelt van ons allemaal? Of zou je ook je mond houden als je ziet dat er een portemonnee gerold wordt, een auto gestolen wordt, of iemand er met de fiets van een ander vandoor gaat? Dat vind ik nog veel erger dan 'klikken'.Nee. Maar ik zou wel mijn mond houden als ik "hoor" dat Pietje een fiets gestolen heeft. En als Pietje me dat zelf vertelt, dan zou ik Pietje proberen te overtuigen dat ding terug te zetten. Maar ik zou niet gaan "klikken".
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 18:17:

[...]



Omdat diegene steelt van ons allemaal? Of zou je ook je mond houden als je ziet dat er een portemonnee gerold wordt, een auto gestolen wordt, of iemand er met de fiets van een ander vandoor gaat? Dat vind ik nog veel erger dan 'klikken'.niks uit de OP klinkt als diefstal, To heeft geen enkel bewijs
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 18:21:

[...]



niks uit de OP klinkt als diefstal, To heeft geen enkel bewijs



Dat is aan het uwv om uit te zoeken. TO hoeft dat bewijs ook niet te hebben. Wel een verdenking. Het uwv bepaalt dan wat ze daarmee doet.



Mogelijke uitkeringsfraude kan overigens anoniem gemeld worden bij het uwv.
Alle reacties Link kopieren
Wat misselijk zeg. Ik heb een hekel aan verraders!
quote:Aragog schreef op 30 maart 2017 @ 18:30:

Ik heb een hekel aan verraders!Ik heb een grotere hekel aan dieven en fraudeurs.
Alle reacties Link kopieren
Het is me nu wel duidelijk hoe er hier over fraude gedacht wordt. En het is me ook helder wat ik ga doen. Heel verhelderend dit topic.
Eerlijk gezegd vind ik het vooral afgunstig klinken. Ik begrijp anders echt niet waarom je je druk maakt om iets wat een ander wel/niet doet als je het niet uit de eerste hand hebt. En als we dan toch aannames gaan doen: als zij het met die 2/3 maanden WW net iets beter kan redden in het buitenland... neem aan dat ze niet 3 jaar thuis blijft "omdat ze ww" krijgt. Ik begrijp de hele negatieve energie die hier in gestoken wordt niet zo goed.
Wat ga je doen TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 30 maart 2017 @ 18:34:

Eerlijk gezegd vind ik het vooral afgunstig klinken. Ik begrijp anders echt niet waarom je je druk maakt om iets wat een ander wel/niet doet als je het niet uit de eerste hand hebt. En als we dan toch aannames gaan doen: als zij het met die 2/3 maanden WW net iets beter kan redden in het buitenland... neem aan dat ze niet 3 jaar thuis blijft "omdat ze ww" krijgt. Ik begrijp de hele negatieve energie die hier in gestoken wordt niet zo goed.Het gaat over 3 jaar ww.
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 18:17:

[...]



Omdat diegene steelt van ons allemaal? Of zou je ook je mond houden als je ziet dat er een portemonnee gerold wordt, een auto gestolen wordt, of iemand er met de fiets van een ander vandoor gaat? Dat vind ik nog veel erger dan 'klikken'.Eens. Ik heb een bloedhekel aan profiteurs. Melden
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 18:33:

[...]



Ik heb een grotere hekel aan dieven en fraudeurs.Eens! En: Als je je niet als een frauderende tokkie gedraagt hoef je niet "verraden" te worden. Ik werk hard voor m'n geld en walg van profiteurs van het systeem
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 17:56:

je titel klopt niet, je hebt geen gewetensprobleem. Je bent gewoon bemoeizuchtigHelemaal mee eens.
Hhhhhhhhhh
Ja hooooooor! Belachelijk dat bijna niemand dat zou melden hier. Natuurlijk ga je dat melden. Ons mooie sociale vangnet in Nederland wordt steeds meer onbetaalbaar en daarmee dus steeds verder ingekort. Mensen die daar onterecht gebruik, eh lees: misbruik, van maken benadelen hierdoor uiteindelijk de mensen die er wél echt recht op hebben. Dus ja, ik vind het als burger je plicht om dit te melden omdat het ons allen aangaat! Je bent daarmee dus zeker geen klikspaan, maar doet je burgerlijke plicht. Ik vind het werkelijk shocking dat zoveel mensen hiervoor hun ogen sluiten. En ja er wordt helaas wel degelijk veel misbruik gemaakt van dit soort regelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga melding doen. Het zal dan wel bemoeizuchtig zijn, maar er wordt hier willens en wetens fraude gepleegd. En waarom dit afgunst zou zijn? Ik schiet er financieel niets mee op door dit te melden.
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:35:

[...]



Het gaat over 3 jaar ww.



Ja maar je krijgt alleen ww als je niet werkt. Zodra je werk gevonden hebt, ook geen ww meer. Dus vandaar mijn opmerking dat ze vast geen 3 jaar thuis gaat zitten en de ww die ze uiteindelijk krijgt ook wel mee zal vallen.



Maar je hebt je keuze gemaakt, dus succes
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:34:

Het is me nu wel duidelijk hoe er hier over fraude gedacht wordt. En het is me ook helder wat ik ga doen. Heel verhelderend dit topic.



Ja, he.

Blijkbaar is fraude een moreel algemeen geaccepteerd iets. Diefstal misschien ook.

Ik verbaas me af en toe over wat mensen denken.
Ja ook echt shocking dat velen de melder lager inschalen dan een fraudeur. Onbegrijpelijk. Hoeveel van deze toleranten zouden zelf in de hoogste belastingschaal zitten. Ik betaal dus voor dit soort lage fraudeurs.
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:37:

Ik ga melding doen. Het zal dan wel bemoeizuchtig zijn, maar er wordt hier willens en wetens fraude gepleegd. En waarom dit afgunst zou zijn? Ik schiet er financieel niets mee op door dit te melden.Goed zo!
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 30 maart 2017 @ 18:40:

[...]





Ja maar je krijgt alleen ww als je niet werkt. Zodra je werk gevonden hebt, ook geen ww meer. Dus vandaar mijn opmerking dat ze vast geen 3 jaar thuis gaat zitten en de ww die ze uiteindelijk krijgt ook wel mee zal vallen.



Maar je hebt je keuze gemaakt, dus succes



Wat dacht je van daar een inkomen uit werk en daarnaast WW? Kan zomaar 3 jaar zijn. De belastingdienst van Verweggistan is vast niet aangesloten op de Nederlandse. En als zij en haar man zich beter willen redden, moeten ze sparen. WW is bedoeld om.periodes tussen banen te overbruggen. Niet om een nieuw bestaan in een ander land te financieren. Staat echt niet in de wettekst. Die is best duidelijk hoor.



Het is wettelijk verboden. Het is fraude. Zo heel moeilijk is dat toch niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 30 maart 2017 @ 18:40:

[...]





Ja maar je krijgt alleen ww als je niet werkt. Zodra je werk gevonden hebt, ook geen ww meer. Dus vandaar mijn opmerking dat ze vast geen 3 jaar thuis gaat zitten en de ww die ze uiteindelijk krijgt ook wel mee zal vallen.



Maar je hebt je keuze gemaakt, dus succes Ik weet niet hoe snel je ergens anders werk vind als je geen opleiding hebt, de taal nauwelijks spreekt en 50+ bent. Net zo lastig als hier denk ik.
quote:tvandattum schreef op 30 maart 2017 @ 18:42:

[...]





Wat dacht je van daar een inkomen uit werk en daarnaast WW? Kan zomaar 3 jaar zijn.



Het is wettelijk verboden. Het is fraude. Zo heel moeilijk is dat toch niet?De regels van de ww zijn ook niet heel moeilijk. Je krijgt ww tot aanvulling tot 70% van je laatste loon. Als je meer dan dat verdient, dan stopt de ww.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ineens ook hoe al die weedplantages hier pas gevonden worden als er sneeuw valt. Iedereen houdt z'n bek omdat je anders een bemoeial bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven