Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
Walgelijk? Waar ligt je grens? Wat meld je wel en wanneer is melden walgelijk dan?
Alle reacties Link kopieren
Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 19:38:

Ja hoor, lekker verklikken en ben maar blij met jezelf. Hou je toch bezig met je eigen zaken. Walgelijk vind ik het.Ik vind het walgelijk dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die de andere kant opkijken als er gejat, gefraudeerd, vernield, mishandeld of misbruikt wordt. Niet zo gek dat de maatschappij verloedert als een meerderheid dat allemaal maar normaal vindt en vindt dat je daar vooral maar niets over mag zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:HasseSimonsdochter schreef op 30 maart 2017 @ 19:40:

Walgelijk? Waar ligt je grens? Wat meld je wel en wanneer is melden walgelijk dan?Blijkbaar is fraude plegen helemaal prima. Ik snap dat niet zo goed. Of het zijn zelf mensen die een wat lossere moraal mbt mijn en dijn hebben?
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 19:43:

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.Dus? Gij zult geen fraude melden? Of: Gij zult niet frauderen? Omdat de mens zondig is mag niemand fraude afkeuren? En moord? Mag je dat wel afkeuren?
Gewoon anoniem melden bij het UWV. Wat zij wil doennis gewoon diefstal, klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 19:43:

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.



Goh. En dat zeg je bij iedereen die de wet overtreedt? Fraude is strafrechtelijk vervolgbaar. Waarom denk je dat dat is?



Maar er zijn blijkbaar mensen die alles prima vinden. Fraude. Overspel. Diefstal. Weetikveelwat. Want hij die zonder zonde is...Zo kun je alles wat krom is wel recht lullen
quote:tvandattum schreef op 30 maart 2017 @ 19:44:

[...]





Blijkbaar is fraude plegen helemaal prima. Ik snap dat niet zo goed. Of het zijn zelf mensen die een wat lossere moraal mbt mijn en dijn hebben?Ja idd. Lekker los waarschijnlijk. Totdat zij zelf menen ergens slachtoffer van te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 19:38:

Ja hoor, lekker verklikken en ben maar blij met jezelf. Hou je toch bezig met je eigen zaken. Walgelijk vind ik het.Frauderen met sociaal vangnet, dat vind ik walgelijk. Een van de redenen waarom onze vangnetten worden uitgekleed is de graagte waarmee mensen er gebruik van maken. Recht of geen recht.
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 19:44:

[...]



Ik vind het walgelijk dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die de andere kant opkijken als er gejat, gefraudeerd, vernield, mishandeld of misbruikt wordt. Niet zo gek dat de maatschappij verloedert als een meerderheid dat allemaal maar normaal vindt en vindt dat je daar vooral maar niets over mag zeggen.Wel bij de les blijven. Ik heb het niet over vernielen en mishandelen of misbruiken. Niet overdrijven. Maar ik heb wel een gruwelijke hekel aan klikken. Net zoals er mensen zijn die iemand aan gaan geven die een centje bij verdient in het zwart. Ik geloof niet in karma maar mensen die een ander verklikken wens ik ook niet het beste toe.
quote:tvandattum schreef op 30 maart 2017 @ 19:47:

[...]





Goh. En dat zeg je bij iedereen die de wet overtreedt? Fraude is strafrechtelijk vervolgbaar. Waarom denk je dat dat is?



Maar er zijn blijkbaar mensen die alles prima vinden. Fraude. Overspel. Diefstal. Weetikveelwat. Want hij die zonder zonde is...Zo kun je alles wat krom is wel recht lullenVerbaas me over deze houding wel vaker hier... minnaressen topic.. vreemdgaan.... sex van meisje met 14 met volwassen kerel... moet toch kunnen... waar zeik je over...
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 19:50:

[...]



Wel bij de les blijven. Ik heb het niet over vernielen en mishandelen of misbruiken. Niet overdrijven. Maar ik heb wel een gruwelijke hekel aan klikken. Net zoals er mensen zijn die iemand aan gaan geven die een centje bij verdient in het zwart. Ik geloof niet in karma maar mensen die een ander verklikken wens ik ook niet het beste toe.

Bij de les blijven?

Daarom vroeg ik jou waar ligt je grens dan? Wat vind je walgelijk en wanneer meld je wel iets?
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 19:50:

Wel bij de les blijven. Ik heb het niet over vernielen en mishandelen of misbruiken. Niet overdrijven. Maar ik heb wel een gruwelijke hekel aan klikken.Ook over vernieling, mishandeling en misbruik kun je klikken. En ook bij die misstanden benadeel je anderen door de andere kant op te kijken, net als bij fraude en diefstal. Daar zit voor mij geen verschil tussen. Fout is fout.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 19:50:

[...]



Wel bij de les blijven. Ik heb het niet over vernielen en mishandelen of misbruiken. Niet overdrijven. Maar ik heb wel een gruwelijke hekel aan klikken. Net zoals er mensen zijn die iemand aan gaan geven die een centje bij verdient in het zwart. Ik geloof niet in karma maar mensen die een ander verklikken wens ik ook niet het beste toe.



Tja. Om het systeem van uitkeringen op lange termijn in stand te houden, moet fraude bestreden worden.

Maar blijkbaar is fraude plegen helemaal niet zo erg. Benieuwd of je dat ook nog vindt als jouw kinderen geen sociale uitkeringen meer kunnen krijgen, omdat mensen er niet meer voor willen betalen. Want dat is langetermijngevolg van misbruik van uitkeringen.



Ik vind het shockerend dat mensen fraude gewoon goed praten. Bizar.
Alle reacties Link kopieren
quote:HasseSimonsdochter schreef op 30 maart 2017 @ 19:45:

[...]



Dus? Gij zult geen fraude melden? Of: Gij zult niet frauderen? Omdat de mens zondig is mag niemand fraude afkeuren? En moord? Mag je dat wel afkeuren?



Jij mag van mij alles, maar je gaat mij niet wijsmaken dat jij nog nooit op enige wijze iets financieels ongeoorloofd hebt gedaan. Ik zie alleen dat mensen altijd de neiging hebben om hun moraal als de algemene waarden te gaan zien.

Ofwel als iemand een bonnetje van 5 euro declareert dat volgens de regels niet zou mogen dan is het iets van, ach dat heb ik ook wel eens gedaan, maar het gaat maar om 5 euro, maar als iemand ongeoorloofd ww trekt (waarvoor ze gewoon zelf premie heeft betaald) dan mag het niet.



Wat ik denk is dat wanneer er een mogelijkheid tot fraude is, je je richting de wetgever moet richten, want dat zijn er teveel gaten. Scheelt veel geld in zogenaamde fraudebestrijding.



Overigens heb ik meer moeite met legale fraude, zoals 1 dag in de kamer gaan zitten en dan 4 jaar wachtgeld opstrijken. Volkomen legaal, maar iedereen voelt dat het moreel niet te verantwoorden is.
quote:tvandattum schreef op 30 maart 2017 @ 19:54:

Benieuwd of je dat ook nog vindt als jouw kinderen geen sociale uitkeringen meer kunnen krijgen, omdat mensen er niet meer voor willen betalen. Ik ben ook benieuwd of ze nog zo vergevingsgezind is als er duizenden euro's van haar persoonlijk worden gejat.
Alle reacties Link kopieren
quote:ekeni1 schreef op 30 maart 2017 @ 19:28:

Ze maakt haar WW zo op, waar heb je last van???

Waar WIJ last van hebben?! Nou wat dacht je van al de belastingen die wij daarvoor betalen?

Wij zijn 39 jaar en werken beiden al vanaf ons 15e en moeten nog tot ruim 70 jaar werken!

Betaal toch niet voor de lol al die belasting zodat een ander daar misbruik van kan maken! Mensen die het echt nodig hebben worden door deze fraudeurs ook benadeeld, als "uitkeringstrekker". Gelukkig hebben wij hier nooit gebruik van hoeven te maken. Maar baal wel van die hoge belastingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 19:55:

[...]





Jij mag van mij alles, maar je gaat mij niet wijsmaken dat jij nog nooit op enige wijze iets financieels ongeoorloofd hebt gedaan. Ik zie alleen dat mensen altijd de neiging hebben om hun moraal als de algemene waarden te gaan

Wat ik denk is dat wanneer er een mogelijkheid tot fraude is, je je richting de wetgever moet richten, want dat zijn er teveel gaten. Scheelt veel geld in zogenaamde fraudebestrijding.



s.



Welk gat in de wet moet hier gedicht de worden? Bij sociale uitkeringen is de informatieplicht best wel duidelijk.



Als die vrouw fraudeert, weet ze dat ze risico loopt dat dit ontdekt wordt. Wil je dat niet? Dan moet je niet frauderen. De wet is prima. Zij wil zich er niet aan houden en daar staat een consequentie op die dmv een interventie aan het licht komt.



En ik dacht dat een wettelijke bepaling best wel als algemeen geldende moraal gezien werd. Anders stond het er niet in he. Dan stond er wel dat handen afgehakt zouden worden ofzo.



Ons juridisch stelsel is gebaseerd op algemeen geldende morele regels
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 19:54:

[...]



Ook over vernieling, mishandeling en misbruik kun je klikken. En ook bij die misstanden benadeel je anderen door de andere kant op te kijken, net als bij fraude en diefstal. Daar zit voor mij geen verschil tussen. Fout is fout.Als er iemand mishandeld wordt of zo of seksueel misbruikt dan zou ik mijn mond niet houden en zo'n iemand willen helpen. Dat noem ik niet klikken. Maar een zwartwerker aan geven bijvoorbeeld dat vind ik fout en zielig.
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 19:55:

Jij mag van mij alles, maar je gaat mij niet wijsmaken dat jij nog nooit op enige wijze iets financieels ongeoorloofd hebt gedaan. Dat hoef ik je niet wijs te maken, dat is zo. Ik heb nooit gestolen of gefraudeerd, nog geen dubbeltje.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 19:58:

Als er iemand mishandeld wordt of zo of seksueel misbruikt dan zou ik mijn mond niet houden en zo'n iemand willen helpen. Dat noem ik niet klikken. Dat is dus ook klikken. Walgelijk! (je eigen woorden)
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 19:58:

[...]



Dat hoef ik je niet wijs te maken, dat is zo. Ik heb nooit gestolen of gefraudeerd, nog geen dubbeltje.Gefeliciteerd!
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 19:55:

[...]





Jij mag van mij alles, maar je gaat mij niet wijsmaken dat jij nog nooit op enige wijze iets financieels ongeoorloofd hebt gedaan. Ik zie alleen dat mensen altijd de neiging hebben om hun moraal als de algemene waarden te gaan zien.

Ofwel als iemand een bonnetje van 5 euro declareert dat volgens de regels niet zou mogen dan is het iets van, ach dat heb ik ook wel eens gedaan, maar het gaat maar om 5 euro, maar als iemand ongeoorloofd ww trekt (waarvoor ze gewoon zelf premie heeft betaald) dan mag het niet.



Wat ik denk is dat wanneer er een mogelijkheid tot fraude is, je je richting de wetgever moet richten, want dat zijn er teveel gaten. Scheelt veel geld in zogenaamde fraudebestrijding.



Overigens heb ik meer moeite met legale fraude, zoals 1 dag in de kamer gaan zitten en dan 4 jaar wachtgeld opstrijken. Volkomen legaal, maar iedereen voelt dat het moreel niet te verantwoorden is.Wat heeft deze reactie te maken met mijn post? Je citeert mij maar ik snap het verband niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 20:00:

[...]



Dat is dus ook klikken. Walgelijk! (je eigen woorden)Idd
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:37:

Ik ga melding doen. Het zal dan wel bemoeizuchtig zijn, maar er wordt hier willens en wetens fraude gepleegd. En waarom dit afgunst zou zijn? Ik schiet er financieel niets mee op door dit te melden.

Meid (of knul), ik heb er nog eens over nagedacht en je hebt gewoon gelijk.

Gewoon melden.

Is er niets aan de hand, dan volgen er ook geen maatregelen.

Als een bobo de boel oplicht, wordt hij met pek en veren overgoten en als de "gewone man" hetzelfde doet, ben je een verrader als je het meldt. Klopt toch niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven