Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:42:

[...]



Ik weet niet hoe snel je ergens anders werk vind als je geen opleiding hebt, de taal nauwelijks spreekt en 50+ bent. Net zo lastig als hier denk ik.



En daarom denk ik dus ook: laat haar lekker de taal leren in 2 maanden, ww krijgen en daarna aan de slag. Maar misschien heb ik te veel vertrouwen in de eigen verantwoordelijkheid van mensen en zie ik het daarom als bemoeizuchtig.



Anyway, genoeg gezegd. Succes To.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zonder echt goed op de hoogte te zijn van de situatie me erg schuldig voelen als ik een melding zou maken. Vind het niet ok en wat gek. Maar kennelijk wordt daar hier heel anders over gedacht. Interessant.
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 30 maart 2017 @ 18:44:

[...]





De regels van de ww zijn ook niet heel moeilijk. Je krijgt ww tot aanvulling tot 70% van je laatste loon. Als je meer dan dat verdient, dan stopt de ww.Dan moet je dat zelf wel doorgeven hé.....of denk jij dat internationaal alle belastingdiensten op elkaar aangesloten zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 30 maart 2017 @ 18:45:

[...]





En daarom denk ik dus ook: laat haar lekker de taal leren in 2 maanden, ww krijgen en daarna aan de slag. Maar misschien heb ik te veel vertrouwen in de eigen verantwoordelijkheid van mensen en zie ik het daarom als bemoeizuchtig.



Anyway, genoeg gezegd. Succes To.



Met toestemming van uwv? Prima.

Zonder toestemming: fraude. Best simpel.
.........en iedereen maar "ach" en "wee" roepen als er weer eens in het nieuws is dat honderden Marokkanen of Turken jarenlang onterecht toeslagen hebben ontvangen terwijl ze niet eens in Nederland wonen. ..........
Ik zou echt nooit verklikken. tenzij mijn buren een weedplantage hebben, want dat is wat gevaarlijk.

Maar om deze reden als die TO aangeeft. Jeetje jeetje. Ik heb daar wel moeite mee.

Ik hoop dat degene hier meeleest.
Ja meeleest en zich dan doodschaamt
Alle reacties Link kopieren
Bij een melding zal het UWV de zaak eerst onderzoeken, neem ik aan.

Dus als het verhaal niet waar is, is er ook niets aan de hand.



Pleegt zij wel fraude door (vanwege 'gratis geld') willens en wetens onjuiste gegevens door te geven over haar woonadres, dan zal het UWV passende maatregelen nemen.

Het zou mooi zijn als het wat minder gemakkelijk was om fraude te plegen met gemeenschapsgeld: dan kan het sociale vangnet ook op termijn misschien in stand blijven.
quote:fientje1982 schreef op 30 maart 2017 @ 18:54:

Ik zou echt nooit verklikken. tenzij mijn buren een weedplantage hebben, want dat is wat gevaarlijk.

Maar om deze reden als die TO aangeeft. Jeetje jeetje. Ik heb daar wel moeite mee.

Ik hoop dat degene hier meeleest.In het algemeen heb ik ook een hekel aan klikspaan spelen maar ik heb ook enorm de pest aan mensen die het solidariteitssysteem ondermijnen.
In het buitenland gaan wonen als je ww ontvangt, is overigens best lastig. Ik heb ooit eens twee maanden het genoegen van ww mogen hebben, maar ik werd te pas en te onpas bij het lokale kantoor verwacht voor banenmarkten en cursussen. Gelukkig hoefde ik niet naar de cursus "jezelf presenteren voor beginners", maar ik moest verplicht naar de banenmarkt, ook al zocht men daar vooral pijpfitters en glaszetters.
Even een vraag voor de niet klikkers:

Waar ligt jullie ondergrens? Wanneer vind je klikken wel Ok?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 17:56:

je titel klopt niet, je hebt geen gewetensprobleem. Je bent gewoon bemoeizuchtig+1
Alle reacties Link kopieren
quote:HasseSimonsdochter schreef op 30 maart 2017 @ 19:02:

Even een vraag voor de niet klikkers:

Waar ligt jullie ondergrens? Wanneer vind je klikken wel Ok?



Heel eerlijk? Ik "klik" niet. Wat iedereen doet moeten ze lekker zelf weten. Mij maken ze er de pis niet mee lauw.



Het is niet mijn probleem als ze er mee worden gepakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:44:

Ik snap ineens ook hoe al die weedplantages hier pas gevonden worden als er sneeuw valt. Iedereen houdt z'n bek omdat je anders een bemoeial bent.Vergeet de katholieke kerk niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 30 maart 2017 @ 18:57:

Bij een melding zal het UWV de zaak eerst onderzoeken, neem ik aan.

Dus als het verhaal niet waar is, is er ook niets aan de hand.



Pleegt zij wel fraude door (vanwege 'gratis geld') willens en wetens onjuiste gegevens door te geven over haar woonadres, dan zal het UWV passende maatregelen nemen.

Het zou mooi zijn als het wat minder gemakkelijk was om fraude te plegen met gemeenschapsgeld: dan kan het sociale vangnet ook op termijn misschien in stand blijven.Dit. Als het niet waar blijkt, is er niks aan de hand. En zo wel, dan gaat het geld in ieder geval niet ergens heen waar het niet heen hoort te gaan.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:vivasis schreef op 30 maart 2017 @ 19:08:

[...]





Heel eerlijk? Ik "klik" niet. Wat iedereen doet moeten ze lekker zelf weten. Mij maken ze er de pis niet mee lauw.



Het is niet mijn probleem als ze er mee worden gepakt.Ook als de buurman zijn kind misbruikt?
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:44:

Ik snap ineens ook hoe al die weedplantages hier pas gevonden worden als er sneeuw valt. Iedereen houdt z'n bek omdat je anders een bemoeial bent.En als die kwekerij dan in de fik gaat, is het huilie huilie doen, want ooooh wat erg en nu heeft mijn huis ook schade.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Ik vind het geen gewetensvraag. Ik vind het ergens over oordelen waar je de details niet van kent. Je hebt 'van horen zeggen' meer niet.

Zo lees ik bijvoorbeeld op het uwv:



Gaat u naar het buitenland om werk te zoeken? En gaat u naar een land van de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland? Dan kunt u 3 maanden naar werk zoeken met behoud van uw volledige WW-uitkering. Het maakt dan niet uit of u in die periode in Nederland woont of in het buitenland.



Let op: als u naar een land buiten de EU, de EER of Zwitserland gaat, dan kunt u uw WW-uitkering niet meenemen.



Ik zou dus zelf kalm aan doen. Wellicht is er van bovenstaande sprake. Verder, laat haar lekker zelf weten waar ze zich in schrijft. Pas als je langer dan 8 maanden (zo uit mijn hoofd) in het buitenland woont heb je uitschrijvings plicht. Zo te horen is ze nog geen 8 maanden in het buitenland.
Het gaat om een vage kennis waarover je via via iets hebt gehoord. Dan vind ik het raar dat je een melding maakt, want heb je de juiste informatie?
Alle reacties Link kopieren
Ze maakt haar WW zo op, waar heb je last van???
Alle reacties Link kopieren
quote:ekeni1 schreef op 30 maart 2017 @ 19:28:

Ze maakt haar WW zo op, waar heb je last van???Dat het fraude is?
Alle reacties Link kopieren
quote:HasseSimonsdochter schreef op 30 maart 2017 @ 19:09:

[...]





Ook als de buurman zijn kind misbruikt?



Ja, joh. Heb jij toch geen last van

Eerst bewijs!
Precies verhuftering alom
quote:ekeni1 schreef op 30 maart 2017 @ 19:28:

Ze maakt haar WW zo op, waar heb je last van???'Haar ww'? De ww waar we met z'n allen voor betalen en waar ze geen recht op heeft, bedoel je?
Ja hoor, lekker verklikken en ben maar blij met jezelf. Hou je toch bezig met je eigen zaken. Walgelijk vind ik het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven