Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen



... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...





De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tvp
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een heel erg niet gierige actie van een mexicaans restaurant.

We hadden daar met twee personen gegeten en hadden betaald met een hele boel tientjes.

De bedoeling was om 10 euro fooi te geven, had ik per ongeluk 20 euro fooi gegeven.

Kwam de serveerster achter me aan; zoveel kon toch echt niet!
Alle reacties Link kopieren
Heb laatst een cadeautje van schoonloeder gekregen. Een heerlijke fles afwasmiddel.



Dank je schoonmama. Heb ook heus niet gezien dat je diezelfde fles afwasmiddel een paar weken geleden van je dochter hebt gekregen.



we hebben overigens een afwasmachine.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Collega neemt gratis mijn 24uurs parkeerkaart over. Vraagt tot hoe laat ze voor mij een vervangend kaartje moet kopen. Ik geef aan tot 18.30-19.00.. Komt ze terug: "Ja, ik heb maar tot 17.50 uur gedaan, anders moest ik meer dan ¤2,50 betalen.



Some people aim at nothing in life and hit it with amazing accuracy..
Alle reacties Link kopieren
Zo heb ik jaren geleden eenseen fooi afgeslagen toen ik nog als kapster in Duitsland werkte.

Daar is fooi geven voor een knipbeurt echt de normaalste zaak van de wereld. Maar toen een oudere man mij meer dan 40 mark wilde geven heb ik het echt niet aangenomen. De beste man had dementerend kunnen zijn. Mijn werkgever vond mij trouwens stom dat ik het niet aan wilde nemen. Dat wilde die oude man toch geven, moest hij toch zelf weten.



hoef niet te zeggen dat mijn baas een lul was lijkt me.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 29 december 2014 @ 18:40:

Heb laatst een cadeautje van schoonloeder gekregen. Een heerlijke fles afwasmiddel.



Dank je schoonmama. Heb ook heus niet gezien dat je diezelfde fles afwasmiddel een paar weken geleden van je dochter hebt gekregen.



we hebben overigens een afwasmachine. Ik zou d'r de volgende keer wc-blokjes teruggeven in plaats van een blommetje
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
zou ze serieus niet snappen. Ze denkt me een plezier te doen....



er is een reden dat ik niet graag mee ga op familie bezoek van zijn kant
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
tvp
Luctor et emergo!
quote:eldorado schreef op 29 december 2014 @ 18:20:

[...]



Als ik een fooi geef, dan minimaal 5 euro. Als ik geen fooi geef wacht ik op mijn wisselgeld



Ik heb geen fooidrempel



Ik geef een fooi afhankelijk van de service. Als de service beroerd is, geef ik niets. Als de service goed en snel is, hangt het af van wat ik besteld heb. 5 euro fooi vind ik voor een kopje koffie teveel en voor een uitgebreid diner voor 4 weer te weinig.
tvp
quote:Starshine schreef op 29 december 2014 @ 17:21:

Woohoo een nieuw topic.

We vierden vroegah jn de klas een sinterklaas met elkaar. Afspraak was dat we een kleinigheidje zouden kopen van zo'n 3 euro. Op de dag zelf was een meisje ziek. Sneu hoor kan gebeuren. Meisje dat haar getrokken had ging toen later naar haar toe om haar cadeautje te brengen en het andere cadeau mee te nemen. (Ze hadden toevalligerwijs elkaar getrokken)

Het zieke meisje bleek geen cadeau te hebben......Misschien niet gierig maar echt geen cent te makken?
quote:NummerZoveel schreef op 29 december 2014 @ 19:32:

[...]





Ik heb geen fooidrempel



Ik geef een fooi afhankelijk van de service. Als de service beroerd is, geef ik niets. Als de service goed en snel is, hangt het af van wat ik besteld heb. 5 euro fooi vind ik voor een kopje koffie teveel en voor een uitgebreid diner voor 4 weer te weinig.



Ik heb echt een poosje een fooiencomplex gehad. Zelf in de horeca gewerkt (niet bediening) en man, wat konden die meiden in de bediening achter de schermen venijnig katten over karige fooien! Als je ze hoorde zou je bijna denken dat 20% van het totaalbedrag toch wel de minimumfooi was, wilde je geen kniepert zijn.



Dat sommige mensen gewoon geen fooi geven omdat ze ontevreden zijn, kwam niet in ze op. Man, wat konden die wijven bitchen. En ik maar denken als ik in een restaurant zat... oei ik moet wel veel fooi geven anders spugen ze me inwendig nog na...



Nou, daarvan ben ik genezen. Ik geef echt alleen nog maar fooi als dat verdiend is. En dan precies zoveel als mij behaagt. Meestal rond ik het wel gewoon af naar een rond bedrag, ook als ik pin, want 'maak er maar 43,85 van' vind ik ook te ver gaan. Dus de ene keer hebben ze geluk en is de fooi 1/2 euro hoger vanwege de afronding, en de andere keer 1/2 euro lager.



Vind het altijd wel grappig hoe ze dat fooienbedrag dan uit de kassalade halen en in een apart potje stoppen, terwijl ik er nog naast sta. Okee, dus je bent super druk, er staan drie mensen op je te wachten, maar jij vindt toch de tijd om even je fooi veilig te stellen.. ik snap wel dat het handig is ivm kasafsluiting 's avonds, maar het komt toch altijd over als een kind dat zijn snoepje gauw in zijn zak laat glijden voor iemand het weer afpakt.
quote:saaaaar81 schreef op 29 december 2014 @ 18:55:

zou ze serieus niet snappen. Ze denkt me een plezier te doen....





Ach, als het lief bedoeld is, wat maakt het dan uit? Mijn moeder heeft het erg goed, maar shopt altijd voor cadeaus bij de kringloop, ook voor Sinterklaas en (kinder-)verjaardagen.



Soms echt rotzooi, maar zo goed bedoeld. Maak me er dus niet druk om.
Hoera, een nieuw topic!



Nog een gierige actie van Sinterklaastijd: we zouden met een groep mensen een ruilspel doen, en iedereen zou een cadeautje van een paar euro mee nemen. Iedereen had zijn best gedaan om een leuk cadeautje uit te zoeken, maar uit 1 van de pakjes kwam een duidelijk oud cadeautje, met vergeeld jaren '80 design en al.
quote:Drukkestudente schreef op 29 december 2014 @ 20:05:

[...]





Ik heb echt een poosje een fooiencomplex gehad. Zelf in de horeca gewerkt (niet bediening) en man, wat konden die meiden in de bediening achter de schermen venijnig katten over karige fooien! Als je ze hoorde zou je bijna denken dat 20% van het totaalbedrag toch wel de minimumfooi was, wilde je geen kniepert zijn.

Verschrikkelijk inderdaad! Heb ongeveer dezelfde ervaring als jij had. Plus dat de fooien niet met de rest van het personeel gedeeld werden 'want die waren voor de bediening'.
quote:riannerianne schreef op 29 december 2014 @ 20:03:

[...]





Misschien niet gierig maar echt geen cent te makken?zou kunnen. Het is al jaren geleden (zelfs voor de euro bedenk ik me net haha). We waren allemaal rond de 16 en thuiswonend.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 29 december 2014 @ 20:07:

[...]





Ach, als het lief bedoeld is, wat maakt het dan uit? Mijn moeder heeft het erg goed, maar shopt altijd voor cadeaus bij de kringloop, ook voor Sinterklaas en (kinder-)verjaardagen.



Soms echt rotzooi, maar zo goed bedoeld. Maak me er dus niet druk om.Als ze nu gewoon ook eens zou kappen met haar beledigende opmerkingen en opdringerige principes zou ze een topwijf zijn en zou ik een fles afwasmiddel aandoenlijk vinden. Een beetje.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:dingie schreef op 29 december 2014 @ 21:44:

[...]



Verschrikkelijk inderdaad! Heb ongeveer dezelfde ervaring als jij had. Plus dat de fooien niet met de rest van het personeel gedeeld werden 'want die waren voor de bediening'.

tsss, dus als ik fooi geef omdat het eten zo lekker was, verdient de kok dat niet in hun ogen?



Ik geef niet specifiek fooi trouwens, rond het wel eens af naar boven als ik contant betaal. Ik vind fooien geven ergens onzin. In Nederland krijgt horecapersoneel normaal betaald (itt andere landen waar de fooi een wezenlijk onderdeel van het loon is). Dus waarom moet ik ze extra toestoppen? De cassière bij de AH krijgt ook geen eurootje van mij omdat ze zo pittig gescand heeft. Ik krijg ook niks van de mensen voor wie ik werk, sterker nog ik mag niet eens iets aannemen.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 15 jaar geleden had ik een vriend ( geen relatie mee) die nogal krap bij kas zat. We aten vaak bij mij, maar als we bij hem aten, wilde hij dat we de kosten deelde. En niet alleen voor het gezamenlijke eten, nee, hij gooide gelijk zijn mandje vol. Ik was nog te onzeker om daar iets over te zeggen. Zelf was ik ook nog student, dus had ook niet veel te besteden.
Omdat ik dit zo'n vermakelijk topic vind tijdens slapeloze nachten. Dat er nog maar veel guerige acties mogen volgen. Ik maak ze weinig mee (jammergenoeg)
Alle reacties Link kopieren
quote:Drukkestudente schreef op 29 december 2014 @ 20:05:[/

Nou, daarvan ben ik genezen. Ik geef echt alleen nog maar fooi als dat verdiend is. En dan precies zoveel als mij behaagt. Meestal rond ik het wel gewoon af naar een rond bedrag, ook als ik pin, want 'maak er maar 43,85 van' vind ik ook te ver gaan. Dus de ene keer hebben ze geluk en is de fooi 1/2 euro hoger vanwege de afronding, en de andere keer 1/2 euro lager.



Vind het altijd wel grappig hoe ze dat fooienbedrag dan uit de kassalade halen en in een apart potje stoppen, terwijl ik er nog naast sta. Okee, dus je bent super druk, er staan drie mensen op je te wachten, maar jij vindt toch de tijd om even je fooi veilig te stellen.. ik snap wel dat het handig is ivm kasafsluiting 's avonds, maar het komt toch altijd over als een kind dat zijn snoepje gauw in zijn zak laat glijden voor iemand het weer afpakt.



Ik reageer even op het laatste, ja dat geld moet gelijk uit de kassa omdat de kas dan niet meer klopt. Daarnaast gaat in heel veel horeca bedrijven aan het einde van de dag in een grote pot en wordt naar rato verdeeld onder al het personeel. Bedienend en keuken.

Fooi geven is niet verplicht natuurlijk
Happy new topic!
quote:Drukkestudente schreef op 29 december 2014 @ 20:05:

[...]



Vind het altijd wel grappig hoe ze dat fooienbedrag dan uit de kassalade halen en in een apart potje stoppen, terwijl ik er nog naast sta. Okee, dus je bent super druk, er staan drie mensen op je te wachten, maar jij vindt toch de tijd om even je fooi veilig te stellen.. ik snap wel dat het handig is ivm kasafsluiting 's avonds, maar het komt toch altijd over als een kind dat zijn snoepje gauw in zijn zak laat glijden voor iemand het weer afpakt.Toen ik nog een tiener was, werkte ik in een snackbar. Wij deden het ook in een pot, en dat moest ook van de baas. We werkten toen nog voor 5 gulden per uur, wat echt een minimum was. De fooi maakte het nog enigszins aantrekkelijk om te werken, dat was al snel een gulden of 20 per dag, oftewel 4 uur werken!
Toen mijn oma dement werd snapte ze het afrondprincipe niet helemaal meer. Dan was de rekening bijvoorbeeld 20,20 en dan zei oma: "Maak er maar 20 van."
Alle reacties Link kopieren
quote:WishfulThinking schreef op 30 december 2014 @ 11:21:

Toen mijn oma dement werd snapte ze het afrondprincipe niet helemaal meer. Dan was de rekening bijvoorbeeld 20,20 en dan zei oma: "Maak er maar 20 van."



ahh, maar dat is dan wel weer lief.



Ik vind fooien maar knap ingewikkeld blijven. Als ik uitgebreid ergens heb zitten eten, natuurlijk geef ik dan fooi, maar gewoon voor een kopje koffie meestal niet. Pnnen is dan inderdaad het makkelijkst om ongemakkelijke situaties te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven