Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen



... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...





De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
quote:Starshine schreef op 29 december 2014 @ 21:55:

[...]



tsss, dus als ik fooi geef omdat het eten zo lekker was, verdient de kok dat niet in hun ogen?



Ik geef niet specifiek fooi trouwens, rond het wel eens af naar boven als ik contant betaal. Ik vind fooien geven ergens onzin. In Nederland krijgt horecapersoneel normaal betaald (itt andere landen waar de fooi een wezenlijk onderdeel van het loon is). Dus waarom moet ik ze extra toestoppen? De cassière bij de AH krijgt ook geen eurootje van mij omdat ze zo pittig gescand heeft. Ik krijg ook niks van de mensen voor wie ik werk, sterker nog ik mag niet eens iets aannemen.

Dat vonden ze vreemd genoeg ja, net als de afwassers etc. Of diegene achter de bar wel meedeelde weet ik niet meer.

Heb smakelijk gelachen om de pittig scannende cassière trouwens
quote:Hajo20124102 schreef op 30 december 2014 @ 18:39:

Ik was afgelopen maand met een vriendin een nachtje weg.

Bij het nakijken van de kamer voordat we weer naar huis gingen stopte zij alle douchegelpotjes, zeepjes en schoenpoetssetje in haar koffer. Want we hadden immers genoeg betaald voor de kamer....

Het meest rare hieraan is dat zij het niet gebruikt. Net als ik namelijk verslaafd aan eigen shampoo ed. Dus waarom neem je het dan mee? Heb dat trouwens niet gevraagd, misschien moet ik dat alsnog doen.



Voor op reis (zonder hotel)?



Ik neem ze toch ook meestal mee. Ook al gebruik ze niet direct, ze komen toch uiteindelijk altijd wel es van pas.

Shampoo op of es bij mijn ouders gaan logeren, of es in 't ziekenhuis willen douchen (maar geen zin om een hele bus shampoo mee te slepen), ...





Fooi op restaurant geef ik alleen bij uit eten (niet bij alleen een drankje) en dan nog heel beperkt (,60 wordt afgerond naar de volgende euro of 2 euro).

Uiteindelijk krijg ik op mijn werk ook niet extra betaald door mensen aan telefoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Essie78 schreef op 30 december 2014 @ 19:32:

En gelijk heb je!



Ik ben, juist omdat ik zelf in de horeca werk, heel kritisch en geef echt niet zomaar fooi.

En dan mogen ze me best een bitch of gierig vinden.Typisch, ik werk ook in de horeca en geef juist fooi. Mijn ervaring is ook dat je juist van horeca-mensen vaak goeie fooi krijgt, die weten hoe je staat te rennen denk ik. Maar ik heb de fooi-discussie hier al zo vaak gevoerd, ik heb er niet echt zin meer in. Ben te gierig voor geworden denk ik
Zeg maar Spijker.
ik betaal de rekening en daarna laat ik fooi achter op de tafel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 30 december 2014 @ 19:50:

[...]



Typisch, ik werk ook in de horeca en geef juist fooi. Mijn ervaring is ook dat je juist van horeca-mensen vaak goeie fooi krijgt, die weten hoe je staat te rennen denk ik. Maar ik heb de fooi-discussie hier al zo vaak gevoerd, ik heb er niet echt zin meer in. Ben te gierig voor geworden denk ik



Oh, maar ik snap je, hoor!

Als ik fooi geef, is het ook zeker heel royaal. Maar daar moet je dus in ieder geval wel je best voor doen.

Ik geef het niet zomaar, omdat ik toevallig ook in de horeca werk.



Einde discussie dan maar weer? Ik zit hard te denken over gierige situaties, kan ze alleen niet bedenken...
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Weet niet of het gierig is of asociaal. Als we bij bepaalde vrienden komen, krijgt man goedkope schultenbrau bier en vriend Heineken. Ik krijg whiskeycream van de Lidl en vriendin schenkt baileys voor haar in. Dat wist ik overigens niet maar betrapte haar toen ik de keuken inliep en zei het voor haarzelf had ingeschonken. Ze zei dat ze het goedkope drankje niet lekker vond. Nu maakt het mij niet uit, maar had wel zoiets van uhh ok. Man die Heineken drink zei eens tegen man, ik ga voor bezoek geen duur bier schenken. Nu doen wij dat ook niet, maar zouden het niet in ons hoofd halen om voor ons een lekker biertje te kopen en dan voor de visite goedkope drank.
Alle reacties Link kopieren
Dat is gierig en asociaal vind ik en ongastvrij.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 30 december 2014 @ 20:12:

Weet niet of het gierig is of asociaal.A As we bij bepaalde vrienden komen, krijgt man goedkope schultenbrau bier en vriend Heineken. Ik krijg whiskeycream van de Lidl en vriendin schenkt baileys voor haar in. Dat wist ik overigens niet maar betrapte haar toen ik de keuken inliep en zei het voor haarzelf had ingeschonken. Ze zei dat ze het goedkope drankje niet lekker vond. Nu maakt het mij niet uit, maar had wel zoiets van uhh ok. Man die Heineken drink zei eens tegen man, ik ga voor bezoek geen duur bier schenken. Nu doen wij dat ook niet, maar zouden het niet in ons hoofd halen om voor ons een lekker biertje te kopen en dan voor de visite goedkope drank.Dit is gierig èn asociaal.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 30 december 2014 @ 20:12:

Weet niet of het gierig is of asociaal. Als we bij bepaalde vrienden komen, krijgt man goedkope schultenbrau bier en vriend Heineken. Ik krijg whiskeycream van de Lidl en vriendin schenkt baileys voor haar in. Dat wist ik overigens niet maar betrapte haar toen ik de keuken inliep en zei het voor haarzelf had ingeschonken. Ze zei dat ze het goedkope drankje niet lekker vond. Nu maakt het mij niet uit, maar had wel zoiets van uhh ok. Man die Heineken drink zei eens tegen man, ik ga voor bezoek geen duur bier schenken. Nu doen wij dat ook niet, maar zouden het niet in ons hoofd halen om voor ons een lekker biertje te kopen en dan voor de visite goedkope drank.Dat zouden mijn vrienden dus niet meer zijn...
Alle reacties Link kopieren
Gierig en aso.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:Louise70 schreef op 30 december 2014 @ 20:20:

[...]





Dat zouden mijn vrienden dus niet meer zijn...Sja het zijn verder hele aardige leuke mensen, ik vind het op zich niet zo erg. Maar daarom schreef ik ook dat ik zoiets had van uhh ok...
Alle reacties Link kopieren
Even afgezien van het feit dat hier Schultenbrau wordt gedronken en Heineken er never nooit inkomt; dat is gierig en ronduit asociaal!
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa heeft geld zat, maar is zo zuunig dat hij de verwarming uit heeft en de boiler ook. 's Avonds gaat de open haard aan, want het hout is gratis en douchen doet hij wel als hij gaat zwemmen, 1x per week.
quote:momodoe schreef op 30 december 2014 @ 20:30:

[...]





Sja het zijn verder hele aardige leuke mensen, ik vind het op zich niet zo erg. Maar daarom schreef ik ook dat ik zoiets had van uhh ok...



Ik neem aan dat als zij bij jou komen ze wel gewoon goed drinken krijgen?



Ik pas me gewoon aan: mensen bij wie ik zelf als een koning ontvangen word, daar doe ik alle moeite voor.

Voor mensen die het goed kunnen betalen maar mij toch Aldi-cola geven (terwijl iedereen donders goed weet dat ik alleen echte cola drink, geef me dan liever een glas kraanwater) haal ik veel minder in huis.

Dat heeft verder geen invloed op het contact, ik blijf even vriendelijk.

Maar de frustratie van het onevenwicht gaat eruit en da's beter voor mijn gemoedsrust
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook wel eens meegemaakt,ik werkte in de thuiszorg en bij 1 mevrouw kreeg ik van die vieze korrel oploskoffie en zelf nam ze senseo(ook niet de beste koffie maar beter te drinken dan die korreltjes).



Veel mensen met 2 wc's hebben trouwens vaak in het toilet boven(waar doorgaans dus geen bezoek komt) vaak ook beter/zachter toiletpapier hangen dan beneden.
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaGeller schreef op 30 december 2014 @ 20:46:

Ik neem aan dat als zij bij jou komen ze wel gewoon goed drinken krijgen?



Ik pas me gewoon aan: mensen bij wie ik zelf als een koning ontvangen word, daar doe ik alle moeite voor.

Voor mensen die het goed kunnen betalen maar mij toch Aldi-cola geven (terwijl iedereen donders goed weet dat ik alleen echte cola drink, geef me dan liever een glas kraanwater) haal ik veel minder in huis.

Dat heeft verder geen invloed op het contact, ik blijf even vriendelijk.

Maar de frustratie van het onevenwicht gaat eruit en da's beter voor mijn gemoedsrust Dat vind ik nou weer raar. Wie hier ook op bezoek komen, ze krijgen gewoon dezelfde merken te drinken als wijzelf. Ik vind het niet normaal om onderscheid te maken tussen gasten. En ik vind het ook nogal zeikerig om alleen 'echte' cola te eisen (is dat dan Coca of Pepsi?) en mensen daar dan op af te rekenen, terwijl ze misschien wel geen geld hebben om dure merkcola te kopen.
quote:prik schreef op 30 december 2014 @ 20:57:

[...]



Dat vind ik nou weer raar. Wie hier ook op bezoek komen, ze krijgen gewoon dezelfde merken te drinken als wijzelf. Ik vind het niet normaal om onderscheid te maken tussen gasten. En ik vind het ook nogal zeikerig om alleen 'echte' cola te eisen (is dat dan Coca of Pepsi?) en mensen daar dan op af te rekenen, terwijl ze misschien wel geen geld hebben om dure merkcola te kopen.



Ik eet/drink altijd hetzelfde als mijn bezoek, maar voor de ene komt er duurder/beter op tafel dan voor de ander.



En ik 'eis' helemaal geen echte cola, ik drink net zo lief een glas kraanwater.

Maar schenk me aub. niet die gore Aldi-cola (verder geen probleem met Aldi hoor).



En als mensen mij regelmatig uitgebreid vertellen over hun welvaart (ik wil het nog niet opscheppen noemen) dan neem ik aan dat een fles cola van 2¤ er wel vanaf kan
quote:prik schreef op 30 december 2014 @ 20:57:

[...]



Dat vind ik nou weer raar. Wie hier ook op bezoek komen, ze krijgen gewoon dezelfde merken te drinken als wijzelf. Ik vind het niet normaal om onderscheid te maken tussen gasten. En ik vind het ook nogal zeikerig om alleen 'echte' cola te eisen (is dat dan Coca of Pepsi?) en mensen daar dan op af te rekenen, terwijl ze misschien wel geen geld hebben om dure merkcola te kopen.





Dit, wij drinken ook niet de dure A merken, maar zou never nooit voor mezelf een duur drankje geven en het bezoek dan het goedkope spul. Gewoon allemaal het zelfde.



Bij ons hangt ook boven zachter toiletpapier, maar dat is omdat we voor de grote boodschap naar boven gaan. Voor alleen een plasdruppel volstaat harder papier prima. Nooit aan gedacht dat het gierig kon zijn.
quote:Joycemm schreef op 30 december 2014 @ 16:45:

[...]





Op dat moment niet, ik stond gewoon echt met m'n mond vol tanden. Een week later zaten we in een kroeg waarvan zij de eigenaar kende. De rekening was iets van ¤15 terwijl we toch behoorlijk hadden zitten tanken. Ik legde dus ¤10 neer en zij zei dat ze dat ook zou doen. Ik ga even naar het toilet en bij terugkomst bleek dat een (behoorlijk dronken) man de andere ¤10 had neergelegd en wel voor ons wilde betalen. Ik vond dit aanbod sowieso te gek maar nog gekker was dat ze mijn ¤10 in haar zak had gestoken en zelf ¤5 losse euro's had neergelegd. Kan trouwens ook andersom geweest zijn; mans tientje belandde in haar zak en mijn tientje lag nog op de bar, maar who cares. Toen ben ik wel even behoorlijk uit m'n plaat gegaan (toen we buiten waren) en heb ik haar verteld dat ik dat, én de actie(s) in Amsterdam wel echt het toppunt vond. Ze reageerde nogal verbaasd, en ik had het misschien eerder aan moeten geven, maar ja, zoals ik al zei ben ik gewoon gewend om onder vrienden niet moeilijk te doen om een paar euro's. Dit was echter wel de druppel en heb haar daarna ook alleen nog toevallig met uitgaan gezien.Vraag me altijd al af hoe mensen reageren als je ze met hun gedrag confronteert. Of ze zich dan schamen of dat ze balen dat het op is gevallen of dat ze het gewoon heel normaal vinden...
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaGeller schreef op 30 december 2014 @ 21:04:

[...]





Ik eet/drink altijd hetzelfde als mijn bezoek, maar voor de ene komt er duurder/beter op tafel dan voor de ander.



En ik 'eis' helemaal geen echte cola, ik drink net zo lief een glas kraanwater.

Maar schenk me aub. niet die gore Aldi-cola (verder geen probleem met Aldi hoor).



En als mensen mij regelmatig uitgebreid vertellen over hun welvaart (ik wil het nog niet opscheppen noemen) dan neem ik aan dat een fles cola van 2¤ er wel vanaf kan



lidl cola of aldi cola of b merk cola gaat bij mij altijd voor pepsi of coca cola.

Ik vind het die dure prijs echt niet waard terwijl ik hem wel kan betalen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 30 december 2014 @ 20:57:

[...]



Dat vind ik nou weer raar. Wie hier ook op bezoek komen, ze krijgen gewoon dezelfde merken te drinken als wijzelf. Ik vind het niet normaal om onderscheid te maken tussen gasten. En ik vind het ook nogal zeikerig om alleen 'echte' cola te eisen (is dat dan Coca of Pepsi?) en mensen daar dan op af te rekenen, terwijl ze misschien wel geen geld hebben om dure merkcola te kopen.



Hier ook.

En ja dat zijn dus de goedkope merken ( ik vind coca cola ook niet lekker). Momenteel is dat oploskoffie ( vanaf morgen weer senseo dan haal ik die op via mp). Of thee.

Wil iemand dat niet dan is er water uit de kraan.



Ik vind wat ik bij een ander krijg prima. Of dat nou goedkoop of duur is.

Maar ik ga niet voor iemand die thuis duur drinkt speciaal ook duur halen.

Als dat dan gierig is, so be it.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:momodoe schreef op 30 december 2014 @ 20:12:

Weet niet of het gierig is of asociaal



Het is vooral erg, erg zielig.



Ik ken ook mensen die dat doen. Ik weet nooit hoe ik er op moet reageren, ben elke keer weer verbijsterd. We komen er niet vaak meer .

Ik kan me prima vermaken met goedkope consumpties, maar niet met die bekrompenheid.
Wat ik vooral vreemd vind is dat je voor bezoek/vrienden iets anders doet dan voor jezelf, en dan ook nog in hun bijzijn!

Ik vind er niks gierigs aan om bezoek een B-merk cola, bier of chips voor te schotelen maar het wel erg apart om dan zelf wel gewoon een duurder merk te gaan drinken/eten.



Ik kan me ook voorstellen dat als je bijv normaal A-merken hebt, dat je bij een groot feestje B-merken koopt, maar zou het erg asociaal en gierig vinden als je zelf op dat feestje dan wel (stiekem) de A-merken pakt.



Hier hebben we overigens altijd van alles door elkaar, A- en B-merken.
Alle reacties Link kopieren
quote:georgianad schreef op 30 december 2014 @ 21:17:

[...]



Vraag me altijd al af hoe mensen reageren als je ze met hun gedrag confronteert. Of ze zich dan schamen of dat ze balen dat het op is gevallen of dat ze het gewoon heel normaal vinden...Ik denk in haar geval jammer genoeg het laatste.. Ze reageerde heel verbaasd en leek er serieus niet over na te denken dat ik ook moest werken voor mijn geld, maar het haar gewoon "gunde" omdat we vriendinnen waren. Ze vertelde een paar weken daarvoor trouwens ook nog doodleuk dat ze elke maand maarliefst de helft van haar salaris, ¤500 spaarde. Zoals ik al eerder in deze topics heb gelezen is het dus niet perse niet kunnen maar vooral niet willen.
---
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaGeller schreef op 30 december 2014 @ 20:46:

[...]





Ik neem aan dat als zij bij jou komen ze wel gewoon goed drinken krijgen?



Ik pas me gewoon aan: mensen bij wie ik zelf als een koning ontvangen word, daar doe ik alle moeite voor.

Voor mensen die het goed kunnen betalen maar mij toch Aldi-cola geven (terwijl iedereen donders goed weet dat ik alleen echte cola drink, geef me dan liever een glas kraanwater) haal ik veel minder in huis.

Dat heeft verder geen invloed op het contact, ik blijf even vriendelijk.

Maar de frustratie van het onevenwicht gaat eruit en da's beter voor mijn gemoedsrust



Raar dat je mensen daar op afrekent.

Jij weet vast niet alle financiële ins en outs dus of ze het kunnen betalen weet je sowieso niet.

Verder zou ik ook niet voor elke gast iets aparts in huis halen (als ik het zelf niet drink). Zit je straks met een paar flessen Coca Cola die je nooit opdrinkt.



Ik weet dat mijn moeder dat vroeger wel deed. Oma dronk altijd Bitter Lemon. Haalde ze 2 flessen Bitter Lemon in huis en dan wilde ze ineens Fanta hebben ofzo

Zit je dan met je Bitter Lemon te kijken. En dat soort incidenten heb ik vaker gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven