Gezondheid alle pijlers

Schildklier: Thyrax maar doodeng

12-09-2007 07:17 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik loop al jaren rond met klachten (vermoeidheid, kouwelijkheid, spierzwakte, lusteloosheid). Zo'n 8 jaar geleden ben ik geprikt, niet op schildklier maar op Hb, deze was toen te laag en is behandeld, maar dat veranderde feitelijk maar weinig aan de klachten. Nu anderhalf jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan met weer dezelfde klachten: ik was het zat om niet gewoon de trap op te kunnen lopen zonder te hoeven uitrusten en niet gewoon een avondje uit te kunnen zonder daarvoor twee weken te boeten. Hij gooide het eerst op stress, uiteraard het zat tussen de oren, en ik heb toen nog aardig moeten zeuren om toch een prik te krijgen. Ik wist toen nog niks van de schildklier af, dus mijn waardes van toen (TSH 6.2 en FT4 16.7) zeiden me niet zo heel veel. De huisarts gaf aan dat dit weliswaar niet goed was, maar dat ik over een jaar maar moest terugkomen. Enfin, vorige week weer geprikt, waardes zijn verslechterd (TSH 7.6 bij FT4 14.5) en ik ben vanochtend begonnen met 1 tablet Thyrax, die ik over twee weken zou moeten ophogen naar 2 tabletten.

Ik vind het DOODENG!! De huisarts schreef dit voor in een telefonisch consult, alsof het niets bijzonders is. Maar nadat ik op internet informatie heb gezocht over hypothyreoïdie en medicatie heb ik een potje zitten brullen. Ik voel me nu weliswaar al jaren niet fit, maar omdat dit er zo geleidelijk aan is ingeslopen ben ik eraan gewend. Ik ben zo bang dat deze Thyrax alles gaat veranderen! Dat ik ben overgedoseerd, of dat ik me nu juist voor het eerst sinds mijn volwassen leven goed ga voelen (en me moet realiseren dat ik me dus al die tijd met een REDEN zo slecht heb gevoeld). HELP! De afspraak is dat ik over 3 maanden terugkom om bloed te prikken, en ik heb me sowieso voorgenomen om dan een dubbele afspraak te maken om e.e.a. op een rijtje te zetten, maar in de tussentijd...

Wie heeft er nog meer een te traag werkende schildklier en wil daar met me over praten??
Alle reacties Link kopieren
Hoi BlijeElmo,



Vervelend dat je je zo moe en koud voelt en dat ze daar nog niet echt een oorzaak voor hebben gevonden. Ik heb zelf een andere achtergrond (nooit jodiumslok gehad, ook geen struma), dus vind het moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen.



Je kunt ook altijd even kijken op de site van Hypomaarniethappy (met www. ervoor en .nl erachter). Op het forum zitten volgens mij ook mensen die net als jou een jodiumslok hebben gehad. Ook kun je meer info over Hypo vinden en over de diagnose, behandeling en volgens mij ook over schildklierwaarden.



Als je op het forum komt is het wel handig om selectief te zijn bij het lezen van de reakties. Zoals hier ook al ergens staat: mensen met problemen zullen eerder schrijven en de mensen bij wie alles goedgaat hoor je niet. Dus kan het zijn dat alle verhalen misschien erger overkomen...



Jammer dat het nog een maand duurt voordat je internist ziet. Zo blijf je natuurlijk een poos met allerlei vragen zitten. Is het nog een mogelijkheid om telefonisch met je (huis)arts te overleggen?



Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Joehoe, ik meld me weer even; dit keer wél bevallen: zoon Thies is gisteren geboren 6.43 uur, na een snelle bevalling van 6 uur!!

Alles gaat prima, en zijn schildklier doet het vooralsnog prima!!

helemaal blij dus!



Groet! Kinke
Alle reacties Link kopieren
Heej Kinke, super, gefeliciteerd! Geniet ervan, het geeft mij weer moed!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kinke, ook van mij: gefeliciteerd!!!

Fijn dat alles zo goed is gegaan!
Alle reacties Link kopieren
Hoi VivaFeelFree,



Hoe gaat het nu? Inmiddels zul je wel opgehoogd hebben naar twee 'blauwtjes'.

Ikzelf zit ook op twee (moet binnenkort bloed prikken om te kijken hoe het ervoor staat) maar merk dat ik me er over het algemeen best goed onder begin te voelen. Veel beter dan toen ik nog op eentje zat. Hopelijk heb jij er ook veel profijt van.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tja,



Ik heb inmiddels inderdaad opgehoogd naar 2 blauwtjes (sinds gisteren). Ik merk er nog niet veel van! Ik slik nu dus ruim twee weken medicatie...

Het enige verschil is dus, dat ik 's avonds wat langer wakker kan blijven, dat lijkt in ieder geval zo. Ik ben ook eens voor de vorm mijn temperatuur en gewicht gaan opmeten (nu pas één keer), zodat ik kan bijhouden of daar ook iets aan verandert! Ik zit nu op mijn werk nl. met de verwarming op de hoogste stand, haha. Hoe lang slik jij er nu al twee, en hoe lang slik jij nu uberhaupt Thyrax?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Denk dat het in ieder geval een paar dagen kan duren voordat je een ophoging echt merkt. Tenminste, dat was bij mij zo in ieder geval...



Ik slik nu twee maanden Thyrax, dus ook nog niet zo lang.

Oorspronkelijk plan was om eerst zes weken op 1 tablet te zitten (voorzichtig ophogen) en op zich merkte ik dat het tabletje wel invloed had. Had dagen dat ik wakker werd en me helder voelde, had ook zin om dingen te ondernemen enzo. Maar na ruim twee weken op 1 tablet te zitten, kakte dat weer in. Ik werd weer moe en chagrijnig; wel minder erg dan voor het Thyraxtijdperk, maar ik baalde enorm. Ik begon net een beetje te beseffen wat 'goed voelen' was.



Dat heb ik een tijdje aangekeken, toen de huisarts gebeld en opnieuw bloedgeprikt. Mijn TSH bleek al aardig gezakt, waar ik blij mee was. Maar nog niet genoeg (wat ook logisch is, aangezien 1 tabletje een lage dosering is). Ik mocht ophogen. Ik was daar zo blij mee! En mijn omgeving ook, haha.



Ik merk trouwens dat ik twee weken na een medicijnverandering een dip krijg; dit schijnt normaal te zijn (omdat je lichaam zich moet aanpassen aan de dosering). Mogelijk dat je daarvan ook last hebt? (aangezien je nu twee weken slikt)



Toen ik net Thyrax kreeg en ook toen ik ging ophogen van 1 naar 2, voelde ik me erg goed na een week. Om vervolgens na twee weken een beetje 'terug te glijden'. Dit was vooral erg toen ik nog op 1 pil zat. Twee weken geleden voelde ik me ook iets minder; dit lijkt zich weer wat te herstellen.



Ik ben er nog niet, maar het gaat absoluut de goede kant op. Vanochtend was ik zo snel met wakker worden (pillen tussendoor), aankleden, ontbijt maken etc. en terwijl ik mijn mond al open had om een grote hap uit mijn boterham te nemen, keek ik naar de klok. Oeps, half uurtje was nog niet voorbij (shit, trek, wachten ;-) )... Ik slik ze zorgvuldig (ben ze nooit vergeten), maar ik merk wel dat ik 's ochtends heel vaak denk: o ja! Terwijl ze een paar weken geleden veel meer in mijn systeem zaten, heel raar. Maar misschien is dat ook wel weer een teken dat het beter gaat... :-) Ik wacht het volgende bloedonderzoek maar weer af.



Fijn in ieder geval dat je 's avonds langer wakker kunt blijven. Ikzelf heb de meeste moeite om 's ochtends wakker te blijven, haha. Ik hoop dat je snel verdere veranderingen merkt!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik kwam dit topic tegen, allemaal schildklierkenners (of bijnakenners) en ik loop de laatste tijd met wat vragen rond. Ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik zomaar kom binnenvallen.



Eerst even kort mijn situatie:

Ik ben een aantal jaren geleden bij de internist geweest omdat ik altijd een dikke bobbel in mijn hals heb. Bloed gecontroleerd maar de waarden waren goed. Onderzoek gehad (jodium ingespoten en vervolgens foto's gemaakt) en daaruit bleek dat ik de ziekte van Plummer heb. Schildklier werkt goed, alleen is de vorm wat afwijkend (vooral groot en niet mooi vlindervormig) en werkt niet ieder deel van de schildklier. Ik heb een poosje geleden weer mijn bloed laten controleren en de waarden zijn nog steeds goed. Het kan dus best zijn dat die de komende jaren ook goed blijven, maar de kans is groot dat mijn schildklier te snel gaat werken alleen is de vraag wanneer?



Nu ben ik 7 weken geleden gestopt met de pil om mijn lichaam te ontdoen van de hormonentroep en eens te kijken hoe mijn lichaam (en dus ook mijn schildklier) hierop reageert. Wat zijn jullie ervaringen met de combinatie pilgebruik/stoppen met de pil en schildklierwerking? Ben erg benieuwd.



Ook willen wij op den duur graag kinderen. Op dit moment is de werking van mijn schildklier goed, maar wat als ik zwanger zou raken?



Ik ben sowieso van plan om tegen die tijd eens een afspraak met de huisarts en/of internist te maken en ik wil ook binnenkort weer bloedprikken om te kijken hoe mijn waarden dan zijn.



Het houdt me de laatste tijd gewoon bezig en aangezien jullie allemaal schildklierkenners zijn kunnen jullie mij vast al een eindje op weg helpen.



Alvast bedankt!



Junee
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tja,



De 'tweewekendip' ken ik niet, enerzijds omdat ik nu na twee weken slikken meteen weer ben opgehoogd naar 2 tabletten (dat was al meteen de afspraak met de huisarts), en anderzijds omdat ik er gewoon echt nog maar weinig van merk. Ik ben wel benieuwd hoe dat over twee weken is, als ik twee weken op twee tabletjes zit! Ik hoor het namelijk wel vaker, ook op het hypomaarniethappy forum. En ik de afspraak met de huisarts was om pas na 3 maanden weer te laten prikken, dus dan zou ik al 10 weken op een dosering van 2 tabletjes zitten.

En bij het opstaan ben ik ook niet fit hoor (heb altijd het gevoel nog niet uitgeslapen te zijn), maar dan 'moet' ik er toch uit om te gaan werken. 's Avonds 'moet' ik niks, en dan val ik dus ook in slaap. (Een paar weken terug zat ik zelfs op een verjaardag in te dutten, midden in een druk pratende groep mensen...)

Hoe waren jouw waarden de laatste keer?



Hoi Junee,



Leuk dat je je ook meldt op dit forum. Om eerlijk te zijn weet ik echter geen antwoord op je vragen. Zoals je hierboven kunt lezen vraag ik me ook af hoe het nou precies zit met de pil (ik heb ergens gelezen dat pilgebruik de beschikbaarheid van thyroxine in je bloed vermindert, oftewel dat je waardes dus iets zouden moeten stijgen als je stopt met de pil). Ik geloof dat het allemaal een beetje 'vaag' in elkaar steekt. Maar buiten de schildklier om: merk je dat je met de pil bent gestopt, positief danwel negatief?

Ik weet niet wat de ziekte van Plummer inhoudt, misschien kan je hier meer info over vinden op de site van hypomaarniethappy. Voor zover ik tot nu toe gelezen heb, is een goed werkende schildklier niet ineens tijdens de zwangerschap niet meer goed. Wél komt het ná een zwangerschap vaker voor dat vrouwen schildklierproblemen krijgen (postpartum thyreoiditis). Hoe dat precies zit...? Veel antwoorden kan ik je dus niet geven helaas!



En hoe is het met Kinke, nog druk aan het bijkomen van de bevalling en aan het genieten van de kleine natuurlijk!! Gaat alles goed? (Vraagje; zit je nu ook meteen weer op je oude dosis medicatie...?)
Alle reacties Link kopieren
@Junee,

Ben ook geen Plummerkenner, maar evengoed welkom :-) Hopelijk krijg je snel antwoorden op je vragen.



@VivaFeelFree,

Helaas weet ik van het vorige bloedonderzoek (eind augustus) alleen mijn TSH: dat was 4.4. Dat is dus wel een stuk lager.
Alle reacties Link kopieren
@vivafeelfree,

Ik voel me eigenlijk niet zoveel anders sinds ik met de pil ben gestopt. Wel ben ik ietsje afgevallen, maar dit schijnen meer mensen te hebben. Verwacht ook niet dat dat direct verband houdt met mijn schildklier.



@Tja,

Wat ik op internet heb gevonden is dat maar weinig mensen Plummer hebben. Schijnt op latere leeftijd meer voor te komen. Denk dan ook niet dat veel mensen Plummer kennen. Maar wie weet....
Alle reacties Link kopieren
Hoi Junee,



Ik heb een boekje over schildklierafwijkingen geleend en daar staat inderdaad in dat Plummer vooral voorkomt bij oudere mensen die al jaren lang een knobbelig struma hebben. Het komt vaak voor in de familie, maar het geeft vaak weinig verschijnselen. Het ontstaan is dus meestal sluipend.



In jouw geval dus lastig dat er weinig mensen zijn die hetzelfde hebben. Ik denk inderdaad dat het een goed plan is om ook naar de arts te gaan wanneer je zwanger wilt worden. Al is het alleen maar om te kijken hoe je schildklier ervoor staat. Wanneer de schildklier te snel werkt, worden hyperthyreote patienten niet makkelijk zwanger. Dit verandert wanneer de hypertheroidie wordt behandeld (aldus mijn boekje).



Voor mij is de pil geen optie, omdat ik de ervaring heb dat mijn hormoonhuishouding snel van slag is (was al zo voor het hele schildkliergebeuren, misschien dat de schildklier toen ook al begon). Heb jaren geleden microgynon gehad, toen ik daarmee stopte heeft het een paar jaar geduurd voordat ik een beetje regelmatig (lees: 1x per zes weken ) ongesteld werd. (ook periodes dat ik een paar maanden tot bijna een jaar niet meer menstrueerde, leek mij niet zo gezond)



Voor mezelf ben ik daarom anti-pil; dit hoeft niet voor anderen zo te zijn. Maar misschien dat het voor jou wel verschil kan maken (hoeft niet natuurlijk). De schildklier is volgens mij ontzettend belangrijk voor de regulatie voor de hormoonhuishouding, dus wie weet ga je je wat prettiger voelen wanneer je bent gestopt met de pil. Ik hoop het voor je!
Alle reacties Link kopieren
Hoi VivaFeelFree,



Dat in slaap vallen op visite heb ik zelf gelukkig niet gehad (irritant probleem lijkt me dat), maar ik merk wel dat hele discussies aan mij voorbij gingen op verjaardagen. Heb soms momenten dat ik 4 of 5x hetzelfde moet vragen aan mensen, omdat ik veel vergeet en dingen/gebeurtenissen door elkaar haal. Merk dat dit wel verbetert nu, al ben ik vooral 's avonds laat en vroeg in de morgen (momenten waarop ik mij vermoeid voel) een ontzettende warhoofd. Jaren geleden had ik dat niet; was ik veel scherper.



Aanvulling op mijn vorig berichtje, eind augustus hebben ze alleen mijn TSH gemeten, omdat deze waarde net viel onder de 'normaalwaarden' van het lab en daarom geen FT4 meer is bepaald. (vind ik raar, want deze waarde is nog steeds aan de hoge kant wanneer je schildklierhormoon erbij slikt) Ben blij dat hij zo gezakt is, maar hij zou dus nog wel wat lager kunnen wat mij (en mijn arts) betreft.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tja,



Plummer is inderdaad een ouwelullenziekte! Omdat mijn schildklier niet afwijkend werkt heb ik er ook nooit last van gehad. Gelukkig maar. Ben naar de internist gegaan omdat ik een dikke bobbel in mijn hals heb.

Ik ben jaren aan de pil geweest en heb daarmee ook nooit problemen gehad. Nu ik de pil niet meer slik voel ik me eigenlijk niet veel anders. Ben wel blij dat ik er vanaf ben, maar misschien zit dat ook wel tussen mijn oren!



Voor zover ik aan informatie heb kunnen vinden moet zwanger raken op het moment dat mijn schildklier nog goed werkt geen probleem zijn. Zal eens een afspraak maken bij de huisarts (of internist) om te kijken wat zij ervan zeggen.



Uit jouw verhaal maak ik wel op dat het niet eenvoudig is om je waarden goed te krijgen. Wel vervelend dat je je daardoor niet goed voelt. De oorzaak gevonden maar de oplossing is dus niet zo makkelijk! Gek eigenlijk hoe zo'n klein ding als de schildklier zo'n enorme invloed heeft op je hele lichaam. Bereid me dus alvast voor op een niet zo'n leuke periode op het moment dat die van mij raar gaat doen!



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ja, dat lijkt mij ook dat zwanger worden normaalgesproken geen probleem zou moeten zijn wanneer de schildklier goed werkt of wanneer je de juiste behandeling krijgt wanneer hij te langzaam of te snel werkt.



Ikzelf heb het ook een raar idee gevonden om hormonen te slikken, dus kan me voorstellen dat je blij bent om van de pil af te zijn.



Vond het daarom ook wel raar om Thyrax te moeten nemen, maar goed: het begint te werken en ik voel me al zo anders dan een paar maanden geleden! Natuurlijk is het irritant dat mijn schildklier te langzaam werkt, maar het rare is dat het in mijn geval een hele tijd heeft geduurd voordat ik dat door had. Het ging namelijk heel geleidelijk. Ik was veel moe, maar dacht dat het een andere oorzaak had (druk, zoals iedereen). Had wat vage klachten, maar ik bleef wel functioneren.



En in mijn geval heb ik het 'geluk' dat mijn beginwaarden niet dramatisch slecht waren en heb ik een arts die alles heel goed in de gaten houdt (en meteen de juiste diagnose stelde). En ja, het heeft tijd nodig om goed ingesteld te raken. Maar in mijn geval liep ik al langer met een steeds langzaam werkende schildklier rond, dus ik kan ook niet verwachten dat ik mij na een paar pilletjes meteen 100% voel. Ik heb wel het idee dat ik steeds dichter bij de juiste dosering kom en krijg ook meer energie. Dat is ook goed voor mijn humeur :-) !



Ik merk alleen dat ik moet uitkijken dat ik niet teveel ga doen wanneer ik een goede dag heb, want dat merk ik vaak de dag daarna. En mijn hormonen zijn nog steeds van slag; heb ook momenten dat ik het ineens bloedheet krijg terwijl ik het moment daarvoor sta te koukleumen. Maar ook dat gaat beter.



Dat zo'n schildklier raar doet, ik denk dat ieder mens daar weer anders op reageert. Zo'n klein orgaan heeft inderdaad erg veel invloed! Maar ik heb gelukkig ook ondervonden dat het goed behandelbaar is, mits je goed wordt begeleid en blijft luisteren naar je lichaam.



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
@Extrahalo,

Dat heeft mijn internist mij nooit gezegd. heb al even gegoogled en daar is inderdaad veel meer over te vinden. Klopt wel met de uitleg die hij mij heeft gegeven. Thanks



@Tja,

Fijn dat het weer beter met je gaat!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Okee, het is niet zo'n smakelijk onderwerp waar ik het nu even over wil hebben, maar ik probeer het toch maar...

Is er bij jou iets veranderd in je ontlastingspatroon, tja? Precies 1 dag nadat ik heb opgehoogd van 1 naar 2 blauwtjes kreeg ik (dagelijks) last van waterdunne ontlasting, vergezeld van flinke krampen en wat vage misselijkheid. Het is geen echte diarree, de frequentie is nl. onveranderd.

Ik gok dat het 'ophoogklachten' zijn, weet iemand hoe lang dat mag duren voordat ik bij de arts aan de bel moet trekken?



Verder merk ik nog niets van de tabletten.



Sorry voor de smerigheid, maar ik zit er echt ff mee!
Alle reacties Link kopieren
Hoi VivaFeelFree,



Kan best zijn dat het te maken heeft met de ophoging. Lichaam moet sowieso wennen aan de Thyrax (het feit dat je schildklier wat meer ondersteuning krijgt).



Ik had ook geen diarree, maar wel dat het allemaal wat soepeler ging zeg maar. (alsof alles wat ik at in no time door mijn darmen ging en er weer uit)

Wel irritant, maar het was na een week over volgens mij. Misselijk ben ik niet geweest verder.



Als je het niet vertrouwt, is het natuurlijk altijd raadzaam om contact op te nemen met je arts. Ik hoop dat het snel wat beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, wat bij mij helpt wanneer de darmen van slag lijken te zijn:

* letten op eetpatroon en regelmatig eten (ik houd zelf van pittig eten, maar dat is in zo'n situatie niet echt een goed idee)

* voldoende drinken (schiet er weleens bij in)

* bij krampen, venkelthee drinken (helpt tegen de pijn)



En voor de rest doe ik wat rustiger aan. Was altijd een enorme streber. Nu ben ik allang blij dat ik dingen kan doen en wanneer dat niet 100% is, jammer dan. Ik richt me op de belangrijke zaken en op dingen die ik leuk vind :-). En nu ik dat steeds meer doe en me minder druk maak over dingen die moeten en of ik dat wel goed doe (pfffff), merk ik dat mijn lichaam daar ook mee opschiet.



Jammer trouwens dat je nog niets merkt van de Thyrax, misschien dat het wat meer tijd nodig heeft? Hopelijk voel je je er snel wat rustiger onder, want stress over wat er aan de hand zou kunnen zijn; dat lijkt mij ook vermoeiend.



In ieder geval een goed en gezond weekend toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tja,

Bedankt voor je reactie.

Ik wil niet te vroeg juichen, maar vandaag heb ik nog nergens last van gehad, ik hoop dat het zo blijft!!



Ook jij een goed weekend gewenst :)
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand met een afwijkende schildklierwaarde, sinds een jaar slik ik nu Thyrax inmiddels ophoogd naar 75mcg. Helaas ben ik nog steeds zo moe als een hond. En heb ik het altijd koud. Ik snap er niks van. Naast de schildklier heb ik ook een vit B12 en foliumzuur def. Daar is het allemaal mee begonnen. Mijn bloed is nu goed, hoewel de TSH nog net iets omlaag zou mogen, volgende week moet ik naar de internist, ik ben benieuwd wat ze zegt. Ik heb trouwens geen anti TPO.



Ik neem ze trouw minimaal een half uur voor het eten, mij is verteld dat wanneer je dat niet doet je ze met het andere eten gewoon weer uitgpoept. Het lichaam moet de hormonen op een nuchtere maag opnemen want uit het voedsel lukt dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Hey Viva,

Diarree en vage misselijkheid...kan ook zijn omdat het momenteel errug heerst he?! Wellicht heeft het wel iets te maken met je medicijnen, maar sluit een gewoon virusje ook niet uit!

Hoop dat het verder goed met je gaat (en met de rest ook uiteraard)!

Groetjes, Monty

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven