Efteling met tweejarige en baby: do's & don'ts!

04-05-2016 16:24 159 berichten
Maandag gaan we het avontuur aan: een dagje Efteling met onze bijna tweejarige - en babydochter. Het is de eerste keer dat we een pretpark gaan bezoeken als gezin, dus spannend vind ik het wel. Met dat, wat vragen eigenlijk.



- Hoe lang blijf je ongeveer? Lijkt me voor beiden nogal een straf van opening tot sluit te blijven;

- Welke attracties zijn voor dreumes leuk, maar kan ook de baby mee? Of is baby echt een no-go voor ook bijvoorbeeld de Fata Morgana?

- Doe je maxi cosi op de wagen of neem je de wiegenbak mee? Dit met het oog op attracties bereiken.

- Is er een mogelijkheid tot flessen opwarmen? Denk het wel, maar vraag het toch maar even.



Misschien totale no-brainers, maar ik heb er echt geen weet van en wil wel voorbereid en ontspannen vertrekken en de dag een beetje leuk doorkomen. Bedankt alvast!



PS: verdere tips en adviezen zijn altijd welkom!
quote:tulpje21 schreef op 04 mei 2016 @ 21:15:

Is het maandag 9 mei nog meivakantie?

Hier in Zeeland was het vakantie vanaf 25 april. 9 mei weer beginnen.

Valt koningsdag niet bij iedereen in de meivakantie dan?



Nee, er zijn bij ons echt zat scholen die aankomende week nog vrij hebben en met Kday niet de hele week vrij hadden.

Scholen mogen op deze week na zelf bepalen hoe ze de rest van de vakantie verdelen. Ik ken zelf een aantal scholen die bijna 3 weken vrij hebben.
quote:missesjn schreef op 04 mei 2016 @ 19:31:

[...]





ook nog een zinnige reactie?

Het is toch zo wat ik zeg? Wat is het verschil tussen mijn opvang die gaat en ik die ga met 2 kinderen? Ik zie het niet hoor...

Ik denk dat het nutteloos is om te reageren maar vooruit..



Ben je al met een baby en een 2 jarige op een hele drukke dag geweest en zelf met die kleintjes overal in de rij gestaan? Je geeft zelf aan dat je 2 jarige alleen met de opvang mee is geweest dus je hebt geen idee.



Sorry maar meer dan kan je niet geven voor zo'n opmerking ..wat heeft het kunnen handelen van je kinderen in godesnaam te maken met of het een leuk en goed idee is op zo'n dag?



Bijna niemand zegt trouwens dat het niet kan ofzo maar dat het misschien niet een goed idee is ivm drukte en voor de leeftijd ook zat andere leuke dingen zijn. TO kan zelf bepalen of ze dan toch gaat.



Raar negatief gedoe.
efteling met 2jarige en baby?? dat wordt hem niet. Meeste attracties maken ze vast ook bang, echt, dit is superslecht plan. Zlefs vierjarigen vinden veel eng of zijn voor meeste dingen te jong. Nee, zonde van die 30 a 40 euro.
ik hoop dat je dicht bij woont en snel weer weg kan zonder dat het weggegooid geld of tijd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkerprinses schreef op 04 mei 2016 @ 17:32:

[...]





Ik weet niet hoe oud je baby is, maar als je een abonnement hebt en het is niet te ver rijden, waarom niet? Of je dan in het bos gaat wandelen of in de Efteling.... Ik zou het wel weten.

Je zit alleen met de files er naar toe. Dat kan wel vervelend zijn.Mijn baby is 2.5 maand. We gaan inderdaad de files in de gaten houden. Als die rond het middaguur hopelijk weg zijn, kunnen we alsnog even gaan. En als het echt te druk blijft op de wegen er naartoe gaan we wel een andere keer.
Alle reacties Link kopieren
Aha wist ik niet.

Dan misschien idd niet slim maandag te gaan.

Aan de andere kant kan Ik me voorstellen dat juist de populaire attracties drukbzijn. Achtbanen enzo. Als je vooral sprookjesbos en laven, draaimolens, bootjes, autootjes en zo doet valt t misschien wel mee met wachtrijen? Droomvlucht is vaak wel lange rij.

Vind ik zelf het wachten niet waard, niet zo bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip:



Veel attracties waar je zelf al jaren niet meer in gaat: ze zijn altijd net wat enger dan in jouw herinnering. Zoals de al genoemde Fata Morgana. Pas toen we in het bootje zaten met onze destijds 2,5 jarige peuter dacht ik: "Ojee, de krokodillen, ach sh*t straks die gevangenis met die gast half onder water... Oh nee, die reus"



In de stoomtrein, de oldmobiles, dat carnavalding, Sprookjesbos, stoomcarrousel, de gondels (bootjes in slakkenvaart), Lavengedoe... Kan allemaal prima met een peuter. Eer je het Sprookjesbos bekeken hebt zijn ze rijp voor een dutje . Baby zou ik gewoon in het reiswieggedeelte meenemen. Kan die lekker slapen terwijl je met een slakkengang door het Sprookjesbos gaat. En gezellig picknicken. Neem wel een slot mee als je de kinderwagen ergens stalt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:happyapple schreef op 04 mei 2016 @ 21:51:

[...]





Mijn baby is 2.5 maand. We gaan inderdaad de files in de gaten houden. Als die rond het middaguur hopelijk weg zijn, kunnen we alsnog even gaan. En als het echt te druk blijft op de wegen er naartoe gaan we wel een andere keer.

Zou ik zelf wel laat vinden om pas rond de middag te gaan. Tenminste, als je volledige entree betaalt. Ik wil met dit soort uitjes altijd wel de gehele dag benutten. Dus met openingstijd er zijn.

Als je een abonnement hebt en dichtbij woont is 2 of 3 uurtjes gaan ook leuk natuurlijk.
quote:tulpje21 schreef op 04 mei 2016 @ 21:57:

[...]



Zou ik zelf wel laat vinden om pas rond de middag te gaan. Tenminste, als je volledige entree betaalt. Ik wil met dit soort uitjes altijd wel de gehele dag benutten. Dus met openingstijd er zijn.

Als je een abonnement hebt en dichtbij woont is 2 of 3 uurtjes gaan ook leuk natuurlijk.Ja maar een kind van 2 slaapt nog overdag. Dus de hele dag kunnen ze sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:FleetFox schreef op 04 mei 2016 @ 16:41:

We gaan overigens maandag, op een rustige dag. Of althans, dat was het plan.



Maandag is het nog vakantie. Niet doen.

Ben vandaag geweest, erg druk maar wel leuk, maar niet voor een 2 jarige.

Ik zou lekker wachten, jaar of 4/5.
Wij zijn zelf gek op de Efteling en de kinderen zijn al als baby mee gegaan. De jongste was 3 weken toen ze voor het eerst meeging.

Met 2 jaar vonden ze het echt heel leuk, het sprookjesbos, de draaimolens op het Anton Pieckplein, Droomvlucht, Land van Laaf met de Slakken, Stoomtrein, Carrousel, Carnaval Festival, de oude Tuffer auto's, Polka Marina draaimolen, de speeltuin bij de Ballonvaarder met de piano waar je over kan lopen, de bootjes, traptreintjes, de Pagode en natuurlijk Papier Hier, genoeg om een dag te vullen.

De Fata Morgana zou ik overslaan met twee jaar. Wij gingen gewoon van 10 uur tot sluitingstijd, tussendoor lekker wat eten.

Gewoon genieten van een leuke dag.
quote:hannaeva schreef op 04 mei 2016 @ 21:59:

[...]





Ja maar een kind van 2 slaapt nog overdag. Dus de hele dag kunnen ze sowieso niet.Met 2 jaar sliepen mijn oudste twee niet meer overdag. En de jongste sliep gewoon in de wagen.
Alle reacties Link kopieren
Toen onze dochter 2 was en zoontje een baby had ik een abonnement. Ik ging regelmatig met ze, hartstikke leuk! Alleen ging ik altijd op doordeweekse schooldagen, dan was het overal zo doorlopen!



Omdat je nu qua leeftijden nog niet aan schoolvakanties gebonden bent zou ik zeggen; ga niet deze week! Zo druk, lange rijen. Echt niet leuk met zulke kleintjes.



Voor als je wel gaat, mijn tips.

- ik had zoontje in de maxi cosi. Dat kon ik hem makkelijk de attracties in tillen.

- hij ging mee in fata morgana, droomvlucht, carnaval festival, volk van laaf, sprookjesbos en nog meer dingen.

- hele dag hebben wij het nooit volgehouden. Meestal een dagdeel.
Alle reacties Link kopieren
Net zoals delicious neem ik het mezelf ook wel kwalijk dat ik kind meenam in de fata morgana.

Had thuis al gezegd: dat doen we niet. Maar toen waren we er en ach: het is niet druk, we gaan wel even.

Echt zo logisch dat kinderen dat eng vinden. Enge muziek. Af en toe pikke donker en af en toe levensecht. Enge poppen, bedelaars. Het is geen vrolijk tafereeltje. Elke keer denk je ook dat je tegen een hek opvaart, maar elke keer gaat hek of deur net op tijd weer open.

Snap heel goed dat het alles bij elkaar heel eng kan zijn. Weet ook niet of ik er met mijn vijfjarige nu in zou gaan. Alhoewel ze nu veel beter zou begrijpen dat het nep is. Maar zou het zeker niet begin vd dag doen. Als het dan tegenvalt denkt ze dat de andere attracties vast ook eng zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 04 mei 2016 @ 21:59:

[...]





Ja maar een kind van 2 slaapt nog overdag. Dus de hele dag kunnen ze sowieso niet.



Wandelwagen mee. Mijn zoon sliep normaal gesproken nooit in de wagen maar toen we een dagje weg gingen (dierentuin) sliep hij toch prima in de wagen. Speen geven, beetje in de ligstand. Ging goed. Ook al sliep ie maar een uurtje, kon ie er toch weer tegenaan.

Hij is nu 2,5 en slaapt nog elke middag, maar kan neem ik aan wel een keer een dagje zonder slaapje (hoop ik, want ik ga echt niet voor een halve dag. Dat is echt zo voorbij)
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje21 schreef op 04 mei 2016 @ 21:35:

Het nadeel van met een baby gaan lijkt mij dat je lastig met zn vieren ergens in kan, omdat baby nu eenmaal weinig kan, dus hij/zij moet dan met een vd ouders buiten blijven.

Ik zou met kinderen van die leeftijd niet gaan.

Ben ooit met dochter geweest toen ze 2 was. Fata morgana was doodeng en toen was de dag klein beetje verpest, omdat ze toen dacht dat alles eng was. Tip: ga dus niet in fata morgana. Bij sprookjesbos regende het. Erg jammer.

Inmiddels is dochter 5 en wil ze zooo graag. Binnenkort gaan we. Lijkt me echt super dochter te zien genieten. Is gek op sprookjes en durft inmiddels in veel attracties (in andere parken, dus hier vast ook).

Zoon van 2,5 gaat ook mee. Denk dat hij het ook prima naar zn zin heeft. Verbaas me eerlijk gezegd beetje dat hier zo veel gezegd wordt dat er niks aan is voor die leeftijd. Ok dochter vond het ook niet super maar zij is sowieso geen held. Durfde op die leeftijd niet eens in een draaimolen. Zoon is dan heel anders dus weet zeker dat hij het wel leuk zal vinden. Ik ken verhalen genoeg van 2,5 jarigen die het erg leuk vinden (maar ok, 2,5 jaar is wel net anders dan een bijna 2 jarige).

Zullen ons wel regelmatig moeten opsplitsen als een van ons met dochter ergens in gaat.

We gaan op een doordeweekse woensdag of donderdag dus hopelijk idd rustig. Maar verbaas me ook dat men zegt dat tweejarigen het na 2 uurtjes wel gezien hebben. Herken ik niet bij zoon. Ga er toch wel vanuit dat we een dag volmaken.

Maar goed zoals gezegd:

Met een baby en bijna tweejarige zou ik er nog even over nadenken.

Durft je tweejarige iets of is het alleen kijken naar alles?

Qua kosten.. ach baby en tweejarige zijn nog gratis? Dus alleen voor jou en je man. Er zijn kortingskaarten van ah. Dus dan valt t nog redelijk mee.



Ik denk dat een 2 jarige het ook wel leuk vindt maar dat de zaken die de 2 jarige leuk vindt ook elders te vinden zijn. Niet precies hetzelfde maar wel soortgelijk vermaak. De efteling brengt niks extra's ten opzichte van een gewone speeltuin of zo.

Ik zou dat gewoon wat zonde van het entreegeld vinden want als ik een dag naar een pretpark ga wil ik ook zelf genieten van wat het pretpark te bieden heeft (inclusief achtbanen) en niet alleen rondhangen in het sprookjeshof en de speeltuin want dan kan ik elders ook.

Maar als je dicht in de buurt woont, zelf een grote efteling fan bent en/of een abonnement hebt dan kan ik me prima voorstellen dat je een keer met peuter en baby gaat.

Ik zou er zelf echter niet een flink eind voor gaan rijden met kinderen van die leeftijd omdat ik echt denk dat de kosten dan niet opwegen tegen de lol voor de kleintjes.

Ga ik liever een keer samen met een vriendin
quote:Goede-Fee schreef op 04 mei 2016 @ 21:46:

[...]





Nee, er zijn bij ons echt zat scholen die aankomende week nog vrij hebben en met Kday niet de hele week vrij hadden.

Scholen mogen op deze week na zelf bepalen hoe ze de rest van de vakantie verdelen. Ik ken zelf een aantal scholen die bijna 3 weken vrij hebben.Allemaal drie weken en een dag hier. 9 mei valt qua Eftelingdrukte inderdaad nog ruimschoots in de meivakantie .
Ik heb met mijn nu 2-jarige een abonnement sinds zij anderhalf is, we vermaken ons bijna elke week prima.



Echter is het altijd maar een paar uurtjes, max 4 denk ik. En met een baby erbij, pfffff, dat is sjouwen. De voorzieningen zijn goed, overal magnetrons, commodes etc.



Qua attracties is de carnaval festival favoriet, draaimolens, speeltuin, droomvlucht, carrousel, volk van laaf. Dus om daar veel geld voor te betalen, moet je zelf beslissen. In de vakantie zijn de wachttijden bij de carnaval festival meestal kwartier, dat is voor ons kind de max. Maar met drukte gaan wij eigenlijk lekker in de speeltuin zitten.



De website eftelstats geeft de hele dag de wachttijden van elke attractie aan, die is handig om in de gaten te houden.



Als je gaat, veel plezier!
Ik zat nog te denken, toen mijn oudste 2,5 was en de jongste 3 maanden zijn we een lang weekend naar Slagharen geweest. Op zich was dat hartstikke leuk. De baby sliep gewoon lekker in de wagen (wel in de bak, niet de maxicosi) en de oudste vond vooral de speeltuinen leuk. Dus als je weinig verwachtingen hebt en zelf niet perse in allerlei attracties wilt is het wat mij betreft wel goed te doen. Maar nogmaals, ik denk wel dat je voor je kind net zo goed naar een speeltuin kan gaan.



Heb je al besloten wat jullie gaan doen? Sowieso veel plezier toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn het paasweekend naar de efteling geweest. Overnachting in het hotel.

Zoon is inmiddels 4 (toen bijna 4)

Hij vond het fantastisch!

Favoriet is carnaval festival, sprookjesbos de hele eerste dag geweest.

Het was niet eens zo heel druk eigenlijk, langste wachttijd was 20 minuten bij de droomvlucht.

Fata morgana ging wel, hij zat wel heeeel dicht bij papa:) wij wisten net dat de show raveleijn voor 6 jaar en ouder is, hoorde we pas toen we al zaten en besloten het erop te wagen, weg ben je zo.

Onze zoon is geen held. Wil bijvoorbeeld niet in de draaimolen of zweefmolen.



Mijn advies met zulke kleintjes.....tja lastig, denk dat het voor de oudste toch wel erg leuk is hoor.en voor baby maakt het niet uit waar hij/zij is, als papa en mama maar dichtbij zijn.

Kortom, ik zou het erop wagen, maar misschien wel een andere datum kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en bij de baron hebben ze nu 'baby wissel' ofzoiets .Dit wisten wij niet, dus wij zijn om de beurt in de rij gaan staan.



Je kunt dus met je kind in de rij en dan als je aan de beurt bent, wacht de andere ouder met kind. Daarna mag weer de ander gelijk.



Kan het niet zo goed uitleggen, maar klonk handig :-) Maar dat is misschien niet handig met twee ukkies
quote:Pantax schreef op 05 mei 2016 @ 06:13:

[...]





Allemaal drie weken en een dag hier. 9 mei valt qua Eftelingdrukte inderdaad nog ruimschoots in de meivakantie .Wow, echt 3 weken? Waar halen de scholen die dagen vandaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:missmanhattan schreef op 05 mei 2016 @ 08:06:

Oh, en bij de baron hebben ze nu 'baby wissel' ofzoiets .Dit wisten wij niet, dus wij zijn om de beurt in de rij gaan staan.



Je kunt dus met je kind in de rij en dan als je aan de beurt bent, wacht de andere ouder met kind. Daarna mag weer de ander gelijk.



Kan het niet zo goed uitleggen, maar klonk handig :-) Maar dat is misschien niet handig met twee ukkieshttp://www.efteling.com/N ... ieningen-Baby-Switch.html
Ik zou gewoon gaan. Als maandag op de website als rustige dag op de kalender staat, zou ik me er niet zo druk om maken. Hier hebben de meeste scholen geen vakantie meer.

Ik zou de gewone kinderwagen meenemen, niet alleen de maxi cosi. En hoe lang je gaat, ligt aan de kinderen. Wij zijn voor het eerst geweest toen dochter bijna 3 was en die trok het prima een hele dag. Wel zou ik zo'n trekkarretje of de buggy meenemen voor peuter, want de afstanden zijn best groot tussen de attracties. Er is voor een 2-jarige voldoende te doen, maar het ligt ook een beetje aan je kind. De onze vond fata morgana totaal niet eng. Droomvlucht dan weer wel een beetje, dat stuk dat hij naar beneden gaat. Verder heb je het stuk met de laven en daar ligt het Anton Pieckplein met zweefmolen, rups, draaimolen. Carnaval festival is leuk voor kleine kinderen en eventueel het doolhof. De bootjes over het meer, pagode, traptreintjes, oude tuffer (die autootjes) en daar staat de polka marina met bootjes die rond gaan. Je kan ook de trein nemen en een rondje om het park doen. En natuurlijk het sprookjesbos (kijk wel uit bij pinokkio, de vis is best eng).
Wat veel negatieve reacties. Ik heb niet alles gelezen maar wij zijn dus pas gegaan met ons zoontje van 20 maanden. En hij vond het fan-tas-tisch!



Hij vindt de speeltuin ook leuk, maar dit was echt niet te vergelijken. Hij heeft de hele dag gerend van openingstijd tot sluitingstijd, met een kleine powernap (we hoorden na 20 minuten "Nog een keer bootje varen!" )



Bij élke paddenstoel die hij zag begon hij te dansen, hij vond alles mooi "Wow! Mooi kasteel! Groot kasteel! Super mooi!", bij elke achtbaan die we tegenkwamen stond hij enthousiast mee te gillen (en "*Naam* ook in!" te roepen ). Hij heeft het er nog over en z'n inmiddels zowat lege Joki-ballon laat hij aan iedereen zien.



Dus mijn ervaring is dat het voor de oudste heel erg leuk kan zijn. Het verschilt natuurlijk per kind, en ook hoe 'makkelijk' je baby is om een paar uur ergens naar mee te nemen.



P.S. Ik zou een draagzak/-doek meenemen voor in de rij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven