Help mijn kind is lelijk!

29-01-2011 16:43 292 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je ouder bent van een 'objectief' gezien, lelijk kind zie je dat dan ook als ouder?

Of vind je je kind altijd mooi? Durf je je kind als 'lelijk' te bestempelen?

Natuurlijk is lelijk ook een subjectief begrip, maar er zijn nu eenmaal mooie en mindere goden op de wereld.



Dit vroegen een vriendin en ik ons vanmiddag af, beiden kinderloos maar met een immer kritische blik!
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 29 januari 2011 @ 18:42:

[...]





Een afwijkend uiterlijk kan de aanleiding van pesten zijn en dan kun je een kind helpen hier mee om te gaan. Uiteraard pak je dit subtiel aan, zoals ik al zei.



Maar wat is een afwijkend uiterlijk dan? Dat klinkt meer als de wat meer extreme dingen, zoals bijv. een hazelip of enorme flaporen. (niet dat ik dat extreem vind, maar je ziet het wat minder vaak zeg maar)

Persoonlijk zou ik daar juist totaal geen probleem van maken. Zo creeer je juist alleen maar onzekerheid. Want wat is er in godsnaam mis met flaporen? (om maar wat te noemen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Liv schreef op 29 januari 2011 @ 18:41:

[...]





Nooit zou ik zoiets tegen mijn kinderen zeggen. Het komt niet eens in me op! Hoe zou je überhaupt zoiets subtiel kunnen zeggen? Dat snappen kinderen niet hoor, die onthouden alleen maar: oh, ik ben dus lelijk.

En wat is dat dan: lelijk?





Eens.



En Iris, mooi of lelijk is echt subjectief.Kijk maar eens naar het modebeeld. Vroeger vond men dikkere vrouwen mooi, daarna was een tijd van magere modellen en nu verandert het weer. Je kunt dus nooit zeggen dat iets of iemand mooi of lelijk is. Dat is altijd een kwestie van smaak. Zelfs al vinden 99 van de 100 mensen iemand mooi, dan kan de honderdste die persoon wel heel lelijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 januari 2011 @ 18:44:

[...]





Waarom zou ik niet zeggen dat mijn jongste flaporen heeft? Is toch zo?Maar dat is toch niet lelijk? Je zegt toch niet tegen je kind dat het lelijk is, omdat het flaporen heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 januari 2011 @ 18:44:

[...]





Waarom zou ik niet zeggen dat mijn jongste flaporen heeft? Is toch zo?Dat zei ik niet dat je dat niet mag zeggen. Ik zei dat ik vind dat je niet over je eigen kind mag zeggen dat hij lelijk is.
quote:Liv schreef op 29 januari 2011 @ 18:41:

[...]





Nooit zou ik zoiets tegen mijn kinderen zeggen. Het komt niet eens in me op! Hoe zou je überhaupt zoiets subtiel kunnen zeggen? Dat snappen kinderen niet hoor, die onthouden alleen maar: oh, ik ben dus lelijk.

En wat is dat dan: lelijk?



Jij wellicht niet en een ander weer wel. En uiteraard kun je dit subtiel brengen, zonder het woord lelijk te gebruiken.



Voorbeeld: Jantje wordt gepest vanwege zijn flaporen. Moeder zegt dat sommige kinderen nu eenmaal gemeen doen als je iets afwijkends hebt, maar dat dit niets over hem zegt en dat hij een ontzettend lief en leuk kind is. Jantje snapt het en gaat het pesten negeren, want hij weet dat het onzin is.
quote:Star schreef op 29 januari 2011 @ 18:44:

[...]





Waarom zou ik niet zeggen dat mijn jongste flaporen heeft? Is toch zo?



Nee, dan moet je blijkbaar zeggen dat ie zulke mooie tenen/vingers/neus/kin heeft.



Kom op zeg, er wordt al genoeg verdoezeld in de wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 29 januari 2011 @ 18:36:

[...]





Gewoon als feit denk ik: mijn kind is dik, dun, lelijk, mooi, lang of klein. Of omdat ze bang zijn dat hij of zij er om gepest gaat worden en ze advies willen. Of gewoon uit lichte teleurstelling, ook dat is geen schande vind ik.

Tuurlijk is het wel een schande als jij telergesteld bent in je kind, omdat hij/zij niet het juiste uiterlijk heeft.

Wat is dit nu voor gekkigheid.



En je maakt een kind weerbaar door hem/haar het gevoel te geven dat hij/zij de mooiste en meest dierbare is in jouw leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 januari 2011 @ 17:55:

Whahahahahahahaha Summer was me voor
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 29 januari 2011 @ 18:42:

[...]





Hallo, ga ff lekker ergens anders zitten oordelen zeg, voordat je iemand die je niet kent beschuldigt van kindermishandeling. Die vriendin had genoeg realiteitszin om te weten dat ze niet moeders mooiste was vroeger. En haar moeder beaamde dat. Kon vriendin wel om lachen. Waarom zou ze hier ook over moeten liegen?Tsja, dat kun je oordelen vinden, maar ik vind dat.
quote:Liv schreef op 29 januari 2011 @ 18:45:

[...]





Maar dat is toch niet lelijk? Je zegt toch niet tegen je kind dat het lelijk is, omdat het flaporen heeft?Nee, het is inderdaad niet lelijk. Maar ik kan me voorstellen dat een andere moeder het misschien wel lelijk zou vinden bij haar kind.
quote:Zanne schreef op 29 januari 2011 @ 18:45:

[...]





Dat zei ik niet dat je dat niet mag zeggen. Ik zei dat ik vind dat je niet over je eigen kind mag zeggen dat hij lelijk is.Ook niet als je het niet tegen het kind zegt?
quote:Zanne schreef op 29 januari 2011 @ 18:44:

[...]





Eens.



En Iris, mooi of lelijk is echt subjectief.Kijk maar eens naar het modebeeld. Vroeger vond men dikkere vrouwen mooi, daarna was een tijd van magere modellen en nu verandert het weer. Je kunt dus nooit zeggen dat iets of iemand mooi of lelijk is. Dat is altijd een kwestie van smaak. Zelfs al vinden 99 van de 100 mensen iemand mooi, dan kan de honderdste die persoon wel heel lelijk vinden.Uiteraard is het voor een groot deel subjectief. Ik kan objectief zien dat Brad Pitt een mooie man is, maar ik vind hem niet aantrekkelijk.
quote:iris1969 schreef op 29 januari 2011 @ 18:46:

[...]





Uiteraard is het voor een groot deel subjectief. Ik kan objectief zien dat Brad Pitt een mooie man is, maar ik vind hem niet aantrekkelijk.We zijn het eens! We zijn het eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 29 januari 2011 @ 18:45:

[...]





Jij wellicht niet en een ander weer wel. En uiteraard kun je dit subtiel brengen, zonder het woord lelijk te gebruiken.



Voorbeeld: Jantje wordt gepest vanwege zijn flaporen. Moeder zegt dat sommige kinderen nu eenmaal gemeen doen als je iets afwijkends hebt, maar dat dit niets over hem zegt en dat hij een ontzettend lief en leuk kind is. Jantje snapt het en gaat het pesten negeren, want hij weet dat het onzin is.Dat is wat anders. Natuurlijk help je je kind hierbij, dat lijkt me evident. Maar net zei je dat je je kind al van te voren moet voorbereiden, dat stuit me tegen de borst. Dan maak je een probleem dat er niet is.
quote:Zanne schreef op 29 januari 2011 @ 18:46:

[...]

Tsja, dat kun je oordelen vinden, maar ik vind dat.Dus als jij het kindermishandeling vindt, moet je dat gewoon kunnen zeggen over die persoon, vind je. Maar zeggen dat je kind niet moeders mooiste was, is een probleem. Right.
quote:galadriel schreef op 29 januari 2011 @ 18:45:

[...]



Tuurlijk is het wel een schande als jij telergesteld bent in je kind, omdat hij/zij niet het juiste uiterlijk heeft.

Wat is dit nu voor gekkigheid.



En je maakt een kind weerbaar door hem/haar het gevoel te geven dat hij/zij de mooiste en meest dierbare is in jouw leven.

Ben ik het helemaal mee eens.

Het enige waar ik overigens moeite mee heb bij kinderen is, hoe mooi ze ook mogen zijn, als er een rotkarakter achter schuilgaat, dan vind ik een kind pas lelijk. Dat heeft , wat mij betreft, niets met uiterlijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 januari 2011 @ 18:48:

[...]





We zijn het eens! We zijn het eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 januari 2011 @ 18:46:

[...]





Ook niet als je het niet tegen het kind zegt?Nee vind ik niet.
quote:emaille schreef op 29 januari 2011 @ 18:45:

[...]





Nee, dan moet je blijkbaar zeggen dat ie zulke mooie tenen/vingers/neus/kin heeft.



Kom op zeg, er wordt al genoeg verdoezeld in de wereld.Eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 29 januari 2011 @ 18:45:

[...]





En je maakt een kind weerbaar door hem/haar het gevoel te geven dat hij/zij de mooiste en meest dierbare is in jouw leven.Precies!
Alle reacties Link kopieren
Ook eens met Galadriel
quote:Cateautje schreef op 29 januari 2011 @ 18:48:

[...]



Ben ik het helemaal mee eens.

Het enige waar ik overigens moeite mee heb bij kinderen is, hoe mooi ze ook mogen zijn, als er een rotkarakter achter schuilgaat, dan vind ik een kind pas lelijk. Dat heeft , wat mij betreft, niets met uiterlijk te maken.Maar dat is ook best een fiks taboe; zeggen dat je een kind niet leuk vindt.
quote:Liv schreef op 29 januari 2011 @ 18:48:

[...]





Dat is wat anders. Natuurlijk help je je kind hierbij, dat lijkt me evident. Maar net zei je dat je je kind al van te voren moet voorbereiden, dat stuit me tegen de borst. Dan maak je een probleem dat er niet is.Nee, dat zei ik niet. Ik zeg alleen dat ouders hier tegenover elkaar of de buitenwereld niet over hoeven te liegen en dat ze hun kind ook niet voor de gek hoeven te houden als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 29 januari 2011 @ 18:46:

[...]





Uiteraard is het voor een groot deel subjectief. Ik kan objectief zien dat Brad Pitt een mooie man is, maar ik vind hem niet aantrekkelijk.Dat is subjectief. Jij vindt Brad Pitt een mooie man. Er zullen ook mensen zijn die hem niet mooi vinden.
quote:Zanne schreef op 29 januari 2011 @ 18:49:

[...]





Nee vind ik niet.Waarom niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven