Sneu momentje voor vriendinnetje dochter over schoen zetten

18-11-2014 22:26 147 berichten
Ach gos....ik vind het zo sneu. Mijn dochter heeft net als vele andere kinderen een lijstje uitgeprint van Sinterklaasjournaal.nl. De pieten kleuren op die lijst schoentjes in die aangeven wanneer de kinderen hun schoen mogen zetten. Nou dat is hier dus ook gebeurd en mijn dochter heeft die lijst blij op de kast gehangen. Ze mag om de paar dagen haar schoen zetten en dan zit er iets kleins in.



Nu was vandaag een vriendinnetje hier aan het spelen en die zag die lijst hangen. Ouders hebben het niet breed. En je voelt hem al aankomen. "Oh," zei ze beteuterd, "ik mag hem maar 2x zetten van Piet." Zo sneu, ik baal als een stekker dat die lijst daar hing. Ik heb hem nu op een minder zichtbare plek neergelegd. En ik weet wel dat verschillen op school ook wel duidelijk worden, dat de één bij wijze van spreken een DS in zijn schoen krijgt en de ander een wasknijper, maar zo zwart op wit ingevuld door Piet vond ik zo zielig!



Ik heb nou de neiging om binnenkort een schoencadeautje voor dat meisje hier neer te leggen maar ik weet niet of die ouders me dat wel in dank af zullen nemen. Ik wil ze niet in verlegenheid brengen tenslotte. Misschien kan ik na Sint een keer iets leuks doen voor haar. Wat vinden jullie?
Topdropje, ik vind dat heel lief van je maar ik denk niet dat het perse met geld te maken hoeft te hebben hoe vaak een kind de schoen mag zetten. Mijn kinderen mogen maar 1 keer de schoen zetten, dat was afgelopen zaterdag en het enige wat er in zat was een chocoladeletter. En nee, dat heeft niets met geld te maken, echt helemaal niets. Mijn kinderen hebben nog nooit een cadeautje in de schoen gevonden trouwens, alleen een letter of chocolademuntjes, het is zelfs nog nooit in me opgekomen om dat te doen. Verder kan een kind uit een minder draagkrachtig gezin wel supergelukkig zijn door de liefde, aandacht en geborgenheid van ouders die heel veel aandacht aan hem/haar besteden. Het ene kind wordt overladen door onnodig materialistische zaken, soms zelfs buitensporig duur door compensatiegedrag van ouders, het andere kind krijgt een knutselsetje van Action en zit heerlijk met zijn ouders te knutselen. Van het 1 wordt het kind niet perse gelukkiger dan van het ander hoewel ik zelf de voorkeur geef aan het laatste.
Alle reacties Link kopieren
quote:topdropje schreef op 19 november 2014 @ 00:01:

[...]



Ben ik eigenlijk wel met je eens. Het liep zo omdat ze het Sinterklaasjournaal volgt en dit dus graag wilde. Ik zou het zelf nooit bedacht hebben en heb me eigenlijk te laat gerealiseerd dat dit de spontaniteit weghaalt. Weet ik ook weer voor volgend jaar!



Bedankt allemaal voor de leuke tips! Ik zal laten weten wat ik uiteindelijk gedaan heb!



Ik zou lekker tussendoor wat pepernoten in haar schoentje doen, eventueel met een briefje: Ik was toevallig in de buurt, of ik ben mijn agenda kwijt , maar als jij zo lief dit of dat doet, dan kom ik vast nog wel een keer langs.

Maak het een beetje spannend
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 19 november 2014 @ 00:47:

Topdropje, ik vind dat heel lief van je maar ik denk niet dat het perse met geld te maken hoeft te hebben hoe vaak een kind de schoen mag zetten. Mijn kinderen mogen maar 1 keer de schoen zetten, dat was afgelopen zaterdag en het enige wat er in zat was een chocoladeletter. En nee, dat heeft niets met geld te maken, echt helemaal niets. Mijn kinderen hebben nog nooit een cadeautje in de schoen gevonden trouwens, alleen een letter of chocolademuntjes, het is zelfs nog nooit in me opgekomen om dat te doen. Verder kan een kind uit een minder draagkrachtig gezin wel supergelukkig zijn door de liefde, aandacht en geborgenheid van ouders die heel veel aandacht aan hem/haar besteden. Het ene kind wordt overladen door onnodig materialistische zaken, soms zelfs buitensporig duur door compensatiegedrag van ouders, het andere kind krijgt een knutselsetje van Action en zit heerlijk met zijn ouders te knutselen. Van het 1 wordt het kind niet perse gelukkiger dan van het ander hoewel ik zelf de voorkeur geef aan het laatste.





Precies. Ken ook veel mensen die hun kinderen verwennen met voor mij onbegrijpelijk dure cadeau's. Een kind wat nog geen 10 is heeft niet een cadeau nodig van bijna 1000 euro aan waarde.

Of je het nou hebt of niet, het is buitensporig. Als ik zelf kinderen had zou ik hen ook leren dat niet alles afhangt van het hebben van materiële zaken. De behoefte van mensen om steeds meer te consumeren komt denk ik toch voort uit een gevoel van innerlijke leegte.

Van die 1000 euro aan 1 cadeau breng ik liever nog een paar cadeautjes bij de voedselbank zodat zij die kunnen uitdelen. 2 miljoen mensen leven in NL onder de armoedegrens. De meeste van die mensen hebben al niks.



Edit: oja en ik zou mijn kinderen meenemen naar de voedselbank wanneer ik die donatie doe. Daar leren ze tenminste nog iets van.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zetten 3 keer hun schoen. En dit jaar was de teleurstelling groot: het chocolade sinterklaasje dat ze verwachtten, was een Pietje. Toch lekker opgesmikkeld. Over het zakje pepernoten van vorig jaar hebben ze het nu nog . Geen geld kwestie, maar principe. Geen briefjes maar verrassing. Geen commercie maar uit het hart!
Zonder oorzaak geen gevolg
Tijdens het spelen hun schoen vullen met iets lekkers vind ik ook prima kunnen. Als je een cadeautje doet in een zak naast de schoen volgens het Sinterklaasjournaal dan zou ik zelf ook iets voor grote broer doen. Ook als je niet gelooft is een kleinigheidje krijgen in de Sinterklaastijd erg leuk.
Wat lief van je, vind het zo leuk klinken dat je je zo lijkt te verkneukelen!
quote:netniet schreef op 19 november 2014 @ 00:47:

Topdropje, ik vind dat heel lief van je maar ik denk niet dat het perse met geld te maken hoeft te hebben hoe vaak een kind de schoen mag zetten. Mijn kinderen mogen maar 1 keer de schoen zetten, dat was afgelopen zaterdag en het enige wat er in zat was een chocoladeletter. En nee, dat heeft niets met geld te maken, echt helemaal niets. Mijn kinderen hebben nog nooit een cadeautje in de schoen gevonden trouwens, alleen een letter of chocolademuntjes, het is zelfs nog nooit in me opgekomen om dat te doen. Verder kan een kind uit een minder draagkrachtig gezin wel supergelukkig zijn door de liefde, aandacht en geborgenheid van ouders die heel veel aandacht aan hem/haar besteden. Het ene kind wordt overladen door onnodig materialistische zaken, soms zelfs buitensporig duur door compensatiegedrag van ouders, het andere kind krijgt een knutselsetje van Action en zit heerlijk met zijn ouders te knutselen. Van het 1 wordt het kind niet perse gelukkiger dan van het ander hoewel ik zelf de voorkeur geef aan het laatste.Bedankt voor je reactie. Geloof het of niet, ik ben het helemaal met je eens. Ik snap dat het overkomt alsof ik materialistisch denk maar je moet maar even van me aannemen dat ik dat niet ben. Ik ben wel toevallig een watje, en misschien wat te enthousiast, wat betreft schoen zetten want ik vind het zelf veel te leuk. Maar het ging mij om het verschil dat Piet leek te maken, zo zwart op wit. Dát vond ik zielig voor dat lieve meisje. Ik was bang dat ze er foute conclusies uit zou kunnen trekken. Wellicht invulling van mijn kant maar dat vond ik zo'n vreselijke gedachte! Wat mensen doen en hoe mensen hun kinderen gelukkig maken is ook hun eigen zaak. En ik ben ook voor liefde, aandacht en gezelligheid. Je zou mijn huis eens moeten zien ;)
quote:katjabb schreef op 18 november 2014 @ 22:57:

Ik ben niet op de hoogte van het door her Sinterklaasjournaal voorgestelde schema maar als het om een paar dagen moet wat doe je dan steeds in de schoen? Mijn 3 jongens mogen 3 keer hun schoentje zetten, steeds in het weekend. Maar niet omdat ik het niet kan betalen. Het moet wat mij betreft bijzonder blijven en ik zou dus ook niet weten wat je steeds in de schoen moet doen, zeker bij de jongste van 11 mnd.



Er is ook geen voorgesteld schema. Je kunt een schoenzetkalender in printen waar je dan zelf de schoenen in kleurt voor de dagen dat er een schoen gezet mag worden. Dat is 1 keer genoemd, verder gaat het journaal vooral over opa Piet nieuwe Pieten die extra zakken cadeaus wegzetten bij schoenen met cadeaus voor anderen en de stoomboot met oude pieten die terug naar Spanje vaart met onze pakjesavond cadeaus



Wat je met die kalender doet moet je natuurlijk zelf weten. Ik kon hem niet terug vinden op Sinterklaasjournaal en heb een andere uitgeprint. Ze mogen vijf keer hun schoen zetten. Twee keer per week op woensdag en zaterdag. Alleen in het weekend 29/30 nov niet omdat ze dan al sinterklaas van dansschool en de dag daarna bij mijn opa hebben.



Het handigste van die kalender (vorig jaar had ik er zelf eentje gemaakt) is dat kinderen dan weten wanneer ze hun schoen mogen zetten. Zonder zou mijn zoon dat elke avond willen doen.



TO: Ik zou gewoon even overleggen met moeder van het vriendinnetje. Het is lief bedoeld, maar je weet niet waarom vriendinnetje maar twee keer schoen mag zetten (principe kwestie, minder geld of iets anders) en het is natuurlijk de vraag of moeder het op prijs stelt. Heeft moeder er geen probleem en het gaat gewoon om iets kleins, dan gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 19 november 2014 @ 00:47:

Topdropje, ik vind dat heel lief van je maar ik denk niet dat het perse met geld te maken hoeft te hebben hoe vaak een kind de schoen mag zetten. Mijn kinderen mogen maar 1 keer de schoen zetten, dat was afgelopen zaterdag en het enige wat er in zat was een chocoladeletter. En nee, dat heeft niets met geld te maken, echt helemaal niets. Mijn kinderen hebben nog nooit een cadeautje in de schoen gevonden trouwens, alleen een letter of chocolademuntjes, het is zelfs nog nooit in me opgekomen om dat te doen. Verder kan een kind uit een minder draagkrachtig gezin wel supergelukkig zijn door de liefde, aandacht en geborgenheid van ouders die heel veel aandacht aan hem/haar besteden. Het ene kind wordt overladen door onnodig materialistische zaken, soms zelfs buitensporig duur door compensatiegedrag van ouders, het andere kind krijgt een knutselsetje van Action en zit heerlijk met zijn ouders te knutselen. Van het 1 wordt het kind niet perse gelukkiger dan van het ander hoewel ik zelf de voorkeur geef aan het laatste.



Alsof het ene het andere uitsluit.

Je hebt ook kimderen die én aandacht, liefde en geborgenheid én af en toe een schoencadeautje krijgen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wat lief dat je iets voor je dochters vriendinnetje wil doen, TO. Ik zou het voor- of achteraf idd even bespreken met de ouders, en het sinterklaasjournaal-idee aanhalen.



Mijn dochter mag haar schoen zetten wanneer ze wil. Er zit alleen niet altijd wat in. Meestal niet zelfs. Een of twee keer wat pepernoten, en een keer een klein kadootje. Ze is ook nog jarig, dus krijgt al genoeg kadootjes komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij mogen ze elke avond hun schoen zetten en we zingen en dansen samen het hele Sinterklaasliedjesrepertoire. Maar er zit lang niet elke ochtend wat in hun schoen. Om de vier dagen wel ongeveer. Ze hebben nu een keer snoep met een klein knutselcadeau gehad met pepernoten erbij en vanochtend pepernoten en schuimpjes. Komend weekend zal zwarte piet wel weer een keertje langskomen schat ik zo. Maar wel elke avond zingen en dansen
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:netniet schreef op 19 november 2014 @ 00:47:

Topdropje, ik vind dat heel lief van je maar ik denk niet dat het perse met geld te maken hoeft te hebben hoe vaak een kind de schoen mag zetten. Mijn kinderen mogen maar 1 keer de schoen zetten, dat was afgelopen zaterdag en het enige wat er in zat was een chocoladeletter. En nee, dat heeft niets met geld te maken, echt helemaal niets. Mijn kinderen hebben nog nooit een cadeautje in de schoen gevonden trouwens, alleen een letter of chocolademuntjes, het is zelfs nog nooit in me opgekomen om dat te doen. Verder kan een kind uit een minder draagkrachtig gezin wel supergelukkig zijn door de liefde, aandacht en geborgenheid van ouders die heel veel aandacht aan hem/haar besteden. Het ene kind wordt overladen door onnodig materialistische zaken, soms zelfs buitensporig duur door compensatiegedrag van ouders, het andere kind krijgt een knutselsetje van Action en zit heerlijk met zijn ouders te knutselen. Van het 1 wordt het kind niet perse gelukkiger dan van het ander hoewel ik zelf de voorkeur geef aan het laatste.Helemaal eens
[quote]lisaviva schreef op 19 november 2014 @ 08:48:

[...]





Helemaal eens, o mosterd zie ik nu. Kan me je gedachtengang wel heel goed voorstellen to
To heel lief dat je dit bedenkt, ik zou het ook zo doen denk ik.



En wat anderen vinden over hoeveel keer je kind maximaal een schoen mag zetten zijn niet relevant, vind zelfs een beetje borstklopperij. Kijk mij even strikt en principieel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lief van je TO!

Voelt goed om iemand die je kent een plezier te doen, juist in deze tijd.

Wij zelf kennen niemand die in financieel zware omstandigheden zit. Ik heb al vaker gedacht dat áls ik het wist én ik die mensen zou kennen, ik weleens anoniem een paar kleine kadootjes voor de deur zou willen leggen.

En me daar dan inderdaad helemaal over zou kunnen verkneukelen van de voorpret.



Maar wat ik wel gedaan heb is, toen ik nog een kerstpakket met etenswaar kreeg, die rechtstreeks naar de voedselbank brengen. Mijn kinderen inderdaad meegenomen en die waren toch wel onder de indruk.

Heb me toen de hele dag blij gevoeld!



Dus veel plezier met de voorpret, TO!
Mijn kinderen hopen op dit moment dat opa Piet langskomt, want die stort zoveel strooigoed dat de schoenen verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten vroeger alleen op zaterdag een schoen zetten, te beginnen met de zaterdag van de aankomst van de Sint, en zo verder iedere zaterdag tot pakjesavond. En dan zat er een chocolade muis in, ofeen suikerbeest, of een taaipopje, en heel misschien een heel klein cadeautje van een paar kwartjes. Dus wij hadden geen kalender nodig. Maar het ging eigenlijk niet eens zo om het cadeautje, gewoon de magie dat er dan op zondag "opeens" iets in je schoen zat, dat was het helemaal!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Haha Reisa, ja dat zeiden ze hier ook al!

Maar dat ga ik toch niet doen.

Ze hebben het hier nog steeds over de 'Rommelpiet" die een keer geweest is Geweldig.

En de "precisiepiet" die hun voorletter van pepernoten strooide blijft ook wel hangen.

Ik hou er wel van om lekker mee te spelen. Iemand nog een briljant idee??



Ze mogen hier trouwens 2x per week schoen zetten. Door de weeks krijgen ze er pepernoten of kikkers/muizen of chocoladesint of chocomunten in.

In het weekend een klein kadootje. Bijvoorbeeld zo'n Sinterklaas knutselboot/-huis van de Action, of een zakje loomelastiekjes, een doosje stickers (allemaal Action!) of zo'n minizakje Lego. Echt kleine dingetjes dus, maar wel 'iets om uit te pakken'.

In totaal een keer of 6 denk ik. Meer dan prima.
quote:Broedkippetje schreef op 19 november 2014 @ 08:04:

[...]





Alsof het ene het andere uitsluit.

Je hebt ook kimderen die én aandacht, liefde en geborgenheid én af en toe een schoencadeautje krijgen.Natuurlijk zeg, lijkt me toch vanzelfsprekend.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je er aan doen. Dit soort dingen houd je toch. Het rotjoch om de hoek dat strontverwend is krijgt van de Sint ook nog eens twee zakken vol duur speelgoed en dat lieve meisje even verderop met die krenten van ouders (die geld zat hebben) krijgt een paar gebreide sokken en een tweedehands Barbie, om maar niet te spreken over kinderen uit armlastige gezinnen.

Je kunt dat onmogelijk allemaal oplossen.
quote:markovic schreef op 19 november 2014 @ 09:37:

Wat wil je er aan doen. Dit soort dingen houd je toch. Het rotjoch om de hoek dat strontverwend is krijgt van de Sint ook nog eens twee zakken vol duur speelgoed en dat lieve meisje even verderop met die krenten van ouders (die geld zat hebben) krijgt een paar gebreide sokken en een tweedehands Barbie, om maar niet te spreken over kinderen uit armlastige gezinnen.

Je kunt dat onmogelijk allemaal oplossen.



Dat zegt toch niemand? Maar wat is er mis met iets liefs doen voor iemand anders? Verander de wereld begin bij jezelf.

Lekker makkelijk denken, hoef je nooit wat te ondernemen..
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 09:38:

[...]





Dat zegt toch niemand? Maar wat is er mis met iets liefs doen voor iemand anders? Verander de wereld begin bij jezelf.

Lekker makkelijk denken, hoef je nooit wat te ondernemen..

Iedwereen moet vooral doen wat ze willen. Ik wil alleen maar zeggen dat er altijd verschillen zullen zijn. In iedere klas zullen er grote verschillen te vinden zijn wat de kinderen krijgen voor Sinterklaas. Van niks omdat het niet gevierd wordt tot heel veel. Het is ondoenlijk, en onwenselijk denk ik, om dat allemaal recht te willen trekken.



Hoe wil je dat doen? Een enquete houden wie wat heeft gekregen en dan compenseren? Verder vind ik een kind dat twee keer wat in de schoen vindt helemaal niet sneu. Wie zegt dat het om de dag moet?
quote:markovic schreef op 19 november 2014 @ 09:47:

[...]



Hoe wil je dat doen? Een enquete houden wie wat heeft gekregen en dan compenseren? Verder vind ik een kind dat twee keer wat in de schoen vindt helemaal niet sneu. Wie zegt dat het om de dag moet?Ik vind dat ook helemaal niet sneu, mijn kinderen mogen maar 1 keer de schoen zetten omdat van al die onnodige zenuwen en onrust dat zwarte piet in ons huis komt de kinderen laat gaan slapen en al om 5 uur beneden staan om te kijken of die wel is gekomen. Verder ken ik wel wat gezinnen die financieel niet in een prettige situatie zitten. Familie springt dan vaak bij hoor.
Mijn kinderen zien dat er bij heel veel andere gezinnen ook cadeautjes zijn met kerst. Doe ik niet aan, wil ik niet eens aan beginnen zelfs. Bij ons komt Sinterklaas, die neemt alles mee, 1 keer die onrust vind ik meer dan genoeg! Mijn kinderen weten niet beter.

Er zullen ongetwijfeld dan mensen zijn die dit heel zielig vinden voor mijn kinderen.
Dat is toch heel wat anders? Ik heb niet per definitie medelijden met kinderen die minder (vaak) cadeautjes krijgen. Dat zeg ik ook nergens, dat is nou eenmaal een feit.



Maar een lijst ingekleurd zien door Piet kan wel heel hard aankomen. Niet om materialistische redenen maar om emotionele redenen. Dat kind kan zomaar denken dat ze minder lief is geweest. En dat gebeurde in mijn huis, ik had die lijst laten hangen, en dit ga ik oplossen zo goed en kwaad als het gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven