Waarom keuze vrije basisschool

24-10-2016 22:02 180 berichten
In het verleden heb ik op de vrije middelbare school gezeten. Ik heb die school alleen nooit afgemaakt. :D Er waren op een bepaald moment wel problemen op die school met het onderwijs, maar volgens mij leerde je gewoon hetzelfde als op elke andere school. Je had ook gewoon schoolexamens en je deed mee met het eindexamen havo of vwo...



Op de vrije basisschool zat ik nooit. Dat was wel de enige school in mijn wijk. Maar eigenlijk zat niemand uit de buurt daar op school. Iedereen ging naar een openbare basisschool een stuk verderop.

Ik begreep dat de kinderen uiteindelijk hetzelfde leren als alle andere kinderen in Nederland, maar dat de leerlijn anders verloopt. Kinderen zouden eerst tijdelijk een soort achterstand hebben die op een bepaald moment weer ingehaald wordt? (Geen idee of dat waar is)



Zou jij je kinderen op de vrije basisschool zetten of juist niet? Of, waar heb je de kinderen daar erop gezet?
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 22:36:

[...]





Tja, kan me nou eenmaal niet anders voordoen dan hoe ik ben en hoe ik denk en voel. Dus geen rol. Gewoon the real me.Rol is misschien ook niet de juiste woordkeuze, misschien is authentiek beter.
Nee, gewoon nee. Weirde gedachtengangen waaronder deze:

Steiner ontwikkelde een evolutieleer waarin wordt gesteld dat mens en aarde zijn geschapen door een of meerdere geestelijke wezens. Steiners evolutieleer vertoont veel overeenkomsten met het gedachtegoed van de occultiste Madame Blavatsky.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 22:35:

[...]





Is ook heel handig... als je in een gesprek met iemand zit, en je moet alles waarover je praat op Google opzoeken omdat je geen parate kennis meer hebt...



Tuurlijk is het gebruik van moderne media belangrijk, maar de basiskennis moet gewoon in je koppie zitten. Staat niet echt erg slim als je in een algemene conversatie bent met iemand en je moet alles opzoeken op Google...



Ja, eens, ik heb gisteren bij de koffieautomaat gepraat over de 80-jarige oorlog en mijn collega's waren overtuigd van het jaartal 1586 als start, maar gelukkig kon ik ze met mijn basisschoolkennis aftroeven en wist ik nog dat het om het jaar 1568 ging! Was dát even een afgang geweest, anders!





Als het de laatste school van Nederland was nog niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 22:35:

[...]





Is ook heel handig... als je in een gesprek met iemand zit, en je moet alles waarover je praat op Google opzoeken omdat je geen parate kennis meer hebt...



Tuurlijk is het gebruik van moderne media belangrijk, maar de basiskennis moet gewoon in je koppie zitten. Staat niet echt erg slim als je in een algemene conversatie bent met iemand en je moet alles opzoeken op Google...



Totdat het onderwerp verandert en het gesprek gaat over datgene waar je zo ontzettend in geïnteresseerd bent dat je er geen Google voor nodig hebt.



Bovendien gaat mijn kind niet naar school om later indruk te kunnen maken op andere volwassenen.
T
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 22:28:

Maakt me eigenlijk geen bal uit, welk soort onderwijs. Als de kinderen maar leren wat ze moeten weten. Dus als ik een kind uit de 6e klas lagere school (groep 8 heet dat tegenwoordig, geloof ik) vraag wanneer de 80-jarige oorlog eindigde, ze weten dat dat 1648 was. En dat ze weten dat Maastricht de hoofdstad van Limburg is, en dat Vincent van Gogh geen tijdgenoot van Rembrandt was, en hoe de wet van de communicerende vaten in elkaar zit, en dat ze uit hun hoofd weten hoe veel 15 x 12 is, of hoe je "retrograde" spelt en wat het betekent. Kortom, al die dingen die we nog niet zo lang geleden gewoon wisten aan het einde van de lagere school. Onzinnig of zinnig. Maar we wisten het. En via welk systeem ze dat dan leren, zal me worst zijn, áls ze het maar leren.Why? Helpt mij dat in mijn werk? Ben ik een betere kapper of computerprogrammeur als ik weet wanneer de tachtigjarige oorlog eindigde? Een beetje algemene kennis is handig, maar er is beperkt tijd dus lijkt het me goed om vooral de belangrijkste dingen te leren. Dus niet "retrograde" maar "sowieso" en "verrassing". Op mijn werk zijn vaker problemen doordat mensen niet helder kunnen communiceren, dan doordat ze geen weet hebben van de wet van communicerende vaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:38:

[...]





Rol is misschien ook niet de juiste woordkeuze, misschien is authentiek beter.Noem het zoals je het noemen wilt. Maar zolang er steeds meer kinderen van school komen die nog geen zin kunnen ontleden, geen werkwoord foutloos kunnen vervoegen, geen voorzetsel van een voegwoord kunnen onderscheiden, geen som uit hun hoofd kunnen maken als er meer dan 2 cijfers in het getal zitten, die denken dat koningin Wilhelmina de vrouw van Willem de Zwijger was en die denken dat Rembrandt een leerling van Vincent van Gogh was, die met droge ogen beweren dat de 80-jarige oorlog tot de onafhankelijkheid van België in 1840 leidde en die serieus denken dat de Tweede Wereldoorlog niks te betekenen had omdat hij "slechts" vijf jaar duurde... (en ja, dit zijn allemaal voorbeelden die ik uit de monden van middelbare scholieren heb... niet verzonnen!). Zo lang zal het mij een worst zijn volgens welk schoolsysteem de kinderen hun dingen leren, áls ze ze maar leren...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkewitje schreef op 24 oktober 2016 @ 22:49:

[...]



Why? Helpt mij dat in mijn werk? Ben ik een betere kapper of computerprogrammeur als ik weet wanneer de tachtigjarige oorlog eindigde? Een beetje algemene kennis is handig, maar er is beperkt tijd dus lijkt het me goed om vooral de belangrijkste dingen te leren. Dus niet "retrograde" maar "sowieso" en "verrassing". Op mijn werk zijn vaker problemen doordat mensen niet helder kunnen communiceren, dan doordat ze geen weet hebben van de wet van communicerende vaten.Kan. De één heeft dit meer nodig, de ander weer iets anders. En de rest is algemene ontwikkeling, die gek genoeg ook altijd weer een keer van pas komt. Niet willen weten is jezelf dom houden. Niet voor niks kunnen kappers alleen maar over domme dingen praten meestal, dus...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:09:

[...]



Die regel wordt echt niet meer toegepast. Gewoon na 2 jaar kleuteren naar de eerste.Echt wel!! Maar ligt aan hoe streng de school is.... sommige vrije scholen zijn wat vrijer in de leer zeg maar
V
quote:ghostly41 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:57:

[...]



Echt wel!! Maar ligt aan hoe streng de school is.... sommige vrije scholen zijn wat vrijer in de leer zeg maar Het gros. Ze moeten zich namelijk gewoon aan de wet houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:59:

[...]



Het gros. Ze moeten zich namelijk gewoon aan de wet houden.De wet verplicht niet wanneer er gestart moet worden met leren lezen....
Alle reacties Link kopieren
De vrije scholen hebben grote problemen gehad. Ze voldeden niet aan de Nederlandse normen waar de Inspectie van het Onderwijs op controleert (ze haalden het curriculum niet en de basisschool duurde een jaar te lang). Inmiddels lijkt het wat beter te gaan, al blijft dat curriculum een dingetje. Natuurlijk geldt dat voor vrije scholen in het algemeen en zou ik niet weten hoe de specifieke scholen onderling verschillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:[ghostly41 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:57[/message]:

[...]



Echt wel!! Maar ligt aan hoe streng de school is.... sommige vrije scholen zijn wat vrijer in de leer zeg maar





bedoel jij niet de Freinet school?

die hebben we hier, ik ben daar destijds wel wezen kijken, maar ik vond het net iets te vrij.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 22:49:

[...]





Noem het zoals je het noemen wilt. Maar zolang er steeds meer kinderen van school komen die nog geen zin kunnen ontleden, geen werkwoord foutloos kunnen vervoegen, geen voorzetsel van een voegwoord kunnen onderscheiden, geen som uit hun hoofd kunnen maken als er meer dan 2 cijfers in het getal zitten, die denken dat koningin Wilhelmina de vrouw van Willem de Zwijger was en die denken dat Rembrandt een leerling van Vincent van Gogh was, die met droge ogen beweren dat de 80-jarige oorlog tot de onafhankelijkheid van België in 1840 leidde en die serieus denken dat de Tweede Wereldoorlog niks te betekenen had omdat hij "slechts" vijf jaar duurde... (en ja, dit zijn allemaal voorbeelden die ik uit de monden van middelbare scholieren heb... niet verzonnen!). Zo lang zal het mij een worst zijn volgens welk schoolsysteem de kinderen hun dingen leren, áls ze ze maar leren...



De helft hiervan klinkt me nieuw in de oren. Blijkbaar heb je het allemaal niet nodig om een PhD te kunnen halen. En algemene kennis heb ik ook wel, maar vooral uit het sociale domein.

Mij heb je niet overtuigd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 24 oktober 2016 @ 23:10:

[...]





De helft hiervan klinkt me nieuw in de oren. Blijkbaar heb je het allemaal niet nodig om een PhD te kunnen halen. En algemene kennis heb ik ook wel, maar vooral uit het sociale domein.

Mij heb je niet overtuigd.Toen Drs PhD werd, was de kennisinflatie al een feit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:12:

[...]





Toen Drs PhD werd, was de kennisinflatie al een feit.Je bedoelt Dr?
Alle reacties Link kopieren
quote:ren91 schreef op 24 oktober 2016 @ 23:06:

De vrije scholen hebben grote problemen gehad. Ze voldeden niet aan de Nederlandse normen waar de Inspectie van het Onderwijs op controleert (ze haalden het curriculum niet en de basisschool duurde een jaar te lang). Inmiddels lijkt het wat beter te gaan, al blijft dat curriculum een dingetje. Natuurlijk geldt dat voor vrije scholen in het algemeen en zou ik niet weten hoe de specifieke scholen onderling verschillen.Dat semi-religieuze van de vrije school spreekt me vooral niet aan, maar een jaartje langer kind zijn, veel sociale activiteiten, sport en spel, drama, beeldende kunst, dans en noem het maar op zou op heel veel basisscholen niet misstaan.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:12:

[...]





Toen Drs PhD werd, was de kennisinflatie al een feit.Haha iets met bel en klepel..
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 24 oktober 2016 @ 23:12:

[...]





Je bedoelt Dr?
Alle reacties Link kopieren
Niet, omdat het inspectierapport nogal vernietigend was, slechte scores op cito, star klassikaal onderwijs, sowieso nogal star en de kinderen die ik ken die overgestapt zijn naar regulier allemaal een flinke achterstand hadden.

Maar van vrienden elders in het land hoor ik dan weer hele positieve verhalen over hun vrije school.

Het scheelt dus blijkbaar enorm waar deze zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 24 oktober 2016 @ 23:12:

[...]





Je bedoelt Dr?



Inderdaad. Slip of the keyboard. Maar doet niets af aan mijn mening.



Ik daag eindejaars lagere school (of dat nou groep 8 heet of anders tegenwoordig) uit om gewoon eens het "examen" te doen dat wij in 1976 deden aan het einde van de lagere school. Niks bijzonders hoor, gewoon rekenen en grammatica en spelling en ontleding en topografie en geschiedenis, echt geen hogere wiskunde ofzo. Laat die 11-12 jarigen dat tegenwoordig eens doen en ik ben benieuwd naar het resultaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder, in mijn conversaties komt de 80-jarige oorlog eigenlijk nooit aan bod...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:16:

[...]





Inderdaad. Slip of the keyboard. Maar doet niets af aan mijn mening.



Ik daag eindejaars lagere school (of dat nou groep 8 heet of anders tegenwoordig) uit om gewoon eens het "examen" te doen dat wij in 1976 deden aan het einde van de lagere school. Niks bijzonders hoor, gewoon rekenen en grammatica en spelling en ontleding en topografie en geschiedenis, echt geen hogere wiskunde ofzo. Laat die 11-12 jarigen dat tegenwoordig eens doen en ik ben benieuwd naar het resultaat.

En jij kon toen der tijd omgaan met sociale media? Met invloeden vanuit alle culturen? Enz enz



Er is zo ontzettend veel bijgekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven