Waarom keuze vrije basisschool

24-10-2016 22:02 180 berichten
In het verleden heb ik op de vrije middelbare school gezeten. Ik heb die school alleen nooit afgemaakt. :D Er waren op een bepaald moment wel problemen op die school met het onderwijs, maar volgens mij leerde je gewoon hetzelfde als op elke andere school. Je had ook gewoon schoolexamens en je deed mee met het eindexamen havo of vwo...



Op de vrije basisschool zat ik nooit. Dat was wel de enige school in mijn wijk. Maar eigenlijk zat niemand uit de buurt daar op school. Iedereen ging naar een openbare basisschool een stuk verderop.

Ik begreep dat de kinderen uiteindelijk hetzelfde leren als alle andere kinderen in Nederland, maar dat de leerlijn anders verloopt. Kinderen zouden eerst tijdelijk een soort achterstand hebben die op een bepaald moment weer ingehaald wordt? (Geen idee of dat waar is)



Zou jij je kinderen op de vrije basisschool zetten of juist niet? Of, waar heb je de kinderen daar erop gezet?
Alle reacties Link kopieren
het is 2016 en we hebben tegenwoordig zoveel oorlogen die enorme impact op ons hebben.



ik heb zelf op een hele strenge lagere school gezeten, ben daar echt doodgegooid met de 80 jarige oorlog.

wat een stampwerk daar zeg, ben gelukkig het meeste vergeten, ken ook weinig liefhebbers.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 24 oktober 2016 @ 23:20:

[...]



En jij kon toen der tijd omgaan met sociale media? Met invloeden vanuit alle culturen? Enz enz



Er is zo ontzettend veel bijgekomen.Wat jij schrijft leer je iig zeker niet op de Vrije School.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 24 oktober 2016 @ 23:21:

het is 2016 en we hebben tegenwoordig zoveel oorlogen die enorme impact op ons hebben.



ik heb zelf op een hele strenge lagere school gezeten, ben daar echt doodgegooid met de 80 jarige oorlog.

wat een stampwerk daar zeg, ben gelukkig het meeste vergeten, ken ook weinig liefhebbers.Geen factcheck gedaan, maar het schijnt dat er wereldwijd nog nooit zo weinig oorlog is geweest als nu. De werkelijkheid zal wel wat genuanceerder zijn, maar dat leed dat dichter bij ons is harder 'binnenkomt', dat is volgens mij wel echt de verklaring voor waarom oorlogen van honderden jaren geleden minder indruk maken dan bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 24 oktober 2016 @ 23:20:

[...]



En jij kon toen der tijd omgaan met sociale media? Met invloeden vanuit alle culturen? Enz enz



Er is zo ontzettend veel bijgekomen.



Wat is "toen der tijd"?



Omgaan met sociale media leerden we destijds gewoon thuis, van de ouders. Want ook al liepen die "toentertijd" niet via internet, er waren uiteraard wél sociale contacten. En media. Dus geen enkele reden waarom dat nu opeens op school zou moeten. Meer aandacht voor correct spellen en taalgebruik zou meer zoden aan de dijk zetten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:[Roosjediedeldoosje schreef op 24 oktober 2016 @ 23:29[/message]:[/b]

[...]





Geen factcheck gedaan, maar het schijnt dat er wereldwijd nog nooit zo weinig oorlog is geweest als nu. De werkelijkheid zal wel wat genuanceerder zijn, maar dat leed dat dichter bij ons is harder 'binnenkomt', dat is volgens mij wel echt de verklaring voor waarom oorlogen van honderden jaren geleden minder indruk maken dan bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog.wij kwamen op die school amper aan de 2e WO toe, door die langdurige 80 jarige oorlog.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 24 oktober 2016 @ 22:13:

[...]





Oké, goed om te weten! Ik sprak laatst met een moeder die, ergens in de Achterhoek of rondom Arnhem, haar kinderen op een vrije school heeft, en zij was lyrisch over deze regel. En ze noemde nog wel meer en daar kan ik me zelf niet goed in vinden. Maar goed, ik ben niet antroposofisch ingesteld dus het is ook wat ver van mij af, denk ik.



Ja, zo'n vader sprak ik ook.

Ik heb late wisselaars thuis. Mijn kind van 8 heeft nog maar 3 tanden gewisseld. Het zou wat zijn als hij niet mocht leren lezen, hij is er dol op.



Overigens denk ik niet negatief over de vrije school. De moderne vrije school is volgens mij prima. Het moet bij je passen.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:31:

[...]





Wat is "toen der tijd"?



Omgaan met sociale media leerden we destijds gewoon thuis, van de ouders. Want ook al liepen die "toentertijd" niet via internet, er waren uiteraard wél sociale contacten. En media. Dus geen enkele reden waarom dat nu opeens op school zou moeten. Meer aandacht voor correct spellen en taalgebruik zou meer zoden aan de dijk zetten.Wat is een bloedzuiger?
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 24 oktober 2016 @ 23:33:

[...]





wij kwamen op die school amper aan de 2e WO toe, door die langdurige 80 jarige oorlog.Nou, dan heb je dat in elk geval degelijk meegekregen, dus weet je wanneer het 12-jarig bestand viel, wanneer en waarom Johan van Oldenbarnevelt werd omgebracht en hoe de geschiedenis van de gebroeders De Witt verliep... onder andere...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:31:

[...]





Meer aandacht voor correct spellen en taalgebruik zou meer zoden aan de dijk zetten.



In het algemeen: eens.

Niet voor niets hebben tal van hogescholen en universiteiten tegenwoordig taaltoetsen. Het niveau is bedroevend.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:35:

[...]





Nou, dan heb je dat in elk geval degelijk meegekregen, dus weet je wanneer het 12-jarig bestand viel, wanneer en waarom Johan van Oldenbarnevelt werd omgebracht en hoe de geschiedenis van de gebroeders De Witt verliep... onder andere...Yep! Jij weet idd met google om te gaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 24 oktober 2016 @ 23:34:

[...]



Wat is een bloedzuiger?



Dat heb ik nou nog nóóit op school gehad. Dus licht me voor, zou ik zeggen, nooit te beroerd om iets te leren.



In elk geval is het niet een wezen dat een ander wijst op de eigen onvolkomenheden... waarom die ander dan beledigd reageert omdat die niet kan verkroppen dat die onvolkomenheden er inderdaad zijn en desondanks haar punt wil halen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:[tvandattum schreef op 24 oktober 2016 @ 23:26[/message]:

[...]





Wat jij schrijft leer je iig zeker niet op de Vrije School.





ja zeker wel.

op de vrije school waar mijn neefje op zit wordt daar vanaf hun 7e aandacht aan besteedt.

die leeftijd heeft iets te maken met kennen van de wereld buiten, de natuur die rust en veiligheid geeft.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 24 oktober 2016 @ 23:37:

[...]



Yep! Jij weet idd met google om te gaan!Weet je nou wat het leuke is... daar heb ik Google niet voor nodig...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:39:

[...]





Weet je nou wat het leuke is... daar heb ik Google niet voor nodig...
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 24 oktober 2016 @ 23:33:

[...]





wij kwamen op die school amper aan de 2e WO toe, door die langdurige 80 jarige oorlog.Voor het ontstaan en de ontwikkeling van Nederland is de 80-jarige oorlog meer van belang geweest dan WOII. Logisch dus dat daar veel aandacht aan besteed wordt. WOII is overigens geschiedenisonderwijs middelbare school.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 23:38:

[...]





Dat heb ik nou nog nóóit op school gehad. Dus licht me voor, zou ik zeggen, nooit te beroerd om iets te leren.



In elk geval is het niet een wezen dat een ander wijst op de eigen onvolkomenheden... waarom die ander dan beledigd reageert omdat die niet kan verkroppen dat die onvolkomenheden er inderdaad zijn en desondanks haar punt wil halen...Degene die zonder zonde is..
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 24 oktober 2016 @ 23:38:

[...]





ja zeker wel.

op de vrije school waar mijn neefje op zit wordt daar vanaf hun 7e aandacht aan besteedt.

die leeftijd heeft iets te maken met kennen van de wereld buiten, de natuur die rust en veiligheid geeft.



Besteed is zonder t.

Vrije Scholen zijn zo ongeveer de meest blanke scholen die er zijn. Dus leren omgaan met verschillende culturen ga je daar niet leren.

Ook hebben nogal wat Vrije Scholen een verbod op computers. Sociale media komt op veel.vrije scholen dus ook niet aan bod.
Alle reacties Link kopieren
quote:[tvandattum schreef op 24 oktober 2016 @ 23:43[/message]:

[...]





Besteed is zonder t.

Vrije Scholen zijn zo ongeveer de meest blanke scholen die er zijn. Dus leren omgaan met verschillende culturen ga je daar niet leren.

Ook hebben nogal wat Vrije Scholen een verbod op computers. Sociale media komt op veel.vrije scholen dus ook niet aan bod.





bedankt voor het corrigeren.



maar ik denk dat het nog best meevalt met dat hele blanke op vrije scholen.

in de grote steden zit er echt van alles op.

mijn kinderen trouwens niet, ook niet op de Freinetschool.
wij slapen nooit.
Ah jongens hele topic doorgelezen om erachter te komen wat die communicerende vaten zijn, moet ik alsnog op Google.
Oh natuurkunde gehad tot 6 gym en nooit van die vaten gehoord. Maar nu ben ik dan eindelijk weer een stapje verder in het ontrafelen van het mysterie der waterkokers.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 24 oktober 2016 @ 23:51:

Oh natuurkunde gehad tot 6 gym en nooit van die vaten gehoord.Jij bent ook van de nieuwerwetse generatie die dus niks uit het hoofdje weet.
quote:lux. schreef op 24 oktober 2016 @ 23:51:

Oh natuurkunde gehad tot 6 gym en nooit van die vaten gehoord. Maar nu ben ik dan eindelijk weer een stapje verder in het ontrafelen van het mysterie der waterkokers.Hoe kan dat??
@TO: mijn kinderen zouden niet naar de VS gaan. Ik word altijd een beetje opstandig van antroposofie, dus dat lijkt me niet zo geschikt
Alle reacties Link kopieren
6 gym mét natuurkunde, en nog nooit van de wet van de communicerende vaten gehoord? Moet ik dit echt geloven of is het écht nog droeviger dan ik dacht?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Anouscha schreef op 24 oktober 2016 @ 23:54:

[...]



Hoe kan dat??



Tja vraag het mijn natuurkundedocent zou ik zeggen. In 4 jaar geneeskunde ook nooit tegengekomen trouwens.



Maar ik weet best een paar andere dingen, dus dat scheelt weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven