Wel of geen tweede?

29-05-2015 08:58 222 berichten
dat ik dit topic ooit nog eens zou openen



De twijfel slaat toe nu dochter ouder is. Man wil graag een tweede, ik laat me vooral tegenhouden door angst. Ben na de bevalling van dochter best depressief geweest, gedurende het eerste jaar. Ook de combi met slecht slapen deed dat geen goed, ik ging angstig naar bed en zag er eigenlijk de lol niet van in met een baby. Was haar liever kwijt dan rijk om eerlijk te zijn en ik was altijd heel stellig dat er geen meer bij zou komen.

Maar nu...het kriebelt niet. Maar dat had ik bij dochter ook niet. Maar om ons heen worden nu baby's geboren en als ik zie hoe dochter daarop reageerd is dat prachtig om te zien! Zo zorgzaam, zo lief en flesjes geven vind ze het einde. Ze zegt ook regelmatig dat ze niet alleen wil spelen en betrekt het liefst mij of man bij alles wat ze doet. Ze geniet ontzettend van aandacht en ik denk dat ze met een broertje of zusje ook goed overweg zou kunnen. In het begin qua verzorgen en later om mee te spelen. Denk dat dochter dat toch wel heel fijn zou vinden.

Maar alleen voor dochter moet ik het niet doen en dat is ook altijd mijn argument...en nu, nu weet ik het dus niet echt meer. De angsten zijn niet echt gegrond. Met een tweede kan het heel anders lopen. Maar wat als dat niet zo is en het hetzelfde gaat? Maar ontneem ik onze dochter niet toch een beetje plezier, geluk, lol en iemand waar ze haar leven gedeeltelijk mee kan delen, door mijn angsten die misschien niet reëel zijn?

Voor mij hoeft het niet perce, maar dat was dus bij dochter ook niet zo en dat is gegroeid tot wat het nu is. Ongelooflijk veel liefde voor mijn meisje dat zal bij een tweede waarschijnlijk net zo gaan. En als ik dus zie hoe dochter op andere kindjes reageerd en er plezier aan beleeft als ze baby's en andere kinderen om zich heen heeft, krijg ik daar wel een warm gevoel bij, bij die interactie tussen haar en anderen. Maar is dat genoeg om toch ervoor te gaan?



Zijn er hier misschien mensen die dit ook hebben gehad? Geen echte kriebel, maar toch wel ervoor gegaan?



Ik moet zo werken, dus reageer later weer alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Of gewoon lekker vrijgezel te blijven. Dan pas heb je echt alle vrijheid. Waarom samenwonen en een huis kopen? Gewoon lekker blijven latten als je perse een relatie wilt. Gewoon elkaar zien wanneer je zin hebt, verder geen gezeik.
quote:moonlight schreef op 08 juni 2015 @ 14:31:

Of gewoon lekker vrijgezel te blijven. Dan pas heb je echt alle vrijheid. Waarom samenwonen en een huis kopen? Gewoon lekker blijven latten als je perse een relatie wilt. Gewoon elkaar zien wanneer je zin hebt, verder geen gezeik.

Wat wil je nou zeggen? Want ik heb het idee dat je een beetje kattig zit te doen omdat ik het over die vrijheid heb en dat jij vind dat dat met 2 ook prima te doen is. Dat kan, dat jij vind dat dat prima te doen is. Maar mag iemand anders dat dan niet als een nadeel en druk zien? Ik weet van mezelf dat ik daar toch best veel moeite mee zou hebben. Dat had ik bij de eerste al, en had ik totaal niet verwacht. Maar als er een tweede bij komt, zou ik dat nog lastiger vinden dan nu met 1. En dat terwijl het nu gewoon heel goed gaat en ik me lekker in mijn vel voel zitten.

En latten of vrijgezel blijven gaat lastig als je getrouwd bent en een kind hebt. Dus wat je met deze opmerking wil zeggen, begrijp ik niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet zo zijn dat je begint te twijfelen, omdat je voor je gevoel tegen de deadline aan zit om er überhaupt nog een keuze in te hebben? Ik herken dat twijfelen nl. ook heel erg.



Ik heb jarenlang geroepen dat ik geen kinderen wilde, maar op een gegeven moment begon ik toch te twijfelen. Toen ik riep dat ik geen kinderen wilde, had ik nog alle tijd om mijn mening te veranderen en alsnog voor een kind te gaan als ik dat toch zou willen.



Toen ik richting de 40 ging, ging ik me blijkbaar onbewust beseffen dat ik straks de keuze niet meer had en begon ik te twijfelen. Dit heeft wel een paar jaar geduurd. Pas toen ik 40 werd en mijn deadline dus gepasseerd was, kreeg ik rust en ben ik gestopt met twijfelen. Een kind is er dus nooit gekomen.
Ik denk dat dat het idd ook is. Het is toch een beetje nu of nooit. Niet gezien mijn leeftijd, maar wel wb dochter. Mij lijkt een heel groot leeftijdsverschil niet prettig, dus moet ik er nu wel echt serieus over na gaan denken voor mijn gevoel maar als ik goed na ga bij mezelf wat ik voel, dan is het toch vooral dat ik hier heel blij mee ben en me prettig voel en ik niet weet wat een tweede met me zou doen. En ik vind het niet belangrijk genoeg om hetgeen we nu hebben voor op te geven. Ook al zou het misschien helemaal geweldig zijn, die garantie heb ik niet en dat risico wil ik er toch niet voor lopen dat het me tegen valt uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dan denk ik dat je eigenlijk wel weet wat je wilt. Iemand zei ooit tegen mij in mijn twijfelperiode: als jij echt kinderen had gewild, had je er allang 1 gehad....
Ik denk het ook idd als ik het echt had gewild, was dat gevoel er al wel geweest nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel het niet kattig. Ik beproef hier zo'n sfeer dat meer dan 1 kind allemaal verschrikkelijk en lastig is en dat vond ik soms zo negatief geschetst dat ik erop in ben gegaan. Niks ten nadele van jouw keuze om het bij 1 te houden hoor.
Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen en ik denk dat het voor mij persoonlijk lastig is met 2 kinderen. Er zijn genoeg mensen die het heerlijk vinden en het prima af gaat. Ik ben er daar denk ik gewoon niet 1 van
Ik denk dat je toch minstens een paar jaar veel minder vrijheid hebt met een 2de. Een baby erbij betekent toch weer continu paraat staan, geen nachtrust etc.

Allemaal dingen die je graag doet voor je kind. Maar waar ik (en jij dus toch ook DH ) geen zin in heb.

Ik lever met alle liefde 'vrijheid' voor mijn kleuterdochter in. Mijn leven draait om haar en toch vind ik het wel meevallen wat ik allemaal op moet geven. Luieren, borrelen, carrière...het kan allemaal nog met een partner en achtervang.

Maar een nieuwe baby betekent toch weer een paar jaar beperkt zijn. En dat is niet erg als je heel graag een 2de wil. Maar daar wil ik het niet graag genoeg voor. En TO vermoed ik ook niet?
(En ik vond het ook nogal kattig Moonlight.)
quote:moonlight schreef op 08 juni 2015 @ 21:15:

Ik bedoel het niet kattig. Ik beproef hier zo'n sfeer dat meer dan 1 kind allemaal verschrikkelijk en lastig is en dat vond ik soms zo negatief geschetst dat ik erop in ben gegaan. Niks ten nadele van jouw keuze om het bij 1 te houden hoor.Nee hoor, er wordt alleen maar gezegd dat 2 of meer kinderen meer werk is dan 1 kind. Meer kinderen hebben biedt ook voordelen en de meeste mensen willen gewoon nog een kind, wat opweegt tegen de extra drukte. Maar als je eigenlijk diep in je hart niet de wens hebt voor nog een kind, dan kan die drukte zwaarder vallen (denk, ik heb er geen ervaring mee).
quote:hannaeva schreef op 08 juni 2015 @ 21:33:

Ik denk dat je toch minstens een paar jaar veel minder vrijheid hebt met een 2de. Een baby erbij betekent toch weer continu paraat staan, geen nachtrust etc.

Allemaal dingen die je graag doet voor je kind. Maar waar ik (en jij dus toch ook DH ) geen zin in heb.

Ik lever met alle liefde 'vrijheid' voor mijn kleuterdochter in. Mijn leven draait om haar en toch vind ik het wel meevallen wat ik allemaal op moet geven. Luieren, borrelen, carrière...het kan allemaal nog met een partner en achtervang.

Maar een nieuwe baby betekent toch weer een paar jaar beperkt zijn. En dat is niet erg als je heel graag een 2de wil. Maar daar wil ik het niet graag genoeg voor. En TO vermoed ik ook niet?Spijker op z'n kop! Ik wil het niet genoeg om dit op te geven. Hier heb ik nu het beste van 2 werelden voor mijn gevoel. Ik kan nog zoveel doen voor mezelf, maar dochter komt op de eerste plek en krijgt alle aandacht die nodig is
Alle reacties Link kopieren
Plan nummer 2 er dichter op . Je zit toch al in de luiers . Nee grapje . Als het gevoel zo is dan zeker niet ddoen. Ik ben nu in verwachting van nummer drie en dat wilde ik al jaren . Dit voelt goed voor mij. Maar ik snap net zo goed de voordelen van 1 kind of geen kinderen . Eigen gevoel volgen en niet verstandelijk . van 1 naar 2 is best even een andere stap . Succes met de keuze maken .
Dochter zit al even niet meer in de luiers dat gaat dus al niet meer lukken haha!
Alle reacties Link kopieren
En, ben je er al uit?
Alle reacties Link kopieren
Ja heb hetzelfde gehad als jou, was ook erg stellig dat er geen 2e zou komen. Man dacht er ook zo over.

Toen werd de eerste ouder en ouder, echt elke dag was het huilen met tuiten omdat hij zoooooo graag een zusje wilde.

Uiteindelijk voor hem de knop omgezet en er toch voor gegaan.

Het is een broertje geworden maar ach wat een spijt heb ik ervan. ............

dat ik er niet eerder aan begonnen was!!!

Wat een verrijking en wat een geluk! !!

Elke dag weer geniet en smelt ik weer als ik ons koppeltje zie. De liefde tussen de twee spat er vanaf.



De tweede is trouwens een totaal ander kind!

Mss ben ik ook gewoon een andere moeder vanwege de ervaringen, maar zou het zo weer doen!!



Dus gaan met de banaan zou ik zeggen!!!
Girls compete with each other, women empower one another
Wat een dom advies. Bij twijfel juist NIET doen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 08 juni 2015 @ 21:52:

[...]



Spijker op z'n kop! Ik wil het niet genoeg om dit op te geven. Hier heb ik nu het beste van 2 werelden voor mijn gevoel. Ik kan nog zoveel doen voor mezelf, maar dochter komt op de eerste plek en krijgt alle aandacht die nodig is Je zou er verstelt van staan hoeveel liefde en aandacht je óok voor een tweede kunt hebben
Girls compete with each other, women empower one another
Waarom toch iedere keer iemand proberen over te halen? Ze wil niet, prima toch.
Alle reacties Link kopieren
quote:viavia2013 schreef op 26 juni 2015 @ 19:44:

Waarom toch iedere keer iemand proberen over te halen? Ze wil niet, prima toch.





Ja dan niet, ieder zijn ervaringen toch en ik deel de mijne. Als TO deze storend vind lees ik dat wel. Haal ik mijn tekst wel weg.

Maar dan graag wat duidelijker in de opening post zijn: Alleen negatieve ervaringen hier neerzetten!
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Idd nieuwsgierig of je er al uit bent . Volg je gevoel !!!
Ze gaat er niet voor. Dat roep ik al sinds mijn eerste post en ik krijg gelijk.



En TO heeft niet gezegd dat alleen negatieve reacties welkom zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven