zou je hier boos om worden op een andere moeder?

19-03-2017 19:55 764 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben benieuwd wat jullie als ouder zijndje zouden vinden/voelen/zeggen als jullie met de volgende situatie geconfronteerd worden.



Stel, jouw kind (12 jaar) heeft dit weekend afgesproken met vriendin en heeft er erg veel zin in. Dan krijgt je kind eerst een telefoontje dat vriendin later komt en daarna volgt al snel een telefoontje dat ze helemaal niet meer mag komen van haar ouders, omdat ze straf heeft.

Even voor de volledigheid, dit is al ongeveer de derde keer in een half jaar tijd dat zoiets zich voordoet (afspraak verzetten, te laat komen, afbellen).



Dit is de situatie waar ik momenteel mee kamp en ik ben de moeder van het kind dat straf heeft en haar de afspraak heb laten afzeggen.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Hoho, ik gebruik niet een ander. Ik ben alleen gestopt mezelf in te zetten als klappenopvanger. Als mijn dochter hierdoor haar vriendin verliest, dan snap ik dat. Maar dat is wel iets wat een direct gevolg is van haar eigen handelen. Er komt een moment dat een kind het zelf moet voelen als niks anders werkt blijkbaar. Als ouders probeer je dat onvermijdelijke te voorkomen, maar ik vrees dat sommigen hardleerser zijn dan anderen.Kind is 12!! Je verwacht veel te veel!
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:30:

[...]





Hoe bedoel je dit? Met aan laten modderen?

Wat versta jij onder wraak? De consequenties van je eigen (nalatige) handelen ervaren. Dan heb je een andere definitie van wraak dan ik. Waarom zou ik wraak willen nemen? Ik wil bij mijn dochter doordringen/binnendringen en dat is heel wat anders dan wraak nemen.

Dat je mijn methode niet ondersteunt, staat je vrij. Maar ik vind het vrij kinderachtig om te stellen dat het wraak is. Wraak komt uit een heel ander hart.



Je dringt duidelijk niet binnen.

Je geeft 3 keer dezelfde straf en het werkt niet.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:30:

[...]





Hoe bedoel je dit? Met aan laten modderen?

Wat versta jij onder wraak? De consequenties van je eigen (nalatige) handelen ervaren. Dan heb je een andere definitie van wraak dan ik. Waarom zou ik wraak willen nemen? Ik wil bij mijn dochter doordringen/binnendringen en dat is heel wat anders dan wraak nemen.

Dat je mijn methode niet ondersteunt, staat je vrij. Maar ik vind het vrij kinderachtig om te stellen dat het wraak is. Wraak komt uit een heel ander hart.



Je dochter is 12 geen volwassen vrouw van in de 20.



Je mag best wel wat minder hard over je dochter denken hoor
Ik zou als andere moeder klaar zijn met jou, niet met je dochter. Ik zou geen afspraken meer met jou of je dochter maken en zelfs hopen dat de vriendschap doodbloedt.
Bah, wat klink jij liefdeloos over je dochter. Dat je zelfs hoopt dat ze een vriendin verliest zodat ze een lesje leert.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sansa_ schreef op 19 maart 2017 @ 20:11:

Ik ben een van de weinigen lees is al maar ik vind er helemaal niks raars aan. Je kind is geen kleuter, de afspraak was dat ze haar kamer op zou ruimen voordat ze naar de volgende afspraak kon, dat dochter zich daar niet aan houdt en daardoor haar andere afspraak mist heeft ze aan zichzelf te wijten.



Wel zou ik een gesprek aangaan met je dochter hoe ze denkt dit een volgende keer te gaan doen en wat ze er zelf van vind. Want blijkbaar haalt ze er niet de les uit die je haar wil leren.



Maar dat ze nu weer de afspraak met haar vriendin moet afzeggen, dat had ze van tevoren kunnen weten.Ik ben het helemaal met je eens. "Je kunt de deur uit wanneer je kamer hebt opgeruimd, zo niet, dan niet." En ja, soms is het zo simpel, dat moet vandaag gebeuren. Mogelijk ligt die taak er al 2 weken maar misschien ook niet. Hoort ook bij opvoeden, niks mis mee. Dochter had blijkbaar andere prioriteiten, ook prima maar dan is dit de consequentie.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:30:

[...]





Hoe bedoel je dit? Met aan laten modderen?

Wat versta jij onder wraak? De consequenties van je eigen (nalatige) handelen ervaren. Dan heb je een andere definitie van wraak dan ik. Waarom zou ik wraak willen nemen? Ik wil bij mijn dochter doordringen/binnendringen en dat is heel wat anders dan wraak nemen.

Dat je mijn methode niet ondersteunt, staat je vrij. Maar ik vind het vrij kinderachtig om te stellen dat het wraak is. Wraak komt uit een heel ander hart.

Jij legt haar deze straf op, omdat jullie het helemaal gehad hebben met haar en haar vriendinnen haar maar uit moeten gaan kotsen zodat ze haar lesje leert.



Echt liefdevol.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een misselijke actie van jullie. En een die ook niks positiefs gaat opleveren. Dochter gaat zich hierdoor alleen maar meer afzetten.
Haar eerste jaar op de middelbare school. Help en steun haar gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:LunchLover schreef op 19 maart 2017 @ 20:29:



Niet zo te horen. Lijke me dan tijd voor een andere aanpak. Misschien eens vragen waarom ze zo doet?Los van dit gebeuren is dit natuurlijk iets wat niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het is een gegeven waar we al jaren mee stoeien en ook al jaren met school over van gedachten wisselen. En ook hulp is ingeschakeld, omdat we gewoon niet verder komen bij haar. Op de waarom vragen krijgen we dan ook geen antwoord waar zij of wij iets mee kunnen. Was dat wel zo geweest, dan hadden we een andere weg bewandelt.
quote:Djuuls04 schreef op 19 maart 2017 @ 20:32:

Bah, wat klink jij liefdeloos over je dochter. Dat je zelfs hoopt dat ze een vriendin verliest zodat ze een lesje leert.



De enige les die ze misschien leert is dat haar moeder harteloos is en haar geen vrienden gunt.



Straks loopt ze effectief op haar 14de of 15de van huis weg.

Want thuis is het toch niet gezellig.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:27:

[...]





Dat is toch ook iets anders? School is vergelijkbaar met verantwoordelijkheden op gebied van werken. Je gaat school niet afzeggen omdat je naar een vriendin gaat. School komt eerst, dan het afspraakje.Dus jij vindt in privétijd dat "afspraak is afspraak" niet geldt? Weet je dat je jezelf ontzettend tegenspreekt?
Alle reacties Link kopieren
quote:suikertje2 schreef op 19 maart 2017 @ 20:32:

[...]





Ik ben het helemaal met je eens. "Je kunt de deur uit wanneer je kamer hebt opgeruimd, zo niet, dan niet." En ja, soms is het zo simpel, dat moet vandaag gebeuren. Mogelijk ligt die taak er al 2 weken maar misschien ook niet. Hoort ook bij opvoeden, niks mis mee. Dochter had blijkbaar andere prioriteiten, ook prima maar dan is dit de consequentie.Kom kind, help ik je even. Jij al je kleren in de was, doe ik je bed even.
Kinderen van die leeftijd hebben het vermogen niet om zo te denken als jij denkt TO
Alle reacties Link kopieren
Nee, je wilt wraak bij je dochter. Je hoopt dat ze haar als een baksteen laten vallen, zodat jij je op de borst kan kloppen hoe geweldig die hysterische straffen van je wel niet zijn. Mijn kamer was ook altijd een varkensstal en ik kwam altijd te laat. Mijn vriendinnen werden wel eens gek van mij, maar ze zijn er nog steeds. Je valt een vriendin niet af alleen omdat ze één minpunt heeft. Ik kon het gewoon écht niet. Ik wist niet waar te beginnen (en dat weet ik nog steeds niet). Ik mis overzicht. En verrek, toen ik 33 werd werd ik gediagnosticeerd met ADD.
Er is hulp zeg je, hebben jullie ook al eens gekeken naar adhd/add?
Alle reacties Link kopieren
Als vriendinnen van jouw dochter niet meer zouden willen afspreken omdat haar kamer een Zwijnenstal is dan zou dat een direct gevolg zijn van haar eigen handelen. Dan kan zeggen, consequentie eigen gedrag.



Als je al met het sociale leven van je kind wilt chanteren haar in het gareel te krijgen( wordt ze vast een gelukkiger mens van, gaat ze vast wel gemotiveerd van raken). Dan zou je het moeten gieten in een duidelijke afspraak:

Als drie dagen achtereen je kamer aan de volgende voorwaarden voldoet (...) Dan mag je met een vriendin afspreken in het weekend.



Maar goed, je krijgt al genoeg reacties dat hoe je handelt niet werkt op basis van je eigen resultaten, dus waarom open je dit topic. Je hebt duidelijk geen zin om naar je eigen aanpak te kijken, ook al heeft het kennelijk totaal geen zin.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:30:

[...]





Hoe bedoel je dit? Met aan laten modderen?

Wat versta jij onder wraak? De consequenties van je eigen (nalatige) handelen ervaren. Dan heb je een andere definitie van wraak dan ik. Waarom zou ik wraak willen nemen? Ik wil bij mijn dochter doordringen/binnendringen en dat is heel wat anders dan wraak nemen.

Dat je mijn methode niet ondersteunt, staat je vrij. Maar ik vind het vrij kinderachtig om te stellen dat het wraak is. Wraak komt uit een heel ander hart.

Ze weet hoe laat ze heeft afgesproken.

Had gewoon met een boek op de bank gaan zitten. En het gewoon op zijn beloop gelaten, zonder je ermee te bemoeien. Als ze dan eindelijk eens beneden komt om weg te gaan, vraga je: is je kamer opgeruimd? Nee, dan nog even naar boven dan he? En je leest weer verder. Dan had vriendin eens gebeld, waar blijf je? En dan had dochter gezegd dat ze nog bezig is haar kamet op te ruimen. En dan had vriendin haar wenkbrauwen opgetrokken. En zo had je niet de schuld kunnen krijgen.

Maar jij hebt er met je neus bovenop gestaan en lopen kijven dat ze moet opschieten, anders zwaait er wat. Zonder te helpen of te begeleiden.

En toen ze het niet ging redden heb jij haar gedwongen een rot telefoontje te plegen. Had helemaal niet gehoeven. Je had de trein die toch al op ramkoers lag gewoon zonder extra hulp kunnen laten ontsporen.

Vandaar die wraak.



Heeft het soms met jou zelf te maken? Denk jij dat anderen je een slechte moeder vinden en moet dochter nu jou beeld naar de buitenwereld hoog houden?
Alle reacties Link kopieren
quote:suikertje2 schreef op 19 maart 2017 @ 20:32:

[...]





Ik ben het helemaal met je eens. "Je kunt de deur uit wanneer je kamer hebt opgeruimd, zo niet, dan niet." En ja, soms is het zo simpel, dat moet vandaag gebeuren. Mogelijk ligt die taak er al 2 weken maar misschien ook niet. Hoort ook bij opvoeden, niks mis mee. Dochter had blijkbaar andere prioriteiten, ook prima maar dan is dit de consequentie.



Maar is het zo gegaan? Ik lees eerder dat het TO niet snel genoeg ging en dat ze het toen ineens zat was en heeft gezegd: Nou, dan ga je maar helemaal niet meer.



Kan het verkeerd hebben hoor, maar zo kwam het op mij over.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 19 maart 2017 @ 20:09:

[...]



Dan begeleid je haar even.Geheel mijn idee. Kind is 12 jaar. En kinderen zitten niet te springen om een kamer op te ruimen. Dan doe je het toch even samen.
Alle reacties Link kopieren
Aquarium, de manier waarop je omgaat met je kind doet me erg denken aan Eem forummer van een paar jaar terug, met een kind van ongeveer de leeftijd van jouw dochter. Is dat toeval of heb je een nickchange achter de rug?
quote:PennyJordan schreef op 19 maart 2017 @ 20:34:

Nee, je wilt wraak bij je dochter. Je hoopt dat ze haar als een baksteen laten vallen, zodat jij je op de borst kan kloppen hoe geweldig die hysterische straffen van je wel niet zijn. Mijn kamer was ook altijd een varkensstal en ik kwam altijd te laat. Mijn vriendinnen werden wel eens gek van mij, maar ze zijn er nog steeds. Je valt een vriendin niet af alleen omdat ze één minpunt heeft. Ik kon het gewoon écht niet. Ik wist niet waar te beginnen (en dat weet ik nog steeds niet). Ik mis overzicht. En verrek, toen ik 33 werd werd ik gediagnosticeerd met ADD.



Hier was mijn kamer ook een "zwijnestal" of "nest".

Ik vond het net "gezellig" en er tenminste mijn spullen in terug.

Omdat ik wist waar ik ze gedropt had.

In zo'n cleane boel vond ik niets terug ... nog altijd niet overigens.



Mijn moeder heeft ook alle mogelijke zaken gedaan om de boel te verbeteren, maar uiteindelijk trok ze toch écht gewoon de deur dicht dat ze het niet moest zien.



Opruimen en ik zijn overigens nog altijd geen vriendjes.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Hoho, ik gebruik niet een ander. Ik ben alleen gestopt mezelf in te zetten als klappenopvanger. Als mijn dochter hierdoor haar vriendin verliest, dan snap ik dat. Maar dat is wel iets wat een direct gevolg is van haar eigen handelen. Er komt een moment dat een kind het zelf moet voelen als niks anders werkt blijkbaar. Als ouders probeer je dat onvermijdelijke te voorkomen, maar ik vrees dat sommigen hardleerser zijn dan anderen.Ik vind dit bizar. Echt.
Ik zit me hier toch een partij op te winden over jou posts TO, ik vind je gedrag naar je dochter echt ver buiten proportie.



Ga je is verdiepen in een puberbrein, mischien dat je dan je dochter beter leert begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 19 maart 2017 @ 20:17:

Ze is 12! Ze kunnen helemaal nog niet plannen.

Tis haar kamer, trek de deur dicht dan zie je het ook niet.

Mijn dochter is 23, en ruimt nog steeds haar kamer niet op Juist omdat ze 12 is is dit bedrag bijzonder! Hoe eerder dit gedrag zich laat zien hoe zorgelijker dus ik snap de frustratie van deze moeder best. Het gaat em niet op de kamer opruimen, het gaat erom dat dit meisje al de regels aan haar laars lapt en daar horen consequenties bij. TO, laat je dochter probleemhouder zijn. Het kost jou heel veel energie, merk ik aan je schrijven. Dat het veel ergenis met zich meebrengt snap ik maar ze wordt vanzelf groot. Als de zorgen groter worden zou ik er mogelijk hulp aan te pas laten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven