zou je hier boos om worden op een andere moeder?

19-03-2017 19:55 764 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben benieuwd wat jullie als ouder zijndje zouden vinden/voelen/zeggen als jullie met de volgende situatie geconfronteerd worden.



Stel, jouw kind (12 jaar) heeft dit weekend afgesproken met vriendin en heeft er erg veel zin in. Dan krijgt je kind eerst een telefoontje dat vriendin later komt en daarna volgt al snel een telefoontje dat ze helemaal niet meer mag komen van haar ouders, omdat ze straf heeft.

Even voor de volledigheid, dit is al ongeveer de derde keer in een half jaar tijd dat zoiets zich voordoet (afspraak verzetten, te laat komen, afbellen).



Dit is de situatie waar ik momenteel mee kamp en ik ben de moeder van het kind dat straf heeft en haar de afspraak heb laten afzeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:14:

Ik worstel met een meisje dat ongetwijfeld grotendeels leeftijdseigen gedrag laat zien, maar toch is het me iets teveel, te vaak en te makkelijk. Ze maakt haar huiswerk niet. Ze is er onduidelijk en oneerlijk over, heeft al heel vaak op d'r kop gehad van de meester, moet vaak nablijven of strafwerk maken of alternatieve vormen van huiswerk. Wij zitten er als ouders bovenop om haar haar werk te laten doen, maar ze doet het niet.

Ze heeft maar 1 interesse en dat is alles, behalve haar verantwoordelijkheid nemen (ook niet met stimulans of aanmoediging, herinnering) en vooral de leuke dingen van het leven.

Ook neemt ze op tijd komen met vijfhonderd korrels zout en laat haar vriendinnen rustig op haar wachten. Komt niet op tijd op school, niet op tijd op haar clubjes, niet op tijd bij haar vriendinnen, niet op tijd bij niks niet.



Ik was -samen met haar vader- zó pissig dat ze zich zo onttrekt aan alle basic regels en afspraken en dat het haar geen fluit uitmaakt wat wij er zo vervelend aan vinden, dat ik van mening was dat er hier misschien maar een enkeling is van wie ze het zich wél aantrekt als die de balen van haar hebben, en dat zijn dus haar vriendinnen.



Wij kunnen als ouders (samen met school) wel de hete kolen voor haar uit het vuur willen halen. Maar daar leert ze niks van. Een vriendin daarentegen die haar hierdoor onbetrouwbaar vindt en dus mogelijk (en terecht) voorlopig niet met haar wil afspreken...dát is wel een heel direct voelbare consequentie. En dat is dus ook waar we op afgestevend zijn: een moeder die niet meer wil dat haar dochter voorlopig nog met haar afspreekt, want onbetrouwbaar (en boos op mij, omdat ik de leuke dag van haar dochter heb afgenomen).



En dit hoorde niet in de openingspost omdat?



Jij lijkt net zo onbetrouwbaar en onberekenbaar als je kind...
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:20:

[...]





Tis bikkelhard, maar boontje komt voor zijn loontje gaat hier wel op. En ben het zat om als moeder dan telkens maar weer omwegen te verzinnen waardoor het toch niet zo lullig is voor haar of een ander. Ja, het IS lullig voor vriendin. Maar het is wel de keiharde waarheid hoe dochter hier met haar zaken omgaat. Waar leert ze dan het meest van? Door eens keihard haar neus te stoten en dat mensen dit gewoon niet (meer) accepteren van haar.



Je dochter leert hier niets van. Het is namelijk een puber. Wel zal ze zich steeds meer van jullie af gaan keren.

Help dit kind! Ga samen met haar haar kamer opruimen. Misschien krijgen jullie nog goede gesprekken ook nog daardoor.
quote:-NummerZoveel- schreef op 19 maart 2017 @ 20:20:

Je gebruikt nu dus indirect anderen - om precies te zijn een kind van 12 - om jouw kind op te voeden omdat je dat zelf niet voor elkaar krijgt? Wat dacht je van wat professionele ondersteuning inschakelen, in plaats van zo aan blijven klooien? Als een straf twee keer niet werkt, waarom zou het dan de derde keer wel effectief zijn? Jullie dochter wordt nu de dupe van jullie onkunde als ouder.Dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 19 maart 2017 @ 20:20:

Je gebruikt nu dus indirect anderen - om precies te zijn een kind van 12 - om jouw kind op te voeden omdat je dat zelf niet voor elkaar krijgt? Wat dacht je van wat professionele ondersteuning inschakelen, in plaats van zo aan blijven klooien? Als een straf twee keer niet werkt, waarom zou het dan de derde keer wel effectief zijn? Jullie dochter wordt nu de dupe van jullie onkunde als ouder.Niet eens indirect...
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:23:

[...]

Hoho, ik gebruik niet een ander. Ik ben alleen gestopt mezelf in te zetten als klappenopvanger. Als mijn dochter hierdoor haar vriendin verliest, dan snap ik dat. Maar dat is wel iets wat een direct gevolg is van haar eigen handelen. Er komt een moment dat een kind het zelf moet voelen als niks anders werkt blijkbaar. Als ouders probeer je dat onvermijdelijke te voorkomen, maar ik vrees dat sommigen hardleerser zijn dan anderen.Je snapt geen moer van je dochter en ook niet van wat je hier aan feedback krijgt. Zoek hulp, want anders heb je binnen max 2 jaar te maken met een weglopertje die haar heil zoekt bij foute kerels die wel "positieve" volwassen aandacht geven. Is dat wat je wil?
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:14:

Ik worstel met een meisje dat ongetwijfeld grotendeels leeftijdseigen gedrag laat zien, maar toch is het me iets teveel, te vaak en te makkelijk. Ze maakt haar huiswerk niet. Ze is er onduidelijk en oneerlijk over, heeft al heel vaak op d'r kop gehad van de meester, moet vaak nablijven of strafwerk maken of alternatieve vormen van huiswerk. Wij zitten er als ouders bovenop om haar haar werk te laten doen, maar ze doet het niet.

Ze heeft maar 1 interesse en dat is alles, behalve haar verantwoordelijkheid nemen (ook niet met stimulans of aanmoediging, herinnering) en vooral de leuke dingen van het leven.

Ook neemt ze op tijd komen met vijfhonderd korrels zout en laat haar vriendinnen rustig op haar wachten. Komt niet op tijd op school, niet op tijd op haar clubjes, niet op tijd bij haar vriendinnen, niet op tijd bij niks niet.



Ik was -samen met haar vader- zó pissig dat ze zich zo onttrekt aan alle basic regels en afspraken en dat het haar geen fluit uitmaakt wat wij er zo vervelend aan vinden, dat ik van mening was dat er hier misschien maar een enkeling is van wie ze het zich wél aantrekt als die de balen van haar hebben, en dat zijn dus haar vriendinnen.



Wij kunnen als ouders (samen met school) wel de hete kolen voor haar uit het vuur willen halen. Maar daar leert ze niks van. Een vriendin daarentegen die haar hierdoor onbetrouwbaar vindt en dus mogelijk (en terecht) voorlopig niet met haar wil afspreken...dát is wel een heel direct voelbare consequentie. En dat is dus ook waar we op afgestevend zijn: een moeder die niet meer wil dat haar dochter voorlopig nog met haar afspreekt, want onbetrouwbaar (en boos op mij, omdat ik de leuke dag van haar dochter heb afgenomen).



Is het wel is in je op gekomen dat jou kind het niet zo gemakkelijk heeft met ouders die altijd maar vinden dat ze het niet goed doet.



En wat apart dat je doelbewust andere kinderen benadeelt om uiteindelijk je zin te krijgen dat jou kind gestraft gaat worden via haar vriendin(nen). Echt naar mijn idee doe je hier toch iets niet goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:17:

[...]





Nou, dit dus. En eerlijk gezegd hoop ik dat dit dan eindelijk wel de motivatie gaat zijn voor dochter om te leren dat het breken van afspraken en onbetrouwbaar zijn, dus gevolgen heeft voor je vriendschappen. Dat is misschien iets wat wel binnenkomt Wauw. Je gebruikt dus een kínd om het klusje voor je te klaren ipv te kijken naar je eigen incompetentie. Bah.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:20:

[...]





Tis bikkelhard, maar boontje komt voor zijn loontje gaat hier wel op. En ben het zat om als moeder dan telkens maar weer omwegen te verzinnen waardoor het toch niet zo lullig is voor haar of een ander. Ja, het IS lullig voor vriendin. Maar het is wel de keiharde waarheid hoe dochter hier met haar zaken omgaat. Waar leert ze dan het meest van? Door eens keihard haar neus te stoten en dat mensen dit gewoon niet (meer) accepteren van haar.Waarom wil je ook haar val begeleiden? Laat haar gewoon lekker vallen. Dan schaaft ze zich maar eens een keertje. Dit lost zichzelf echt wel op, zonder dat jij de zweep erover haalt en keihard aan de teugels trekt. Geef dat kind de ruimte om te leren met vallen en opstaan. Zonder een situatie te gaan opzetten
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 19 maart 2017 @ 20:22:

[...]



Die vriendinnen vinden jou een kutwijf hoor. Niet je dochter.Ik hoop zo dat jij gelijk hebt!
Ik heb het gevoel dat jullie in negatieve vicieuze cirkel zitten. Of een spiraal, naar beneden. Straffen en streng zijn lijkt bij haar niet te werken.

Belonen en positieve aandacht wellicht wel?

Ik snap dat het makkelijk praten is, zeker als je je zorgen maakt. (Ik ga er vanuit dat jullie frustratie voorkomt uit bezorgdheid)
Alle reacties Link kopieren
Maar uiteindelijk moest ze dus helemaal afzeggen vanwege een principekwestie?

Omdat jullie er helemaal klaar mee waren?
Hoe kan het overigens dat ze nooit op tijd komt?



Als ze voor de derde keer niet op tijd op school is en ik voor de zoveelste keer een nota daarover mag ondertekenen, dan zet ik mijn toekomstig kind daar zelf op tijd af. En is het dus gedaan met "freewheelen" en zelf gaan. Want dat lukt haar duidelijk niet.



Als ze voor de zoveelste keer strafwerk heeft op school, volgt er een zwaar gesprek met de leerkracht.

Hoe ze kan geholpen worden.



Als ze voor de derde keer niet op tijd op een clubje is, krijgt ze de keuze ... Of ik zet haar zelf op tijd af, of ze stopt met die hobby.



Ik zou overigens es verder kijken dan mijn neus lang is en kijken of er echt niks "meer" scheelt.

Ik denk bijvoorbeeld aan dingen als ADD.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:20:

[...]





Tis bikkelhard, maar boontje komt voor zijn loontje gaat hier wel op. En ben het zat om als moeder dan telkens maar weer omwegen te verzinnen waardoor het toch niet zo lullig is voor haar of een ander. Ja, het IS lullig voor vriendin. Maar het is wel de keiharde waarheid hoe dochter hier met haar zaken omgaat. Waar leert ze dan het meest van? Door eens keihard haar neus te stoten en dat mensen dit gewoon niet (meer) accepteren van haar.Wow wat een aparte manier van denken, echt heb medelijden met je dochter
Ik heb ook een 12 jarige dochter. Niet zo goed in plannen etc. Ik ruim haar kamer voor haar op, ik maak een huiswerk schema voor haar, ik help haar eraan herinneren wanneer ze moet vertrekken en soms als ze dan in de ochtend in paniek door het huis rent en haar boterhammen zijn nog niet gesmeerd dan maak ik die ook nog wel.

Kinderen leren op hun eigen tempo en als ouders zijn wij er om te helpen
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Hoho, ik gebruik niet een ander. Ik ben alleen gestopt mezelf in te zetten als klappenopvanger. Als mijn dochter hierdoor haar vriendin verliest, dan snap ik dat. Maar dat is wel iets wat een direct gevolg is van haar eigen handelen. Er komt een moment dat een kind het zelf moet voelen als niks anders werkt blijkbaar. Als ouders probeer je dat onvermijdelijke te voorkomen, maar ik vrees dat sommigen hardleerser zijn dan anderen. Nee van JOUW handelen.

Als ik mijn werk niet goed doe, gaat mijn manager toch ook geen collega's inzetten om mij in het gewenste gedrag te manoeuvreren? Het is de wereld op zijn kop.
Alle reacties Link kopieren
Als je had gewild dat ze er wat van leerde, had je haar niet af laten bellen, maar aan laten modderen.

Het klinkt eerder als wraak, even een lesje leren. Een harde ook nog.



Zoek een professional en zorg dat je leert Joe je opvoedt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 19 maart 2017 @ 19:59:

Ik zou t niet leuk vinden voor mn dochter. En die ouders geven wel vaak straf. Ik zeg altijd: afspraak is afspraak. Je belt toch ook niet op naar school, mn kind kan vandaag niet komen want ze heeft straf?Dat is toch ook iets anders? School is vergelijkbaar met verantwoordelijkheden op gebied van werken. Je gaat school niet afzeggen omdat je naar een vriendin gaat. School komt eerst, dan het afspraakje.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Hoho, ik gebruik niet een ander. Ik ben alleen gestopt mezelf in te zetten als klappenopvanger. Als mijn dochter hierdoor haar vriendin verliest, dan snap ik dat. Maar dat is wel iets wat een direct gevolg is van haar eigen handelen. Er komt een moment dat een kind het zelf moet voelen als niks anders werkt blijkbaar. Als ouders probeer je dat onvermijdelijke te voorkomen, maar ik vrees dat sommigen hardleerser zijn dan anderen.Je gebruikt wel degelijk een andere moeder om je eigen standpunt te maken. Tenminste, daar hoop je op. Want dat is toch precies de reden waarom je dit topic opent? Omdat je wilt weten of er ouders zouden zijn die hier boos om zouden worden en de volgende keer je dochter verbieden om nog langs te komen. Dat zeg je namelijk net zelf.
Het is al meerdere keren voorgekomen en als reactie gaan jullie alleen maar harder straffen. Denk je serieus dat je dochter het daardoor beter gaat kunnen? Ik vind het erg sneu voor haar. Waarom ben je niet gewoon ruim op tijd samen gaan opruimen? Dat is geen slap ouderschap maar juist je kind begeleiden. Toevallig weet ik dan uit ervaring hoe moeilijk opruimen is als je er geen aanleg voor hebt. Tegenwoordig helpt mijn dochter me ermee. Die kan het wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Hoho, ik gebruik niet een ander.





Jawel, dat doe je wel:quote:: een moeder die niet meer wil dat haar dochter voorlopig nog met haar afspreekt, want onbetrouwbaarEn wow, bewust er opafstevenen dat je kind van 12(!) door jouw straffen haar vriendinnen kwijtraakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ouder not amused zijn met jou als moeder van... Maar laat ik het anders zeggen. Je hebt zoals ik het lees nogal wat problemen om haar 'in het gareel te krijgen'. De straffen die je nu uitdeelt werken niet. Om Dr Phil maar eens te quoten... "how is that working for ya?".



Niet zo te horen. Lijke me dan tijd voor een andere aanpak. Misschien eens vragen waarom ze zo doet?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
quote:Phaedra__ schreef op 19 maart 2017 @ 20:27:

Als je had gewild dat ze er wat van leerde, had je haar niet af laten bellen, maar aan laten modderen.

Het klinkt eerder als wraak, even een lesje leren. Een harde ook nog.



Zoek een professional en zorg dat je leert Joe je opvoedt.



Dit



Goed advies, ik hoop dat je er wat mee gaat doen TO
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 19 maart 2017 @ 20:27:

Als je had gewild dat ze er wat van leerde, had je haar niet af laten bellen, maar aan laten modderen.

Het klinkt eerder als wraak, even een lesje leren. Een harde ook nog.



Zoek een professional en zorg dat je leert Joe je opvoedt.



Hoe bedoel je dit? Met aan laten modderen?

Wat versta jij onder wraak? De consequenties van je eigen (nalatige) handelen ervaren. Dan heb je een andere definitie van wraak dan ik. Waarom zou ik wraak willen nemen? Ik wil bij mijn dochter doordringen/binnendringen en dat is heel wat anders dan wraak nemen.

Dat je mijn methode niet ondersteunt, staat je vrij. Maar ik vind het vrij kinderachtig om te stellen dat het wraak is. Wraak komt uit een heel ander hart.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:20:

[...]





Tis bikkelhard, maar boontje komt voor zijn loontje gaat hier wel op. En ben het zat om als moeder dan telkens maar weer omwegen te verzinnen waardoor het toch niet zo lullig is voor haar of een ander. Ja, het IS lullig voor vriendin. Maar het is wel de keiharde waarheid hoe dochter hier met haar zaken omgaat. Waar leert ze dan het meest van? Door eens keihard haar neus te stoten en dat mensen dit gewoon niet (meer) accepteren van haar.

Maar waarom maak je je dan zo druk over het te laat komen en het niet maken van huiswerk?

Ze stoot haar neus dan toch ook wel zonder dat jij ook nog eens boos op haar wordt?
Alle reacties Link kopieren
quote:jadaiswa schreef op 19 maart 2017 @ 20:25:

[...]





Ik hoop zo dat jij gelijk hebt!

Ik durf er al mijn geld op te zetten.

Een puber is niet in staat het eigen aandeel te zien.



Dus dochter mocht zomaar ineens niet naar vriendin, omdat mijn moeder mijn kamer niet netjes vond, terwijl ik uren aan het opruimen ben geweest.



Jezus, wat een kutwijf! Echt een bitch, chickie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven