Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig (4)

05-03-2013 03:42 3559 berichten
Alle reacties Link kopieren
‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!



Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!



Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.



Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het vorige topic met dezelfde titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.



In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!
Alle reacties Link kopieren
Zoete aardappel met appel en champignons in roomsaus



Heerlijk zondags Feestmaaltje !!



•2 zoete bataat

•1 appel

•2 handjes kastanjechampignons

•1 teentje knoflook, fijngesneden

•2 el plantaardige bouillonpoeder

•½ pakje sojacuisine (sojaroom)

•3 el water

•olijfolie

•kruidenzout

•handje pecannoten



Schil en snij de bataat in kleine blokjes (1 cm bij 1 cm). Laat in een koekenpan een laagje olijfolie warm worden en bak daarin de stukjes bataat. Roer regelmatig om. Schil en snij de appel ook in kleine blokjes, voeg na 5 minuten toe aan de bataat.



Maak de champignons schoon en snij in vieren. Voeg samen met de knoflook toe aan de appel en bataat. Laat nog 5 minuten bakken.



Giet de soyaroom en het water erbij. Maak op smaak met bouillonpoeder en kruidenzout. Laat nog even sudderen en bestrooi met pecannoten.

Serveer met een paar takken waterkers.
Alle reacties Link kopieren
HMMMMM...........Broccolitaart ........



Gisteren een hartige taart gemaakt, met groenten en vegagehakt in bladerdeeg. Dit kun je ook goed van te voren bereiden en dan even opwarmen als je gaat eten .



Wat zit erin (voor 4 personen):

•1 broccoli

•1 rode ui

•1 courgette

•2 teentjes knoflook

•4 vellen volkoren bladerdeeg

•1 pak vega-gehakt (180g)

•100g vega-kaas (cheddar smaak)

•1 pakje soyaroom (250ml)

•100g tofu (stevige)

•3el gistvlokken

•olijfolie

•kruidenzout



Bereidingswijze:



Haal 4 vellen bladerdeeg uit de vriezer om te ontdooien en verwarm de oven voor op 220°C.



Was de broccoli en stoom de losse broccoliroosjes gedurende 10 minuten. Snijd de ui in kleine stukjes en de hak de knoflookteentjes fijn. Was de courgette en snijd in blokjes.



Fruit de ui en knoflook in een laagje olijfolie en voeg daar het gehakt en de courgette aan toe. Bak ongeveer 10 minuten en schep regelmatig om.



Met de staafmixer meng je de tofu, soyaroom, 2 eetlepels olijfolie en 2 theelepels kruidenzout. Giet dit mengsel in de koekenpan (bij het gehakt en courgette) en voeg hier ook de broccoliroosjes aan toe.



Roer het geheel goed door en breng indien nodig nog meer op smaak met peper en zout. Zet het vuur uit er roer er nog 3el gistvlokken door.



Rol met een deegroller het bladerdeeg een beetje uit en bekleed de ovenschaal (of springvorm) ermee, laat aan alle kanten een stukje deeg over de rand hangen. Vul de ovenschaal met het groenten/gehakt-mengsel en vouw het deeg dat over de rand hing naar binnen.



Zet 15 minuten in de oven bij 220°C en haal de taart eruit. Rasp de kaas en strooi deze erover. Zet weer terug in de oven en laat nog in 10 minuten bij 250°C mooi bruin worden.



Serveer met een salade van gemengde sla met gecarameliseerde walnoten en/of pecannoten*. Maak een simpele dressing van olijfolie, balsamicoazijn, scheutje ahornsiroop en peper en zout.



*Gecarameliseerde walnoten en/of pecannoten



Giet 3el olijfolie in de pan, roer hierdoor de suiker/suikervervanger. En doe dan de noten er in. Kijk goed uit dat ze niet verbranden! Goed door blijven roeren en haal ze er meteen uit als ze beginnen te kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Groentenmuffins



Ingrediënten:



(hoeveelheden naar eigen inzicht…)

•bieten

•appel

•(zoete)aardappel

•kruidenzout

•soyamelk

•room/sojaboter/kokosvet

•zonnepitten

•rozijnen, geweld



Bereidingswijze



Schil en kook de aardappelen. Was de bieten en kook ze in de schil.



Maak van de aardappels puree, door deze fijn te stampen met soyamelk en room/sojaboter of kokosvet. Voeg een beetje zout toe. Houd ¼ van de puree apart.



Snij de bieten in kleine stukjes en meng met het grootste deel van de puree zodat deze roze wordt. Er mogen best nog stukjes biet te zien zijn. (als de puree te nat/vloeibaar is, kun je er wat paneermeel of oud (spelt)brood doorroeren).



Snij een appel in stukjes en meng door de roze puree, voeg evt. nog rozijnen naar wens toe. Vul de muffinvormpjes zodat het mengsel net boven de rand uitkomt. Maak de overgebleven (gele) puree extra fijn met de staafmixer en spuit in toefjes op de muffins. Bestrooi met zonnepitten.



Bak 10 minuten op 220°C en daarna nog 5 minuten onder de grill.



Laat goed afkoelen, ze zijn erg heet vanbinnen en we willen geen verbrande tongetjes!



Neem de muffins uit de vorm en presenteer ze aan je kids. Of eet ze lekker zelf op…
Alle reacties Link kopieren
@ rawfoodje: Je bent altijd heel gezellig en hebt altijd opbouwende opmerkingen voor iedereen, maar ik ben nu zomaar beniewd hoe het met jou gaat? In jouw leven, en met jouw werk/eten etc? Bedankt voor de info over amandelen: die gingen er altijd al goed in maar nu natuurlijk helemaal!



@ blomst: Wat bedoel je met of ik genoeg aan mijn lijst heb? Als jij het zo leest, ben je dan bang dat ik niet genoeg eet? Ik vind het zelf prima, had niet gedacht dat het over zou kunnen komen als weinig.



@ Kwallenbal: Heb je al een afspraak bij de osteopaat gemaakt?



@ perenijsje: Het menu klinkt heerlijk! Je hebt gelijk: met een gezonde dosis positiviteit en zulk goed, voedzaam eten komt het helemaal goed met jou.



Ladies: Zodra de bestelling woensdag wordt afgeleverd, zijn jullie de eerste die horen wat er allemaal bij zat & hoe het bevalt!
Alle reacties Link kopieren
Wat is iedereen stil hier , bevroren misschien ??? Wat een afschuwelijke kou , die ijswind ! BAH !!!!!!!!!!!!!!!

Blurred, het gaat goed met mij hoor maar ben altijd (te) druk met mijn eigen bedrijf en het leven hierom heen . Net als jullie druk zijn. .... Probeer bewust te zijn van deze hectiek en op tijd mijn ontspanning te pakken. Een gezonde eet/levenswijze helpt hier natuurlijk enorm bij. Dit geeft me de energie om het zo te doen. Bedankt dat je naar me vraagt! Hoe is de temperatuur nu daar, ook nog zo koud ?
Alle reacties Link kopieren
Ha ladies,

Ik leef nog hoor



Blurred wat lief dat je ook even naar rawfoodje vraagt. En helemaal gelijk ook! Raw voorziet ons hier allemaal van tips, adviezen, mooie woorden en positieve energie. Dan mag er best wel eens gevraagd worden hoe het met haar gaat. Raw, bij deze een dikke knuffel voor jou! Gewoon zomaar omdat je dat best wel eens verdient



Ben erg benieuwd naar je bestelling ook blurred! Zou wel mooi zijn als het een goed adresje blijkt te zijn.



@kwal: hoe is het nu met jou? Helpt het platliggen en rustig blijven een beetje of denk je toch dat je verdere maatregelen moet gaan nemen?



Hier inderdaad inmiddels een wat positievere stemming. Begin wat meer rust te krijgen in mijn hoofd en heb gewoon het gevoel dat het allemaal vast wel goed gaat komen. En zo niet, dan toch



Bij deze voor iedereen dus een hele fijne maandag gewenst. Dat het - ondanks de kou *bah!* - maar een mooie week mag worden!
Alle reacties Link kopieren
Perenijsje, wat onzettend lief ! Heel erg bedankt voor je knuffel !

Fijn dat je wat meer rust krijgt in je hoofd. Go with the flow, komt goed hoor !




Blurred, je hebt helemaal gelijk wat Rawfoodje betereft

Ben benieuwd hoe de Chinese biologische producten smaken en of ze van redelijke kwalitiet zijn. Nog even afwachten dus.



Die groentenmuffins ga ik morgenmiddag maken. Ik ben gek op bieten dus dat komt goed uit. gewone aardappelen eten wij niet maar van zoete aardappelen moet het lukken. De kleuren zullen wat anders uitvallen.





Fijn dat, ondanks dat je het heel druk hebt, toch lekker in je vel zit en genoeg energie er voor hebt Rawfood Zo is het beter vol te houden. je schrijft iig heel uitbundig, opbeurend en positief dus jouw kracht spat er van af.



Perenijsje, deze week wordt gewoon positief voor jou Je hebt toch zeker geen zin in negativiteit? Zo gauw dat gebeurd, hupakee overboord ermee. Rennen zal vast helpen jou kennende. Jammer dat de gevoelstemperatuur zo berenkoud is, zal niet fijn rennen.



Hoe is het met de rest van de dames?



De oesteopaat werkt woe- en vrijdag hier in het dorp dus ik ga woensdag bellen.

Verder ben ik, sinds gisterenavond, de mobielste hier in huis want vriend is uitgegleden en ligt met een gekneuse heup en - enkel omhoog en verder is zijn knie en arm behoorlijk geschaafd.

3 Dagen bedrust en daarna de krukken.

Wij wisselen elkaar mooi af .

Het gaat al bijna een jaar zo maar we blijven lachen alhoewel vriend nu wat minder;-) Hij heeft al toegegeven dat hij mij erg bewonderd om het geduld en het goede humeur wat ik altijd had ondanks dat ik weken plat moest liggen en nu weer de meeste tijd van de dag. Hij zit nu al te zuchten en te steunen terwijl ik toch echt de actiefste van ons 2 ben



Gelukkig hebben we nog krukken dus die hoefde ik niet te halen




Voor Perenijsje zodat het afkicken van jullie leenauto wat makkelijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ach Kwallie toch! Nu ook je vriend uitgegleden , hoe heeft hij dit nu voorelkaar gekregen ? Mannen en ziek zijn. ... geen goede combi vrees ik.. . Sterkte hihi.. . Ben benieuwd naar je ervaring met de osteopaat. ... Let me know girl!

Ladies, hoe heet die documentaire ook alweer van Eat, fast en die of zo? Die Australische kerel die in 60 dagen alleen maar sapjes drinkt en zichzelf hiermee red en de eet-wereld probeert te verbeteren. .. Was dit aan het kijken maar ben de titel helemaal kwijt. ...
Raw, ik ben eigenwijs maar hij is nog veel erger Hij is niet zoals de meeste mannen, gelukkig, want je hebt er piepers bij die dan echt heel ziek, zwak en misselijk zijn. Het probleem is juist dat hij niet in bed wil liggen en afhankelijk is van mij

Het werk gaat gewoon door, het hele bed, de stoelen en het nachtkastje lag vol met werkspullen.

Uitgegleden in de sneeuw en een beetje ongelukkig terecht gekomen



Waar vetten jullie de muffinvormpjes mee in?
Alle reacties Link kopieren
Oh jee, wat een toestand daar dus Kwallie. ... Muffinvormpjes vet ik in met kokosolie ..
Dank je,
Alle reacties Link kopieren
Ha Rawfood, ik wist de titel niet maar heb even gezocht want was zelf ook benieuwd. Ik heb de docu ooit gezien en vond het inspirerend! Het is volgens mij.. tadaaa: eat fast and live longer



Veel kijk plezier
Alle reacties Link kopieren
Hey Ayli, thanks girl !!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Zucht, kan alleen de trailer van deze docu vinden.. . Heeft iemand een link voor me. ..
Alle reacties Link kopieren
@ rawfoodje: Ik denk dat je bedoelt "Fat, sick and nearly dead", en dit zou de link naar de docu op Youtube moeten zijn: [klik]. Ik kan het alleen zelf niet checken omdat ik nu op mijn werk ben en hier geen VPN geïnstalleerd heb om de grote Chinese firewall mee te omzeilen... mocht het niet kloppen hierbij mijn excuses! Er is zelfs een heuse officiële website!



@ Kwallenbal: Wat een leuk stel zijn je vriend & jij! Erg solidair ook van hem, dat hij de lappenmand ingegleden is om jou gevoelens op dat gebied beter te kunnen begrijpen.



Ik heb gedroogde citroen en jujube gekocht en drink dat nu elke dag als 'thee'. Het is natuurlijk geen thee, maar wel lekker en gezond (denk ik), en stukken goedkoper dan de import rooibos- en kruidenthee die je hier alleen bij de import-supermarkt kunt krijgen. Nu nog goji-besjes halen en mijn dagelijkse thee-vervanging voor op kantoor is compleet!



En hier nog een leuke column toe: De liefde tussen vrouw en sapcentrifuge.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende Kwal! Dat is echt balen zo!

Hier net heerlijke erwtensoep op á la recept van mijn superkok, echt zalig! Recept wordt lastig, er zat peen, ui en spliterwten in en "wat geheime kruiden", tja......




grappige colum inderdaad Blurred. Geinig!

Lijkt mij goede thee Blurred en als die ook nog eens smaakt is het altijd beter dan dure thee of de hele dag door frisdrank.

Ik zit nu aan de gember-mint thee. Gewoon gekookt water met wat blaadjes munt en stukjes gember. Ook dat is een heerlijke combinatie. Misschien nog een idee?



Dat is gemeen Phips Ons eerst lekker maken en vervolgens niet achter het recept komen. Had je hem niet kunnen kietelen, chanteren, uhhh wat dan ook?

Was het wel met erwten?



Hier liggen de bietenmuffins in de oven, het ruikt heerlijk. Resultaat duurt nog even maar laat het jullie weten.



Eetlijstje:

-Bietensap, peer, kiwi en banaan met kokosrasp. Een ei

-Tomaten- groentensap met maca, havermoutkoek, zelfgemaakte geitenyoghurt met chiazaad en noten

- thee met gember en munt



Komt in ieder geval een goed gevulde groentensoep bij, staat nu op en een bietenmuffin
Alle reacties Link kopieren
@Kwal: Hoe krijgen jullie het voor elkaar? Kijk, een beetje solidariteit is prima, maar zo erg hoeft je vriend zich niet in jou in te leven hoor! Nee, maar wat ontzettend balen! Lukt het wel samen om nu alles (koken, boodschappen etc) te kunnen doen? Hoop dat jullie wat hulp hebben, want dit is natuurlijk wel gewoon dikke K*t met peren. Gelukkig kunnen jullie er zelf nog een beetje om lachen



@raw: Kan je helaas niet helpen met de docu. Klinkt wel interessant overigens. Maar volgens mij heb je al wat linkjes doorgekregen.



@blurred: Klinkt heerlijk die 'alternatieve' thee van jou. Zo zie je maar, creatieven hebben de gezonde wereld

Leuke column ook over die sapcentrifuge! Eén probleem...nu wil ik er ook een!



Hier ruikt de keuken inmiddels lekker naar gegrilde groenten met olijfolie, kruiden en harissa. Ga vanavond weer eens couscous maken en omdat de groenten zoveel bleken te zijn heb ik in een spontane bui mijn moeder en zusje te eten gevraagd. Wordt een gezellig avondje dus
Alle reacties Link kopieren
Haha Kwal, het was zeker met spliterwten, peen en ui, bij de afwas ontdekte ik een leeg mosterdpotje, en verder wil ik eigenlijk ook niet te veel weten, nu kan ik zeggen: "maak jij die lekkere soep want dat kan ik niet" hihi.




O jongens dames, die bietenmuffins zijn echt een aanrader. Echt erg lekker.

De rozijnen heb ik er niet bij gedaan en ipv een aardappel een zoete gebruikt maar de smaak was erg lekker.

Voor herhaling vatbaar. Ik had 2 kleine bieten, ruim een halve appel, 2 aardappeltjes, en een flinke hand zonnebloempitten. Aangezien ik slecht heb gelezen zijn die er doorheen gegaan ipv er boven op. Ik had 5 muffins.



De groentenmaaltijd soep was ruim voldoende ( nee, geen mosterd Phips ) en er is nog een flink gevulde portie voor het weekend. De rest is wat minder gevuld en kan morgen of zo als extraatje gegeten worden. Na het schaatsen

Zien jullie dat al voor je



Jouw maaltijd klinkt geweldig en gezellig Perenijsje. Have fun



Fijne avond
Alle reacties Link kopieren
Hihi, schaatsen op krukken.....
Alle reacties Link kopieren
Visolie als natuurlijke zonnebrand



Lekker van de zon genieten en toch beschermd zijn? Uit onderzoek blijkt dat omega-3 de huid beschermt tegen de zon. Daarnaast biedt omega-3 ook andere voordelen .



Omega-3



Omega-3 is de benaming voor een aantal vetzuren. De bekendste omega-3 vetzuren zijn ALA, EPA en DHA. Deze komen uitbundig voor in vis en vooral in vette vis. DHA en EPA komen ook vrijwel uitsluitend in vis en zeevoedsel voor.



Bescherming tegen de zon



Omega-3 vetzuren bieden bescherming tegen de zon. Zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Manchester. De vetzuren versterken het immuunsysteem. De invloed van de zon op het immuunsysteem wordt gehalveerd door visolie. Hierdoor kan de huid infecties, en huidkanker tegengaan.



Spannende ontdekking



De hoofdonderzoeker Lesley Rhodes noemt dit resultaat een “spannende ontdekking”. De nieuwe ontdekking is dat visolie de kans op huidkanker vermindert. Dit onderzoek was eerder al bij muizen uitgevoerd. Maar dit is de eerste keer dat er een experiment bij mensen is uitgevoerd.



Effect op hersenen



Visolie biedt ook andere voordelen. Het is erg goed voor je hersenen. Visolie bevat naast omega-3 ook omega-6 vetzuren. Beiden zijn belangrijke stoffen voor je hersenen, vooral het omega-3 vetzuur DHA. Uit een onderzoek van de universiteit van Pitssburgh blijkt dat omega-3 zorgt voor een toename van hersenvolume. Ook bevordert visolie de ontwikkeling van hersenen van kinderen.



Andere voordelen



Omega-3 is ook erg gunstig voor je cholesterol. Het verlaagt het slechte LDL-cholesterol. Ook zorgt het voor een toename van het goede HDL-cholesterol. Dit is goed voor je hart- en bloedvaten. EPA is goed voor je hormoonhuishouding. Dit komt omdat EPA nodig is om bepaalde enzymen en hormonen aan te maken.



Waar moet u op letten bij het kopen van omega-3 capsules ?



Het belangrijkste om op te letten is het gehalte EPA en DHA in de visolie, de zuiverheid en uiteraard de prijs. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid EPA en DHA is 450 mg per dag. Een standaard visolie capsule bevat ongeveer 180 mg EPA en 120 mg DHA, samen dus 300 mg. U zou dan 2 standaard capsules per dag moeten nemen om ruim boven de ADH te komen



Rawfoodje slikt zelf KRILL OLIE !! Is the best!
Alle reacties Link kopieren
Blurred, yes yes yes , dat is hem , BEDANKT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven