Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig (4)

05-03-2013 03:42 3559 berichten
Alle reacties Link kopieren
‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!



Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!



Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.



Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het vorige topic met dezelfde titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.



In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!
Alle reacties Link kopieren
Hihi Kwallie, MIJN GROENTENMUFFINS waren dus een succesje , you're welcome lady !

Phips, erwtensoep yummie!!!! Goed weer voor!

Perenijsje, ga die documentaire maar kijken, Blurred heeft de link gevonden. Zeer de moeite waard !
Kokos- en rodepalmolie moeten ook goed zijn. Goede tip van de visolie. Ga die 3 producten combineren als we in mei naar Frankrijk gaan.



here we come
Alle reacties Link kopieren
Breek even in...



Heb net de docu Fat,Sick and nearly Dead gekeken....wow,impressive. Voor mij niet veel nieuws, want ik ben een heeeel gezonde eter en sporter. Maar om dit te zien...Zou iedereen moeten kijken!! Dankjewel voor de link!



@ Raw, bedankt voor t recept van de groentemuffins!



Ben een trouwe meelezer...geen trouwe schrijfster....
Come fly with me on a jetplane
Gezellig dat je mee leest Pino.
Alle reacties Link kopieren
@pino: Ook meelezers moet je hebben. Maar leuk dat je even komt inbreken



@raw: Toch maar even kijken dus die docu. Ben benieuwd (en heb nu ook alle tijd )



@kwal: Haha, schaatsen! Maarre..liggend, op een slee, op het ijs? Zou moeten kunnen zou ik zeggen

Hoewel je bietenmuffins erg lekker klinken durf ik mij er nog even niet aan te wagen. Zit na een bietjesrisotto-recept een half jaar geleden een beetje in een bieten-overkill-fase. Recept op zich was prima maar gewoon, ehh...teveel biet Heb laatst nog wel bietensap geprobeerd, maar ook dat viel niet echt in de smaak. Maar geloof vast dat ze erg lekker zijn



Hier in ieder geval een erg geslaagde avond gehad. Uiteindelijk bij (of eigenlijk vooraf) de couscous met gegrilde groenten nog zelf een turks pide brood gebakken en een superlekkere mezze-dip gemaakt van wortel, knoflook, komijn en griekse yoghurt. Het waren allemaal nieuwe experiment receptjes, maar erg goed gelukt al zeg ik het zelf (en mijn tafegenoten). Erg leuke avond gehad dus en mijn positiveitslevel stijgt met de dag
Alle reacties Link kopieren
ah ja dat is em blurred! Die heb ik ook eens gezien, leuke goede docu.



Ik moet maar eens naar bed, morgen weer vroeg op. Vanmiddag voelde ik me niet zo goed. Ik vond dat ik te weinig nuttigs deed en nam dat mezelf kwalijk. Vicieuze cirkel. Uiteindelijk naar buiten gegaan om een boodschap te doen en daar knapte ik erg van op. Zelfs nog staan dansen in de kamer en met plezier gekookt en er foto´s van gemaakt. Ik denk er veel over om een blog te beginnen en heb allemaal ideeen.. maar ik zie ook beren op de weg.. ik vind het spannend wat iedereen er dan van vindt.



Dit was even een egopost. Veel liefs voor iedereen!! en een goede nachtrust.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames!

Ik breek even in. Zit in een hutje op de hei mn scriptie te schrijven. Gister in een totale dip dus vandaag mag ik het wat rustiger aan doen, gezien ik dicht bij de Duitse grens zit en ik hoor dat het daar goedkoper winkelen is wat betreft de kokosolie en stuff dacht ik dat ik daar als uitstapje heen mag vandaag om even een ontspanningsmomentje in te lassen.

Waar moet ik heen? Wat voor soort winkel? Dan kan ik m even door de routeplanner heen gooien. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Nou ladies, de bestelling is binnen hoor! En wel het volgende:



- 500 gr radijs

- 500 gr aardpeer (in het Engels 'Jerusalem artichoke, dat klinkt toch leuker)

- 250 gr 'boonspruiten' (hoe noem je pea sprouts in het Nederlands?)

- zak kidneybonen (380 gr)

- zak bruine rijst (1 kg)

- zak walnoten (300 gr)

- zak gierst (1 kg)

- pak lijnzaad-boekweit crackers (300 gr)



En dat alles voor ¥172, wat neerkomt op ¤21,08 (om precies te zijn, volgens de wisselkoers van deze maand). Niet slecht toch?



Toen de bestelling binnenkwam wilden al mijn collega's er wel het fijne van weten, en nu willen ze ook allemaal groenten en rijst bij deze teler bestellen. . Komt mij goed uit, de minimum te bestellen hoeveelheid groenten is 4kg, en daar kom ik zelf nooit aan, ook omdat het aanbod niet heel divers is. Dat heb je met biologische en seizoensgebonden producten.



@ Kwallenbal: Je gember-muntthee klinkt heerlijk. Bedankt voor de tip, ga ik zeker ook proberen. Van muntthee (met een beetje honing) ben ik sowieso fan.



@ perenijsje: Je maaltijd klinkt weer geweldig. Dat mis ik hier wel: een goede oven. En de tijd om op een gewone dinsdag zo uitgebreid te koken... Dat heb jij nu (hopelijk maar heel tijdelijk natuurlijk!) wel even.



@ ayli: Het leuke van een blog bijhouden vind ik juist dat het er minder toe doet wat de mensen ervan vinden. Op mijn blog kan ik mijn ervaringen kwijt, zo lang of kort schrijven als ik wil, hoe vaak ik wil en waarover ik wil. Ik schrijf ook voor twee (kleine, onbekende) bladen, en daarvoor ligt het onderwerp en het aantal woorden altijd al vast. Dat is heel anders wanneer je blogt. Als je zo succesvol wilt worden als Vegadutchie of Ohshelows dan is er natuurlijk een lange weg te gaan, maar je moet realistisch zijn, zeker in het begin. Ik zou gewoon beginnen als ik jou was, en dan zien waar het naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal!



Nou, heb gisteravond uit nieuwsgierigheid toch maar meteen die docu gekeken Heftig, maar inspirerend ook (en wil nu nog meer een eigen juicer!) Mooi ook hoe die Australiër die vrachtwagenchauffeur weet te inspireren en hoe hij het op zijn beurt aandurft om die hulp in te schakelen, waardoor er uiteindelijk een soort positief domino effect ontstaat. Wat dat betreft zijn er nog veel ontwetenden te winnen.



@blurred: Jeeeh! Je bestelling binnen! Klinkt lekker zeg! En inderdaad niet schreeuwend duur. Nu nog wat collega's overhalen..scheelt weer wat in de kosten. Enne..pea sprouts? Ehh...erwtenspruiten?



@ayli: Vervelend dat je je even niet zo goed voelt. Maar goed dat je jezelf toch even uit die vicieuze cirkel hebt weten te trekken. Wat voor blog wil je precies beginnen? Ben het helemaal eens met blurred dat een blog juist een manier is om op een 'veilige' manier je ideeën ene gedachtes kwijt te kunnen. Ik vind het in ieder geval altijd een erg fijne uitlaatklep (kan mezelf vaak beter verwoorden 'op papier'). Anders begin je gewoon eerst met wat schrijven zonder anderen het te laten weten? Kan je eens zien of het wat voor je is..



@Sjonnery: Lekker zeg zo'n uitje. Dat doet vast goed! Kan je helaas niet helpen met adresjes, maar weet zeker dat er anderen hier zijn die je meer kunnen vertellen. Shopze in ieder geval!



Nou, ik ga even lekker een muffin naar binnen schuiven

Fijne dag allemaal!
Hoi meisjes,

Al een paar dagen weer niet hier geweest. Heb het enorm druk met werk, gezin. Manlief en ik zijn een weekeindje weg geweest. Bij allerlei biologische restaurantjes in Utrecht wezen eten. Heel lekker allemaal. Ook veel gesnoept tussendoor (wel vegan en bio, maar toch... )

Ik wilde vandaag eigenlijk lekker op pad gaan met de kinderen, maar het sneeuwt weer eens. Ben die sneeuw en kou zo zat! Come on Spring!!



Eetlijstje voor vandaag:



O: Warm winterontbijtje uit de oven

T: schaaltje ananas

L: rucola, tomaat, komkommer, zvrijst, kikkererwten met een kerrie / tahindressing

T: sinaasappel

D: witlof / mosterd soep, karqkracker met hummus
Alle reacties Link kopieren
@Kwallenbal, wat vervelend dat je man nu ook plat ligt! Sterkte! Jij wel rustig aan blijven doen he!

Ik vet de muffinbakjes nergens mee in. Wist niet dat dit moest?



@perenijsje, die recepten klinken idd heerlijk! Leuk he, om gewoon wat te proberen?



Gistermiddag is oma overleden en daar ben ik best een beetje verdrietig van ook al had ze er zelf vrede mee.



Gister samen met dochterlief op de fiets naar de stad gegaan om ei vormpjes te kopen en thuis zelf chocolade eitjes en bloemmetjes gemaakt. Ze zijn lekker maar moeten wat in de koelkast want anders worden ze erg zacht.



Ik heb me nu echt ingeschreven voor de opleiding voeding en dietetiek en ben druk bezig met scheikunde. Het wordt steeds echter!
Alle reacties Link kopieren
@ Rozijntje: Gecondoleerd. Natuurlijk ben je verdrietig. Ook al heeft Oma zelf het gevoel dat ze 'klaar' is, dan is het voor jullie nog niet leuk dat Oma er niet meer is. Mooie herrinneringen houden mensen 'levend', dus veel aan haar denken! Ik neem aan dat er een hoop mooie herrinneringen zijn.







Rozijntje, gecondoleerd met het verlies van Oma. Wat Blurred schrijft is ozo waar en daar sluit ik mij bij aan. Sterkte Rozijntje

Als ik die muffindingen niet invet krijg ik de muffins er echt niet heel uit. Bij de papieren muffinvormen plakt het zo dat, als je niet oppast, het papier mee eet



Perenijsje, jouw avond klinkt geslaagd. Kon ook niet anders met zo'n diner



Ayli, niet te veel beren op de weg zien. Ik zeg: doen

Vergeet dan niet ons de link van jouw blog te geven zodat ook wij kunnen mee genieten.

Jij wil een blog schrijven omdat je het leuk, spannend vind dus wat kan jou het schelen wat een ander ervan vindt?

Niemand kan nooit mensen 100% tevreden stellen en dat is heel menselijk. Je kan het ook positief zien en als je negatieve kritiek krijgt of het terecht is en wat zou je er mee kunnen doen.

Een mens leert elke dag, ook van anderen.



Sjonnery, succes met het schrijven van je scriptie Ook ik weet geen winkels in Duitsland waar je kokosolie ed kunt halen. Je weet toch dat Google je beste vriendin is in dit soort gevallen?



Blurred, Wat leuk dat de collega's ook enthousiast zijn. Is ook een mooie productenlijst voor weinig geld. Hopelijk is alles van goede kwaliteit. Fijn dat je nu iig een adres hebt waar je terecht kan voor een volgende bestelling



Yoeljo, klinkt als een geweldig weekend. Goed plan om lekker met z'n tweetjes er op uit te trekken. Het wordt inderdaad tijd dat het lente wordt. Hier ligt geen sneeuw maar toch, het is berenkoud.



Volgende week woensdag 15.30 uur mag ik naar de osteopaat, yoepie
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal



Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen. Normaal ben ik een stille meelezer maar nu heb ik toch wat hulp nodig en hoop ik die van jullie te kunnen krijgen



Ik zal het enorm uitgebreide verhaal jullie besparen over mijn situatie maar het feit dat ik nu ruim 6 maanden zwanger ben, alleenstaand en eindelijk bijna mijn eigen huisje heb is misschien wel handig om te weten. De afgelopen maanden heb ik bij mijn ouders gewoond en hoewel zij best wel gezond leven is het nog lang niet Amber-proof. Nu wil ik dat dolgraag weer oppakken echter het enige waar ik zo mee worstel is dat ik op dit moment leef van een uitkering en nauwelijks geld over hou als ik alle vaste lasten heb betaald. Laat staan straks met een kindje! Gelukkig heb ik veel hulp om mij heen hoor maar als ik toch liever (als voorbeeld) biologische amandelmelk wil i.p.v. de goedkoopste melk van het eigen merk van de super, word ik toch wel vreemd aangekeken wat ook wel begrijpelijk is. Zouden jullie mij kunnen helpen hoe ik zo gezond mogelijk maar toch budget vriendelijk zou kunnen Amberen?



Alvast ontzettend bedankt!
Hallo Pipita,

Weet je wat het leuke is van Amberen? Het hoeft juist niet duur te kosten.

Als je kookt zonder pakjes en zakjes kom je al een heel eind. Kijk eens in de vriezer voor zakken vis. Meestal een zak vis voor weinig geld en daar kan je 4 a 5 maal mee doen. Sowieso zijn diepvriesgroenten niet zo heel duur en deze zijn vaak ook zonder toevoegingen ed. Even lezen dus.



Verse groenten en fruit kan je op de markt vaak goedkoop halen en je kan eindeloos varieren.

Ook noten kan je op de markt halen. Het is een uitgave maar ik doe met een pond ongeveer 4 weken als ik elke dag een handje neem.

Eieren, havermout ed kosten ook niet veel en zijn puur en gezond.



Amandelmelk zou jezelf kunnen maken. Er waant vast wel ergens een recept daarvoor op internet rond

Als je wat recepten wilt voor broodbeleg kan ik er een paar geven.



Hopelijk heb ik je een beetje op weg kunnen helpen. Er komen vast meer tips. Sterkte en geniet van de laatste loodjes
Alle reacties Link kopieren
Sjonnery: de norma, de kaufhof (daar de kokosolie en heel veel speltpasta) en de dm staan altijd boven aan ons lijstje! Veel plezier!



Gecondoleerd Rozijn. Gelukkig heeft het voor je oma niet al te lang geduurd. En succes met je studie.
Alle reacties Link kopieren
Amandelmelk is eenvoudig te maken door een lepel amandelpasta in een blender te doen met water en dan mengen. Verhoudingen weet ik niet want ik gebruik het zelf niet. Goedkoper alternatief is sojamelk, of gewoon water.
Yoghurt kan je ook heel goed zelf maken of kefir. Lekker en goedkoop als je op Marktplaats kijkt zie je mensen die de kefirplantjes voor niets of weinig geld aanbieden.



Ik moest aan de kefir denken toen ik jou las Phips

Leeft die van jou nog?
Alle reacties Link kopieren
De kefir van mij leeft niet alleen nog, maar groeit en bloeit! Op sojamelk vinden we het echt niet lekker, we zaten het met onze neus dicht op te drinken "omdat het zo gezond is". Maar omdat ik het wilde laten groeien had ik het ook op melk gemaakt en dat vonden we veel lekkerder! Dus, nu iedere anderhalve dag een glas kefir. Nog een beetje doorgroeien en we hebben iedere dag een glas. Maar van kefir kan je geen pap maken ofzo. Havermoutpap maak ik altijd gewoon met water.
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk dank voor jullie reacties Kwallenbal en Phips



Ik ben blij te lezen dat Amber juist heel goedkoop kan. Zelf zat ik ook aan een groente/fruit tas te denken maar weet ik niet of dit juist de kosten naar beneden of juist omhoog haalt. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik maak de havermout dan ook met water. Nu zijn de meningen verdeelt over het gebruik van soja producten tijdens zwangerschap. Wat denken jullie hiervan?



Oh en Kwallenbal, ik ben erg geïnteresseerd in broodbeleg ideetjes



Nogmaals bedankt!
Alle reacties Link kopieren
@pipita: Goedkoop broodbeleg -> zelfgemaakte hummus! Gewoon een blik kikkererwten (vaak het goedkoopst bij de 'turk'), eetlepel sesampasta(tahin) of pindakaas, teentje knoflook, beetje zout, wat olijfolie, citroensap en snufje djintan (gemalen komijn) en vermalen maar! Kan je een flinke pot mee maken.



Ter variatie ook erg lekker met stukjes zongedroogde tomaat of avocado (maar dan wordt het weer wat prijziger)
Wortelspread 2x:



Knoflook roerbakken

Uitje erbij

Wortel in kleine stukjes erbij en nog even goed roerbakken met z'n allen

Scheutje water erbij en naar smaak ketjap en sambal

Alles zo zacht laten koken als je zelf wilt

Zo fijn pureren met de staafmixer als je wilt



Gekookte wortel met blanke noten, truffel-, olijf- of notenolie en herbamare. Ook deze staafmixen. Je kan het ook in de diepvries bewaren.



Broccoli: kort koken en vervolgens mengen met zonnebloempitten die je even in de koekenpan geroosterd hebt

Olijfolie erover heen en kruiden naar smaak.

Ook dit kan in de vriezer.



Denk aan eiersalade met yoghurt, bieslook, uitje, wat prei en eventueel stukje appel..



Gesneden tomaat met kruiden en toefje mayonaise en wat kaas of ei.
Als groenten duur zijn: bieten-, groenten- of tomatensap drinken.

Tomatensap is bij Jumbo en Lidl 79 ct per liter. De andere 2 zijn duurder.



Enne graag gedaan



Jij bedoelt zo'n tas waar voor een week alles in zit Pipita? Ik ken er 2 die zo'n tas hebben en het scheelt per regio is mijn idee en wat het aanbod is.

Wat beiden gezinnen wel leuk vinden is om elke keer iets anders te proberen klaar te maken met de inhoud die in de tas zit. Kostentechnisch weet ik verder niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo'n Odin tas bedoelt: ik vind ze erg duur en karig gevuld. (in ieder geval voor mijn gezin) Vind biologische groenten sowieso veel te duur..... koop ik dus ook niet. Goede en betaalbare groenten en fruit haal ik altijd bij de lidl, heeft veel goede spullen voor weinig geld.
Ik haal ook veel bij Lidl, zij hebben ook biologische groenten.

Pipita, als je een tuin hebt kan je ook zelf bv sla, komkommer en tomaten verbouwen. Erg leuk en zo arbeidsintensief is dat niet. Het kan gewoon tussen de andere planten. Pas geleden een docu op BBC gezien waarin ze dat deden en dit ging erg goed. Bij elk iets een spatel oid met de naam van het gewas en laat je verrassen.



Ik ben begonnen met kruiden in de keuken te kweken en dat gaat goed.

Aangezien wij een tuin met veel klinkers en gras hebben is het geen optie om daar iets te doen maar anders had ik zeker wat groenten verbouwd. Lijkt mij kicken, groenten van eigen bodem.



Lijstje vandaag:

Bietensap

Havermoutkoek, peer, geitenyoghurt met chiazaad en kokos

Zelfgemaakte groentensoep met een eetlepel rodepalmolie erdoor, stuk geitenkaas met brandnetels er in.

Gekookt water met mint en gember en noten

Witlofsla met ui, knoflook, appel, peer, zonnebloempitten, ei.

Nu aan de koffie met stukje chocola 85%

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven