HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
quote:Phoebexx schreef op 27 augustus 2014 @ 16:32:

[...]





Nee hoor, dat worden onhandelbare kinderen.



Jammer genoeg zijn er wel heel veel ouders die hun kinderen uit laten alsof het honden zijn. In de tussentijd werken ze hun sms-jes en email af. Kunnen hun kinderen zich lekker uitleven.



Ja, het is een vak apart. Zwarte Piet krijgt zo'n wilde meute wel rustig. Dat is puur entertainment. Ik vind dat altijd leuk om te zien.

Zelfs de onhandelbare kinderen dansen dan in een kringetje of met zo'n Piet mee.

In vroegere tijden hadden ze ome Willem en meneer Cactus en Theo en Thea om diezelfde kinderen wekelijks te vermaken.

Ja, ze keken en deden allemaal hetzelfde.

Hadden ze iets om op school over te praten.

Ik geloof dat ze nu niet meer zulke programma's hebben.



Behalve de voetbalplaatjes en poppetjes en andere acties waar kinderen dol op zijn. Dan zetten de winkels zelfs dranghekken neer.

Misschien moeten ze aan dat soort zaken meer aandacht geven.

De opvoeding van de kinderen. Kunnen die kinderen ook gaan doen wat het ontdekken van hun interesses ondersteund.

Wie zichzelf kent kan zichzelf vermaken.



Ik vind het jammer dat een stukje oer-Hollandse cultuur op deze manier belachelijk wordt gemaakt.



Misschien moet de Hema excuses uitsturen en een prijsvraag voor de kids uitzetten om hun ideeën over het uiterlijk van zwarte Piet op papier te laten zetten.

Ja, zo'n ouderwetse teken, knutsel of verhalen wedstrijd.



Maar, het cadeaupapier van de Hema met alleen een mijter, muts en staf. Ja, dat hebben ze vast wel ergens liggen.

Ergens in de oude doos.

Kunnen ze ook nog iets aan vintage meenemen in hun reclame-campagne. Sint die een lekkere worst aan het eten is en die lachend toont. Zwarte Piet die eet dat niet.



Verder heb ik gebrek aan inspiratie.

Ik geef het op.
quote:manusvanalles schreef op 28 augustus 2014 @ 12:28:

[...]





Nederland is geen racistisch land nooit geweest ook



Nederland is nu inderdaad geen racistisch land meer, maar dat het dat ook nooit is geweest? Heb je de slavernij gemist? Kijk School TV



http://www.schooltv.nl/vi ... s-behandeld-als-honden/#q=trefwoord%3A%22slavernij%22
quote:milna schreef op 28 augustus 2014 @ 12:36:

[...]





Nederland is nu inderdaad geen racistisch land meer, maar dat het dat ook nooit is geweest? Heb je de slavernij gemist? Kijk School TV



http://www.schooltv.nl/vi ... s-behandeld-als-honden/#q=trefwoord%3A%22slavernij%22http://nl.wikipedia.org/wiki/Parodie
Ik heb ooit iemand verontwaardigd horen vertellen dat zijn buurkinderen hem "poepchinees" hadden genoemd.

Toen wist ik niet dat het beter klonk dan "poepjapanner".

Hij was nogal dik en ging erg vaak chinees halen. Zijn kleurtje kwam van de zon. Zonder zon bleef hij gewoon wit.

Maar dat was ook een gemene opmerking.



Ik begrijp die emoties nog steeds niet.

Ik weet wel dat Surinamers het gewoon te koud vinden in Nederland. Ze krijgen door te weinig zon niet voldoende vitamines en dat kan depressies veroorzaken.



Ja en van veel chinees eten ga je heel veel stinken naar poep.

Maar heeft ook met de windrichting te maken.



Diezelfde man was echter een leuke zwarte Piet.

Kon hij met diezelfde kinderen dansen en springen. Was het opeens een heel andere man. Maar dank zij die vermomming. Anders kon hij natuurlijk niet zo gek doen. Ze moesten wel zien dat hij een ander was. Maar wie weet.... Misschien het ook daaraan.



Sinterklaas en zwarte Piet kunnen zo leuk zijn zonder commercie.

Laat die kinderen gewoon zelf knutselen en hun fantasie gebruiken om elkaar te verrassen. Iets kopen is erg snel gedaan.
quote:Crique schreef op 28 augustus 2014 @ 12:18:

[...]





En daarna moest je toch nog even terugkomen op de hopeloze types in Afrika, waar zelfs jouw heldhaftige familie niets meer aan kon redden.

Want? Zwarte piet is zwart en sommige mensen in Afrika ook en dan weet je wel? Of zo?Deze reactie vind ik echt zwaar beneden de maat. Die mensen hebben tenminste iets gedaan om te proberen anderen te helpen. Het is niet aan jou om daar zo denigrerend over te doen. Je doet wat je anderen verwijt.
quote:milna schreef op 28 augustus 2014 @ 12:23:

[...]





OMG ik snap niet waarom er zo op de man/vrouw door jou gespeeld moet worden. Crique geeft gewoon haar mening.Crique

Jaja, de koekoek-clan is weer actief deze week.



En dat noem jij een mening
quote:meivogel schreef op 28 augustus 2014 @ 12:41:

[...]





Deze reactie vind ik echt zwaar beneden de maat. Die mensen hebben tenminste iets gedaan om te proberen anderen te helpen. Het is niet aan jou om daar zo denigrerend over te doen. Je doet wat je anderen verwijt.Crique neemt graag anderen de maat op een niet al te frisse manier maar heeft voor zichzelf een uitzonderingspositie. En lekker op de borst roffelen wat een verschrikkelijk goed mens ze wel niet is.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 28 augustus 2014 @ 12:48:

[...]





Crique neemt graag anderen de maat op een niet al te frisse manier maar heeft voor zichzelf een uitzonderingspositie. En lekker op de borst roffelen wat een verschrikkelijk goed mens ze wel niet is.Gewoon negeren, misschien houdt ze van monologen.
verba volant, scripta manent.
Hee, ik mis het verband.



Zwarte Piet is gewoon een rol uit een toneelstukje.

Net als Sinterklaas.



Die bestaan niet echt.



In Afrika zitten ze nu met een epidemie door Ebola.

Het geld is op. Misschien dat ze daar iets voor kunnen doen.

De slavenhandel is er allang niet meer.

Dat is achterhaald.



Ebola is het Afrika van VANDAAG en dat is NU.
quote:meivogel schreef op 28 augustus 2014 @ 12:41:

[...]





Deze reactie vind ik echt zwaar beneden de maat. Die mensen hebben tenminste iets gedaan om te proberen anderen te helpen. Het is niet aan jou om daar zo denigrerend over te doen. Je doet wat je anderen verwijt.



Nee hoor, ik zal de laatste zijn om denigrerend te doen over ontwikkelingshulp. Ik vind het een schande dat daar zoveel op bezuinigd is, en heb grote bewondering voor mensen die onder moeilijke omstandigheden iets willen verbeteren.



Maar ik kijk inderdaad wel neer om mensen die 'iemand kennen die er geweest is' en die daar de tweedehands autoriteit aan ontlenen om te verklaren dat Afrika continent vol hopeloze kansloze profiteurs is.

In een topic over de Hema en zwarte piet.



Dat vind ik dan weer zwaar beneden de maat.
quote:Crique schreef op 28 augustus 2014 @ 12:52:

[...]





Nee hoor, ik zal de laatste zijn om denigrerend te doen over ontwikkelingshulp. Ik vind het een schande dat daar zoveel op bezuinigd is, en heb grote bewondering voor mensen die onder moeilijke omstandigheden iets willen verbeteren.



Maar ik kijk inderdaad wel neer om mensen die 'iemand kennen die er geweest is' en die daar de tweedehands autoriteit aan ontlenen om te verklaren dat Afrika continent vol hopeloze kansloze profiteurs is.

In een topic over de Hema en zwarte piet.



Dat vind ik dan weer zwaar beneden de maat.



Je bent slecht op de hoogte. De ontwikkelingshulp wordt juist verhoogd.



http://www.elsevier.nl/Po ... 975W/?masterpageid=158493
quote:malu3 schreef op 28 augustus 2014 @ 12:54:

[...]





Je bent slecht op de hoogte. De ontwikkelingshulp wordt juist verhoogd.



http://www.elsevier.nl/Po ... 975W/?masterpageid=158493Goed nieuws!
http://nos.nl/artikel/691 ... el-medisch-personeel.html



ZOEK via zoekmachine ook eens op "wapenleveranties".

Dan krijg je echt heel veel verschillende landen te zien.



Zwarte Piet bestaat niet echt.

Is gewoon entertainment voor de kinderen. Verder niet.



Kinderen hebben alles al. Misschien dat dat wat minder kan.

Hoeft zwarte Piet niet weg.
quote:Crique schreef op 28 augustus 2014 @ 12:52:

[...]





Nee hoor, ik zal de laatste zijn om denigrerend te doen over ontwikkelingshulp. Ik vind het een schande dat daar zoveel op bezuinigd is, en heb grote bewondering voor mensen die onder moeilijke omstandigheden iets willen verbeteren.



Maar ik kijk inderdaad wel neer om mensen die 'iemand kennen die er geweest is' en die daar de tweedehands autoriteit aan ontlenen om te verklaren dat Afrika continent vol hopeloze kansloze profiteurs is.

In een topic over de Hema en zwarte piet.



Dat vind ik dan weer zwaar beneden de maat.



Het is erg off-topic, maar misschien heb je iets aan een reactie uit de eerste hand: vroeger had ik een collegaatje afkomstig uit zo'n land. Zij werkte voltijd en deed niets anders dan steen en been klagen over haar werkeloze vriend (ook uit haar land van herkomst), die de hele dag met eveneens werkeloze vrienden op de galerij van de flat hing, en dan 's avonds van haar verwachtte dat ze kookte voor het hele stel en hen op hun wenken bediende.

Dat zijn cultuurpatronen die moeilijk te doorbreken zijn. Beweren dat Afrika een continent vol kansloze profiteurs is, is heel iets anders dan onderkennen dat dit probleem bestaat.

Mijn vader was in de jaren zeventig al via zijn werk betrokken bij ontwikkelingsprojecten, en in die tijd hoorde ik al verhalen over waterputten e.d. die verwaarloosd werden zodra er geen westerling meer naar keek. Dus misschien is er wel iets dergelijks aan de hand? Iets waar wij westerlingen ondanks al onze goede bedoelingen geen grip op hebben? Ik spreek geen oordeel uit over goed of slecht, alleen dat het daar misschien anders gaat dan wij gewend zijn.



Wat dit allemaal met de zwarte piet discussie heeft te maken weet ik ook niet. Zoals ik al eerder heb gezegd: ik heb er geen enkel probleem mee als zijn uiterlijk zou veranderen. Ik heb zelf ook piet nooit in verband gebracht met racisme of slavernij, maar nu de link eenmaal gelegd is, kan ik het me wel voorstellen.
Ik koop misschien nog wel die prachtige shopper bij de Hema voor 1 euro. Is nu in de aanbieding daar. (Ik houd heel erg van de ontwerpwedstrijden die zij organiseren om jonge kunstenaars en uitvinders etc. hun idee een kans te geven.)

Dat is een handig ding. Kan ik het milieu sparen.

Als ik er een in de auto leg en een in de hal.

En 4x geen plastic tas meer kopen en je hebt die tas terug.

Kan je elke keer die 0,25 cent in een potje doen en dat sparen.

Of overmaken naar een speciale rekening voor de hulpverleners die gevaar lopen. Geef hen het geld en dan wordt ook het afval minder.



Kijken hoeveel er dan binnen komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 28 augustus 2014 @ 12:23:

[...]





OMG ik snap niet waarom er zo op de man/vrouw door jou gespeeld moet worden. Crique geeft gewoon haar mening.

Welke 'mening'? Dat iedereen die niet anti-Zwarte Piet is, van de KKK is?

Ben jij ook die 'mening' toegedaan dan [...]



[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2014 14:11
Reden: Off-topic & op de man spelen
% gewijzigd
quote:Noesa schreef op 28 augustus 2014 @ 13:44:

[...]



Ben jij ook die 'mening' toegedaan dan, [...]?

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2014 14:16
Reden: Off-topic & op de man spelen
% gewijzigd
terwijl het gewoon allemaal waar is. Ik ben opgevoed als een moslima (al houd ik me er niet zo aan) [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2014 14:12
Reden: Off-topic & op de man spelen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 28 augustus 2014 @ 13:11:

[...]





Het is erg off-topic, maar misschien heb je iets aan een reactie uit de eerste hand: vroeger had ik een collegaatje afkomstig uit zo'n land. Zij werkte voltijd en deed niets anders dan steen en been klagen over haar werkeloze vriend (ook uit haar land van herkomst), die de hele dag met eveneens werkeloze vrienden op de galerij van de flat hing, en dan 's avonds van haar verwachtte dat ze kookte voor het hele stel en hen op hun wenken bediende.

Dat zijn cultuurpatronen die moeilijk te doorbreken zijn. Beweren dat Afrika een continent vol kansloze profiteurs is, is heel iets anders dan onderkennen dat dit probleem bestaat.

Mijn vader was in de jaren zeventig al via zijn werk betrokken bij ontwikkelingsprojecten, en in die tijd hoorde ik al verhalen over waterputten e.d. die verwaarloosd werden zodra er geen westerling meer naar keek. Dus misschien is er wel iets dergelijks aan de hand? Iets waar wij westerlingen ondanks al onze goede bedoelingen geen grip op hebben? Ik spreek geen oordeel uit over goed of slecht, alleen dat het daar misschien anders gaat dan wij gewend zijn. Daar heb ik wel onderzoeken over gelezen. De manier om dat dus te doen is om er voor te zorgen dat iemands inkomen afhangt van de waterput. Die heeft er dan een 'vested interest' (weet het Nederlandse woord even niet) in om die put te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 28 augustus 2014 @ 13:46:

[...]





huh? jij mag wel moslima Milva zeggen en als ik jou hindoe Noesa noem, dan staf je me? Met twee maten meten is dat.

Met dat verschil dat jij hier zelf verteld hebt dat je moslima bent.

Ik ben geen Hindoe, maar dat loop je overal te verkondigen, om een of andere vage reden. Kennelijk is dat iets heel ergs in jouw wereld.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me als Nederlander verschrikkelijk betutteld. Wat jammer dat ons traditionele feest zo gewijzigd is. En wat zijn we als land onderschat, als we ons door andere landen en culturen laten vertellen dat ons feest racistisch is, terwijl we met die hele zwarte piet nooit iets kwaads bedoeld hebben.



Voor mij blijft zwarte piet altijd zwarte piet en de negerzoen altijd de negerzoen. (eh, zo'n negerzoen is toch hartstikke lekker? Daar zou ik wel mee geassocieerd willen worden) Mag spiritus dan ook niet meer white spirit heten? Nee, want het gaat om mensen met een kleurtje, met hun overcompensatie voor wat er in het verleden gebeurd is. Die lui moeten eens ophouden met het trekken van hun racisme kaart. Racisme is een bepaalde groep mensen ergens in achterstellen vanwege hun ras, waar ligt dan de link met zwarte piet? Die zwart is van het roet? Hemeltjelief...



Vreselijk, dat zo'n oerhollands bedrijf als HEMA ons traditionele feest over boord heeft geflikkerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 28 augustus 2014 @ 13:49:

terwijl het gewoon allemaal waar is. Ik ben opgevoed als een moslima (al houd ik me er niet zo aan) en jij bent een hindoe, dus er valt niks te staffen. Of hindoe moet een scheldwoord zijn.Ik ben geen Hindoe. Dus stop hiermee s.v.p. (Heb ik je gisteren ook al verzocht.)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2014 14:11
Reden: Off-topic & op de man spelen
% gewijzigd
quote:milna schreef op 28 augustus 2014 @ 13:49:

terwijl het gewoon allemaal waar is. Ik ben opgevoed als een moslima (al houd ik me er niet zo aan) en jij bent een hindoe, dus er valt niks te staffen. Of hindoe moet een scheldwoord zijn.



Hoe kom je er in hemelsnaam bij om te denken dat Noesa een hindoe is terwijl zij zelf nooit die informatie gegeven heeft. Niet dat het erg is om een hindoe te zijn trouwens.



Heb jij niet geleerd wat het verschil tussen een mening en achterbaks op de man spelen is?
quote:Noesa schreef op 28 augustus 2014 @ 13:52:

[...]



Met dat verschil dat jij hier zelf verteld hebt dat je moslima bent.

Dat was in een islam topic. Waarom moet je er in een ander topic dat niets te maken heeft met de islam over beginnen dat ik een moslima ben? [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2014 14:13
Reden: Off-topic & op de man spelen
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven