HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
Alle reacties Link kopieren
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Ik heb vandaag de Hema ge-anti-boycot. Ik moest een fietsband hebben, en kocht 'm bij Hema in plaats van Action. Hoppetee!
@Star: lees voor de gein eens wat songteksten van blof, sommige dingen rijmen / bekken gewoon lekkerder dan andere.



@Keausje: die zijn straks alleen in witte chocolade te krijgen.



En dan vinden ze weer wat anders om over te huilen, ik nomineer alvast "zwarte zaterdag", "bruine suiker" "bruine bonen" en "op zwart zaad zitten"

En voor de extremisten: poep is bruin, moet daar ook wat aan gedaan worden?
Drop!!





Maar kan ook een ander kleurtje hebben.



Dat is pikzwart. Een zwarte pik is weer wat anders.

Maar die maken ze wel van drop en dat ziet er vies uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 28 augustus 2014 @ 22:54:



En voor de extremisten: poep is bruin, moet daar ook wat aan gedaan worden?



Blauwe kleurstof eten.

Daarvan krijg je grasgroene poep, zo bleek na het eten van zelfgemaakte koekiemonstercupcakes.





Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 29 augustus 2014 @ 08:04:

[...]





Blauwe kleurstof eten.

Daarvan krijg je grasgroene poep, zo bleek na het eten van zelfgemaakte koekiemonstercupcakes.





[img]http://www.vrouwen.nl/files/0/0/0/1/00018641.jpg[/img]Haha, ze zijn wel heel leuk.
https://www.youtube.com/watch?v=hawrWX7ovfI



Zulke kan je niet bij de Hema kopen.

Is wel een apart filmpje.

Van zwarte Piet hadden ze hem niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Zwarte Piet ook niet racistisch maar ik snap ook niet waarom je per sé aan Zwarte Piet (alleen) moet vasthouden. Het is toch een mooi feest ? En voor kinderen maakt het niets uit. Als je de komende 5 á 10 jaar naast Zwarte Pieten een paar gele, rode , bruine , witte of welke kleur dan ook - Pieten doen, dan groeien ze daar mee op , weten niet beter dan dat en dan is het hele probleem voorgoed opgelost, iedereen blij.
@meelezer: daar heb je verdomd een punt. Niet drammerig, inventief!
Dat plan is al vele malen geopperd - en weer even hard van tafel geveegd door de zwarte pieten-lobby.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 29 augustus 2014 @ 16:50:

Dat plan is al vele malen geopperd - en weer even hard van tafel geveegd door de zwarte pieten-lobby.Geopperd maar niet uitgevoerd. En zeg nou zelf, zou één ouder zijn kind het sinterklaasfeest onthouden omdat hij/zij er niet mee eens is dat er behalve Zwarte ook andere Pieten zijn ? Ik denk het niet.
quote:meelezer1984 schreef op 29 augustus 2014 @ 17:00:

[...]





Geopperd maar niet uitgevoerd. En zeg nou zelf, zou één ouder zijn kind het sinterklaasfeest onthouden omdat hij/zij er niet mee eens is dat er behalve Zwarte ook andere Pieten zijn ? Ik denk het niet.Ik ben het helemaal met je eens hoor Maar je zou voor de grap het andere zwarte pieten-topic eens moeten lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 29 augustus 2014 @ 17:04:

[...]





Ik ben het helemaal met je eens hoor Maar je zou voor de grap het andere zwarte pieten-topic eens moeten lezen.Ja, persoonlijk denk ik dat de soep nooit zo heet gegeten word als hij word opgediend. Op internet dingen roepen is vrij gemakkelijk. Als dat de logica zou zijn , dan zou bv Volkert van der Graaf allang te grazen zijn genomen en werd er elke dag een pedofiel gelyncht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Keausje schreef op 28 augustus 2014 @ 20:58:

Stel je voor dat zwarte Piet wordt ingeruild voor gekleurde Piet en de HEMA gaat ook gekleurde Piet chocoladepoppen verkopen, wat denk je wat je ziet als je het geprinte aluminiumvelletje eraf hebt gepeuterd..?Een bruine Sinterklaas.
quote:meelezer1984 schreef op 29 augustus 2014 @ 17:06:

[...]





Ja, persoonlijk denk ik dat de soep nooit zo heet gegeten word als hij word opgediend. Op internet dingen roepen is vrij gemakkelijk. Als dat de logica zou zijn , dan zou bv Volkert van der Graaf allang te grazen zijn genomen en werd er elke dag een pedofiel gelyncht.Ja, dat denk ik ook wel. Ik vermoed dat het ook precies zo zal gaan: geleidelijke veranderingen, en na verloop van tijd weet niemand meer beter.
quote:meivogel schreef op 29 augustus 2014 @ 20:59:

[...]





Ja, dat denk ik ook wel. Ik vermoed dat het ook precies zo zal gaan: geleidelijke veranderingen, en na verloop van tijd weet niemand meer beter.Bekijk eens plaatjes van een Zwarte Piet van 50 jaar geleden en 35 jaar geleden, dan zie je enorme verschillen met de afbeeldingen van Zwarte Piet nu. Die veranderingen zijn er altijd al geweest.
Zoals ik al eerder schreef: zou je nog willen dat Piet met een roe achter je kinderen aankwam? Toch maakte dat ook ooit onverbrekelijk deel uit van de Sint-traditie.
quote:Mevrouw75 schreef op 29 augustus 2014 @ 17:10:

[...]





Een bruine Sinterklaas.Sinterklaas ziet eruit als een orthodoxe Griek zonder de aluminiumverpakking
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 29 augustus 2014 @ 21:55:

Zoals ik al eerder schreef: zou je nog willen dat Piet met een roe achter je kinderen aankwam? Toch maakte dat ook ooit onverbrekelijk deel uit van de Sint-traditie.Die roe hadden ze nooit moeten afschaffen.
verba volant, scripta manent.
Alle zwarte piet haters in de zak naar Spanje, kunnen ze daar helpen cadeaus inpakken.
Alle reacties Link kopieren
http://www.speld.nl/2014/ ... jdens-sinterklaasperiode/



verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 29 augustus 2014 @ 22:29:

[...]





Die roe hadden ze nooit moeten afschaffen.



+1

Geldt ook voor het zakje zout.







Sinterklaas in de 17e eeuw. Het meisje krijgt een pop en snoepgoed, de jongen links heeft minder reden om blij te zijn. Rechts wijst iemand in de schoorsteen, waar de geschenken zouden zijn vandaan gekomen. (Jan Steen, Het Sint Nicolaasfeest, circa 1663)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 29 augustus 2014 @ 22:59:

Alle zwarte piet haters in de zak naar Spanje, kunnen ze daar helpen cadeaus inpakken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Want al ben ik zwart als roet,

'k Meen het toch goed.



Hoezo die 'toch'? Menen zwarte mensen het niet goed?

"Zwarte mensen" wordt hier in een buitenlandse (Amerikaanse/Engelse) betekenis gebruikt. De oorspronkelijke Nederlandse betekenis van Zwarte Man = de Dood.



Zwarte Piet, in Europa een Europeaan, zegt hier dus: "Ook al ben ik de Dood zelve, ik meen het toch goed".



Zwarte Piet is één van de vele Europese uitingen van het 4000 jaar oude archetype van de heerser over het Dodenrijk. (Dat overigens ook buiten Europa voorkomt.)



De insteek van de gemeente Amsterdam in de rechtszaak was echter dat Zwarte Piet een Afrikaanse slaaf voorstelt. De 4000 jaar lange geschiedenis van het archetype werd door Amsterdam niet meegenomen in de rechtszaak. De rechter oordeelde daarom dat het om een negatieve stereotypering ging van negroïde mensen. Dat betekent dat ieder optreden van Zwarte Piet in het vervolg als een racistische misdaad vervolgd kan en zal worden.



Alleen het hoger beroep door het Pietengilde maakt nog een kans om deze (opzettelijke?) rechterlijke dwaling te corrigeren.
quote:Snoesje666 schreef op 30 augustus 2014 @ 00:19:

[...]





[img]http://www.oudejeugdboeken.nl/images/zak.jpg[/img]



Goh en die afbeelding is helemáál niet het product van een racistische beeldcultuur



Ik vraag me wel eens af of Nederlanders nu écht niet snappen wat het probleem is met het plaatje hierboven (gebrek aan kennis) of het niet wíllen snappen (gebrek aan inlevingsvermogen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven