HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er nogal protestants of joods uit, dat boekje. Met Zwarte Piet heeft het vrijwel niks te maken. Wat hier afgebeeld wordt heeft meer weg van een sterveling dan van de heerser over het Dodenrijk.



Het maakt gewoon deel uit van de zoveelste aanval op en falsificatie van Zwarte Piet.
Zwarte Piet is ontstaan uit een mengeling van volksverhalen en tradities. Het begint met het verhaal van de zwarte raven van Wodan, die luisterden aan de rookgaten van de hutten van de stervelingen. Ook bekend is de traditie van jongens met zwart gemaakte gezichten die op de deuren bonkten, lang voordat de meeste mensen zelfs maar van het bestaan van Afrika afwisten. Dit is onderdeel van de cultus waar dirkbontes op doelt. Er zijn nog veel méér voorbeelden te noemen. In de loop van de eeuwen zijn er steeds elementen bijgevoegd of weer in de vergetelheid geraakt. Dat de Zwarte Piet "figuur", om het maar even zo te noemen, ook elementen uit de slaventijd in zich heeft is onmiskenbaar, maar dat hij niet méér dan een slaaf zou zijn, is te kort door de bocht.



Zelf ben ik opgegroeid met het verhaal dat Piet zo zwart was geworden door het roet in de schoorsteen. Als kind kende ik nog de kolensjouwers, die in de herfst de kelders kwamen volstorten van de mensen die nog een ouderwetse kolenhaard hadden. Zij zagen inderdaad "zo zwart als roet", en verschilden niet veel met de buurthuis- of verenigingspieten, die geen geld hadden voor dure schmink en zwartgemaakt werden met een beroete kurk. Wij zagen als kind heus wel dat witte nekkie, en ook die zwarte strepen op de witte kraag, maar dat deed niets af aan ons geloof. Ook niet dat we in een naoorlogse nieuwbouwflat met een gashaard woonden, waar Piet helemaal niet door de schoorsteen kon komen, zoals in alle liedjes en verhaaltjes werd verteld.

Tegenwoordig is het uiterlijk van Piet "geprofessionaliseerd" door veel betere schmink. Ook mooie, goede pakken zijn veel algemener verkrijgbaar. Piet lijkt daardoor al niet zoveel meer op de zwarte Piet uit mijn jeugd, laat staan dat een kind nog de link zou kunnen leggen met een kolensjouwer of met roet uit de schoorsteen. Ook de liedjes zijn niet meer helemaal het zelfde, op details aangepast aan deze tijd, moderner gemaakt.



Waarom zouden we Piet niet kunnen ontdoen van elementen uit onze geschiedenis die we kunnen missen als kiespijn? Piet is uit zichzelf al een evolutie begonnen van knecht van Sint naar zelfstandige werknemer die Sint uit allerlei benarde situaties moet redden. Kwestie van het uiterlijk en de liedjes nog een klein beetje aanpassen lijkt mij. Voor de kinderen maakt het niet uit, en de volwassenen zullen waarschijnlijk achteraf zeggen, dat het zo tóch beter is.



@Fasionvictim: ik quote mezelf maar even om een lang verhaal kort te maken. Waar het feest volgens mij voor staat: een gewoon, gezellig traditioneel familiefeest, niet bedoeld om wie dan ook te kwetsen.
Alle reacties Link kopieren
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:meivogel schreef op 31 augustus 2014 @ 09:15:





Waarom zouden we Piet niet kunnen ontdoen van elementen uit onze geschiedenis die we kunnen missen als kiespijn? .



Goeie vraag. Omdat we die elementen nog helemaal niet onder ogen komen. Omdat een werkelijk debat daarover helemaal niet mogelijk is.

Het "witwassen" van Piet, of "regenboog" Piet maken, lost dat helemaal niet op.

Tegenstanders van Zwarte Piet willen niet "af" van Zwarte Piet, ze willen een échte discussie over hoe het kan dat we zo lang zo hardnekkig vasthouden aan een figuur die overduidelijk het product is van een racistische visie op zwarte mensen. En dat we zo lang alle kritische geluiden niet hebben willen horen, mensen niet aan het woord hebben gelaten. Dat het 2013 moest worden voordat op de nationale televisie iemand zich uit kon spreken tegen Zwarte Piet. Daar zou het over moeten gaan.

Pas na dat debat, waarin er geen mensen worden toegesnauwd "pas je maar aan en als je als het je niet bevalt rot je maar op", en er werkelijk wordt geluisterd, en niet onmiddellijk in allerlei spot, hoon of ontkenning wordt geschoten, dan wordt het misschien tijd voor een andere Piet.

Zonder dat dat debat is geweest, is het afschaffen van Zwarte Piet een kosmetische operatie waar de zwarte Nederlanders geen jota mee opschieten.
Maar zwarte piet is geen zwarte nederlander.

Waarom snap je dat niet?

Zwarte piet is zwarte piet.



Zo moeilijk is het niet.
En sinds wanneer is snoep en kado"s aan kinderen geven racistisch?



Jij snapt er gewoon geen jota van.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 19:52:

[...]





Goeie vraag. Omdat we die elementen nog helemaal niet onder ogen komen. Omdat een werkelijk debat daarover helemaal niet mogelijk is.

Het "witwassen" van Piet, of "regenboog" Piet maken, lost dat helemaal niet op.

Tegenstanders van Zwarte Piet willen niet "af" van Zwarte Piet, ze willen een échte discussie over hoe het kan dat we zo lang zo hardnekkig vasthouden aan een figuur die overduidelijk het product is van een racistische visie op zwarte mensen. En dat we zo lang alle kritische geluiden niet hebben willen horen, mensen niet aan het woord hebben gelaten. Dat het 2013 moest worden voordat op de nationale televisie iemand zich uit kon spreken tegen Zwarte Piet. Daar zou het over moeten gaan.

Pas na dat debat, waarin er geen mensen worden toegesnauwd "pas je maar aan en als je als het je niet bevalt rot je maar op", en er werkelijk wordt geluisterd, en niet onmiddellijk in allerlei spot, hoon of ontkenning wordt geschoten, dan wordt het misschien tijd voor een andere Piet.

Zonder dat dat debat is geweest, is het afschaffen van Zwarte Piet een kosmetische operatie waar de zwarte Nederlanders geen jota mee opschieten.Aha, de zwarte Nederlander moet er dus wat mee opschieten? Wat dan? Dat vraag ik me serieus af. Afgezien van het feit dat ik denk dat een stuk bewustwording nodig is om te zien dat zwarte piet eigenlijk niet meer kan. Maar zwarte Nederlanders? Wie zijn dat?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
En als het alleen nog blanke mensen zijn met wat zwarte vegen, hoe kan dan een donker persoon zwarte piet spelen?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 19:52:

[...]





Goeie vraag. Omdat we die elementen nog helemaal niet onder ogen komen. Omdat een werkelijk debat daarover helemaal niet mogelijk is.

Het "witwassen" van Piet, of "regenboog" Piet maken, lost dat helemaal niet op.

Tegenstanders van Zwarte Piet willen niet "af" van Zwarte Piet, ze willen een échte discussie over hoe het kan dat we zo lang zo hardnekkig vasthouden aan een figuur die overduidelijk het product is van een racistische visie op zwarte mensen. En dat we zo lang alle kritische geluiden niet hebben willen horen, mensen niet aan het woord hebben gelaten. Dat het 2013 moest worden voordat op de nationale televisie iemand zich uit kon spreken tegen Zwarte Piet. Daar zou het over moeten gaan.

Pas na dat debat, waarin er geen mensen worden toegesnauwd "pas je maar aan en als je als het je niet bevalt rot je maar op", en er werkelijk wordt geluisterd, en niet onmiddellijk in allerlei spot, hoon of ontkenning wordt geschoten, dan wordt het misschien tijd voor een andere Piet.

Zonder dat dat debat is geweest, is het afschaffen van Zwarte Piet een kosmetische operatie waar de zwarte Nederlanders geen jota mee opschieten.



Misschien kan ik die vraag beantwoorden, manus. Ik zal in ieder geval een poging doen. Ik moet eerlijk bekennen, dat vóór 2013 het zwarte pietendebat volledig langs me heen is gegaan. Leefde ik onder een steen? Wat dat betreft misschien wel. Het was geen kwade opzet. Sinterklaas was voor mij een kinderfeest, dat ik met niets kwaads in verband bracht. En hoewel ik in een redelijk multi-culturele omgeving woon en heb gewerkt, heb ik in mijn directe omgeving nooit signalen van ongenoegen opgevangen, ook niet van mensen die ik goed ken of kende. Op de scholen van mijn kinderen, in de buurt, overal werd het feest gewoon door iedereen gevierd. In ieder geval drong pas vorig jaar tot me door dat er iets gaande was.



Tot die tijd had ikzelf Piet ook in de verste verte niet met racisme of slavernij in verband gebracht. Ik denk dat het de meeste mensen gewoon pijn doet, dat hun jeugdherinneringen op een dergelijke manier bezoedeld worden en dat ze daarom zo fel reageren.



Stel je voor dat misbruikslachtoffers zouden komen met een claim tegen Sinterklaas. Want hij staat symbool voor de katholieke kerk, en dat herinnert hen pijnlijk aan wat er in hun jeugd gebeurd is. Ze eisen dat Sint van uiterlijk verandert. Voorstanders van Sint zullen dan waarschijnlijk komen met het argument dat Sint allang niets meer met de kerk te maken heeft. Dat hij nog wel dergelijke kleding draagt, maar dat hij een symbolische figuur is, niet een echt, bestaand mens en al helemaal geen bisschop die de kerk vertegenwoordigd. Zou het dan niet raar zijn, als de anti-Sint partij de voorstanders ervan zou gaan beschuldigen dat ze pedofilie goedkeuren? Of zelfs dat ze zélf misschien wel pedofielen zijn?



Toch worden mensen die pro zwarte Piet zijn, er net zo makkelijk van beschuldigd dat ze racisten zijn.



Net zoals de anti-pieten, zoals jij schrijft, niet van zwarte piet af willen, maar gehoord willen worden, willen de pro-Pieten best iets veranderen, mits zij gehoord worden. Een echte discussie krijg je pas, als beide partijen echt naar elkaar willen luisteren. Want niet alleen de pro-Pieten gaan ongenuanceerd te keer, het gaat behoorlijk hard tegen hard van beide kanten.



Ik vind dat jammer van een mooi en leuk feest. En ik vind het ook jammer, dat je maar één zinnetje hebt aangehaald uit mijn vorige post, net alsof je de rest niet wilt horen.
Ik begrijp al die ophef over Zwarte Piet met de beste wil van de wereld niet.

Met zn allen afspreken dat ie zo zwart is geworden van de schoorsteen prima en kan ik me ook in vinden. Maar Zwarte Piet in de ban....



Er worden op te veel plekken op deze wereld mensen uitgemoord vanwege hun geloof, etnische afkomst, haat in zijn algemeenheid, dat is erg. Het zou fijn zijn als de Hema laat blijken hier de helpende hand toe te willen steken.

En in antwoord op de vraag van TO, de Hema verliest ook aan mij een trouwe sinterklaasinkopenklant...
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 19:52:

[...]





Goeie vraag. Omdat we die elementen nog helemaal niet onder ogen komen. Omdat een werkelijk debat daarover helemaal niet mogelijk is.

Het "witwassen" van Piet, of "regenboog" Piet maken, lost dat helemaal niet op.

Tegenstanders van Zwarte Piet willen niet "af" van Zwarte Piet, ze willen een échte discussie over hoe het kan dat we zo lang zo hardnekkig vasthouden aan een figuur die overduidelijk het product is van een racistische visie op zwarte mensen. En dat we zo lang alle kritische geluiden niet hebben willen horen, mensen niet aan het woord hebben gelaten. Dat het 2013 moest worden voordat op de nationale televisie iemand zich uit kon spreken tegen Zwarte Piet. Daar zou het over moeten gaan.

Pas na dat debat, waarin er geen mensen worden toegesnauwd "pas je maar aan en als je als het je niet bevalt rot je maar op", en er werkelijk wordt geluisterd, en niet onmiddellijk in allerlei spot, hoon of ontkenning wordt geschoten, dan wordt het misschien tijd voor een andere Piet.

Zonder dat dat debat is geweest, is het afschaffen van Zwarte Piet een kosmetische operatie waar de zwarte Nederlanders geen jota mee opschieten.Bijna helemaal mee eens!!! Maar ik denk wel dat het afschaffen van zwarte piet een duidelijk (positief) signaal is naar de Nederlanders die zwarte piet niet als een traditie zien omdat het in hun ( en ondertussen ook in mijn ogen ) ogen wel racistisch is.
Denk dat je anders ziet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens goed om te luisteren

http://www.youtube.com/watch?v=PwvVxk3BM4o
Denk dat je anders ziet.
Alle reacties Link kopieren
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Meivogel,

Ik begrijp wel wat je zeggen wil, maar de "pro-Pieten" zijn niet voor racisten uitgemaakt. "Zwarte Piet is racisme" is iets anders dan zeggen: alle Nederlanders die ZP spelen/omarmen zijn racisten. De activisten hebben voortdurend onderstreept dat het niet ging om mensen racisten te noemen, maar om een debat te voeren over het racisme dat kan spreken uit een afbeelding, figuur etc.



Ter vergelijking: je kunt aankaarten dat je een bepaalde afbeelding seksistisch vindt, zonder dat het model, het reclamebureau en het bedrijf dat die afbeelding maakten vrouwenhaters zijn. In onze cultuur maken we soms gedachteloos gebruik van bepaalde stereotypen en het is fijn als kritische mensen zeggen: ho, dit beeld is toch écht iets waar we eens wat langer stil bij moeten staan.



Maar mensen hóren het niet. Ze voelen zich direct aangevallen, betrekken het op zichzelf, zijn boos en beledigd. "Ik ben voor racist uitgemaakt!". Uh nee. Maar ondertussen gaat het gesprek dan wel over de gevoelens van de "gekwetste Pro-Pieters" en niet over de minderheid, die het wilde hebben over hoe er in onze beeldcultuur met huidskleur wordt omgegaan. Het geluid van de minderheid wordt dan weggedrukt door de meerderheid, die weigert echt goed te luisteren naar wat er gezegd wordt en niet verder komt dan het gevoel beledigd te zijn.



[Disclaimer: toen op social media mensen losgingen en dingen gingen roepen over de "Nikkerhoer" Anouk etc., ja die mensen zijn toen wel voor racist uitgemaakt. Omdat ze dat nl. evident zijn.]
quote:Alixane schreef op 31 augustus 2014 @ 20:24:

[...]



Aha, de zwarte Nederlander moet er dus wat mee opschieten? Wat dan? Dat vraag ik me serieus af. Afgezien van het feit dat ik denk dat een stuk bewustwording nodig is om te zien dat zwarte piet eigenlijk niet meer kan. Maar zwarte Nederlanders? Wie zijn dat?



Tsja. We zaten in de situatie waarin veel donkere mensen dachten: ik vond die Zwarte Piet als kind al niet leuk / verwarrend, als volwassene zou ik het liefst mijn kind er niet meer aan bloot stellen. Maar ik zeg er maar niks over op school, want je krijgt meteen een bak onwil en boosheid over je heen als je suggereert dat Zwarte Piet een racistische steorotype is.

De situatie waarin mensen kortom hun mond maar houden omdat de meerderheid niet bereid is te luisteren.



Ik zie wel wat er te winnnen is bij de situatie waarin mensen hun mond open kunnen doen en ook gehoord worden over zoiets belangrijks. Jij niet?
quote:Lucky_Birdie schreef op 31 augustus 2014 @ 20:05:

Maar zwarte piet is geen zwarte nederlander.

Waarom snap je dat niet?

Zwarte piet is zwarte piet.



Zo moeilijk is het niet.



Kom kom. Stel, jij hebt op je werk als enige rood peenhaar. En o ja, je spreekt toevallig heel licht met een Fries accent.



En dan is er een feestdag op je werk en iedereen loopt met een knalrode pruik op en praat met een nog véél erger accent dan jij hebt. En raad eens? Ze zijn allemaal ook nog eens in de rol van toiletjuffrouw, terwijl jij een leidinggevende functie hebt.



En als je dan woedend wordt, zeggen ze: luister, dit ben jij toch niet? Hoezo herken jij jezelf erin? Doe eens wat aan je zelfvertrouwen als je je hierin herkent zeg. Jeetje doe niet zo raar we bedoelen er niks mee.



Dat ze je evident massaal nadoen in de vorm van een karikatuur is al erg. De ontkenning dát ze het doen is gewoon de genadeslag en ik denk dat je sprakeloos maar ontslag zou nemen, niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Alixane schreef op 31 augustus 2014 @ 20:24:

[...]



Aha, de zwarte Nederlander moet er dus wat mee opschieten? Wat dan? Dat vraag ik me serieus af. Afgezien van het feit dat ik denk dat een stuk bewustwording nodig is om te zien dat zwarte piet eigenlijk niet meer kan. Maar zwarte Nederlanders? Wie zijn dat?





Wat zijn "zwarte Nederlanders" ermee "opgeschoten" dat negerzoenen geen negerzoenen meer genoemd mogen worden ?



Ik zie het er nog van komen dat Anky van Grunsven oproept tot een boycot van Knol's koek omdat zo'n beest een paard genoemd dient te worden.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 23:18:

[...]





Tsja. We zaten in de situatie waarin veel donkere mensen dachten: ik vond die Zwarte Piet als kind al niet leuk / verwarrend, als volwassene zou ik het liefst mijn kind er niet meer aan bloot stellen. Maar ik zeg er maar niks over op school, want je krijgt meteen een bak onwil en boosheid over je heen als je suggereert dat Zwarte Piet een racistische steorotype is.

De situatie waarin mensen kortom hun mond maar houden omdat de meerderheid niet bereid is te luisteren.



Ik zie wel wat er te winnnen is bij de situatie waarin mensen hun mond open kunnen doen en ook gehoord worden over zoiets belangrijks. Jij niet?+ 1
Denk dat je anders ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 30 augustus 2014 @ 23:52:

[...]





Goh en die afbeelding is helemáál niet het product van een racistische beeldcultuur



Ik vraag me wel eens af of Nederlanders nu écht niet snappen wat het probleem is met het plaatje hierboven (gebrek aan kennis) of het niet wíllen snappen (gebrek aan inlevingsvermogen).
Denk dat je anders ziet.
Alle reacties Link kopieren
Zitten er nu muizen op die koek? Of kan ik maar beter gaan slapen?



Ik vind die vergelijking als een tang op een varken slaan, manusjevanalles. Jij zal het best logisch vinden klinken, maar ik zie 'em niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 19:52:

Dat het 2013 moest worden voordat op de nationale televisie iemand zich uit kon spreken tegen Zwarte Piet. Volgens mij verliep begin jaren 90 bij Sonja Barend een discussie over zwarte piet al zeer heftig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 23:08:

Meivogel,

Ik begrijp wel wat je zeggen wil, maar de "pro-Pieten" zijn niet voor racisten uitgemaakt. "Zwarte Piet is racisme" is iets anders dan zeggen: alle Nederlanders die ZP spelen/omarmen zijn racisten. De activisten hebben voortdurend onderstreept dat het niet ging om mensen racisten te noemen, maar om een debat te voeren over het racisme dat kan spreken uit een afbeelding, figuur etc.



Ter vergelijking: je kunt aankaarten dat je een bepaalde afbeelding seksistisch vindt, zonder dat het model, het reclamebureau en het bedrijf dat die afbeelding maakten vrouwenhaters zijn. In onze cultuur maken we soms gedachteloos gebruik van bepaalde stereotypen en het is fijn als kritische mensen zeggen: ho, dit beeld is toch écht iets waar we eens wat langer stil bij moeten staan.



Maar mensen hóren het niet. Ze voelen zich direct aangevallen, betrekken het op zichzelf, zijn boos en beledigd. "Ik ben voor racist uitgemaakt!". Uh nee. Maar ondertussen gaat het gesprek dan wel over de gevoelens van de "gekwetste Pro-Pieters" en niet over de minderheid, die het wilde hebben over hoe er in onze beeldcultuur met huidskleur wordt omgegaan. Het geluid van de minderheid wordt dan weggedrukt door de meerderheid, die weigert echt goed te luisteren naar wat er gezegd wordt en niet verder komt dan het gevoel beledigd te zijn.



[Disclaimer: toen op social media mensen losgingen en dingen gingen roepen over de "Nikkerhoer" Anouk etc., ja die mensen zijn toen wel voor racist uitgemaakt. Omdat ze dat nl. evident zijn.]



Ik vind de lijn erg dun, manus. Misschien worden in het officiële debat mensen niet letterlijk racisten genoemd, maar uit de dingen die ik heb horen zeggen, maak ik die beschuldiging wel op. En ik denk dat de gevoelens van de gekwetste pro-Pieters er wel degelijk toe doen. Je kunt je afvragen, waarom ze zich gekwetst voelen, en waar die heftige reacties vandaan komen. Want als je dat begrijpt, dan is de kans om zelf begrip te ontvangen, vele malen groter. De bezwaren hooghartig van tafel vegen (ik zeg niet dat jij dat doet, maar heb het in de media meer dan eens zien doen) als domme reacties van domme mensen, werkt alleen maar averechts.



Nog maar eens ten overvloede: zoals het uitgelegd wordt, kan ik me voorstellen dat mensen zich gekwetst voelen door de figuur zwarte Piet en ik heb van af het begin gezegd dat ik niet tegen veranderingen ben. Maar - ik zou het ook fijn vinden als de tegenstanders de lange traditie waar Piet uit voortkomt zouden willen onderkennen. Dat wordt nu vaak van tafel geveegd alsof het een smoes is, maar dat is natuurlijk niet zo. Het is een historisch deel van onze cultuur.



Als ik erover nadenk, dan ben ik geloof ik niet pro- of anti-Piet. Het maakt in mijn ogen niet uit hoe Sint en Piet er nu precies uitzien. Ik ben pro een gezellig feest, waarbij iedereen zich thuis kan voelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 23:18:

[...]





Tsja. We zaten in de situatie waarin veel donkere mensen dachten: ik vond die Zwarte Piet als kind al niet leuk / verwarrend, als volwassene zou ik het liefst mijn kind er niet meer aan bloot stellen. Maar ik zeg er maar niks over op school, want je krijgt meteen een bak onwil en boosheid over je heen als je suggereert dat Zwarte Piet een racistische steorotype is.

De situatie waarin mensen kortom hun mond maar houden omdat de meerderheid niet bereid is te luisteren.



Ik zie wel wat er te winnnen is bij de situatie waarin mensen hun mond open kunnen doen en ook gehoord worden over zoiets belangrijks. Jij niet?Zijn dit niet errug veel aannames?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:manusvanalles schreef op 31 augustus 2014 @ 23:30:

[...]





Kom kom. Stel, jij hebt op je werk als enige rood peenhaar. En o ja, je spreekt toevallig heel licht met een Fries accent.



En dan is er een feestdag op je werk en iedereen loopt met een knalrode pruik op en praat met een nog véél erger accent dan jij hebt. En raad eens? Ze zijn allemaal ook nog eens in de rol van toiletjuffrouw, terwijl jij een leidinggevende functie hebt.



En als je dan woedend wordt, zeggen ze: luister, dit ben jij toch niet? Hoezo herken jij jezelf erin? Doe eens wat aan je zelfvertrouwen als je je hierin herkent zeg. Jeetje doe niet zo raar we bedoelen er niks mee.



Dat ze je evident massaal nadoen in de vorm van een karikatuur is al erg. De ontkenning dát ze het doen is gewoon de genadeslag en ik denk dat je sprakeloos maar ontslag zou nemen, niet?Met deze vergelijking doe je het sint-feest te kort. Als je er echt alleen maar dit in ziet, dan snap ik je verontwaardiging beter. Maar dan ben ik bang dat je nooit zult kunnen invoelen waar het sint-feest precies voor staat.
Alle reacties Link kopieren
Nah, ik ben in de talloze pietendiscussies toch echt wel regelmatig uitgemaakt voor PVV-er en racist hoor, manusjevanalles.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven