Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?



Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.



En het voelt net zoals dit:





Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....



Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Ik zag net in een Facebook reactie iemand die het woord egpaar schreef. Moest even goed kijken tot ik er achter kwam dat hier echtpaar werd bedoeld.
Auw...



Alle reacties Link kopieren
Ik vind Taalvoutjes leuk dus laten we hier ook een topic openen.



Ik trap af met een mooi staaltje van het AD:



http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... ld-met-ijzeren-pijp.dhtml



Mitchel Snijders werd na eigen zeggen na het uitgaan door een groep in elkaar geslagen op het industrieterrein Oudorp in Alkmaar.



NA eigen zeggen ...
Vautjes is met AU hoor!
Alle reacties Link kopieren
En een 'd'.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan iedere dag wel meerdere berichten plaatsen van de site van de regionale krant hier. Wat een amateurs..



Verder kun je op FB ook de pagina taalvoutjes liken, daar komen ook pareltjes voorbij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
TaalVouten





1. Gebruik nooit geen dubbele ontkenningen.

2. De werkwoordsvorm moeten overeenstemmen met het onderwerp.

3. Lees het geschrevene zorgvuldig over om te zien of u geen woord vergeten

4. Glij niet uit over opgesplitste werkwoorden, anders zet u na de koffie personen over.

5. Hoed u voor incorrecte werkvoorsvormen, ook al heb u die altijd gebruikt.

6. Wees niet zo stom als het achtereind van de duvel te dansen en haal geen zegswijzen door elkaar.

7. Woorden die toch al bij het overdrevene af zijn moet u nooit, ik herhaal nooit, herhalen.

8. Vermijd overdrijvingen zoals ik al duizend keer heb gezegd.

9. Als u teveel zinsdelen met voorzetsels aan elkaar rijgt, rijst het vermoeden dat u in de klauwen van de zucht naar het genot van het product van de bereider van gedestilleerd bent.

10. Gebruik niet.: “overmatig” “leestekens”’!.

11. Als u uw werk herleest, merkt u bij herlezing dat veel herhalen kan worden vermeden door herlezing.

12. Constructureer nooit onnodeloos zelf werkwoorden.

13. Overdrijf het gebruik van uitroeptekens niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

14. Als u een bijvoeglijk naamwoord verwart met bij bijgehorende werkwoordsvorm krijgt u wonderbaarlijke klaarlijke nonsens.

15. Ik mijd tante Betje en let ik goed op de juiste woordvolgorde.

16. Krijg de kolere met uw grove taal.



Tot slot en besluit: mijdt clichés en stoplappen als de pest en zoek als een nijvere bij in de taaltuin naar bloemrijke taal die zo zuiver is als een lelie, dan slaapt u vannacht als een roos.
verba volant, scripta manent.
'Pijn aan je taalgevoel' topic!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 02 september 2014 @ 23:21:

TaalVouten





1. Gebruik nooit geen dubbele ontkenningen.

2. De werkwoordsvorm moeten overeenstemmen met het onderwerp.

3. Lees het geschrevene zorgvuldig over om te zien of u geen woord vergeten

4. Glij niet uit over opgesplitste werkwoorden, anders zet u na de koffie personen over.

5. Hoed u voor incorrecte werkvoorsvormen, ook al heb u die altijd gebruikt.

6. Wees niet zo stom als het achtereind van de duvel te dansen en haal geen zegswijzen door elkaar.

7. Woorden die toch al bij het overdrevene af zijn moet u nooit, ik herhaal nooit, herhalen.

8. Vermijd overdrijvingen zoals ik al duizend keer heb gezegd.

9. Als u teveel zinsdelen met voorzetsels aan elkaar rijgt, rijst het vermoeden dat u in de klauwen van de zucht naar het genot van het product van de bereider van gedestilleerd bent.

10. Gebruik niet.: “overmatig” “leestekens”’!.

11. Als u uw werk herleest, merkt u bij herlezing dat veel herhalen kan worden vermeden door herlezing.

12. Constructureer nooit onnodeloos zelf werkwoorden.

13. Overdrijf het gebruik van uitroeptekens niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

14. Als u een bijvoeglijk naamwoord verwart met bij bijgehorende werkwoordsvorm krijgt u wonderbaarlijke klaarlijke nonsens.

15. Ik mijd tante Betje en let ik goed op de juiste woordvolgorde.

16. Krijg de kolere met uw grove taal.



Tot slot en besluit: mijdt clichés en stoplappen als de pest en zoek als een nijvere bij in de taaltuin naar bloemrijke taal die zo zuiver is als een lelie, dan slaapt u vannacht als een roos. Geweldig!
I'm a goal digger.
Alle reacties Link kopieren
EASM



Pijn aan je taalgevoel





Dit is en blijft blijkbaar lastig en een voedingsbodem voor bovengenoemde topics
Je bent zelf een theepot
Oh, gelukkig, Pijn aan je taalgevoel is al genoemd!!
Ach weet je, de mensen die met taalfouten praten/schrijven kan dat helemaal niks schelen. Ze geven gewoon niks om taal, het gaat er voor hen om dat de ander begrijpt wat ze bedoelen, niet om hoe het wordt gezegd. Energieverspilling dus om je er druk om te maken, die mensen heb je er niet mee. (Zegt degene die zich het meest ergert van iedereen in haar omgeving, )



Maar in de media hoort het inderdaad gewoon goed. Ik kan er bijvoorbeeld echt niet tegen als dingen in een andere taal verkeerd worden uitgesproken. Ik spreek Spaans en zit weleens naar de tv te roepen: bereid je toch eens goed voor! Zoek van tevoren op hoe je dat uitspreekt! VUelta, GOEan

Heb ook wel eens een tweet naar DWDD gestuurd met de vraag wat nou toch een kuffer is? Ze hebben het daar ook altijd over de Daila Lama
"Maar ook het onderhoudt van de auto's doet hij zelf"



Ja hoor, een zelfstandig naamwoord dat eindigt op "dt" . . . .

Deze forumster dacht in paniek: oh, jee, een d . . . . daar plak ik een t achter dan is het vast wel goed . . . .

Maarre: "dt" is een werkwoordsvervoeging, "onderhoud" is in dit geval een zelfstandig naamwoord . . . .



Dit doet dus weer pijn aan mijn taalgevoel
quote:Carenza schreef op 10 september 2014 @ 11:36:

Maarre: "dt" is een werkwoordsvervoeging, "onderhoud" is in dit geval een zelfstandig naamwoord . . . .



Dit doet dus weer pijn aan mijn taalgevoel Volgens mij gaat het ook mis omdat mensen het nog zo vaak over -dt hebben. -dt bestaat niet, het gaat gewoon om die -t, die -d stond er al!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lebowski schreef op 10 september 2014 @ 11:45:

[...]





Volgens mij gaat het ook mis omdat mensen het nog zo vaak over -dt hebben. -dt bestaat niet, het gaat gewoon om die -t, die -d stond er al!De stam + t
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Net uit een topic gevist:



maar ook hier moeten de goedden onder de kwade leiden.



Ik vraag me af waarom iemand in zo'n geval niet voor een simpele, meer alledaagse formulering kiest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 29 september 2014 @ 12:39:

Net uit een topic gevist:



maar ook hier moeten de goedden onder de kwade leiden.



Ik vraag me af waarom iemand in zo'n geval niet voor een simpele, meer alledaagse formulering kiest.

Mijn hemel.



Mocht er ooit een wedstrijd komen: 'Wie stopt de meeste fouten in één zin', dan is de winnaar reeds bekend.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend hoorde ik nog iemand zeggen "hij trekte me weg" (in een item naar aanleiding van dat ongeluk met die truck).
verba volant, scripta manent.
quote:ikeaverslaafde schreef op 17 juli 2014 @ 10:31:

De stam is niet verhuiZ of weeZ, maar verhuiS en weeS. Dat wilde ik uitleggen.Fout
quote:ikeaverslaafde schreef op 17 juli 2014 @ 10:35:

Of ik snap het echt niet meer, dat kan ook nog. Terug naar de basisschool dan maar. Enkeltje terug naar de basisschool dus
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat weermannen en weervrouwen het veel hebben over onstabiele lucht. Mijn taalgevoel zegt me dat dit instabiele lucht zou moeten zijn.



Hoe dan ook, beide schijnen correct te zijn:



http://apps.nrc.nl/stijlboek/instabiel-onstabiel
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 08 juni 2014 @ 21:30:

[...]





Er zijn meer werkwoorden waarvan het voltooid deelwoord een niet-neutrale variant heeft. Zulke vormen komen bijvoorbeeld uit streektaal (gehongen, gerokken) of zijn voor de grap verzonnen (opgebolen, gesnopen): ze leveren een komisch effect op. Het gaat vrijwel altijd om het voltooid deelwoord; de onvoltooid verleden tijd van die niet-neutrale vormen wordt bij de meeste van deze werkwoorden zelden gebruikt.



ruilen ruilde - geruild ---------------- gerolen



bron: Taaladvies



In delen van de krimpenerwaard komt de verleden tijd hiervan wel voor.



Wij rolen van plek. Ik rool met hem.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Al meerdere malen op het forum tegengekomen: een huisdier dat moet worden ingeslapen. Wat een krankzinnig uitdrukking. Zou dat uitgevonden zijn ter voorkoming van een schuldgevoel (ik laat mijn huisdier inslapen)?
quote:emmetje2 schreef op 29 september 2014 @ 13:10:

[...]



Enkeltje terug naar de basisschool dus Heb ik helemaal geen tijd voor!
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 05 februari 2014 @ 23:18:

Miaauw en Amarna,



Ik zie weleens vaker fouten bij nu.nl. Berucht in kranten noem ik de los schrijf ziek te, en het verkeerd gebruik van "haar", verwijzend naar het-woorden (inclusief land- en bedrijfsnamen). Het persoonlijk voornaamwoord voor 3e persoon onzijdig enkelvoud is nog altijd "zijn".Nee, dat is "het". "Zijn" is bezittelijk voornaamwoord voor 3e persoon enkelvoud mannelijk/onzijdig.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven