Wat te doen met etens resten?

25-05-2016 00:04 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag, waar laat je jouw etens resten?

Ik had tomatensaus gemaakt, maar te veel dus dat moet weg "t was wel heel lekker, maar te weinig om te bewaren.

Ik gooi dit dus in de wc, en mijn wc ruikt nu naar tomaat, knoflook en basilicum Ik denk dat de bacteriën in de afvalzuivering weer eens wat anders kunnen eten

Grote droge stukken zoals gekookte aardappels doe ik in een leeg pak melk, zo ook botjes van carbonade.

Maar wat doe je met jus, of saus die je over heb? Giet je dat door de gootsteen, wc of in de groenebak?
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:24:

En bovendien is er bijna niets zo lekker als een boterham met koud vlees, ipv van die voorgesneden doorkijkplakjes .Ik durf het bijna niet te zeggen, maar over koud vlees gesproken: Als er in die reuzel nog wat stukjes spek zitten is het in combinatie met hagelslag helemaal zalig!
Alle reacties Link kopieren


Spekvet meng ik met stroop. En dan op brood. Net als mijn moeder, oma en overgrootmoeder.



Ooo, wat hou ik hier van!
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:26:

[...]



Wow. Dat doe ik ook! Ik ook. Alleen halen die meestal de volgende dag niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:24:

En bovendien is er bijna niets zo lekker als een boterham met koud vlees, ipv van die voorgesneden doorkijkplakjes .
Al een account? Log dan hier in.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:24:

En bovendien is er bijna niets zo lekker als een boterham met koud vlees, ipv van die voorgesneden doorkijkplakjes .
Alle reacties Link kopieren
quote:MonteCara schreef op 25 mei 2016 @ 01:25:





Spekvet meng ik met stroop. En dan op brood. Net als mijn moeder, oma en overgrootmoeder.

Mijn dochter vindt dat te ongezond. Tja, moet zij weten Mijn opa at altijd koude aardappelen van de dag er voor met karnemelk er over heen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 01:26:

[...]





Ik durf het bijna niet te zeggen, maar over koud vlees gesproken: Als er in die reuzel nog wat stukjes spek zitten is het in combinatie met hagelslag helemaal zalig! Nog nooit van gehoord. Maar ik geloof je meteen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://kassa.vara.nl/vra ... g-gezondheid/stroopjesvet



Armelui stroop. Schijnt Zeeuws te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 01:27:

[...]





Ik ook. Alleen halen die meestal de volgende dag niet...

Gisteren een salade met ei en tomaat en meer van dat gezonde. Extra eieren gekookt en die gingen vandaag over de spinazie.

Ik moet er nog helemaal inkomen, want ik heb 10 jaar niet meer gekookt.

Alleen soep, dat doe ik altijd zelf.

Maar nu mijn man ineens later thuis komt, moet ik ineens weer koken! Bizar.

Even weer wennen, hoor
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:28:

[...]





Mijn opa at altijd koude aardappelen van de dag er voor met karnemelk er over heen.



Die karnemelk hoeft van mij niet, maar koude aardappelen 's avonds voor de tv...mmmm....

(Ik schrijf nauwelijks op dit forum, maar volgens mij word het nu al tijd voor een nieuwe nick. Jullie krijgen zo wel een heel vreemd beeld van mij. )
Alle reacties Link kopieren
Bij toeval kwam ik in contact met deze Zeeuwse lekkernij voor op brood. Bij een plaatselijke slager zag ik in de vitrine een lichtbruine substantie, verpakt in een doorzichtig plastic bakje. Op mijn vraag wat dit wat, antwoordde hij: “Stroopvet. Vroeger werd dit gegeten door mensen die op het land werkten. Stroopvet is een calorieënbom en was vroeger bovendien goedkoop te maken.”

Ik nam een bakje mee naar huis en was verkocht; stroopvet is heerlijk! Weken later heb ik de betreffende slager het recept weten te ontfutselen, vanwege de calorieën eet ik sindsdien op zaterdag één boterham met stroopvet. Het recept voor Zeeuws stroopvet deel ik op mijn beurt graag met u.

Stroopvet kunt u bijna onbeperkt bewaren in de koelkast, het smaakt het best op een bruine boterham.





Benodigdheden:



2 delen spekvet

1 deel stroop

snufje zout





Bereiding:



Het is belangrijk dat het spekvet lauwwarm is op het moment dat u het gaat verwerken,.

Meng de stroop met het spekvet tot een lichtbruine pasta ontstaat, voeg hierna wat zout toe.

Zet het stroopvet in de koelkast.

Eet smakelijk (maar in dit geval niet teveel)!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:28:

[...]





Mijn opa at altijd koude aardappelen van de dag er voor met karnemelk er over heen.

Dat is vast iets uit de Randstad.

Hier stippen we koude aardappelen in boter.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:31:

[...]





Even weer wennen, hoor Ja, dat geloof ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 01:31:

[...]





Die karnemelk hoeft van mij niet, maar koude aardappelen 's avonds voor de tv...mmmm....

(Ik schrijf nauwelijks op dit forum, maar volgens mij word het nu al tijd voor een nieuwe nick. Jullie krijgen zo wel een heel vreemd beeld van mij. )

Ik ben dol op aardappelen, in welke vorm dan ook.

De jeugd van tegenwoordig heeft dat niet meer, die zijn bang voor koolhydraten.

Sukkels.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:32:

[...]



Dat is vast iets uit de Randstad.

.Kan. Geen idee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:33:

[...]



Ja, dat geloof ik.

Je moet van alles bedenken, tijdens het boodschappen doen. Ik sjokte er altijd achteraan, kwam heel erg goed.

En nu ineens weer zelf.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Spekvet en stroop.

Ga dat eens uitleggen aan de people op de vegantopics
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
http://hollandselokalegerechten.eu/zuid ... index.html



Morgen hier iets uit maken, Yas.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:37:

http://hollandselokalegerechten.eu/zuid ... index.html



Morgen hier iets uit maken, Yas.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik moet vooruit plannen. Zaterdag de 'grote boodschappen'. Doodeng.

Plannen wat je de hele week moet koken? Kan ik niet, hooguit 3 dagen, daarna ben ik lost.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Kruudmoes





Gemeente:



Raalte





Wanneer:





zomerperiode





Al sinds mensenheugenis wordt in Salland kruudmoes gegeten. Kruudmoes is een streekgerecht met als hoofdbestanddelen gort (pallegäste of gepelde gerst), karnemelk, spek, rookworst, rozijnen en verse kruiden ("kruud"). Veel gebruikte kruiden daarbij zijn kervel, peterselie, selderie, dille, venkelgroen, kruizemunt met donker blad ("broene Berend"), mint of zuring. Aan de toevoeging van het kruud in het recept heeft de kruudmoes zijn naam te danken. Kruudmoes wordt zowel warm, lauw als koud gegeten.





Harde werkers

In vroeger tijden werd kruudmoes gebruikt om de hardwerkende boeren op het land van een goede, stevige en voedzame hap te voorzien. De boerin ging rond het middaguur met een "panne" vol kruudmoes, gewikkeld in een keukendoek, naar de akker waar het maaien, hooien en binden plaatsvond. Zodra zij aankwam, werd het werk gestopt en ging men traditioneel in een kring zitten om met elkaar de kruudmoes te eten. Daarvoor had de boerin in haar mand ook kommen en lepels meegenomen.



Bottermarkt

Tegenwoordig wordt op de akkers, waar het handwerk is vervangen door werken met grote landbouwmachines, geen kruudmoes meer gegeten. In veel Sallandse gezinnen wordt nog wel een aantal keren per jaar, met name in de zomer, zelf kruudmoes gemaakt. Omdat ook dat zelf maken langzaam afnam, is in Raalte het initiatief genomen om op de Bottermarkt in de zomervakantie niet alleen oude ambachten te laten zien, maar ook kruudmoes te gaan verkopen. Veel mensen uit Raalte en omgeving halen tegenwoordig op de Bottermarkt hun portie kruudmoes en menig toerist proeft het gerecht daar voor het eerst. Dat dit een succesvolle aanpak is om een oud streekgerecht in stand te houden, blijkt wel uit de verkoopcijfers. Inmiddels wordt op de Bottermarkt per dag tussen de 300 en 400 liter kruudmoes verkocht.



Verspreidingsgebied

Ook in andere delen van Overijssel en in Gelderland wordt wel kruudmoes gegeten, maar de samenstelling verschilt per streek. Het gebied waar kruudmoes wordt gegeten is de streek langs de IJssel vanaf Doesburg tot in de Kop van Overijssel, en ook op de Veluwe. In de Kop van Overijssel noemt met het "gruunmoes", in de omgeving van Barneveld en Nijkerk praat men over "melkmoes" en op de Veluwe schrijft men kruudmoes als "kruutmoes". Soms at men in de zomer ook kruudmoes omdat er nog geen nieuwe aardappels waren en de oude aardappels ("jappels") rond die tijd minder van smaak werden.



Recept van de typisch Sallandse kruudmoes

Hieronder volgt het recept van de typisch Sallandse kruudmoes zoals die ook op de Raaltense Bottermarkt wordt verkocht.



Ingrediënten (voor 4 personen)

. 350 gram gort

. 250 gram rookspek

. een rookworst

. 250 gram gewelde rozijnen

. een paar takjes kervel en eventueel een paar takjes kruizemunt

. 2 liter karnemelk

. 2,5 liter water.



Voorbereiding

De gort een nacht weken in het water (men zet dat ’s avonds klaar om de volgende dag de kruudmoes te kunnen maken).



Bereiding

De geweekte gort (mét het weekwater) aan de kook brengen en 2 uur zachtjes laten koken. Daarna de rookworst en de rozijnen toevoegen en alles nog een uur zachtjes laten koken. Vervolgens het rookspek in dobbelsteentjes snijden en de worst uit de pan in plakjes snijden. Spek en worst in de pan doen. Dan de fijngesneden kruiden toevoegen en - al roerend - nog even goed doorwarmen. Voeg als laatste de karnemelk toe, nadat de kruudmoes al een beetje is afgekoeld. Dat voorkomt dat de karnemelk gaat schiften. Soms voegt men als extra ook nog een beetje bloem toe om schiften van de karnemelk te voorkomen of om de kruudmoes op de juiste dikte te krijgen.



Serveren

Serveer de kruudmoes in diepe soepborden en geef er stroop bij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:40:

Maar ik moet vooruit plannen. Zaterdag de 'grote boodschappen'. Doodeng.

Plannen wat je de hele week moet koken? Kan ik niet, hooguit 3 dagen, daarna ben ik lost.



Nee, dat lukt mij ook nooit.

Ik kan het prima voor een ander, maar hier zitten we nooit met hetzelfde aantal personen aan tafel en dan wordt het lastig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Das Salland



Ik bin Twente. Van die voetbalclub, weet je wel
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:44:

Das Salland



Ik bin Twente. Van die voetbalclub, weet je wel



Dat wéét ik. En van de Grolsch.

Ik wou discreet zijn, ja. Niet je privé gegevens op het forum gooien zoals je altijd met mij doet als je me bij mijn achternaam noemt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:44:

[...]





Nee, dat lukt mij ook nooit.

Ik kan het prima voor een ander, maar hier zitten we nooit met hetzelfde aantal personen aan tafel en dan wordt het lastig.

Hier gewoon met 2. Er wil wel eens een kind binnenvallen, dat lukt dan nog wel. Maar die blagen hebben vaak óf al gegeten óf ze gaan nog eten met derden.

Zit je dan met je goeie gedrag.
Al een account? Log dan hier in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven