Wat te doen met etens resten?

25-05-2016 00:04 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag, waar laat je jouw etens resten?

Ik had tomatensaus gemaakt, maar te veel dus dat moet weg "t was wel heel lekker, maar te weinig om te bewaren.

Ik gooi dit dus in de wc, en mijn wc ruikt nu naar tomaat, knoflook en basilicum Ik denk dat de bacteriën in de afvalzuivering weer eens wat anders kunnen eten

Grote droge stukken zoals gekookte aardappels doe ik in een leeg pak melk, zo ook botjes van carbonade.

Maar wat doe je met jus, of saus die je over heb? Giet je dat door de gootsteen, wc of in de groenebak?
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:sjansje schreef op 25 mei 2016 @ 02:09:

Rode wijn is vegan

Ik wil geen partypooper zijn, maar dat is dus niet altijd zo.



Restjes bewaar ik; ik vries ze in of gebruik ze later die week. Als het echt weg moet (erwtensoep die te lang staat en begint te schimmelen bijvoorbeeld) mik ik het door de wc.



Ik las hier trouwens dat iemand bang is voor salmonella in een restje mayonaise in de pot: dat is echt onzin. Tenzij je zelf mayonaise hebt gemaakt met verse eieren, maar dan zit die salmonella ook al in de eerste hap, en niet perse in het laatste beetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje een vies topic. Persoonlijk. Maar ja, ik had het zelf getriggerd door mijn topic over een lege koelkast. Eigen schuld, dikke bult. Ik snap gewoon niet, hoe het mogelijk is, dat je al jaren kookt voor hetzelfde aantal mensen en dat je dan nog steeds niet in kunt schatten hoeveel je moet maken. Wij doen hier niet aan twee keer opscheppen, daar word je namelijk dik van. Gewoon 1 bord met een gepaste hoeveelheid voedsel, en dat eten we gewoon helemaal op. Blijft niks van over. Komt omdat ik al meer dan 20 jaar voor twee personen kook.



Hebben jullie dat dan niet, dat er gewoon niks over is? Ik denk zelf, als je er een gewoonte van maakt, niet teveel te koken, dat dat goed is voor de slanke lijn. Ik beweer niet dat mensen die dat niet doen, allemaal dik zijn. Maar ik vind wel, hoe kun je je calorieen nou in toom houden, als er altijd iets kant-en-klaars, in de koelkast staat? Dat doe ik alleen met kerst enzo. Als er in de koelkast altijd een calorie-rijke maaltijd ligt, binnen 2 minuten klaar te maken, dan zou ik zeker 1 maaltijd teveel eten elke dag.



Niet dat ik een normale eetlust heb trouwens, maar stel dat ik een normale eetlust zou hebben. Zoals mijn vriend, die eet alles wat los en vast zit, daarom koop ik niet zoveel eten, omdat hij anders tig keer naar de koelkast loopt om te kijken wat er ligt en iets te pakken. Vinden jullie dat ik een punt heb? Want ik weet wel, dat mensen die ouder dan mij zijn (meestal dan), soms vastgeroeste gewoontes hebben omtrent voedsel, die ik niet gezond vind. Echt Nederlands is het, om alle pannen op tafel te zetten, overal sausjes en/of jus bij te eten, meerdere keren op te scheppen en de restjes ook allemaal op te eten, maar dan met een lik boter of geraspte kaas erover. We zijn ook wel een dik volkje. Ik denk door dit soort gewoontes. *duikt weg*
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 25 mei 2016 @ 07:48:

Niet dat ik een normale eetlust heb trouwens, maar stel dat ik een normale eetlust zou hebben. Zoals mijn vriend, die eet alles wat los en vast zit, daarom koop ik niet zoveel eten, omdat hij anders tig keer naar de koelkast loopt om te kijken wat er ligt en iets te pakken. Vinden jullie dat ik een punt heb?

Nee. Want als je vriend 's avonds na het eten nog trek heeft kan hij beter een restje stamppot, nasi of soep eten dan een zak chips opentrekken.



En verder vind ik het gewoon handig om soms voor meerdere dagen tegelijk te koken en het overschot in te vriezen. Dat scheelt op dagen dat ik laat thuis ben; als ik 's ochtends de pastasaus uit de vriezer haal hoef ik 's avonds alleen nog maar even pasta te koken en de saus op te warmen en kunnen we eten. Dan staat het eten binnen tien minuten op tafel. Als ik eerst nog groenten moet snijden en er saus van moet koken ben ik zo (minstens) een half uur verder. En dat halve uur kan na een lange werkdag nét het verschil maken tussen gezond eten en 'geen zin om te koken dus we halen wel wat'.



Ik vraag me trouwens af hoe je dat doet, een afgepaste pan soep koken. Maak je dan echt maar twee kommetjes soep? Ik kook altijd een grote pan, en dan eten we daar een paar dagen van. Of ik vries meteen het restant in voor een volgende keer.

Ik vind dat nogal knieperig en ongezellig: op is op. En een keer iets meer trek hebben als iets je goed smaakt mag blijkbaar ook niet, want dan is er gewoon niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Etensresten doe ik in zilverfolie.

Goed dichtvouwen en dan in de vuilnisemmer.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 00:25:

[...]



Dat stond er vroeger een hele week



Ik gooi alle leftovers in de groene bak, wc en gootsteen is niet goed, hoor!+1
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Jus kiep ik in een lege pot van groente. Daarna deksel erop en bij vet inlever punt. Etensresten wikkel ik in krant of keukenpapier en gaat in groene container



Ik gooi geen vet in gootsteen of toilet ook geen etensresten.



Zelfgemaakt saus kan je vaak goed verdunnen met water en dan wegspoelen
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:21:

[...]





Ik mik niet zomaar alles bij elkaar.

En ik kook altijd heel ruim. Want ik ben een van die zeldzame mensen waar je gewoon rond etenstijd kunt blijven zitten zonder dat ik baal, in paniek raak of nog snel naar de winkel moet.

En ja, dan eten we eens in de zoveel tijd , ipv allemaal hetzelfde prakkie met een bal gehakt , opgebakken aardappelen met én een schnitzel én een kipfiletje en de ander een bord macaroni en de ander een soeppie met een tosti,...etc.

En aangezien er altijd wel iemand moet werken en dan vooraf warm wil eten of eten mee wil nemen staat er altijd wel een bakkie klaar.Dat doe ik ook, ook al ben ik alleen zodat iemand die onverwachts langs komt kan blijven eten.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou zelden eten over. Ik kook vrij afgepast. Wel altijd plus omdat soms vriend dochter mee eet Nu met bodemloze put puber moet ik weer even zien wat de nieuwe hoeveelheden zijn



in mijn vriezer voornamelijk vlees brood groente en honden vlees voorraad. Nauwelijks restjes
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 01:36:

[...]



Je moet van alles bedenken, tijdens het boodschappen doen. Ik sjokte er altijd achteraan, kwam heel erg goed.

En nu ineens weer zelf. Schandalig het zou verboden moeten worden
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 00:25:

[...]



Dat stond er vroeger een hele week



Ik gooi alle leftovers in de groene bak, wc en gootsteen is niet goed, hoor!Waarom zou het niet goed zijn om dat in de wc te gooien?
Oh dear, how sad, never mind.
Sauzen verdun ik met water en spoel ik door de wc. Tuinafval en ongekookte groenten en overgebleven brood gaan in de GFT bak. Gekookte etensresten gaan in de pedaalemmerzak voor bij het restafval. Dat houd ik niet apart want dat gaat stinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 25 mei 2016 @ 00:34:

Hier gaat het meeste op de composthoop in de tuin.

Een enkele keer gaat er iets de riool of de vuilzak in.Maar gekookt voedsel mag daar toch niet op?
Alle reacties Link kopieren
Onze konijnen eten de rauwe overblijfsels van eten bereiden op zoals, sla en koolsstronken, wortelloof, appel en peerschillen. Al wat rauw is en overblijft gaat naar de composthoop. Gekookte etensresten wat niet genoeg is voor nog een maaltijd gaat naar de kippen. Aardappelschillen gaan wel de container in. Restjes jus,soep of saus verdun ik met heet water en gaan door het toilet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 25 mei 2016 @ 07:48:

Ik vind het een beetje een vies topic. Persoonlijk. Maar ja, ik had het zelf getriggerd door mijn topic over een lege koelkast. Eigen schuld, dikke bult. Ik snap gewoon niet, hoe het mogelijk is, dat je al jaren kookt voor hetzelfde aantal mensen en dat je dan nog steeds niet in kunt schatten hoeveel je moet maken.



Omdat niet iedereen altijd tóch komt eten. Omdat er weleens iemand spontaan blijft eten. Omdat je niet altijd evenveel honger hebt.





Wij doen hier niet aan twee keer opscheppen, daar word je namelijk dik van. Gewoon 1 bord met een gepaste hoeveelheid voedsel, en dat eten we gewoon helemaal op. Blijft niks van over. Komt omdat ik al meer dan 20 jaar voor twee personen kook.



Hebben jullie dat dan niet, dat er gewoon niks over is?



ja hoor, niet vaak. Maar komt voor.



Ik denk zelf, als je er een gewoonte van maakt, niet teveel te koken, dat dat goed is voor de slanke lijn. Ik beweer niet dat mensen die dat niet doen, allemaal dik zijn. Maar ik vind wel, hoe kun je je calorieen nou in toom houden, als er altijd iets kant-en-klaars, in de koelkast staat? Dat doe ik alleen met kerst enzo. Als er in de koelkast altijd een calorie-rijke maaltijd ligt, binnen 2 minuten klaar te maken, dan zou ik zeker 1 maaltijd teveel eten elke dag. Jij, ja. Ik ga niet " zomaar " een bord nasi eten.



Niet dat ik een normale eetlust heb trouwens, maar stel dat ik een normale eetlust zou hebben. Zoals mijn vriend, die eet alles wat los en vast zit, daarom koop ik niet zoveel eten, omdat hij anders tig keer naar de koelkast loopt om te kijken wat er ligt en iets te pakken. Vinden jullie dat ik een punt heb?

Nee. Niet voor mijn gezin. En misschien ook niet voor die van een ander. Voor jouw huishouden wel.

Want ik weet wel, dat mensen die ouder dan mij zijn (meestal dan), soms vastgeroeste gewoontes hebben omtrent voedsel, die ik niet gezond vind. Echt Nederlands is het, om alle pannen op tafel te zetten, overal sausjes en/of jus bij te eten, meerdere keren op te scheppen en de restjes ook allemaal op te eten, maar dan met een lik boter of geraspte kaas erover. We zijn ook wel een dik volkje. Ik denk door dit soort gewoontes. *duikt weg*
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 25 mei 2016 @ 08:28:

[...]



Waarom zou het niet goed zijn om dat in de wc te gooien?

Verstoppingen door olie en vet

In de keuken worden vet en olie gebruikt bij het frituren, het koken in de wok/koekepan en natuurlijk ook rond de jaarwisseling bij het oliebollen bakken. Als u het vet in een afvoerputje of uw toilet giet, en dat geldt ook voor vloeibaar vet en olie, dan stolt het in het riool, in of onder het huis of zelfs in de straat. Dat kan voor grote problemen zorgen en de gevolgen zijn vaak direct merkbaar.



Een gootsteen spoelt niet meer door of het toilet stroomt over. Spoel dus nooit olie en vet door uw riool. Veel beter is het om (frituur)vet en bakolie te recyclen. Dat is goed voor het milieu en voor het riool. En in steeds meer gemeenten kunt u er ook de kas van uw (sport)club mee spekken!



Meer informatie over vetrecycling vind je op www.vetrecyclehet.nl



Tips: Is het (bak)vet nog vloeibaar of gebruikt u olie? Dan kunt bijvoorbeeld een oud melkpak gebruiken om het wat afgekoelde vet in op te vangen. Er zijn ook speciale trechtertjes.

En als u frituurvet wilt vernieuwen, laat dan het oude vet afkoelen en giet het terug in de oude fles. Doe de fles daarna in een gele kliko bij sportclub of supermarkt. Er wordt dan biobrandstof van gemaakt. Lukt recyclen echt niet, gooi de fles dan in de restafvalbak.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 09:34:

Verstoppingen door olie en vetEen restje erwtensoep of tomatensaus is toch niet vet?
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 25 mei 2016 @ 09:36:

[...]



Een restje erwtensoep of tomatensaus is toch niet vet?quote : " 'Mijn moeder spoelt soep door de wc, mag dat?' Dat is dus niet de bedoeling, want daar zitten vetten in en die stollen meteen in het koude water. Dat geldt ook voor sauzen en vloeibaar braadvet. Dat koekt aan en op den duur slibt de rioolbuis dan dicht."

http://www.trouw.nl/tr/nl ... r-de-wc-mag-dat-wel.dhtml
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 01:25:

Als ik eieren kook, omdat ik er 3 nodig heb kook ik er meteen een paar extra. Voor de volgende dag op brood.Jaaa, doe ik ook ook helemaal met je eens wat betreft koud vlees op brood. Gebraden hammetje ofzo, beetje lekkere roomboter erbij, wat sla, misschien een tomaatje... Voelt als een enorme luxe, helemaal niet als afgedankte restjes.
Alle reacties Link kopieren
Gooi je weleens een restanten soep in het toilet? Niet doen! De etensresten en vet kunnen voor verstoppingen zorgen. Haal de etensresten eruit en veeg de pan schoon met een stuk keukenrol.



http://www.gootsteen-onts ... kom-een-verstopte-afvoer/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vergeten restje kookroom en die spoel ik door de wc. Te laat om het nog in te vriezen. Dat gaat vies smaken als je het nog ergens in verwerkt. Maar weggooien gebeurt niet vaak.



PS Als er een lekvrije sluiting op zit dan gaat het in een afvalzak.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 25 mei 2016 @ 07:48:

Ik vind het een beetje een vies topic. Persoonlijk. Maar ja, ik had het zelf getriggerd door mijn topic over een lege koelkast. Eigen schuld, dikke bult. Ik snap gewoon niet, hoe het mogelijk is, dat je al jaren kookt voor hetzelfde aantal mensen en dat je dan nog steeds niet in kunt schatten hoeveel je moet maken. Wij doen hier niet aan twee keer opscheppen, daar word je namelijk dik van. Gewoon 1 bord met een gepaste hoeveelheid voedsel, en dat eten we gewoon helemaal op. Blijft niks van over. Komt omdat ik al meer dan 20 jaar voor twee personen kook.



Hebben jullie dat dan niet, dat er gewoon niks over is? Ik denk zelf, als je er een gewoonte van maakt, niet teveel te koken, dat dat goed is voor de slanke lijn. Ik beweer niet dat mensen die dat niet doen, allemaal dik zijn. Maar ik vind wel, hoe kun je je calorieen nou in toom houden, als er altijd iets kant-en-klaars, in de koelkast staat? Dat doe ik alleen met kerst enzo. Als er in de koelkast altijd een calorie-rijke maaltijd ligt, binnen 2 minuten klaar te maken, dan zou ik zeker 1 maaltijd teveel eten elke dag.



Niet dat ik een normale eetlust heb trouwens, maar stel dat ik een normale eetlust zou hebben. Zoals mijn vriend, die eet alles wat los en vast zit, daarom koop ik niet zoveel eten, omdat hij anders tig keer naar de koelkast loopt om te kijken wat er ligt en iets te pakken. Vinden jullie dat ik een punt heb? Want ik weet wel, dat mensen die ouder dan mij zijn (meestal dan), soms vastgeroeste gewoontes hebben omtrent voedsel, die ik niet gezond vind. Echt Nederlands is het, om alle pannen op tafel te zetten, overal sausjes en/of jus bij te eten, meerdere keren op te scheppen en de restjes ook allemaal op te eten, maar dan met een lik boter of geraspte kaas erover. We zijn ook wel een dik volkje. Ik denk door dit soort gewoontes. *duikt weg* Haha, ik vind het juist makkelijk om teveel te koken en verspil zo minder. Voor twee personen pasta maken betekend helft van de groente over, ik maar gewoon voor 4 en dan hoef ik de volgende dag niet te koken en kan er makkelijk iemand mee-eten! Of ik schep idd twee keer op, maar dat mag, want ik heb toch ondergewicht, vriend mag niet, die moet afvallen Maar over het algemaal zit er best een kern van waarheid in wat je zegt. Maar zoals elke theorie zijn er weer 100-en uitzonderingen
Ik heb nooit restjes saus, maar jus laat ik even stollen en dat gooi ik dan in de vuilniszak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 25 mei 2016 @ 07:48:

Ik vind het een beetje een vies topic. Persoonlijk.



Bizar.

Ik lees net dat lege ijskastengedoe van jou en daar vertel je over jouw hygiëne. Heb ik het niet eens over dat andere topic laatst. En dan vind je een restje smerig?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 09:38:

'Mijn moeder spoelt soep door de wc, mag dat?' Dat is dus niet de bedoeling, want daar zitten vetten in en die stollen meteen in het koude water.Aan mijn vegetarische erwtensoep komt geen vet te pas hoor, alleen water, erwten, groenten en bouillonpoeder. Dat kan dus prima door het toilet, begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
In bouillon zit ook vet ;) ook als het poeder is,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven