Zijn er hier ook christenen?

15-07-2012 20:12 1560 berichten
Nou ja wat de topictitel al zegt, zijn er ook christenen op dit forum?

Ik wel n elk geval
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelize schreef op 15 juli 2012 @ 21:25:

Wat ik mij dan weer afvraag. God heeft de aarde geschapen in 6 dagen (zevende dag was een rustdag he). Hoe kan het dan zo zijn dat de aarde 4,6 miljard jaar is, en de mens slechts 16 miljoen jaar jong is?Dit is inderdaad de gangbare versie. Er is ook een theorie dat het scheppingsverhaal in zes dagen verteld is, en dat de schepping zelf, vele malen langer heeft geduurd.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 15 juli 2012 @ 21:44:

Dreamer, God heeft man en vrouw als gelijke geschapen. Dat staat in de bijbel.Maar dat wordt door streng christelijken dus niet zo geloofd. Omdat zij de bijbel anders lezen? Nouja, het is duidelijk dat er velen zijn die de bijbel anders lezen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 15 juli 2012 @ 21:44:

Dreamer, God heeft man en vrouw als gelijke geschapen. Dat staat in de bijbel.Dat hebben ze dan bij de sgp in ieder geval niet goed begrepen en die nemen de bijbel toch vrij letterlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:dreamer schreef op 15 juli 2012 @ 21:46:

Ik ben denk ik meer een 'Ietsist' en zou het niet kunnen hebben dat zo'n figuur in een kerk staat te vertellen wat een God gezegd zou hebben en hoe die nu nog vindt hoe Ik moet leven.



Daarom zou ik niet via een kerk kunnen geloven. Ik ken de bijbel trouwens ook verder niet. Heb wel verhalen gehoord, heb het begin gelezen en kwam er niet door.Zo werkt het voor veel christenen ook niet hoor, tenminste niet de (om het onderscheid te maken0 de wedergeboren christenen. (sorry voor de terminologie). Er is geen mens die je kan vertellen wat je moet doen. Dat doet God zelf. Vandaar dat het geloof ook zo overtuigend is voor de christen zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:VotesforLeo schreef op 15 juli 2012 @ 21:48:

[...]



Dat hebben ze dan bij de sgp in ieder geval niet goed begrepen en die nemen de bijbel toch vrij letterlijkKlopt. Die hebben het inderdaad verkeerd begrepen in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 15 juli 2012 @ 21:44:

[...]





Nou ja, ik was puber dus ik stond een beetje met mijn bek vol tanden.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:dreamer schreef op 15 juli 2012 @ 21:42:

[...]





Ik ben geen christen.



Wat ik op dit forum las, van mensen die de bijbel kennelijk erg letterlijk nemen, is dat de man de baas in huis is, want dat staat in de bijbel. Dan denk ik: die bijbel is 2000 jaar terug door mannen geschreven, geen wonder dat dat erin staat. En die vrouwen trappen daar lekker in! Heerlijk voor die mannenJup. De Bijbel letterlijk nemen maar alleen zoals het jou zelf uitkomt. Je zou ook je hand of voet of oog moeten afhakken of uitrukken als deze je tot zonde verleid. (Mattheus 5:29-30 en Mattheus 18:8-9) Maar dat heb ik echt nog nooit gehoord hoor, dat iemand dat had gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:tuinkruid schreef op 15 juli 2012 @ 21:41:

Ik geloof wel dat Dino's hebben bestaan vlak voor de zonvloed en ook nog wel daarna.Sorry, ik als (mede-)christen geloof dan weer niet dat de dino's slechts 6000 jaar geleden op aarde rondliepen. Volgens mij kom je er niet mee uit, als je aanneemt dat de aarde nog maar zo jong is.
Alle reacties Link kopieren
@TO = Topic Opener = Mamajs



Met welke regels heb jij moeite?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:mamajs schreef op 15 juli 2012 @ 21:45:



Ik neem de bijbel wel letterlijk, in die zin dat alles wat in de bijbel staat voor mij waar is, God is veel groter dan wat wij voor kunnen stellen.



Jaaaaa, daar kan ik dus niet zoveel mee. Met alle respect. Er staan echt dingen in die niet kloppen. Zoals bijvoorbeeld.



Adam en Eva zijn de eerste 2 mensen op de aarde en krijgen 2 zonen: Kaïn en Abel. Kaïn slaat Abel dood, want hij is jaloers op zijn broer en denk dat niemand hem heeft gezien. Maar God heeft hem wel gezien en dwingt hem om weg te gaan en te zwerven. Daarna komt hij een andere stam tegen en krijgt heel veel kinderen.

WTF, waar komt die andere stam vandaan?



Dat is dus al het eerste voorbeeld dat het gewoon niet klopt, en dat de Bijbel een mengeling is van geschiedenis, overleveringen en door mensen bedachte verhalen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk valt de bijbel niet letterlijk te nemen.



Al is het maar het verhaal van lot die in een zoutpilaar veranderde. Of het verhaal van Samson met zijn haar.

En dan heb ik het nog niet eens over het vele onrecht dat vrouwen (nog steeds) wordt aangedaan uit naam van de bijbel.



En zo kun je door blijven gaan.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 15 juli 2012 @ 21:51:

[...]





Sorry, ik als (mede-)christen geloof dan weer niet dat de dino's slechts 6000 jaar geleden op aarde rondliepen. Volgens mij kom je er niet mee uit, als je aanneemt dat de aarde nog maar zo jong is.Zondvloed.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 15 juli 2012 @ 21:50:

[...]





Klopt. Die hebben het inderdaad verkeerd begrepen in mijn ogen.Verkeerd als in fout als in een oordeel?
Sluit me bij rozenstruikje aan, het is niet de kerk die je verteld wat je moet doen maar God zelf, al is dat behoorlijk lastig zeker als je een christen bent, zelfs de meeste christenen weten niet hoe ze God's stem moeten verstaan.



Ik geloof wel dat God de aarde in 6 dagen gemaakt heeft, wat ik al zei, God is zoveel groter dan wij ons voor kunnen stellen.

En daarbij, voor God is 1000 jaar als 1 dag en andersom.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 15 juli 2012 @ 21:47:

[...]





Dit is inderdaad de gangbare versie. Er is ook een theorie dat het scheppingsverhaal in zes dagen verteld is, en dat de schepping zelf, vele malen langer heeft geduurd.Grappig, deze variant kende ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 15 juli 2012 @ 21:53:

[...]





Zondvloed.Koolstofdatering.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:VotesforLeo schreef op 15 juli 2012 @ 21:53:

[...]



Verkeerd als in fout als in een oordeel?Wettisch, machtswellustig, allemaal zaken die toch sterk veroordeeld worden in de bijbel.
Alle reacties Link kopieren
quote:schaduwlicht schreef op 15 juli 2012 @ 21:51:

[...]





Jup. De Bijbel letterlijk nemen maar alleen zoals het jou zelf uitkomt. Je zou ook je hand of voet of oog moeten afhakken of uitrukken als deze je tot zonde verleid. (Mattheus 5:29-30 en Mattheus 18:8-9) Maar dat heb ik echt nog nooit gehoord hoor, dat iemand dat had gedaan.Tja, en wat ik ook niet snap; in de Bijbel staat dat varkens onreine dieren zijn die je niet mag eten. Moslims en Joden houden zich daar wel aan, waarom christenen dan niet. Heel apart vind ik dat.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:mamajs schreef op 15 juli 2012 @ 21:54:

Sluit me bij rozenstruikje aan, het is niet de kerk die je verteld wat je moet doen maar God zelf, al is dat behoorlijk lastig zeker als je een christen bent, zelfs de meeste christenen weten niet hoe ze God's stem moeten verstaan.



Ik geloof wel dat God de aarde in 6 dagen gemaakt heeft, wat ik al zei, God is zoveel groter dan wij ons voor kunnen stellen.

En daarbij, voor God is 1000 jaar als 1 dag en andersom.Misschien heeft hij de zon als een van de laatste dingen gemaakt, want dan was een dag niet echt een dag. Ook een manier om tijd te rekken he . Tijd bestaat overigens pas 4000 jaar. Even een leuk feitje.
O met welke regels heb ik moeite?



Wij zitten nu in een baptistengemeente, die ontwikkelt en waar nu ook opwekking gezongen wordt met een band wat door de oudere generatie als er moeilijk orde ervaren en nog net geen disco is.

Ik heb dan moeite met wanneer je moet zitten en staan, vanmorgen zongen we een super opwekkingslied en moesten we zitten, je mag wel staan maar dan wordt je wel raar aangekeken zeg maar, vervolgens zingen we een heul rustig nummer en dan wordt je geacht te gaan staan omdat het het tweede lied is en daar sta je altijd bij
Alle reacties Link kopieren
Voor een topic met zo'n simpele beginvraag vind ik dat het aardig wat inhoud krijgt, mooi



Heb zelf vaak het idee dat ik 'het' nog niet begrepen heb... wat geloven nou precies is. Maar bijv Rozenstruikje beschrijft het mooi.



Vind het ook moeilijk om de strengheid en de stoffigheid van de kerk los te zien van de essentie. In 'mijn' kerk komt daar ook nog eens een boel roddel en achterklap bij (dorpskerk) en tja.... wat is geloven dan eigenlijk?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 15 juli 2012 @ 21:55:

[...]





Wettisch, machtswellustig, allemaal zaken die toch sterk veroordeeld worden in de bijbel.Maar het geloof gaat tch juist om iedereen met welke kijk erop in hun waarde te laten? Althans, daar gaan ze zo prat op. De praktijk blijkt helaas vaak anders
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 15 juli 2012 @ 21:56:

[...]





Tja, en wat ik ook niet snap; in de Bijbel staat dat varkens onreine dieren zijn die je niet mag eten. Moslims en Joden houden zich daar wel aan, waarom christenen dan niet. Heel apart vind ik dat.In de tijd van het oude testament waren de reinheids wetten noodzakelijk voor zelfbehoud. In tijden dat men nog niet wist waarom. Best wonderlijk hoe goed die wetten waren. Maar het was ook een symbolisch iets. Het hele oude testament is een schaduw van het nieuwe testament. Met de komst van Jezus zijn al die wetten nietig verklaard. De moslims en de Joden gebruiken alleen het oude testament, vandaar.
Onreine dieren, ik eet dus geen varken, puur en alleen al omdat varkensvlees knetter ongezond is.



En het letterlijk nemen van de bijbel, nogmaals is geloof dat alles wat er in staat waar is. En handen afhakken etc dat zal idd symbolisch zijn, denk ik, ik weet het niet.
Ik heb alleen respect voor de natuur en de natuurlijke gang van zaken. Al het andere is of wordt gecorrumpeerd door mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven