Mijn ex was een Narcist, compleet met diagnose.

09-12-2014 23:24 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo was mijn ex.



http://tjenk.nl/narcist/



Nog steeds doe ik mijn best om er boven uit te komen en hier mag een ieder weten, dat hij me 4 tanden uit de mond geslagen heeft en zich erna op de borst klopte, dat het zijn verdienste was, dat er een bacterie in mijn mond ontdekt werd. Dat ik zwanger was van hem en het hem niet uitkwam, dat ik een abortus moest ondergaan, door met zijn knie in mijn buik te zitten, lees er in rammen. Hij sloeg mij tig keer een hersenschudding, maar zijn verdienste was daarin, dat hij aantoonde dat ik hersens had. Hij heeft me toen totaal klein gemaakt, maar dat jij me toen half dood sloeg en ik nog nergens hulp kreeg, ben ik voor me zelf gaan vechten en voor ons kindje. Was de volgende zwangerschap, die hem toen wel uit kwam. Heb moeten vluchten voor hem en nog altijd heb ik de schuld, pffff, de grafgek. Voor mijn huidige man is het zeker niet makkelijk, want ben invalide geslagen, maar ik leef nog.



Ga weg bij dit soort mensen voordat je dood bent.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt alsof je nog vol zit met woede naar je ex.

Dat is begrijpelijk en geen verwijt. Maar misschien ben je (nog) niet in een juiste positie om andere vrouwen te helpen met hun problemen. En ik denk dat als je ècht sterker was geweest dan hij, dat je dan niet voor zo'n leven had gekozen en inderdaad je koffers had gepakt in plaats van zo veel strijd en stress toe te laten in je leven.
quote:tina69 schreef op 10 december 2014 @ 23:48:

Top reacties, echt, ben geen slachtoffer!

Ben ook totaal niet zielig, maar nogmaals, denk dat jullie het niet mee gemaakt hebben. Nog een keer, als je het niet mee gemaakt hebt, kan je niet oordelen over de situatie!

Juist door deze reacties houden vrouwen hun mond dicht.

Het sluipt erin, maar waarom verwacht ik begrip van mensen de er er geen ruk van snappen hoe een narcist te werk gaat?

Jullie kunnen het niet niet weten en ik een domme koe? Kom op Saaaar81, je weet je niet hoe mijn leven verlopen is, dus ik zeg het zelfde tegen jou.



Maar ik post dit ook niet voor onwetende koeien, die van niets weten.



Ik post dit voor de vrouwen die er nog in zitten en onzeker zijn, omdat ze denken dat alles aan hun ligt.

Kunnen we nu stoppen met mij afbranden en terug keren naar het gene wat ik wil bereiken met het artikel?



@Fientje, ik was te sterk en was gek op die vent en hij wikkelde me om zijn vinger, daarna kwam de afbraak. Mijn aandeel was, dat ik voor zijn hele mooie verhalen viel. Mannen die narcisme hebben kunnen dat, maar nogmaals ik ben een hele zelfstandige vrouw, maar die kunnen je breken, ze zoeken de zwakke punten.



Ben blij dat ik van weg ben, is wel een hel van een tijd geweest en ja, ik heb me eruit gevochten. Zijn zoveel vrouwen die de kracht nog niet hebben!



Voor hen post ik dit, om te zeggen, is leven na zo een engerd!Jammer dat je sommige forumleden koeien noemt.
quote:zaansmotje schreef op 11 december 2014 @ 00:32:

[...]





Dit was idd gewoon stom toeval als je het zo noemen wil! Ik heb me aangemeld en heb vrijdag al willen gaan posten, maar als ik hier beetje ga lezen krijg ik toch wel stilaan twijfels hoor. Is dat dan zo gek? krijg wss ook wel een hele bult kutreacties over me heen over hoe zielig ik wel niet ben en die kan ik missen als kiespijn!Bladiebladiebla.
quote:tina69 schreef op 11 december 2014 @ 00:47:

Jammer dat je niet inziet hoe narcisme werkt.

Maar wel verwijten dat een vrouw zich niet zo maar in elkaar laat rammen, soms is het leven niet zoals je wil.

Ik heb hard genoeg terug gevochten, geloof me.

Maar nogmaals als je er niets van weet, denkt een ieder dat die het beter weet.

Dit topic gaat heel veel steun geven voor diegene voor wie ik het gezet heb, pfffff.Ik zal t nog een keer zeggen wat anderen al zeiden. Stop met hem de schuld geven en ga werken aan jouw aandeel hierin.Waarom jij voor zo'n man viel. Wat is jouw tekortkoming dat je voor zo'n man valt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil toch even nuanceren, want ik geloof wel dat Tina een sterke vrouw is. Maar net als ieder mens heeft ze zwakheden, en een slimme narcist weet hier perfect op in te spelen.

Zelf ben ik ook een keer een narcist tegengekomen, en die wist me meteen in te pakken. Terwijl ik mezelf toch als een slimme en onafhankelijke vrouw beschouw. Maar door de dingen die hij zei en de manier waarop, gaf hij me het gevoel dat er echt iets bijzonders was tussen ons, dat we een speciale band hadden, dat hij me zo vertrouwde, etc. Zijn gedrag was ook niet overdreven flirterig, juist subtiel en geloofwaardig. Gelukkig maakte hij een foutje (ik hoorde hem toevallig exact dezelfde dingen zeggen tegen een andere vrouw), anders had ik hem misschien nooit doorgehad.

Een relatie is het nooit geworden gelukkig, maar ik kan me nu wel voorstellen hoezeer een narcist je voor de gek kan houden en mee kan slepen.



Want stel je voor dat je een geweldige man ontmoet, die vreselijk veel van je houdt (denk je) en met wie je een mooie en bijzondere relatie begint. En dan gaat er iets mis en je denkt dat het aan jou ligt, dus pas je je aan. En dan weer iets, en weer iets, etc. En soms twijfel je, maar dan praat je met hem en verdwijnen de twijfels weer. Maar voor je het weet ben je helemaal geen sterke vrouw meer en weet je nauwelijks nog wat goed en slecht is.



Ik denk dat het naïef is om te denken dat je zelf nooit in zo'n situatie terecht zal komen. Ja, nu is het makkelijk om dat te roepen dat je dat soort dingen nooit zal pikken, maar als je maanden of jarenlang, bent gehersenspoeld, dan is het een stuk moeilijker.

Eerlijk gezegd kan ik het me ook moeilijk voorstellen dat je niet weg gaat na de eerste klap. Maar aan de andere kant weet ik dat ik daar niet over kan oordelen, omdat ik de periode ervoor niet heb meegemaakt.



Misschien zou er ook meer aandacht moeten komen voor de technieken die narcisten gebruiken om iemand te manipuleren, zodat mensen het sneller herkennen.
TO, je hebt nogal een grote mond tegen de vrouwen hier die tegengas geven, en dat moet je vooral blijven doen. Gezien je verhalen van twee jaar geleden maak je je nu volstrekt belachelijk met die "ik ben zo sterk" act. Je bent met je huidige vriend namelijk opnieuw in herhaling gevallen, inclusief het verhaal dat je ongepland en onverwacht zwanger raakte, terwijl je doodongelukkig was met je vriend en hij met zijn depressie jouw leven opnieuw bepaalde. Net als je ex jouw leven lange tijd in zijn greep had.



Waar ik een probleem mee heb is dat hier kinderen bij betrokken zijn, die de prijs betalen voor jouw keuze om bij een niet geschikte man te blijven. Tot 2 keer aan toe.

En voordat je wéér begint dat ik (en anderen) niet weten waar ik het over heb: ik heb in mijn jonge jaren ook in dubieuze relaties gezeten. Maar ik ben tijdig uitgestapt en heb me nooit willen voortplanten met zo'n vent.



Jouw definitie van "een sterke vrouw" is niet de mijne. En als je daar niet tegen kunt, is dat jouw probleem.

Nogmaals: iedereen kan in een foute relatie terecht komen en om diverse redenen blijven hangen. Maar bij mij stopt het begrip als er uit zo'n verziekte relatie een kind geboren wordt. Daar houdt bij mij het begrip op, welk prachtig verhaal je er ook omheen hangt.

Jouw kind is een onbezorgde jeugd ontnomen, heeft ongetwijfeld schade opgelopen. Dáár zou ik me maar eens druk om gaan maken, ipv nog steeds te klagen over jouw ex.
Zeur niet zo TO. Open geen topic als je geen reacties wilt.

En hou op met die misplaatste arrogantie van je.

Je hebt mensen niets te leren. Maak van jouw ervaringen niet andermans probleem.

Je mag niet oordelen als je niet in deze situatie hebt gezeten? Goh, hoe zou dat nou komen dat de meeste vrouwen niet in deze situatie belanden?

Verwerk je verleden en blijf niet zo hangen in je ellende. Maak er niet zo'n aandachtsshow van.
Komt de weerstand niet een beetje door de manier waarop je het schrijft? De opsomming van alles komt een beetje over alsof je erkenning zoekt. Het is natuurlijk verschrikkelijk als dit alles je is overkomen maar vrouwen die hier in dezelfde situatie hebben gezeten klinken gewoon anders.



Ik wil je niet beledigen maar het komt bij mij een beetje over alsof je de heldin in een verhaal bent en dat maakt het allemaal een beetje ongeloofwaardig.
Alle reacties Link kopieren
Een echte narcist is een psychopaat en die kan slachtoffers maken. Dat is stiekem ook het enige wat een narcist aan het doen is.

Maar ik geloof ook in een eigen aandeel van de partner. Gebrek aan eigenwaarde is er wel degelijk als je je laat mishandelen. Het kan ook dat de narcist jouw eigenwaarde door de play heeft weten te spoelen, dat geloof ik ook wel. Maar iemand de zelfverzekerd is en zelfbewust, die verbreekt de relatie na de eerste klap. Die weet dat de smeekbede erbij hoort en die hecht weinig waarde aan de belofte tot verbetering. En een vrouw met goede baan, koophuis en bergen vrienden kan ook stiekem minder sterk zijn dan dat ze lijkt.

Ooit in slechte relaties gezeten, ik had denk ik een hele harde leerschool nodig om te ontdekken dat ik toch echt moest werken aan mijn lage zelfbeeld.

achteraf denk ik nu: jee dat ik dat ooit gepikt heb vanaf het begin zeg? Want ja vanaf het begin waren de alarmbellen aanwezig.

Naief en laag zelfbeeld in relaties, terwijl ik verder sterk en zelfverzekerd kon zijn.

door deze ervaring(waarin ik echt mijn eigen rol vreselijk vindt, want dat betekend dat het zo lang heeft geduurd)

Ben ik, trouwens met therapie en hulp,eindelijk erg tevreden met mijzelf en weet ik wat ik wil en weet ik ook hoe belangrijk het is als je doet en weet wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet de andere forummers dus wel een beetje gelijk geven, tina69.

Want met alleen maar roepen dat je er niks aan kon doen, kom je er niet uit, ben je toch vatbaar voor herhaling enz.



Verder heb ik je oude berichten niet gelezen dus daar oordeel ik niet over.
quote:bungaa schreef op 11 december 2014 @ 09:53:

Een echte narcist is een psychopaat en die kan slachtoffers maken.

Whut? Een narcist is een psychopaat?



En een autist is stiekem een schizofreen, zoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 11 december 2014 @ 10:13:

[...]



Whut? Een narcist is een psychopaat?



En een autist is stiekem een schizofreen, zoiets?

???

ik heb het niet over die rot-ex of die klootzak die ze narcist noemen.

Ik heb het over mensen met de antisociale persoonlijkheidsstoornis NPS.

die bestaan toch echt wel.
Ik denk ook dat je naar je eigen aandeel moet kijken, dit overkomt je niet, hier kies je voor. Na de eerst klap koos je ervoor (met je kinderen) bij een mishandelaar te blijven. Ik ben de eerste vrouw in mijn familie die niet door haar parner mishandeld is of wordt (wel in gezinsverband toen ik nog thuis woonde). Volgens veruit de meeste vrouwen in mijn familie is dat omdat ik geluk heb gehad. Ik zie dat anders. Zodra een man zijn stem verheft ben ik weg. Zodra er agressie of iets dreigends in zijn stem zit ben ik weg. Als ik een klap krijg ben ik weg. Hij kan huilen en praten en doen wat hij wil. Als het in mijn ogen onverenigbaar is met liefde (en dat is in mijn ogen elke vorm van geweld en gebrek aan respect) ben ik weg. Ik pas mezelf niet aan aan een man, als ik moet aanpassen past hij eigenlijk niet bij me en is het dus verspilde moeite en ben ik weg.



Ik heb geen geluk, ik heb eigenwaarde. Dat is het enige verschil tussen mij en de andere vrouwen in mijn familie.



Kom mij niet vertellen dat ik geen recht van spreken heb omdat ik voor mezelf op ben gekomen. Ik weet wat mishandelaars zeggen, ik weet dat niemand met eigenwaarde daar in trapt. En de mensen die er in trappen willen er in trappen, alles beter dan zonder hem door het leven te gaan, ooit zal hij heus wel veranderen want ondanks alles houdt hij van je.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat dit topic zo in wederzijds vennijn is ontaard.



Ik denk dat dat komt je er helemaal niet overheen klinkt TO, en het klinkt ook niet alsof je nu tien jaar later niet meer vergelijkbare fouten maakt. Goed, je bent niet meer onder de vleugels van een narcist, dat is fijn, maar je klinkt niet alsof je dat deel van je leven achter je hebt gelaten en overwonnen, en het klinkt niet alsof je kinderen nu alleen nog maar goede man-vrouw-relatievoorbeelden van je krijgen.



De verbetenheid die uit je verhaal klinkt, die zet de toon voor de reacties en je klinkt gewoon niet als een lichtend voorbeeld waar mensen graag advies of waarschuwingen van aannnemen.



Ik ken andere vrouwen op dit forum die meer indruk op me maken, die werkelijk met een vergelijkbaar verleden de macht hebben gegrepen in hun eigen leven. Jij klinkt eerlijk gezegd als iemand die is rondgeschopt in het leven en de pijn daarvan niet meer los kan laten. Dat is geen misdaad, dat maakt je geen slecht mens, integendeel, maar je komt over als een slachtoffer van de wereld en daarom is het zo lastig om van jou advies aan te nemen. Ik zou zelf in ieder geval liever advies aannemen van iemand die ik ook werkelijk als een lichtend voorbeeld zie.



Als jij met je kinderen op een gegeven moment een stabiel leven had opgebouwd, zoals ik begrijp, waarom sleep je dan een nieuw probleemgeval (man) met weer geheel eigen problematiek je gezin in? Dan ben je toch echt zelf een magneet voor ingewikkelde zaken, om het maar voorzichtig te zeggen, en dan moet je in de spiegel kijken, maar jouw spiegel lijkt niks over jezelf te laten zien, maar alleen maar je verleden met je ex naar je terug te kaatsen. Wat heb je nu precies allemaal zo opgelost in je eigen denkpatroon en gedrag, dat je nu de rol van autoriteit aan kan nemen die andere vrouwen waarschuwt? Dat wordt nergens duidelijk.
quote:bungaa schreef op 11 december 2014 @ 10:41:

[...]



???

ik heb het niet over die rot-ex of die klootzak die ze narcist noemen.

Ik heb het over mensen met de antisociale persoonlijkheidsstoornis NPS.

die bestaan toch echt wel.Whut?



Antisociale persoonlijkheidsstoornis NPS?



Ik dacht dat ik vrij veel wist van de DSM, en ik zie veel narcisten in mijn werk en ook veel mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis, maar dit is wel een heel rare mengeling van twee diagnoses door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Lief dat to andere mensen wil waarschuwen.



Maar dan zal to ook weten dat als een buitenstaander zegt je moet weg bij die vent. Die man die slaat je.

Dat veel vrouwen blijven want er is vaak meer aan de hand. Die mishandelde vrouwen gaan niet meteen weg naar een waarschuwing van een ander. Ze blijven vaak terug gaan naar die man. En de buitenwereld kan hen nog zoveel hulp bieden. Maar als een mishandelde vrouw zelf niet inziet wat er niet goed is in haar relatie dan houdt het denk ik op.
Alle reacties Link kopieren
Kerol, volgens mij is het nog niet eens tien jaar geleden. Ze is 9 jaar aan het scheiden geweest, schreef ze, dus volgens mij is ze nog maar net officieel van hem af.

Negen jaar scheiden vind ik trouwens wel heel lang, als sterke en zelfstandige vrouw moet dat toch sneller kunnen? En waarom krijg je als sterke, zelfstandige vrouw met drie foute mannen kinderen? Waarom gun je jezelf niet de tijd om samen met je kinderen tot rust te komen, voor je jezelf weer halsoverkop in een nieuwe relatie stort, en daar ook weer zwanger wordt? Je wilt een voorbeeld zijn voor vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten als waar jij zat, maar ik zou die vrouwen echt afraden jouw pad te volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 11 december 2014 @ 12:00:

[...]

Whut?



Antisociale persoonlijkheidsstoornis NPS?



Ik dacht dat ik vrij veel wist van de DSM, en ik zie veel narcisten in mijn werk en ook veel mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis, maar dit is wel een heel rare mengeling van twee diagnoses door elkaar.

ok dan haal ik twee hele rare mengelingen door elkaar volgens jou. Wat is nps dan volgens jou? En asps? Ik heb het niet over narcistische trekjes. Maar dat begrijp jij vast ook wel.

Ik ben serieus benieuwd naar jouw uitleg!
Dit zijn de DSM criteria voor een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Die term wordt héél vaak verkeerd gebruikt, vooral door boze exen die teveel googleen.



•vindt zichzelf fantastisch en enorm belangrijk (hij overdrijft zijn prestaties en talenten, verwacht dat men hem erkent als een superieur persoon zonder dat zijn prestaties hier aanleiding toe geven);

•is gepreoccupeerd met fantasieën over onbeperkt succes, macht, brille, schoonheid, of de ideale liefde;

•gelooft dat hij 'speciaal' en uniek is en dat hij slechts begrepen kan worden door andere speciale mensen, bij voorkeur met een hoge status, van wier kring hij eigenlijk ook deel zou moeten uitmaken;

•eist excessieve bewondering;

•meent over speciale voorrechten te beschikken (heeft bijv. de onredelijke verwachting dat hem een voorkeursbehandeling toekomt of dat men vanzelfsprekend rekening houdt met zijn verwachtingen);

•gebruikt zijn medemens om zijn eigen doelen te bereiken;

•heeft een tekort aan invoelend vermogen (hij wil de gevoelens en behoeften van anderen niet erkennen en het is hem niet goed mogelijk zich de behoeften van anderen voor te stellen);

•is vaak jaloers op anderen of gelooft dat anderen jaloers zijn op hem;

•heeft een hooghartige houding en gedraagt zich dienovereenkomstig.





Dit zijn de kenmerken van een antisociale persoonlijkheidsstoornis:



s roekeloos: hij bekommert zich op een gevaarlijke manier niet over de veiligheid van zichzelf of van anderen.

•is oneerlijk: hij liegt en bedriegt herhaaldelijk voor eigen voordeel of plezier

•is niet goed in staat een geregeld leven te leiden, met bijvoorbeeld een vaste baan en financiële verplichtingen,

•leeft meer van dag tot dag, heeft geen plan voor de toekomst en handelt vaak impulsief

•'heeft een kort lontje' en wordt gemakkelijk agressief, komt snel tot vechtpartijen

•overtreedt gemakkelijk de wet, zodanig dat hij daarvoor aangehouden zou kunnen worden.

•heeft de neiging zijn gedrag goed te praten en laat geen spijt zien wanneer hij anderen heeft gekwetst, mishandeld of bestolen





Totaal andere stoornis, totaal andere persoonlijkheid.



In praktijk zie je dat veel vrouwen een boze geweldadige ex een narcist noemen. En op internet is voldoende info te vinden die dat min of meer onderbouwt. Er is zelfs een soort pseudopsycholoog die zich hier speciaal op richt, en die heeft het inderdaad ook over 'antisociale narcisten' of 'psychotpatische narcisten' maar dat is feitelijk onzin. Ik lees echt heel veel officiele rapportages en diagnoses van psychiaters die onderzoeken doen op het gebied van persoonlijkheidsstoornissen, ook voor justitie enzo. Maar de term psychopatische narcist of meer van die onzin komt daar niet in voor. De meeste mensen gebruiken dergelijke termen zomaar, smijten met begrippen die ze een keer gegoogled hebben en hebben geen idee waar ze het precies over hebben.
Kerol, helemaal met je eens! Mooie post. In Nederland is het onmogelijk om niet te kunnen scheiden en al zeker niet om er 9 jaar over te doen. Ook al is je man spoorloos dan gaat het als volgt: Er komt een advertentie in de krant, reageert hij daar niet binnen bepaalde tijd op dan gaat de scheiding gewoon door. Mijn ex keerde terug naar zijn vaderland en gaf geen sjoegge, was onvindbaar. Na 9 maanden is desondanks de scheiding uitgesproken. Dus niet kunnen scheiden omdat man spoorloos is, is domweg onmogelijk.



Tina, ik lees overal zoveel tegenstrijdigheden in je postings dat ik de indruk krijg dat er met jou meer aan de hand is. Geen verwijt, wel iets om eens goed over na te denken.
Ik vind je helemaal niet sterk overkomen.

Als je zo sterk was geweest had je niet zo in die relatie gezeten. Dan had je hier geen topic geopend en was je niet zo gepikeerd geweest door de reacties.

Maar zeg vooral continue dat je zoveel sterker dan je ex bent.



Weet je wat jij moet doen TO. I.p.v. zeggen dat anderen zonder ervaring niet meer moeten reageren, zou je zelf moeten stoppen met reageren en topics plaatsen. Je krijgt hier toch geen gewenste reacties op je aandachtshow.
Alle reacties Link kopieren
Goh.. er zitten hier veel "sterke" vrouwen die zich beter moeten voelen dan een ander...
..popcorn?
Ik vind het trouwens wel heel goed van je dat je tot zinnen bent gekomen en bent opgestapt. Niet iedereen heeft daar de helderheid en kracht voor. Sommige mensen blijven tot hun dood in slechte relaties zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een harde reacties zeg. Alsof hier nooit iemand fouten heeft gemaakt, of nog erger: een foute inschatting heeft gemaakt. Als het allemaal zo makkelijk was zouden er nooit mishandelingen, vechtscheidingen of financiële troubles ontstaan. TO heeft een verkeerde vent ontmoet, is erg slecht behandeld (op zijn zachts gezegd) en heeft zich daaraan ontworsteld. Dat zal genoeg moed en moeite gekost hebben. Ik denk dat zij achteraf gezien zelf ook wel weet dat ze eerder had moeten opstappen. Maar daar gaat het toch niet om? Alsof je ieder recht op een betere toekomst verspeelt als je niet direct de juiste keuzes maakt. Soms is het niet zo makkelijk of rechtlijnig. TO is trots op de stappen die ze heeft gemaakt. Mooi toch? Niks doms aan.
Het is zo vermoeiend op het forum dat als je niet meegaat in het zelfmedelijden van een TO,

de TO niet zielig genoeg vindt en geen bewondering hebt voor het gedrag dat iemand vertoont, dat je je dan beter zou voelen dan die persoon.

Zullen we anders voortaan twee dezelfde topics van dezelfde TO openen. In het ene topic mogen de 'ah gossie' 'Superrr meid' 'Je doet het zo goed' reacties komen en in het ander komen de echte, niet altijd leukste, maar wel eerlijke reacties. Dan kunnen de overgevoelige types die de waarheid niet kunnen handelen naar het tuttentopic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven