Afstand doen van poes met gedragsprobleem

23-01-2015 13:53 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor dit topic een nieuwe nick aangemaakt, omdat mensen mij wellicht herkennen aan mijn verhaal.



Poes is agressief, al vanaf dat ik haar als kitten kreeg. Mijn huisgenoot kon daar niet mee om gaan en heeft haar mishandeld wanneer ik er niet was. Uiteraard ben ik verhuisd toen ik hier achter kwam. Ik ben tegen dierenleed, en ga ver voor mijn dieren.

Afijn nadat ik ben verhuisd blijft poes akelig in de omgang, voor al tegen mannen. Ze gunt ze geen moment: ze blaast, mauwt en valt aan. Toen ik nog alleen woonde dacht ik ach, ze heeft karakter.

Mijn man heeft kattenallergie maar gebruikt gewoon een pilletje hiervoor. Poes deed in het begin ook lelijk naar hem maar verder dan blazen kwam en uithalen kwam het niet.

Twee jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuw huis, we gingen samenwonen en Poes ging uiteraard mee. Hier ging ze zich nog wat dominanter gedragen, als er bezoek komt vakt ze aan tot bloedens toe. Twee vrienden zijn al op de ehbo van het ziekenhuis beland door Poes. Maar ja je houdt toch van je beestje, dus we sloten haar op bij visite in de kattenkamer. Tot dan toe was haar gedrag vervelend maar acceptabel. Althans je kon maatregelen treffen.

Uiteraard bezoeken we jaarlijks de dierenarts voor enting en onderzoek en wordt ze ontwormd etc. Echter sinds dat Poes 2 jaar is kan ze niet meer worden onderzocht, ze zou de arts aanvliegen. Poes is inmiddels 10,5 jaar.



Het probleem neemt toe, ze reageert onvoorspelbaar en zeer agressief. De laatste twee maanden heeft ze mensen aangevallen waar ze normaal niet op reageert en zelfs mijn man was slachtoffer...

Ik heb overlegd met de dierenarts, ze is onder narcose gebracht voor lichamelijk onderzoek. Er zijn rontgenfoto's gemaakt, bloeddtest gedaan, ze is gezond. Ze heeft ook een gebitsreiniging gehad.

Goed voorstel van de arts:

1. Herplaatsen, maar dat wordt heel moeilijk.

2. Gedragstherapie.

3. Inslapen.



Nou optie 2. hebben we geprobeerd. 'T is niet goedkoop (¤450), maar ja je wil het beste voor je beestje. Zelfs de deskundig durfde niet met haar in een ruimte te zijn en gaf wat tips en adviezen en een jaar nazorg als begeleiding.



Ze kan niet naar buiten omdat we aan het water wonen en alle watervogels bij ons in de tuin zitten. Ze zou ze opvreten! En ook de buurt terroriseren.



Vanmorgen is het ondenkbare gebeurd, uit het niets besloop ze me en heeft ze mij aangevallen. Ik?! Die altijd voor haar heeft gezorgd, die haar altijd heeft verdedigd. Ik ben zo geschrokken ik was in mijn pyjama de was aan het ophangen. Ze besloop me en hing in mijn arm. Ze heeft me tot 2x tot bloedens toe gebeten.. En haar klauwen in me gezet.



Ik ben nu helemaal klaar met haar ik heb 100en euro's aan haar uitgegeven om haar gedrag te verbeteren. Aanpassingen in mijn huis, ik pas me aan aan haar, mijn visite durft niet meer te komen.



Ik moest een tetanusprik en antibiotica kuur door het voorval van vanmorgen.



Ik was in staat om haar te laten inslapen! Ik ben nu gekalmeerd, poes is nog boos. Als ik naar haar toe ga heeft ze een dikke staart. Valeriaankruid doet haar nu ook niks. Ik ben gewoon bang van haar!



Nu ben ik opzoek naar een adres waar ze mag blijven. Via google kwam ik al op wat tehuizen voor katten met gedragsproblemen. Ik ben bewust van mijn zorgplicht en wil daar aan voldoen maar niet meer bij ons thuis. Dus ik ben bereid om tot haar natuurlijke dood alle kosten zoals voeding, huisvesting en dierenarts op me te nemen. Maar ze kan hier niet blijven, we hebben ook nog een baby, moet er niet aan denken als ze die ook grijpt..



Wie heeft er goede ervaringen met zo'n tehuis? Of wie wil haar een thuis bieden? Waar weinig visite komt en ze naar buiten mag. Zoals gezegd sta ik garant voor alle kosten.

'T doet me veel verdriet dat ik afstand van haar moet doen, maar zo gaat het niet langer.
Kijk eens op de site van zwerfkat in nood. zij vangen geloof ik ook dieren op die thuis niet te handhaven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Daar is een stappenplan voor





Maar ik heb dan ook geen affiniteit met katten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-01-2015 14:58
Reden: onnodige kwetsende opmerking verwijderd
% gewijzigd
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Wat Nina zegt. Waar je haar ook herplaatst ze zal waarschijnlijk tegen mens en dier zo blijven.



Je kunt een asiel proberen, maar ja valt ze daar andere katten aan moet ze alleen haar tijd uitzitten, als het asiel dat er al voor over heeft.

Ik vind het aan de ene kant sneu voor haar, want ze kan er niets aan doen maar denk ook niet dat ze een fijn leven heeft nu.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 januari 2015 @ 14:15:

[...]



Eh, heeft de gedragsdeskundige dat zo gezegd. Spijtbetuigingen? Spijt is een menselijke emotie, niet iets wat een kat kent. Ik begin te twijfelen aan de deskundigheid van de deskundige.



Ze zegt toch juist dat dit géén spijtbetuiging is? Als mens zou je dat namelijk kunnen denken en de deskundige zegt dat dit zo niet werkt bij een kat. Klopt toch gewoon?



Ow.. mosterd.
Ikbenanoniem, mensen interpreteren dit gedrag vaak als spijt betuigen, gedragsdeskundige heeft juist gezegd dat dat het zeker niet is, eerder het tegenovergestelde.



Noortjepoes, dit klinkt als een kat met een kronkel in haar kop, en als je het al zo lang hebt volgehouden en ze pakt nu zelfs jou, zie ik niet hoe ze ergens anders te handhaven is waar menselijk contact nodig is. Boerderij of manege zou nog wat kunnen zijn, maar stel dat ze daar nét zo mensen blijft aanvallen? Zit niemand op te wachten.
quote:Broedkippetje schreef op 23 januari 2015 @ 14:16:

[...]





De deskundige zei toch juist dat dat het niet is?

Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat gedrag wel zo interpreteren, en dat een deskundige het daarom uitlegt.Dat zou ook nog kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 januari 2015 @ 14:15:

[...]



Eh, heeft de gedragsdeskundige dat zo gezegd. Spijtbetuigingen? Spijt is een menselijke emotie, niet iets wat een kat kent. Ik begin te twijfelen aan de deskundigheid van de deskundige.



toen de deskundige hier was voor observatie deed Poes ook agressief. Ik ben naar poes gegaan en ik moest valeriaankruid strooien om Poes rustiger te krijgen. De deskundige keek mee vanachter het raam.

Daarna gaf Poes mij kopjes. Ik zei: kijk ze betuigd spijt van haar gedrag. Waarop de deskundige zei dat poezen geen spijt kunnen betuigen en dat ze gewoon haar mondhoeken aan me aan het afsmeren was.
Alle reacties Link kopieren
Tja een boerderij of manege of iets dergelijks klinkt natuurlijk heel goed, maar ze moet daar natuurlijk niet ook de bewoners of bezoekers gaan besluipen om ze vervolgens aan te vallen. Poes is toch mensen gewend en hoewel ze ze soms aanvalt kan het best zijn dat ze toch menselijk gezelschap zoekt. Het is wel het proberen waard, misschien is die vrijheid net wat ze nodig heeft. Muizen, vogels en konijnen vangen, klimmen in bomen, noem maar op. Misschien dat dat haar agressie inderdaad kan weerleggen.

Inslapen kan altijd nog.... Mocht het toch niet goed gaan.
Alle reacties Link kopieren
Stichting dierentuin is een goede hierin. Zij vangen heel veel katten op die niet te handhaven zijn. Jouw kat is veel beter af als hij niet meer in een gezinssituatie woont. Daar kan hij lekker naar buiten (afgesloten) en zit, als hij wil, bij soortgenoten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik neem ook mijn petje af voor wat jij allemaal al voor je kat over hebt gehad!

Zelf had ik haar allang laten inslapen denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Happy Daddy, ik heb ook geen affiniteit met katten. Gruwelijk vind ik ze zelfs, maar geen enkel dier verdient zo'n dood.



Die kat is niet de enige met een kronkel in z'n kop.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Een boerderij/manege kan inderdaad ook nog maar volgens mij hebben de meeste boerderijen/maneges al katten. Of ze dan op nog een, niet zo'n gezellige, kat zitten te wachten.

Bij een kattenopvang kennen ze vaak wel van zulke adressen.





En T.O. ik vind het meestal vreselijk als mensen hun huisdier weg willen doen. Maar jij hebt echte redenen genoeg. Je hebt echt meer dan genoeg je best gedaan.

En de kat is ook duidelijk. In de situatie waar hij nou zit is hij ook niet gelukkig.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 23 januari 2015 @ 14:31:

Ik neem ook mijn petje af voor wat jij allemaal al voor je kat over hebt gehad!

Zelf had ik haar allang laten inslapen denk ik..Ik ben van het soort als je een beestje hebt moet je er voor zorgen! We hebben veel dieren, iedereen krijgt liefde en aandacht. Deze poes is ook lief, dat maakt het moeilijk. Ze komt nooit op schoot en wil niet spelen, maar toch.. *zucht*
Alle reacties Link kopieren
Dus die twee vrienden die op de EHBO belandden, was niet voldoende om afscheid van poes te nemen ???
Rare vraag misschien maar heb je de kat echt helemaal laten na kijken door de dierenarts? Misschien zit er wel een tumor in het hoofd niet dat je daar mee je kat terug krijgt maar ik denk dat dan de stap voor jouw om je kat te laten inslapen wel makkelijker is.
Informeer bij stichting Dierenthuis!
Alle reacties Link kopieren
allereerst sterkte! En wat goed dat je er alles aan doet om poes een goed leven te geven. Zo zouden er meer moeten zijn!

quote:Noortjepoes schreef op 23 januari 2015 @ 14:01:

Ik vergelijk Poes met iemand met een psychische aandoening. Zo'n persoon kan er ook niks aan doen. Zij heeft ook gewoon een kronkel in haar hoofd. Inderdaad ik kan haar niet houden, maar in laten slapen wanneer ze gezond is vind ik ook geen optie.

Dat siert je. Maar je spreekt jezelf hier tegen. Poes heeft een psychische aandoening, een kronkel in het hoofd en is dus niet gezond.



Persoonlijk waren voor mij 2 vrienden die naar het ziekenhuis moesten al genoeg geweest om haar te laten inslapen. Ongelooflijk dat poes nog in huis is nu je een baby hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 14:43:

[...]



Dat siert je. Maar je spreekt jezelf hier tegen. Poes heeft een psychische aandoening, een kronkel in het hoofd en is dus niet gezond.



Persoonlijk waren voor mij 2 vrienden die naar het ziekenhuis moesten al genoeg geweest om haar te laten inslapen. Ongelooflijk dat poes nog in huis is nu je een baby hebt.

+1

Zwaar doorgeschoten "dierenliefde".

Voor mij was 1 vriend die naar de EHBO zou moeten, omdat je kat hem aanviel al voldoende reden geweest om de poes in te laten slapen.
Ook ik zeg: Dierenthuis in Almere. Geweldige mensen!!
Alle reacties Link kopieren
En een baby in huis, terwijl je zo'n zwaar agressieve en onbetrouwbare kat in huis hebt, is gewoon onverantwoordelijk gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Dankjullie wel, heb dierenthuis al gemaild, staat geen telefoonnummer op de site.
quote:Noortjepoes schreef op 23 januari 2015 @ 14:24:

[...]





toen de deskundige hier was voor observatie deed Poes ook agressief. Ik ben naar poes gegaan en ik moest valeriaankruid strooien om Poes rustiger te krijgen. De deskundige keek mee vanachter het raam.

Daarna gaf Poes mij kopjes. Ik zei: kijk ze betuigd spijt van haar gedrag. Waarop de deskundige zei dat poezen geen spijt kunnen betuigen en dat ze gewoon haar mondhoeken aan me aan het afsmeren was.

Gelukkig. Dan was de deskundige wel deskundig. Dat afgeven van geur kan ook weer een teken van angst en onzekerheid zijn.



En ik heb ook goede ervaringen met Stichting Dierenthuis. Heb er jaren een adoptiekat gehad. En Kat in nood ken ik ook. Ze doen goed werk maar hun huisvesting was destijds wel minder dan bij Dierenthuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 23 januari 2015 @ 14:22:

Daar is een stappenplan voor





Maar ik heb dan ook geen affiniteit met katten.



Bah, wat een misselijkmakende reactie zeg. Wat heeft het voor zin om dit hier te plaatsen? Nog een gevalletje kronkel-in-zijn-kop...



@TO wat erg voor je dat je je kat toch moet ''opgeven'' na al de moeite die je erin hebt gestoken. Respect dat je het zo lang hebt volgehouden. Ik heb helaas geen tips voor je maar wens je wel veel succes.





Wijziging: de Mods hebben zijn onnodig respectloze reactie gelukkig al verwijderd!
I'm a goal digger.
Een kat die zomaar aanvalt en mensen op de eerste hulp laat belanden vind ik levensgevaarlijk. Ik snap niet dat je niet eerder hebt ingegrepen door hem te laten inslapen. Daar kun je toch anderen niet meer mee opzadelen en zo'n kat hoort al helemaal niet los buiten te lopen naar mijn mening. Onverantwoord. Gezond is een beest met zo'n kronkel allerminst. Mijn neefje mist een oog door een spontaan aanvallende loslopende kat. Zoiets wil je toch niet op je geweten hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven