Afstand doen van poes met gedragsprobleem

23-01-2015 13:53 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor dit topic een nieuwe nick aangemaakt, omdat mensen mij wellicht herkennen aan mijn verhaal.



Poes is agressief, al vanaf dat ik haar als kitten kreeg. Mijn huisgenoot kon daar niet mee om gaan en heeft haar mishandeld wanneer ik er niet was. Uiteraard ben ik verhuisd toen ik hier achter kwam. Ik ben tegen dierenleed, en ga ver voor mijn dieren.

Afijn nadat ik ben verhuisd blijft poes akelig in de omgang, voor al tegen mannen. Ze gunt ze geen moment: ze blaast, mauwt en valt aan. Toen ik nog alleen woonde dacht ik ach, ze heeft karakter.

Mijn man heeft kattenallergie maar gebruikt gewoon een pilletje hiervoor. Poes deed in het begin ook lelijk naar hem maar verder dan blazen kwam en uithalen kwam het niet.

Twee jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuw huis, we gingen samenwonen en Poes ging uiteraard mee. Hier ging ze zich nog wat dominanter gedragen, als er bezoek komt vakt ze aan tot bloedens toe. Twee vrienden zijn al op de ehbo van het ziekenhuis beland door Poes. Maar ja je houdt toch van je beestje, dus we sloten haar op bij visite in de kattenkamer. Tot dan toe was haar gedrag vervelend maar acceptabel. Althans je kon maatregelen treffen.

Uiteraard bezoeken we jaarlijks de dierenarts voor enting en onderzoek en wordt ze ontwormd etc. Echter sinds dat Poes 2 jaar is kan ze niet meer worden onderzocht, ze zou de arts aanvliegen. Poes is inmiddels 10,5 jaar.



Het probleem neemt toe, ze reageert onvoorspelbaar en zeer agressief. De laatste twee maanden heeft ze mensen aangevallen waar ze normaal niet op reageert en zelfs mijn man was slachtoffer...

Ik heb overlegd met de dierenarts, ze is onder narcose gebracht voor lichamelijk onderzoek. Er zijn rontgenfoto's gemaakt, bloeddtest gedaan, ze is gezond. Ze heeft ook een gebitsreiniging gehad.

Goed voorstel van de arts:

1. Herplaatsen, maar dat wordt heel moeilijk.

2. Gedragstherapie.

3. Inslapen.



Nou optie 2. hebben we geprobeerd. 'T is niet goedkoop (¤450), maar ja je wil het beste voor je beestje. Zelfs de deskundig durfde niet met haar in een ruimte te zijn en gaf wat tips en adviezen en een jaar nazorg als begeleiding.



Ze kan niet naar buiten omdat we aan het water wonen en alle watervogels bij ons in de tuin zitten. Ze zou ze opvreten! En ook de buurt terroriseren.



Vanmorgen is het ondenkbare gebeurd, uit het niets besloop ze me en heeft ze mij aangevallen. Ik?! Die altijd voor haar heeft gezorgd, die haar altijd heeft verdedigd. Ik ben zo geschrokken ik was in mijn pyjama de was aan het ophangen. Ze besloop me en hing in mijn arm. Ze heeft me tot 2x tot bloedens toe gebeten.. En haar klauwen in me gezet.



Ik ben nu helemaal klaar met haar ik heb 100en euro's aan haar uitgegeven om haar gedrag te verbeteren. Aanpassingen in mijn huis, ik pas me aan aan haar, mijn visite durft niet meer te komen.



Ik moest een tetanusprik en antibiotica kuur door het voorval van vanmorgen.



Ik was in staat om haar te laten inslapen! Ik ben nu gekalmeerd, poes is nog boos. Als ik naar haar toe ga heeft ze een dikke staart. Valeriaankruid doet haar nu ook niks. Ik ben gewoon bang van haar!



Nu ben ik opzoek naar een adres waar ze mag blijven. Via google kwam ik al op wat tehuizen voor katten met gedragsproblemen. Ik ben bewust van mijn zorgplicht en wil daar aan voldoen maar niet meer bij ons thuis. Dus ik ben bereid om tot haar natuurlijke dood alle kosten zoals voeding, huisvesting en dierenarts op me te nemen. Maar ze kan hier niet blijven, we hebben ook nog een baby, moet er niet aan denken als ze die ook grijpt..



Wie heeft er goede ervaringen met zo'n tehuis? Of wie wil haar een thuis bieden? Waar weinig visite komt en ze naar buiten mag. Zoals gezegd sta ik garant voor alle kosten.

'T doet me veel verdriet dat ik afstand van haar moet doen, maar zo gaat het niet langer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n kat gehad! Die was eigenlijk altijd heel lief en knuffelig, en dan inééns sloeg ie door en moest ik 'm echt van m'n benen af trekken. Dierenarts in de familie heeft alle mogelijke onderzoeken gedaan en we zijn er nooit achter gekomen wat het was. Maar dat gedrag was sporadisch, bij jou gebeurt het wel erg vaak. Ik ben het helemaal met je eens dat je een huisdier voor het leven hebt, zelf enorm dierenvriend, vegetariër, diergeneeskunde student.. maar in dit geval lijkt het me voor de kat ook wel een soort van 'bevrijding' om geëuthanaseerd te worden..



Als je 'm ergens kan plaatsen is natuurlijk ook prima, ik hoop dat ie het dan beter gaat doen. Verder geen goede tips, die kat van ons vroeger was buiten zijn aanvallen om eigenlijk echt heel lief.. (En gewoon aan ouderdom overleden.)
Another Tale of Infinite Dreams
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat zo'n tv programma; My cat from hell. Daar zitten enorme monsters tussen. Er komt dan zo'n mannetje thuis om te zien wat het probleem is. Vaak zijn het hele kleine dingen en veranderingen in de omgeving. Afgelopen week was er een kat die compleet door het lint ging door de hagedis en een kat van de buren. De baasjes wisten niet dat de kat hier zo heftig op reageerde.



Ik zou het advies van Carenza opvolgen en (toch nog) eens een andere (misschien meer ervaren?) gedragsdeskundige erbij halen. Inslapen zou voor mij absoluut geen optie zijn, voor ieder gedrag is een reden bij katten. Dan zou ik hem naar een opvang voor niet plaatsbare katten brengen, misschien weten zij er raad mee. Je hebt al wel ontzettend je best gedaan in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 januari 2015 @ 17:00:

[...]

Een diagnose, behandelingsplan en prognose? Voor een poes? Sorry hoor, maar nu moet ik toch ook een beetje lachen. Het is een poes, forgodsake. En TO heeft het nu lang genoeg geprobeerd met dat beest. Eens houdt het op hoor. Wat als poes tijdens de 'behandeling' een 'terugval' krijgt en de baby opvreet?Waarom wel voor een hond en niet voor een kat? Lig je ook dubbel voor de TV als Cesar Millan erop is? Het zijn dezelfde leerprincipes. En mensen proberen van alles, maar heel vaak helemaal het verkeerde, van die neuzeltips die op internet staan. Gedrag zoals TO beschrijft kan vaak best veranderd worden en soms helemaal niet (meer). Maar dan moet je wel weten over welke soort(en) agressie je het hebt en waardoor het is veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noortjepoes schreef op 23 januari 2015 @ 17:42:

[...]



Toch is het zo:

[IMG]http://i62.tinypic.com/20uv3ab.jpg[/IMG]



Incl btw is 't ¤435 en ik had al ¤25 betaald voor telefonisch consult.



Fockeroni. Wat een bedrag (en ik me maar afvragen waarom ik niet rijk word). Dan moeten de adviezen wel in een goudgerand lijstje zijn aangeleverd. Welke soort(en) agressie had de gedragstherapeut vastgesteld? (Territoriaal, spel, frustratie, status, aai, etc)



Ik kan aan de rekening zien welke therapeut het was trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Poes klinkt toch vooral als een poes die aanvalt vanwege een neurologisch probleem, zeg maar niet tof in de bovenkamer. Mijn buurmeisje had zo een Lassie hond, heel lief, tot hij een hersentumor kreeg en iedereen beet, ook zijn baasje en uiteindelijk de kinderen. Jouw kat klinkt ook niet tof tussen de oren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je in ieder geval een schat.
Alle reacties Link kopieren
Dierentehuis neemt in bepaalde gevallen wel katten op van particulieren. Dat is gewoon de beste oplossing.

De kast is niet ziek dus hoeft niet dood, zeker niet als er andere oplossingen zijn.



Verder eens met LadyV, T.O. heeft meer dan haar best gedaan en soms is 't gewoon klaar. Deze kat is ongelukkig, waarom dan ook, en veel beter af als hij buiten kan komen en zijn eigen gang kan gaan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Als je een hond hebt die vanuit het niets mensen aanvalt en bijt, wordt er een spuitje gezet, ongeacht leeftijd, redenen, ras of gezondheid.



De kat is ruim 10. Dus senior. Ja, katten kunnen 18 worden. Ze kunnen zelfs 25 worden. Maar deze kat?? Was het mijn kat geweest, was die gedragsdeskundige al helemaal niet hier in huis geweest. Na het aanvallen van vrienden (zijn ze wel nog vrienden??) was die kat er hier echt wel uitgevlogen.
quote:dubbeltje4 schreef op 23 januari 2015 @ 16:54:

Af laten maken dat beest.

Had al veel eerder moeten gebeuren.



Jij heb zeker nooit geen katten in huis gehad dat jij zo hard oordeelt over een kat?



Ik vind het super dat je er alles aan doet om te zoeken naar een oplossing voordat je besluit de kat te laten inslapen.
Alle reacties Link kopieren
Dezelfde mensen die nu gillen om kattenpsychologen, een diagnose willen en meer van die flauwekul zullen bij een soortgelijke overtreding van een mens om herinvoering van de doodstraf roepen.
Waar haal je dat idee vandaan glitter@spice66

Wat een complete onzin zeg.
TO, als je de kat binnen houdt, is nageltjes en eventueel hoektanden trekken dan nog een optie?? Voor een buitenkat valt dat onder mishandeling, een binnenkat, nouja, ik ben er geen voorstander van, maar het maakt een aanval natuurlijk een stuk minder ernstig. Je hoeft dan in elk geval niet meer bang te zijn.



Maar heel eerlijk, ik zou haar laten inslapen.
Alle reacties Link kopieren
quote:single1985 schreef op 23 januari 2015 @ 21:52:

[...]





Jij heb zeker nooit geen katten in huis gehad dat jij zo hard oordeelt over een kat?



Ik vind het super dat je er alles aan doet om te zoeken naar een oplossing voordat je besluit de kat te laten inslapen.We hebben drie katten gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 23 januari 2015 @ 20:53:

Verder eens met LadyV, T.O. heeft meer dan haar best gedaan en soms is 't gewoon klaar. Deze kat is ongelukkig, waarom dan ook, en veel beter af als hij buiten kan komen en zijn eigen gang kan gaan.Ik denk ook dat dit gedrag nauwelijks tot niet meer bij te sturen is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 23 januari 2015 @ 22:08:

TO, als je de kat binnen houdt, is nageltjes en eventueel hoektanden trekken dan nog een optie?? Voor een buitenkat valt dat onder mishandeling, een binnenkat, nouja, ik ben er geen voorstander van, maar het maakt een aanval natuurlijk een stuk minder ernstig. Je hoeft dan in elk geval niet meer bang te zijn.



Maar heel eerlijk, ik zou haar laten inslapen.Ontnagelen is verboden in Nederland. En leidt vaak weer tot onzindelijkheid en OCD's. Regen-drup.
Kan het zijn dat de kat teveel "wilde genen" in zich heeft?



Een vriendin heeft ook een tijd lang zo'n "cat from hell" gehad.

Ze heeft hem 1 keer meegekregen naar de dierenarts en die zei duidelijk dat het dier te veel wilde genen had meegekregen. Een soort "genetische fout" dus.

Zijn broer - die ze ook had - was helemaal niet zo wild en agressief.



Na die ene keer dierenarts kon ze overigens zo hoog of zo laag springen als ze wou, maar ze kreeg hem echt niet meer mee naar de dierenarts. Hij wist wat er stond te gebeuren en no way dat hij nog in een kooi ging (verschillende keer met 3 personen tegelijk geprobeerd).



Hij kon wel buiten en uiteindelijk is hij eens niet meer teruggekomen van een wandeling (hij leefde meer buiten dan binnen en kwam meestal alleen binnen als hij honger had).

Niet lang bovendien voor die vriendin sowieso ging verhuizen.

Ze hoopt nog altijd dat hij elders een "beter" huisje heeft gevonden.

Eéntje waar hij beter op zijn gemak was.



Ik vind het knap dat je alsnog zo vecht voor het beestje.

Ook ik zou aanraden om es bij boerderijen in de buurt te horen of ze daar geen plaatsje hebben.



Hem zomaar een spuitje geven ... dat zou ik toch ook niet aankunnen (ik heb zelf 3 katten).

Zelfs niet na alles wat de kat heeft aangericht ... Het blijft wel een beest waar je meer dan 10 jaar hebt mee samengeleefd.

De doodstraf voor mensen is afgeschaft, waarom zou je die dan terug invoeren voor katten?



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 23 januari 2015 @ 22:57:





De doodstraf voor mensen is afgeschaft, waarom zou je die dan terug invoeren voor katten?





Je maakt er wel een drama van zeg, een doodstraf voor katten!

Ik zou het eerder euthanasie noemen.
Alle reacties Link kopieren
Tsja.... een hond die bijt is een gevaar voor zijn omgeving en moet vaak worden afgemaakt en dat zou anders zijn voor katten die zo gevaarlijk zijn? Dit kan niet en laat je verstand de rest doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:glitter@spice66 schreef op 23 januari 2015 @ 21:54:

Dezelfde mensen die nu gillen om kattenpsychologen, een diagnose willen en meer van die flauwekul zullen bij een soortgelijke overtreding van een mens om herinvoering van de doodstraf roepen.

Ja je hebt hélemaal gelijk.

Echt gelijk.

Zo gelijk.

Echt.



Bestaat er TBS voor een kat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Of een psychiatrische katten opvang?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je maakt er wel een drama van zeg, een doodstraf voor katten!

Ik zou het eerder euthanasie noemen.



Met dat verschil dat je bij euthanasie zelf beslist.

Terwijl hier de kat juist niks zelf beslist over dat spuitje.



Ik zou dus echt gewoon op zoek gaan naar een nieuwe thuis of een plaats waar de kat kan buitenlopen.
Alle reacties Link kopieren
Een katten her-opvoeding zomerkamp? Kan ook nog.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 23 januari 2015 @ 23:46:





Ik zou dus echt gewoon op zoek gaan naar een nieuwe thuis of een plaats waar de kat kan buitenlopen.

Lijkt me gezellig.

Kindjes in het speeltuintje aanvallen, mensen die langs lopen in de benen vliegen.

Nou ja dan hoeft TO in ieder geval de keuze niet meer te maken en kan met een gerust hart denken dat ze een dierenvriend is.

Dat klopt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 23 januari 2015 @ 23:39:

[...]



Je maakt er wel een drama van zeg, een doodstraf voor katten!

Ik zou het eerder euthanasie noemen.



Dat zei ik vanmorgen al...

Maar dat was kwetsend.



Vreemd, want vorige week waren we allemaal charlie
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd zou ik de kat laten inslapen. Als een hond dit gedrag zou vertonen, zou er niet eens getwijfeld worden.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven