Afstand doen van poes met gedragsprobleem

23-01-2015 13:53 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor dit topic een nieuwe nick aangemaakt, omdat mensen mij wellicht herkennen aan mijn verhaal.



Poes is agressief, al vanaf dat ik haar als kitten kreeg. Mijn huisgenoot kon daar niet mee om gaan en heeft haar mishandeld wanneer ik er niet was. Uiteraard ben ik verhuisd toen ik hier achter kwam. Ik ben tegen dierenleed, en ga ver voor mijn dieren.

Afijn nadat ik ben verhuisd blijft poes akelig in de omgang, voor al tegen mannen. Ze gunt ze geen moment: ze blaast, mauwt en valt aan. Toen ik nog alleen woonde dacht ik ach, ze heeft karakter.

Mijn man heeft kattenallergie maar gebruikt gewoon een pilletje hiervoor. Poes deed in het begin ook lelijk naar hem maar verder dan blazen kwam en uithalen kwam het niet.

Twee jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuw huis, we gingen samenwonen en Poes ging uiteraard mee. Hier ging ze zich nog wat dominanter gedragen, als er bezoek komt vakt ze aan tot bloedens toe. Twee vrienden zijn al op de ehbo van het ziekenhuis beland door Poes. Maar ja je houdt toch van je beestje, dus we sloten haar op bij visite in de kattenkamer. Tot dan toe was haar gedrag vervelend maar acceptabel. Althans je kon maatregelen treffen.

Uiteraard bezoeken we jaarlijks de dierenarts voor enting en onderzoek en wordt ze ontwormd etc. Echter sinds dat Poes 2 jaar is kan ze niet meer worden onderzocht, ze zou de arts aanvliegen. Poes is inmiddels 10,5 jaar.



Het probleem neemt toe, ze reageert onvoorspelbaar en zeer agressief. De laatste twee maanden heeft ze mensen aangevallen waar ze normaal niet op reageert en zelfs mijn man was slachtoffer...

Ik heb overlegd met de dierenarts, ze is onder narcose gebracht voor lichamelijk onderzoek. Er zijn rontgenfoto's gemaakt, bloeddtest gedaan, ze is gezond. Ze heeft ook een gebitsreiniging gehad.

Goed voorstel van de arts:

1. Herplaatsen, maar dat wordt heel moeilijk.

2. Gedragstherapie.

3. Inslapen.



Nou optie 2. hebben we geprobeerd. 'T is niet goedkoop (¤450), maar ja je wil het beste voor je beestje. Zelfs de deskundig durfde niet met haar in een ruimte te zijn en gaf wat tips en adviezen en een jaar nazorg als begeleiding.



Ze kan niet naar buiten omdat we aan het water wonen en alle watervogels bij ons in de tuin zitten. Ze zou ze opvreten! En ook de buurt terroriseren.



Vanmorgen is het ondenkbare gebeurd, uit het niets besloop ze me en heeft ze mij aangevallen. Ik?! Die altijd voor haar heeft gezorgd, die haar altijd heeft verdedigd. Ik ben zo geschrokken ik was in mijn pyjama de was aan het ophangen. Ze besloop me en hing in mijn arm. Ze heeft me tot 2x tot bloedens toe gebeten.. En haar klauwen in me gezet.



Ik ben nu helemaal klaar met haar ik heb 100en euro's aan haar uitgegeven om haar gedrag te verbeteren. Aanpassingen in mijn huis, ik pas me aan aan haar, mijn visite durft niet meer te komen.



Ik moest een tetanusprik en antibiotica kuur door het voorval van vanmorgen.



Ik was in staat om haar te laten inslapen! Ik ben nu gekalmeerd, poes is nog boos. Als ik naar haar toe ga heeft ze een dikke staart. Valeriaankruid doet haar nu ook niks. Ik ben gewoon bang van haar!



Nu ben ik opzoek naar een adres waar ze mag blijven. Via google kwam ik al op wat tehuizen voor katten met gedragsproblemen. Ik ben bewust van mijn zorgplicht en wil daar aan voldoen maar niet meer bij ons thuis. Dus ik ben bereid om tot haar natuurlijke dood alle kosten zoals voeding, huisvesting en dierenarts op me te nemen. Maar ze kan hier niet blijven, we hebben ook nog een baby, moet er niet aan denken als ze die ook grijpt..



Wie heeft er goede ervaringen met zo'n tehuis? Of wie wil haar een thuis bieden? Waar weinig visite komt en ze naar buiten mag. Zoals gezegd sta ik garant voor alle kosten.

'T doet me veel verdriet dat ik afstand van haar moet doen, maar zo gaat het niet langer.
Na het lezen was mijn reactie Stichting Dierenthuis. Ik las dat je hen inmiddels al gemaild hebt en dat ook anderen dit opperden. Ze zijne echt heel goed voor dieren. Veel dieren die gewoon kansloos zijn door ziekte of gedrag vinden daar een blijvend thuis. Ik denk eigenlijk dat dit jouw enige optie is. Ook op een boerderij kan ze namelijk mensen of dieren aanvliegen.



Verder vind ik het top wat je allemaal al geprobeerd hebt. veel mensen kunnen aan jou een voorbeeld nemen.



Sterkte met deze situatie en ik hoop dat je een positieve reactie krijgt op jouw mail.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 23 januari 2015 @ 15:30:





Verder vind ik het top wat je allemaal al geprobeerd hebt. veel mensen kunnen aan jou een voorbeeld nemen.





Meen je dat nou echt?

Ik vind, dat TO is doorgeschoten in haar dierenliefde.



Een kat die mensen aanvalt en zodanig verwondt, dat ze naar het ziekenhuis moeten om behandeld te worden, kan beter afgemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Enerzijds vind ik het lief dat je al zoveel hebt gedaan voor poes.

Anderzijds snap ik niet dat 2 vrienden op de EHBO en een baby in huis niet al voldoende reden waren om de kat weg te doen.



Je hebt alles gedaan wat je kon, veel meer dan ik zou doen. Het is tijd om afscheid te nemen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 23 januari 2015 @ 15:42:

[...]



Meen je dat nou echt?

Ik vind, dat TO is doorgeschoten in haar dierenliefde.



Een kat die mensen aanvalt en zodanig verwondt, dat ze naar het ziekenhuis moeten om behandeld te worden, kan beter afgemaakt worden.



Eens!

Of in ieder geval niet in huis met een baby..
quote:dubbeltje4 schreef op 23 januari 2015 @ 15:42:

[...]



Meen je dat nou echt?

Ik vind, dat TO is doorgeschoten in haar dierenliefde.



Mee eens. En dat ze kopjes geven als 'spijt betuigen' interpreteert geeft wel aan dat ze niet voldoende kennis heeft over diergedrag. Ze houdt van dieren maar ze dicht ze nogal menselijke eigenschappen toe. Niet bevorderlijk denk ik.



De poes is al jaren niet meer buiten geweest, en is in huis meestal opgesloten in de kattenkamer. Is dat wenselijk voor een poes? Heb je dan nog wel het dierenwelzijn voor ogen?
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 16:24:

[...]



Mee eens. En dat ze kopjes geven als 'spijt betuigen' interpreteert geeft wel aan dat ze niet voldoende kennis heeft over diergedrag. Ze houdt van dieren maar ze dicht ze nogal menselijke eigenschappen toe. Niet bevorderlijk denk ik.



De poes is al jaren niet meer buiten geweest, en is in huis meestal opgesloten in de kattenkamer. Is dat wenselijk voor een poes? Heb je dan nog wel het dierenwelzijn voor ogen?



De poes is doorgaans vrij in huis. Alleen als er visite is gaat ze in de poezenkamer, das nog ruim 30m2 aan vloeroppervlak. Dus 't is noet dat ik haar in de trapkast opsluit.



Hoop snel wat uit Almere te horen. Vooralsnog geen reactie.
Wat een gezeur weer. Als mensen hun poes de deur uit willen doen omdat hun nieuwe vriendje niet van haren op de bank houdt komt er gezeur, en als mensen hun gestoorde poes juist niet de deur uit willen doen maar van alles proberen om het beest te kunnen houden komt er ook gezeur. En TO geeft toch zelf ook heel duidelijk aan dat het nu op is? Kun je natuurlijk weer gaan zeuren dat ze dat al veel eerder had moeten snappen, maar aan achteraf gelul heeft niemand iets.



Succes Noortjepoes. Ik hoop dat je ergens een soort van psychiatrische poezeninrichting vindt, liefst eentje waar poes ook nog een beetje naar buiten kan (want van aldoor binnen zitten zal ze inderdaad ook niet opknappen, al zit er natuurlijk weinig anders op). Aan jou heeft het in ieder geval niet gelegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noortjepoes schreef op 23 januari 2015 @ 14:11:

Als ik Poes nu opzoek in haar kamer heeft ze een dikke staart, ze loopt intimiderend op me af. En gaat dan hard knorren en kopjes geven. De gedragsdeskundige heeft me geleerd dat dit geen spijt betuigen is maar juist nog meer dominant gedrag is door haar geur aan mij te smeren.



Dierenthuis neemt geen dieren op van particulieren, alleen als ze aids of leucose hebben. Dierenthuis neemt alleen onplaatsbare asieldieren op.



Weet je zeker dat je een echte gedragsdeskundige in huis hebt gehad? Geen enkele kattendeskundige zou ooit het woord dominant in de mond nemen. 450 euro voor een consult is ook wel heel extreem. De duurste die ik ken redt dit bij lange na niet.



Mag ik vragen wat de precieze diagnose is die de gedragsdeskundige heeft afgegeven? Dat staat in het schriftelijke behandelplan als het goed is. Ook zou er een prognose in moeten staan: bij een probleem dat al zolang bestaat moet je een afweging maken als therapeut over de verbeterkansen. En soms ook een euthanasie-advies geven. Welke adviezen en prognoses zijn er gegeven?
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 16:24:

[...]



De poes is al jaren niet meer buiten geweest, en is in huis meestal opgesloten in de kattenkamer. Is dat wenselijk voor een poes? Heb je dan nog wel het dierenwelzijn voor ogen?Katten mógen niet buiten van de Viva-meute. Dat is overlastgevend voor de buurt, slecht voor de vogelstand en zielig voor de kat, omdat hij grote kans loopt overreden dan wel bevuurwerkt te worden. Wel bijblijven hoor.
Alle reacties Link kopieren
De Vivameute (mooi woord Pantax!) ziet de kat als een harig mensje.

Wat het pertinent niet is!
Alle reacties Link kopieren
Af laten maken dat beest.

Had al veel eerder moeten gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet gezegd dat Poes in een ander huis hetzelfde gedrag vertoond.



Ik had vroeger ook een Poes... poes was lief, aanhankelijk en echt mijn kat... kwam zodra het kon bij me liggen en knuffelde nog net je vel niet van je lijf.

Tot we visite hadden en de visite besloot dat poes iets deed dat niet mocht. Ze pakte poes hardhandig op en smeet haar de kamer door ( ik heb mijn bezoek toen ook weggestuurd.. oprotten). Daarna was poes wat angstig naar vreemden toe wat zich uitte in agressiviteit.



Toen wij enkele jaren later een nieuwe woning betrokken en poes uiteraard meeging was alles nog redelijk ok. Vreemden moesten haar niet benaderen want dan was ze niet leuk maar als er alleen "eigen volk ' was, was er niets aan de hand.



Toen kwam er een baby........ en poes ging los... poes wilde niet meer bij ons wonen. Poes sloopte de mat, de muur, mijn been.

En poes ging steeds vaker lange dagen weg. Tot ik er achter kwam dat poes zelf een huis gevonden had.

Een huis met een bejaard stel waar ze vertroeteld werd tot en met. Waar er geen kinderen, honden of andere vervelende dingen waren. Mensen die de hele dag thuis waren en die haar zalm en tonijn gaven.



Wij gingen inmiddels weer verhuizen en na overleg met die mensen is Poes daar gebleven. Het deed me vreselijk pijn, maar poes was daar weer poes. lief, aanhankelijk, knuffelig en Poes... ze woont er nog steeds, en soms als ik in de buurt ben dan knuffel ik haar nog even. Gekke kamikaze poes...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:dubbeltje4 schreef op 23 januari 2015 @ 15:42:

[...]



Meen je dat nou echt?

Ik vind, dat TO is doorgeschoten in haar dierenliefde.



Een kat die mensen aanvalt en zodanig verwondt, dat ze naar het ziekenhuis moeten om behandeld te worden, kan beter afgemaakt worden.



Ja, dat meen ik nou echt. Dieren zijn, net als mensen, levende wezens. Dat dieren minder rechten zouden hebben is toch echt iets dat mensen zelf hebben verzonnen. Arrogantie van de mens. Een dier heeft in mijn optiek evenveel rechten als een mens op een goed en gelukkig leven. En een mens die zich daarvoor inzet, daar kunnen inderdaad veel mensen lering uit trekken.



Wat betreft Dierenthuis, het klopt dat ze in beginsel geen dieren van particulieren opnemen, maar als je de situatie uitlegt is er wellicht een mouw aan te passen. Eerst kat naar het asiel (met risico op inslapen) en daarna Naar Dierenthuis is onnodig. Dat zal Dierenthuis zelf ook snappen neem ik aan.
quote:cestoda schreef op 23 januari 2015 @ 16:36:

[...]





Mag ik vragen wat de precieze diagnose is die de gedragsdeskundige heeft afgegeven? Dat staat in het schriftelijke behandelplan als het goed is. Ook zou er een prognose in moeten staan: bij een probleem dat al zolang bestaat moet je een afweging maken als therapeut over de verbeterkansen. En soms ook een euthanasie-advies geven. Welke adviezen en prognoses zijn er gegeven?Een diagnose, behandelingsplan en prognose? Voor een poes? Sorry hoor, maar nu moet ik toch ook een beetje lachen. Het is een poes, forgodsake. En TO heeft het nu lang genoeg geprobeerd met dat beest. Eens houdt het op hoor. Wat als poes tijdens de 'behandeling' een 'terugval' krijgt en de baby opvreet?
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 23 januari 2015 @ 16:54:

Het is niet gezegd dat Poes in een ander huis hetzelfde gedrag vertoond.



Deze poes vertoonde als kitten al onmogelijk gedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 23 januari 2015 @ 16:59:

[...]





Ja, dat meen ik nou echt. Dieren zijn, net als mensen, levende wezens. Dat dieren minder rechten zouden hebben is toch echt iets dat mensen zelf hebben verzonnen. Arrogantie van de mens. Een huisdier is afhankelijk van de mens en heeft zoveel recht als de mens hem/haar toestaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 23 januari 2015 @ 16:59:

[...]





Ja, dat meen ik nou echt. Dieren zijn, net als mensen, levende wezens. Dat dieren minder rechten zouden hebben is toch echt iets dat mensen zelf hebben verzonnen. Arrogantie van de mens. Een dier heeft in mijn optiek evenveel rechten als een mens op een goed en gelukkig leven. En een mens die zich daarvoor inzet, daar kunnen inderdaad veel mensen lering uit trekken.



Wat betreft Dierenthuis, het klopt dat ze in beginsel geen dieren van particulieren opnemen, maar als je de situatie uitlegt is er wellicht een mouw aan te passen. Eerst kat naar het asiel (met risico op inslapen) en daarna Naar Dierenthuis is onnodig. Dat zal Dierenthuis zelf ook snappen neem ik aan.Ik ben donateur van een dierentehuis door moeilijke exemplaren op afstand te adopteren. Deze worden soms alsnog geplaatst en soms gaan ze naar speciaal tehuis maar er worden daar geen katten afgemaakt omdat ze niet te hanteren zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:smulrol schreef op 23 januari 2015 @ 17:05:

[...]



Ik ben donateur van een dierentehuis door moeilijke exemplaren op afstand te adopteren. Deze worden soms alsnog geplaatst en soms gaan ze naar speciaal tehuis maar er worden daar geen katten afgemaakt omdat ze niet te hanteren zijn.Zoals eerder gezegd, ik wil aan mijn zorgplicht blijven voldoen. En de kosten voor mijn rekening nemen dus ik zou dan mijn eigen kat adopteren in zo'n geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:cestoda schreef op 23 januari 2015 @ 16:36:

[...]





Dierenthuis neemt geen dieren op van particulieren, alleen als ze aids of leucose hebben. Dierenthuis neemt alleen onplaatsbare asieldieren op.



Weet je zeker dat je een echte gedragsdeskundige in huis hebt gehad? Geen enkele kattendeskundige zou ooit het woord dominant in de mond nemen. 450 euro voor een consult is ook wel heel extreem. De duurste die ik ken redt dit bij lange na niet.



Mag ik vragen wat de precieze diagnose is die de gedragsdeskundige heeft afgegeven? Dat staat in het schriftelijke behandelplan als het goed is. Ook zou er een prognose in moeten staan: bij een probleem dat al zolang bestaat moet je een afweging maken als therapeut over de verbeterkansen. En soms ook een euthanasie-advies geven. Welke adviezen en prognoses zijn er gegeven?



Toch is het zo:



[IMG]http://i62.tinypic.com/20uv3ab.jpg[/IMG]



Incl btw is 't ¤435 en ik had al ¤25 betaald voor telefonisch consult.
quote:Pantax schreef op 23 januari 2015 @ 16:48:

[...]





Katten mógen niet buiten van de Viva-meute. Dat is overlastgevend voor de buurt, slecht voor de vogelstand en zielig voor de kat, omdat hij grote kans loopt overreden dan wel bevuurwerkt te worden. Wel bijblijven hoor.

Oh ja, sorry



Ik weet ook weer precies waarom ik altijd uit de kattentopics blijf
quote:dubbeltje4 schreef op 23 januari 2015 @ 17:04:

[...]



Een huisdier is afhankelijk van de mens en heeft zoveel recht als de mens hem/haar toestaat.precies. En dan mag je hopen dat je een baasje treft met het hart op de goede plaats en die respect heeft voor het leven van een levend wezen.
Mijn aanhankelijke kitten schijnt in haar eerste weken ook nogal wat naar gedrag vertoond te hebben. Ze is naar het asiel gebracht omdat ze niet samen kon met de andere kat van de vorige (bij gebrek aan beter woord) eigenaren (viva-meute, weet iemand een viva-politiek-correct woord hiervoor?)



As I type ligt ze spinnend op mijn schoot. Vliegt heel soms door het huis als de schemering invalt. Verder is ze lief en speels en schattig en knuffelig.



Als ik het zo lees, is jouw kat getraumatiseerd door je huisgenoot, TO. Sommige asiels hebben daar ook hulp voor, al dan niet met wat alternatieve therapie. Zeist doet dat o.a. Misschien kun je daar heen bellen en vragen of zij een goed adres weten?
Alle reacties Link kopieren
er bestaat toch ook anti-depressiva voor katten?Niet dat ik denk dat je dan de kat wel gewoon thuis kunt houden TO
De meeste asiels zullen de poes niet opnemen. Ze is natuurlijk erg moeilijk plaatsbaar door haar gedrag en ze is ook niet meer de jongste. Maneges en boerderijen liggen niet op de stoep voor het asiel in de wachtrij. Daarnaast zal ze in een asiel waarschijnlijk ook niet erg gelukkig worden.



Wat een lastige situatie! Erg triest. Voor jou natuurlijk, maar ook voor de kat.

Ik zou afwachten wat St. Dierenthuis aanraadt. En misschien hebben zij nog andere tips?



Sterkte en succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Poes is niet helemaal tof in haar hoofdje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven