Beste huizenkoper.....

13-09-2015 21:30 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis in de verkoop staan en ik moet zeggen dat dit best een flinke impact heeft op het dagelijks leven. Al surfend stuitte ik op onderstaande blog en de herkenning in de spanning is groot. Wie herkent dit ook? Iemand nog tips voor huizenverkopers? Zaken die we volgens jou juist wel of niet zouden moeten doen?



Afijn, deel met mij tips& tricks, do's, don'ts en natuurlijk de stress.



http://blog.mouthaan.nl/p ... oren-van-de-verkoper.aspx
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 13 september 2015 @ 23:50:

Heb je geen losse kast waar het in kan? Inbouwkasten horen bij het huis en worden daarom wel eens bekeken, maar losse kasten in principe niet toch?Niet te geloven dat ik hier nou nooit aan gedacht heb... Onze kasten zijn allemaal afgeladen vol (we wonen vrij klein en barsten echt uit onze voegen hier) maar ik kan natuurlijk wel iets in de inbouwkast leggen dat er wat netter uitziet. Ruilen, zeg maar. Bedankt voor de tip!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 13 september 2015 @ 23:54:

[...]





Appeltaart schijnt al lang uit de mode te zijn, net als alle andere duidelijke luchtjes. Dus ga vooral niet bakken of wierook brandenIk doe geurkaarsjes aan
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sunny_mar schreef op 13 september 2015 @ 23:51:

[...]





Ja je hebt gelijk hoor. Het is geen groot probleem, maar het is gewoon fijn als zo'n kast er heel Ikea-georganiseerd uitziet. Ik wil het dan graag tot in de puntjes aan kant hebben

Een deel kan gewoon weg. Maar een deel ook echt niet, bijvoorbeeld een hele verzameling tassen die allemaal niet dagelijks gebruikt worden maar toch wel regelmatig. En die ik ook niet echt netter op geborgen krijg. Ik ga er nog eens kritisch naar kijken. Misschien moet ik ook meer mee gaan lezen in het opruim topic Kan je die tassen niet tijdelijk in een doos bij iemand opslaan?
quote:Enn schreef op 13 september 2015 @ 23:55:

[...]



Ik doe geurkaarsjes aan Oh dat vind ik bijna net zo erg als een huisdiergeur... Waarom niet gewoon fijn een bos bloemen?
quote:sunny_mar schreef op 13 september 2015 @ 23:55:

[...]





Niet te geloven dat ik hier nou nooit aan gedacht heb... Onze kasten zijn allemaal afgeladen vol (we wonen vrij klein en barsten echt uit onze voegen hier) maar ik kan natuurlijk wel iets in de inbouwkast leggen dat er wat netter uitziet. Ruilen, zeg maar. Bedankt voor de tip!

haha graag gedaan!



tja, als je al een jaar bezig bent met de verkoop dan weet je wel eens wat...
Alle reacties Link kopieren
quote:annavanandelle schreef op 13 september 2015 @ 23:57:

[...]



Kan je die tassen niet tijdelijk in een doos bij iemand opslaan?Ja een deel wel denk ik. We gebruiken ze toch ook wel: ik heb zelf meerdere handtassen, vriend en ik beide een reistas (ook handig voor een weekend weg), een rugzak, boodschappentas, laptoptas, etc. Maar goed, ook als we een deel ergens anders opbergen, staat het vast al netter.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 14 september 2015 @ 00:00:

[...]



Oh dat vind ik bijna net zo erg als een huisdiergeur... Waarom niet gewoon fijn een bos bloemen?





Het was ook een grapje en idd net zo'n grote dooddoener als de appeltaart.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Vul die tassen op he, met dingen die je niet netjes in een kast kunt opbergen
quote:Enn schreef op 14 september 2015 @ 00:01:

[...]







Het was ook een grapje en idd net zo'n grote dooddoener als de appeltaart.

Ah, ik dacht al! Pfieuw!



Appeltaart doe ik wel op de Open Huizen Dag trouwens, je moet toch iets bij de koffie aanbieden
Alle reacties Link kopieren
Als we dan toch bezig zijn: wat te doen met planten die net in een minder florissante fase zitten? Ik heb een prachtige orchidee maar momenteel uitgebloeid. Hij loopt alweer uit, maar voordat er weer bloemen inzitten zal toch nog wel twee maanden duren denk ik. Nu is het dus een hoop bladeren met grondwortels en wat lege steeltjes. Waar laat je zo'n ding? Buiten wordt hij ook niet blij.



O wacht misschien is dat dan iets voor in de auto
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 14 september 2015 @ 00:01:

Vul die tassen op he, met dingen die je niet netjes in een kast kunt opbergen

Ja daar zat ik net ook aan te denken.

Boven achter de schotten op zolder de zaken keurig in van die 'Turken' tassen (sorry ken geen ander woord hiervoor) te gaan stoppen..

Dat verhuist uiteindelijk ook snel. Die tassen kosten drol drie, zijn oersterk en met een marker erop schrijven wat er in zit.

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 14 september 2015 @ 00:01:

Vul die tassen op he, met dingen die je niet netjes in een kast kunt opbergen Jullie zijn echt helden :-D Enn, thanks voor het topic, ik ben helemaal blij en krijg bíjna zin om nu op te ruimen (maar ga toch maar zo naar bed denk ik)
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Ik ook!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sunny_mar schreef op 14 september 2015 @ 00:04:

Als we dan toch bezig zijn: wat te doen met planten die net in een minder florissante fase zitten? Ik heb een prachtige orchidee maar momenteel uitgebloeid. Hij loopt alweer uit, maar voordat er weer bloemen inzitten zal toch nog wel twee maanden duren denk ik. Nu is het dus een hoop bladeren met grondwortels en wat lege steeltjes. Waar laat je zo'n ding? Buiten wordt hij ook niet blij.



O wacht misschien is dat dan iets voor in de auto Ik ben niet zo goed met planten, dus bij mij zien ze er sowieso niet zoveel beter uit ergens op een onopvallende plek of zo? Half achter het gordijn?
Alle reacties Link kopieren
Gisteren zag ik in vt wonen een interieurarchitecte, ze had een prachtige oude school in hartje Amsterdam. Hoge plafonds, ruimte zelf in te delen.

Ze had het gekocht omdat ze verliefd was geworden op een takel die in de ruimte hing.

Voor mij het bewijs dat kopen emotie is. Sommige mensen kopen vanwege de plek en de mogelijkheden. Veel mensen kopen het omdat de reclame goed is; ze kunnen zichzelf er al zien zitten.



Sterkte, we hadden een scherpe prijs omdat we er van af wilden. Als de vraagprijs heel/voor mijn gevoel te hoog is verwacht ik al niet dat we leuk uit kunnen komen en ga ik niet kijken.
Hoi, ik ben als potentiele koper veel huizen afgeweest in het voorjaar en knapte vooral af op huizen die echt duidelijk minder waren dan in de funda advertentie.



Een huis vooral staat me bij, zag er op de foto's heel netjes uit, maar toen ik kwam bleek heel veel niet afgewerkt te zijn, allerlei klussen (tegelwerk, afwerking wc bak e.d.) moest nog gedaan worden. En het stonk in de mooie, luxe, nieuwe badkamer.



Veel succes met verkopen Enn.
Ik lees mee.
Ik heb alvast dingen in verhuisden gedaan en in de berging gezet. Ik dacht dat ze bijvoorbeeld zouden denken dat de keuken veel te klein is als ze bomvolle lades open zouden trekken. Gevolg is wel dat we al van alles missen. Dingen als de spaghettitang enz. En heel veel dingen heb ik zo goed opgeruimd dat ik ze nu kwijt ben. Maar dat komt wel weer boven water met de verhuizing.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij ons huis gingen bekijken zag het er niet uit .. Overal rommel , keuken een drama , beetje uitgewoond .. Maar ik zag me er wel wonen ... In die periode zeker 10 vergelijkbare huizen bekeken di er stuk mooier en netter uitzagen ..maaf die hadden hét. Huis kopen is gevoel .. Niet of het er straks uitziet of lekker ruikt
quote:sunny_mar schreef op 13 september 2015 @ 23:51:

[...]





Ja je hebt gelijk hoor. Het is geen groot probleem, maar het is gewoon fijn als zo'n kast er heel Ikea-georganiseerd uitziet. Ik wil het dan graag tot in de puntjes aan kant hebben

Een deel kan gewoon weg. Maar een deel ook echt niet, bijvoorbeeld een hele verzameling tassen die allemaal niet dagelijks gebruikt worden maar toch wel regelmatig. En die ik ook niet echt netter op geborgen krijg. Ik ga er nog eens kritisch naar kijken. Misschien moet ik ook meer mee gaan lezen in het opruim topic



Die inbouwkast is echt geen probleem. Ik had eens een bezichtiging (als koper) en de makelaar trok de inbouwkast open en die zag eruit zoals bij jou: volgestouwd met rommel die ze overduidelijk even kwijt moesten voor de bezichtiging. Ik vond dat nou juist eigenlijk heel charmant en lekker menselijk. Ik zag mezelf al precies hetzelfde doen met die kast: volproppen



Het enige waar ik bij bezichtigingen echt op afgeknapt ben is dat er soms eigenaren thuis bleven bij de bezichtiging. Vader en moeder op de bank, puberkinderen gewoon op hun kamers e.d. Dan kijk je toch niet lekker rond in een huis. En eens een huis bezichtigd waar je overduidelijk kon ruiken dat de eigenaar honden had. Het hele huis stonk ernaar. Yuk. Daar knapte ik meteen op af.



Verder is schoon en opgeruimd wel prettig, maar de huizen waar echt alle persoonlijke spullen al waren weggehaald vind ik ook niet echt leuk. Het moet niet volgepropt staan met kinderspeelgoed en honderd familiefoto's ,maar ik vind het wel prettiger overkomen als je ziet dat er in een huis gewoon geleefd wordt door een gezin. Dus alles weghalen zou voor mij ook niet hoeven.
Enn, wij hebben in een zeer moeizame markt ons huis binnen korte tijd verkocht.

Het stond op woensdagavond op het net en vrijdags begon de eerste bezichtiging. Wekelijks meerdere bezichtigingen gepland in den beginne, daarna in serieuze onderhandeling met uiteindelijke koper die zich tijd nam in verband met oa meerdere tussenpartijen.



Wij hadden professionele foto's laten maken. Het zag er werkelijk prachtig uit, ik voelde me erg trots. En ik vond het reuze eng.

Ik herken wel het gevoel dat je in stapjes afscheid neemt van je huis.

De stap om contact met een makelaar op te nemen om te bespreken hoe deze de verkoopkansen inschat, de stap daadwerkelijk in de verkoop te gaan, de stap om kijkers in je huis te hebben en de stap om te onderhandelen over prijs en de stap om daadwerkelijk de knoop door te hakken. Met bibberende knieën en twijfelend begon ik aan het traject tot ik uiteindelijk he-le-maal klaar was met het traject en voor de verkoop. Ik was klaar voor de volgende stap en wilde verder. En dan is de verkoop in korte tijd in benoemde periode waarin de huizenmarkt zich toenmalig bevond echt heel erg netjes en snel. Dus we hadden beslist niet te klagen!



Ik had voor de fotograaf kwam het huis verkoopklaar gemaakt. Geen klusjes, want huis zag er netjes uit en wij zijn zelf zeer opgeruimd en geordend. Dat scheelde. Echter persoonlijke spullen weggehaald, bloemetjes neergezet, extra grondig gepoetst en opgeruimd, kinderspeelgoed in auto, hondenmand in auto, kapstok niet vol met jassen etc etc etc.

Fotograaf zelf zorgde bijvoorbeeld ervoor dat prullenbak uit zicht stond op foto. Daar had ik niet aan gedacht.



Bezichtigingen resulteerden in stress en onrust. Met baby en hond de straat op, elke keer het huis spik en span hebben nog meer dan we al deden, speelgoed en hondenspullen in auto, bloemetje klaar hebben staan, onkruid weg etc etc etc.

Zo heb ik een keer met baby in wandelwagen en hond aan de lijn onder een paraplu gestaan een aantal straten verderop, omdat net toen de bezichtiging zou plaatsvinden er een enorme regenbui op kwam zetten en ik, in tegenstelling tot andere keren nergens naartoe kon. Je vertrekt op tijd en je komt ruim na bezichtiging thuis. Dus al met al een uur of langer per bezichtiging ingecalculeerd.

En dan kwam ik thuis en dan voelde het huis anders dan toen ik vertrok. Ons huis, onze veilige haven waar vreemden in hadden rondgelopen.



Feedback die we doorgaans kregen was positief. De orde en netheid viel mensen op en ervoeren ze eveneens als prettig. Er kwamen mensen die zelf nog moesten verkopen, er kwamen mensen die uiteindelijk helemaal niet gingen kopen en kozen voor huren, er kwamen mensen die zich enkel oriënteerden en ik heb zelfs 2 mensen (los van elkaar) over de vloer gehad die gewoon aanbelden en niet wilden wachten op een gesprek met een makelaar. Een van deze mensen kwam terug voor een 2e bezichtiging met makelaar.



De uiteindelijk kopende partij gaf bij het eerste contact met ons zelf duidelijk aan dat het huis reeds op de foto's beviel en dat het gevoel bij binnenkomst per direct bevestigde wat al vermoed werd. De schone, heldere en opgeruimde entree voelde als thuis en in de rest van het huis werd dit verder bevestigd.



Ik heb zelf veel gezien aan huizen. Ik beken: het betreden van de voordeur was en is voor mij graadmeter in deze. Ik wist op dat moment doorgaans reeds of een huis potentieel koopmateriaal voor mij zou zijn of niet.

Voor partner ligt dit anders. Ik kijk vanuit emotie en gevoel, hij kijkt vanuit zakelijke benadering.



Tip in deze: zorg voor benadering van zowel zakelijke aspect (klusjes op orde, wees voorbereid op vragen over zaken van technische aard) en zorg voor benadering van emotionele/ gevoelsmatige aspect (schoon, opgeruimd, bloemetje, overzicht, huiselijk gevoel).

En investeer in het clean maken van je huis, dus inderdaad zoveel mogelijk de deur uit op moment van bezichtiging. Huisdier weg, kinderspeelgoed weg, was weg, inbouwkast opgeruimd, rommelhok netjes etc.

Het is even flink werk, echter het loont zich.
quote:EvenReagerenHoor schreef op 13 september 2015 @ 23:13:

[...]





Ik heb vorige week voor het eerst van mijn leven een strijkbout over de dekbedovertrek op mijn bed gehaald! Als je een leuke sprei aanschaft, kan je die gewoon over je dekbedovertrek heen gooien. Zo duur zijn ze niet. Die vouw je netjes op in de kast, en als de makelaar zich meld met bezoekers gooi je die over je bed heen.
Haha Troela: zo zie je maar dat het voor iedereen anders is. De entree is zeker weten belangrijk, maar een beetje rommel in het rommelhok of de inbouwkast interesseert mij dan weer helemaal niks. Daar zijn die dingen toch voor bedoeld? Dat je het een beetje opruimt is logisch, maar je hoeft er geen VT wonen huis van te maken. Vind ik. Ik vind het prettiger om te zien dat er gewoon geleefd kan worden in een huis.
quote:EvenReagerenHoor schreef op 13 september 2015 @ 22:08:

Nog zoiets: Mijn vriend puzzelt graag, dus die vroeg van de week heel beteuterd toen er een bezichtiging werd aangekondigd en hij net aan een puzzel van 1000 stukjes was begonnen: "Mag ik mijn puzzel wel laten liggen?" Eh, nou nee, schat, beter van niet. En dat zijn dus die kleine dingen waardoor je je niet meer thuis voelt in je eigen huis. Niet leuk!Koop voor je vriend een puzzelrolmat, kost een paar euro, maar hij kan zo verder puzzelen.

http://www.intertoys.nl/spellen/puzzelmat
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 14 september 2015 @ 00:04:

[...]



Ja daar zat ik net ook aan te denken.

Boven achter de schotten op zolder de zaken keurig in van die 'Turken' tassen (sorry ken geen ander woord hiervoor) te gaan stoppen..

Dat verhuist uiteindelijk ook snel. Die tassen kosten drol drie, zijn oersterk en met een marker erop schrijven wat er in zit.

[img]https://glesman.files.wordpress.com/201 ... tassen.jpg[/img]Waar haal je deze enn?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven