Beste huizenkoper.....

13-09-2015 21:30 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis in de verkoop staan en ik moet zeggen dat dit best een flinke impact heeft op het dagelijks leven. Al surfend stuitte ik op onderstaande blog en de herkenning in de spanning is groot. Wie herkent dit ook? Iemand nog tips voor huizenverkopers? Zaken die we volgens jou juist wel of niet zouden moeten doen?



Afijn, deel met mij tips& tricks, do's, don'ts en natuurlijk de stress.



http://blog.mouthaan.nl/p ... oren-van-de-verkoper.aspx
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nog een tip van onze makelaar: zorg dat elke ruimte maar 1 of max 2 functies heeft. Dus geen studeer/was/game/fitness kamer.



Leuk topic dit! Ik was al blij met de snelle verkoop, maar nu realiseer ik me echt dat dit ons veel stress heeft bespaard. Gelukkig blijft er nog genoeg inpakstress over
Isabela, tuurlijk is het voor ieder anders. Echter volle, uitpuilende (inbouw)kasten kunnen duiden op onvoldoende opbergruimte. Vanuit zakelijk perspectief benaderd niet handig wanneer je je huis wil aanprijzen voor de verkoop. En geloof me, sommige mensen duiken je kasten in hoor.
Ik ben overigens ooit een huis gaan bekijken waar ik niet wist waar ik moest kijken. Overal lag wel wat. Dat alleen al maakte dat ik mij niet prettig voelde in dat huis.

Ik verwachtte een huis weliswaar op dat moment van een ander, echter dat me de kans zou bieden om me voor te stellen hoe het er uit zou zien wanneer ik erin zou wonen. Die kans werd me ontnomen door alle spullen, prullen en chaos.



Ik heb het dan niet over een grote lijst op de woonkamermuur met een foto van het gezin of de kinderen. Wel raden ze bijvoorbeeld af om een dressoir vol met fotolijsten te hebben staan met tal van vakantiekiekjes.

Om maar een voorbeeld te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de verkoop van ons huis hebben we eerst een grote opruim gedaan: alles wat weg kon, weg gedaan. Voor de foto's en bezichtingingen hebben we goed schoongemaakt en opgeruimd: kinderspeelgoed opgeborgen, hondenspullen + hond zelf mee in de auto etc. Wel een paar foto's laten staan, maar verder echt superstrak. Inbouwkasten waren vol, maar wel netjes vol. Was nam ik ook mee in de auto.

Het huis wat wij uiteindelijk gekocht hebben, werd superslecht gepresenteerd en heeft 5 jaar lang te koop gestaan met een vraagprijs van vóór de crisis. Daardoor is het ook niet eerder verkocht en hebben wij het uiteindelijk voor een scherpe prijs kunnen kopen. Wij konden er goed doorheen kijken én zijn niet vies van klussen, maar ik weet wel dat héél veel potentiele kopers zijn afgehaakt die ze binnen hadden kunnen halen door een aangepaste vraagprijs en een opgeruimd huis. Net voor de sleuteloverdracht (tijdens de inspectie) werd door de oude eigenaar nog e.e.a. in de container en de aanhanger gegooid en toen waren er al 2 vrachtwagens vol weggegaan. Het stond dan ook bizar vol. En wat een heerlijk ruim huis bleek er onder die rommel te zitten
Alle reacties Link kopieren
Wat veel herkenning zeg. Mijn huis is ongeveer een jaar geleden verkocht en ik herken de stress rondom allerlei dingen zo goed.

In het hele proces was het dieptepunt het niet rond komen van de financiering van de kopers. Door veel inspanning van mijn makelaar is het daarna alsnog binnen enkele weken verkocht (aan andere kopers) maar de stress om alles wat weer opnieuw zou gaan beginnen vond ik heftig.

Het steeds opnieuw opruimen en dat (in mijn geval) laat in de avond of vroeg in de ochtend omdat ik 5 dagen per week werk. Dat maakte het plannen van bezichtigingen overigens wel makkelijker maar ik ging zeer gestressed de deur uit naar mijn werk.

Mijn persoonlijke dieptepunt was een ochtend waarop ik mijn vriend stond toe te schreeuwen dat hij een koffiekopje niet op het aanrecht mocht zetten en dat hij kringen op het aanrecht had gemaakt. Mijn behoefte alles op orde te hebben maakte van mij geen leukere vriendin en geeft denk ik ook aan dat je op een gegeven moment moeite hebt alles nog in het juiste perspectief te zien.

Terugkijkend heb ik geluk gehad, mijn huis heeft maar kort te koop gestaan en ik had veel kijkers.



Ik vond het ook echt een proces. Mijn vriend en ik hadden beiden een koopwoning en hebben eerst het besluit genomen mijn woning te koop te gaan zetten toen we wilden gaan samenwonen. Daarna ben ik gestart met opruimen (omdat ik alleen woonde voelde ik nooit zo de noodzaak dingen weg te doen) en heb ik enkele kleine klusjes in huis gedaan. Ook het inschakelen van een makelaar vond ik een ding op zich. Het is natuurlijk een buitenstaander die al wat kritischer gaat kijken.

Ik had veel kijkers en dat voelde echt als een inbreuk op mijn privacy, ook veel mensen die aan het oriënteren waren. Heb mee gedaan met een open huizen route en ook toen kwamen er veel mensen. Na een paar uur was ik het helemaal beu maar dat kun je natuurlijk niet maken ten opzichte van de mensen die dan nog komen.

Wat een opluchting toen het verkocht was.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig om te lezen dat iedereen, kopers én verkopers, er andere ideeën op nahoudt wat opruimen, schoonmaken, voorbereiden betreft.



Ahh, Troelalaaaa, ik zie het helemaal voor je hoe je met kind en hond in de regen stond te wachten, zo voelden wij ons vrijdagochtend zelfs zonder regen, kind en hond al een beetje.



-RoseRed- De puzzelmat was een paar blz terug al genoemd en had ik al op gereageerd (we hebben er al jaren eentje), maar bedankt voor de tip.



Ik ga vandaag maar eens met een vernieuwde en frisse blik een rondje door mijn huis maken, ben behoorlijk geïnspireerd door de reacties hier, waarvoor dank! En ik ga heel hard duimen dat de makelaar belt dat de kijkers van vrijdag een bod willen doen, maar ik heb zo het gevoel dat dat niet gaat gebeuren...
Alle reacties Link kopieren
Leuk om mee te lezen! Vandaag concept brochure van ons huis goed gekeurd en komen morgen op Funda en site makelaar te staan! Echt zo spannend allemaal! Hopelijk verkopen we ons huis over niet al te lange tijd!
Alle reacties Link kopieren
Ik duim met je mee ERH! En voor alle anderen van wie het huis te koop staat.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Ik duim ook voor iedereen die zijn huis te koop heeft staan.



Trotsetante, spannend, ik ben benieuwd of jij de spanning van het in de verkoop zijn van je huis net zo gaat ervaren als een aantal van ons hier. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten niet in de koop/verkoop modus momenteel maar ik vroeg me ineens iets af. Wij hebben twee poezen, twee échte huistijgers. Een hond 'drop' je makkelijker even ergens anders neer. Maar zijn er mensen die ervaring hebben met hun kat tijdens bezichtigingen?
Alle reacties Link kopieren
Wat herken ik veel van wat hier staat !! Een huis verkopen is echt niet leuk! Ik heb er ook veel stress van. Dat je zo afhankelijk bent van anderen vind ik super irritant !! Hopelijk verkopen we het snel .
Alle reacties Link kopieren
Wat ik trouwens ook slopend vind is de dagen na een bezichtiging. Zou er wel of geen bod komen.. Elk uur op je gsm kijken en uiteindelijk elke keer het zelfde liedje, geen bod!
Fijn topic! Ik lees mee Ons huis is nu anderhalve week op de markt. Zaterdag Open Huis gehad, morgen, woensdag en donderdag bezichtigingen. Donderdagmiddag sluit de inschrijving.

Erg spannend! Hopen dat we het gauw verkopen, lijkt me pittig als het verkopen jarenlang duurt.



quote:Discover schreef op 14 september 2015 @ 20:47:

Wij zitten niet in de koop/verkoop modus momenteel maar ik vroeg me ineens iets af. Wij hebben twee poezen, twee échte huistijgers. Een hond 'drop' je makkelijker even ergens anders neer. Maar zijn er mensen die ervaring hebben met hun kat tijdens bezichtigingen?



Wij hebben ook 2 huistijgers. Het is even niet anders, ook zij moeten even wat inleveren aan comfort. Ze nemen hun intrek onder de bamboe in de tuin, dat doen ze graag, favoriete plek. Met andere woorden: ze worden er uitgezet De kattenbak gaat in de tuin van de buren. Waterbakje naast de bamboe en voerbakjes in de kast.



Als de verkopers weg zijn krijgen ze een aai over hun bol van de makelaar en dan mogen ze weer op de bank. Niet veel later ben ik thuis en vis ik de kattenbak weer uit de tuin van de buren.



Ik zie wel op tegen morgenochtend. Het wordt erg slecht weer geloof ik. Ik moet de straat op met een zieke peuter en een pasgeboren baby'tje. De auto staat vol met spullen dus daar kunnen we ook niet in. En de mensen die we kennen in de buurt zijn niet thuis...
Alle reacties Link kopieren
Gezellig dat je meestrest, Hetty1987



Wij zitten nu in zo'n na-de-bezichtiging-dip, vrijdagochtend kijkers die nog naar een ander huis gingen kijken, dus dan denk je die hebben het hele weekend om na te denken en bellen maandag de makelaar wel... Nou, mooi niet dus!
Alle reacties Link kopieren
Evenreagerenhoor: aaaarg ja dat is zo vervelend. Ik herken het! Heb je nog meer kijkers deze week?



Helpbrand, wow!! Zoveel in een korte tijd. Amsterdam/Utrecht of een geliefd huis?
Alle reacties Link kopieren
quote:Discover schreef op 14 september 2015 @ 20:47:

Wij zitten niet in de koop/verkoop modus momenteel maar ik vroeg me ineens iets af. Wij hebben twee poezen, twee échte huistijgers. Een hond 'drop' je makkelijker even ergens anders neer. Maar zijn er mensen die ervaring hebben met hun kat tijdens bezichtigingen? Mijn huistijger ging iedere keer in zijn vervoersbak naar mijn ouders. Wilde echt niet dat mensen op m'n kat zouden afknappen oid.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
HelpBrand, zoveel kijkers, wauw, wel fijn als het allemaal zo dicht achter elkaar komt, sterkte morgenochtend, zal duimen dat het droog blijft.



Onze rooie huistijger van 18 blijft gewoon in huis, daar kijken mensen dan maar omheen, ik ga dat arme beest niet steeds het huis uit slepen op zijn leeftijd. Gelukkig is hij heel rustig en blijft hij waarschijnlijk gewoon op zijn plekje op de bank liggen slapen als er mensen binnenkomen, dat scheelt natuurlijk. Toen ik zelf voor het eerst dit huis met de makelaar binnenstapte, was het vrij leeg, maar onder een kastje boven lag wel hun ouwe zwarte kat in zijn mandje. En ik vind dat van een huis dus juist een huis maken, had hem er zo bij willen hebben. Zo zie je maar weer hoe mensen verschillen en dat je het nooit iedereen naar de zin zult kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat herkenbaar! Wij hebben het geluk gehad dat we maar drie dagen achter elkaar kijkers hadden en dat het toen weg was, maar dat is ook niet alles hoor. Elke avond stofzuigen, dweilen en poetsen pfff. We waren heel blij dat we er zo snel van af waren, alleen al omdat man ziek was en hij eindelijk thuis kon blijven Ik hoop dat het bij jullie ook snel gaat!

Van onze makelaar mochten wij trouwens geen verhuisdozen in huis hebben (op zolder ofzo) want dan zie je het nut van de ruimte niet meer en het geeft de kijker het idee dat je snel weg wilt, wat in je nadeel zou kunnen werken. Ik vond het zelf een beetje onzin, maar het is misschien het proberen waard.



En nog een (beetje een gemene) tip voor de open huizen dag: een collega had vrienden gevraagd om tijdens het uurtje dat zij open huis hadden even langs te komen en zich als kijker voor te doen en nogal enthousiast te reageren. Heeft bij haar gewerkt omdat de echte kijkers het idee kregen dat ze snel een bod moesten doen omdat het huis zo gewild was
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 14 september 2015 @ 09:10:

[...]



Waar haal je deze enn?Ik haal ze bij de Blokker.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:HelpBrand schreef op 14 september 2015 @ 21:23:

Fijn topic! Ik lees mee Ons huis is nu anderhalve week op de markt. Zaterdag Open Huis gehad, morgen, woensdag en donderdag bezichtigingen. Donderdagmiddag sluit de inschrijving.

Erg spannend! Hopen dat we het gauw verkopen, lijkt me pittig als het verkopen jarenlang duurt.





[...]





Wij hebben ook 2 huistijgers. Het is even niet anders, ook zij moeten even wat inleveren aan comfort. Ze nemen hun intrek onder de bamboe in de tuin, dat doen ze graag, favoriete plek. Met andere woorden: ze worden er uitgezet De kattenbak gaat in de tuin van de buren. Waterbakje naast de bamboe en voerbakjes in de kast.



Als de verkopers weg zijn krijgen ze een aai over hun bol van de makelaar en dan mogen ze weer op de bank. Niet veel later ben ik thuis en vis ik de kattenbak weer uit de tuin van de buren.



Ik zie wel op tegen morgenochtend. Het wordt erg slecht weer geloof ik. Ik moet de straat op met een zieke peuter en een pasgeboren baby'tje. De auto staat vol met spullen dus daar kunnen we ook niet in. En de mensen die we kennen in de buurt zijn niet thuis...



Wij wonen in een appartement en ze komen niet buiten. Vandaar dat ik mij afvraag hoe mensen met 'binnenkatten' dat doen. Wel een gedoe haha, sterkte!



@Nil:

Ik dacht daar inderdaad ook aan, beide even wegbrengen naar mijn schoonouders ofzo. Maar goed, dat moet ook maar net kunnen elke keer én ik weet niet hoe onze kitten reageert op hun hond. Stress zal het ze sowieso opleveren. Het liefst zou ik ze in huis laten en hopen dat mensen er inderdaad 'doorheen' kunnen kijken of het juist een toevoeging vinden. Maar snap ook heel goed dat niet iedereen daarop zit te wachten.



@Evenreagerenhoor:

Ik begrijp heel goed dat je met hem niet meer gaan zeulen. Dat zou ik ook sneu vinden. Moet ook zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat een échte koper die je huis te gek vindt zal afknappen op de aanwezigheid van een huisdier. Maar goed, je weet het niet. Onze poezen zijn nog jong, 1 jaar oud en een kitten. De oudste van ons zou bij kijkers zich verstoppen achter het gordijn of onder het bed, en dus weinig overlast veroorzaken. Maar de kitten is echt aandachtsgeil haha. Daar struikelen kopers per direct over bij de voordeur. Toch lastig hoor!
Alle reacties Link kopieren
Leuk om al jullie posts te lezen.



Net weer een kast verkocht via marktplaats. Het huis wordt leger en leger.

Dat moet ook want het kan allemaal niet mee.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik verkoop ook van alles, Enn, maar het huis lijkt maar niet leger te worden, dat frustreert me denk ik nog meer dan alle andere toestanden. Ik ben dan ook een latente hoarder, dus ik kom mezelf heel erg tegen de afgelopen weken, en daar word ik ook niet rustiger van
Alle reacties Link kopieren
Durf weg te gooien EvenReagereHoor.

Alles wat echt belangrijk is in het leven loopt en ademt en in principe kan je (als je hen hebt ingepakt ) echt zonder de rest.

Ik weet natuurlijk dat dit veel te kort door de bocht geschreven is; maar durf zooi op te ruimen.

Je ruimt namelijk dan ook jouw leven (omgeving) op.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal gelijk, Enn, maar zo'n jeugdtrauma'tje werkt helaas nog heel lang door. Van ruim 100 m2 naar 51 m2 verhuizen is dan ook goede therapie! Het rare is dat ik wel drie maanden met z'n tweetjes in onze camper kan doorbrengen zonder iets te missen.... maar goed, dat mijn verzameldrang niet logisch is, wist ik natuurlijk al lang
Alle reacties Link kopieren
quote:Discover schreef op 14 september 2015 @ 22:25:

[...]





Wij wonen in een appartement en ze komen niet buiten. Vandaar dat ik mij afvraag hoe mensen met 'binnenkatten' dat doen. Wel een gedoe haha, sterkte!



@Nil:

Ik dacht daar inderdaad ook aan, beide even wegbrengen naar mijn schoonouders ofzo. Maar goed, dat moet ook maar net kunnen elke keer én ik weet niet hoe onze kitten reageert op hun hond. Stress zal het ze sowieso opleveren. Het liefst zou ik ze in huis laten en hopen dat mensen er inderdaad 'doorheen' kunnen kijken of het juist een toevoeging vinden. Maar snap ook heel goed dat niet iedereen daarop zit te wachten.



@Evenreagerenhoor:

Ik begrijp heel goed dat je met hem niet meer gaan zeulen. Dat zou ik ook sneu vinden. Moet ook zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat een échte koper die je huis te gek vindt zal afknappen op de aanwezigheid van een huisdier. Maar goed, je weet het niet. Onze poezen zijn nog jong, 1 jaar oud en een kitten. De oudste van ons zou bij kijkers zich verstoppen achter het gordijn of onder het bed, en dus weinig overlast veroorzaken. Maar de kitten is echt aandachtsgeil haha. Daar struikelen kopers per direct over bij de voordeur. Toch lastig hoor!



Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik zag toevallig dit voorbij komen.



Ik heb meerdere huizen bezocht waar katten rondliepen. De meeste verkopers waarschuwden en legden uit dat de kat even op bijv. zolder zat. Ik ben zelf gek op dieren en vooral katten, dus van mij mochten ze meteen weer losgelaten worden en ik vond het eigenlijk meteen de huizen leuker maken Bij alle huizen heb ik even gezellig met de katten zitten kroelen

Dus als je ze niet naar buiten kunt doen of ze even elders onder kunt brengen, zou ik het zo doen. Vindt een koper het niets, merk je dat wel en dan heb je ze gewaarschuwd en kun je de beestjes uit hun buurt houden, vindt de koper het prima, dan is het niet erg dat ze ergens rondlopen.



Alle kattenspeeltjes, mandjes, kattenbakken enzo, zou ik wel uit het zicht zetten trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven