Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
quote:Kanon schreef op 25 maart 2017 @ 21:09:

Leuk alle fotoos die hier voorbij komen:)

Wij hebben inmiddels diverse tuinontwerpers op bezoek gehad en gekozen met wie we in zee gaan. Ben erg benieuwd, maar ze had al allerlei leuke ideeën waar ik zelf nooit opgekomen was. Dit heeft vooral te maken met de meerdere plekken waar je een deur/poort is in de tuin, en die ik dus moet kunnen bereiken, terwijl ik ook lekker veel groen wil hebben.



Nu met de buren een nieuwe schutting uitzoeken. Dat wordt nog wat want we hebben beide een heel andere smaak. Tegen die schutting komen dan weer leuke klimplanten. Ik twijfel tussen clematissen of passiebloem. Op beide ben ik verliefd



Heb je geen ruimte voor beide?



Mijn vensterbank voor mijn voorzaaisels word te klein. Ga morgen een soort verlenging maken van rest bouw spul, en dan mijn bloemen voorzaaien.



De courgette groeit als een gek. Die heb ik perongelijk te vroeg voorgezaaid. Maar heb bij mijn ouders grotere potten meegenomen dus ik hoop dat dat zo goed komt. Kunnen ze groot naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet allebei doen Kanon? Lijkt me best mooi een clematis en passiebloem die door elkaar heen groeien.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigmeisje schreef op 25 maart 2017 @ 21:26:

Mijn aandacht werd weer naar dit topic getrokken, ook omdat zusje en ik allebei 'tegentegeltuinentopic!!!' riepen toen we bij mijn ouders een superlelijke tegeltuin langs zagen komen bij dat vt-wonenprogramma *zwaait naar zusje* Wij hebben sinds een paar weken ook een tuin, dus ik wil best wel inspiratie opdoen om te zorgen dat het geen tegeltuin wordt!



Welkom!
...
Alle reacties Link kopieren
Goeie binnenkomer schattig meisje



Kanon doe lekker allebei! Hier staan er nu aan 1 kant 5 verschillende klim planten door elkaar waarvan er aan het einde nog nieuwe gaan komen. Wees creatief!
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben gelijk. Ik ben te voorzichtig, allebei kan waarschijnlijk gewoon prima!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het beeldschoon staat. Zou dan wel een clematis kiezen die niet veel snoei nodig heeft.
...
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook naar kleuren die mooi bij elkaar passen. Wil je warme of koele tonen? Er is zoveel leuks om te kiezen. Kamperfoelie is ook erg mooi.
kwam ik tegen, moest aan CC denken







Heerlijk weertje vandaag om in de tuin te rommelen. Er hoeft alleen ff niet zo veel meer op het moment (heel klein tuintje en met 2 kinderen woont er ook nog een trampoline, zandbakje en een glijbaan/huisje ding in) Nou ja, geveegd, al het gras weer uit de stoep en een peterselie die random in de achtertuin opkwam naar zoons stukje moestuin in de voortuin verhuist.
Alle reacties Link kopieren
Ohh, wat gaaf zeg RR!

Maar waarom moest je daarbij aan mij denken?
...
Plaatje hierboven kwam ik overigens tegen omdat ik aan het zoeken ben naar pergola's. Ik wil er graag 1, maar dat is niet makkelijk. Qua palen zou dat alleen willen als ie de hele breedte van de tuin overspant (5, misschien 5,5 meter) zonder steunpalen ertussen. Mijn man heeft me al vriendelijk gewezen op de onmogelijkheid dat ding van hout te maken, dat zou veel te zwaar/ duur worden omdat je niet met regulier tuinhout die overspanning kunt maken. Nu zit ik te denken aan een steigerpijpconstructie, zoiets:











Zal wel weer de man erg lief aankijken worden aangezien ik zijn hulp nodig heb bij dit soort projecten.
quote:Calamitycat schreef op 25 maart 2017 @ 22:26:

Ohh, wat gaaf zeg RR!

Maar waarom moest je daarbij aan mij denken? Soort kruising Urbex en tuinen. Of zit ik nu forummers door elkaar te halen, nee toch?
Alle reacties Link kopieren
Felix is van de urbex, ik vind het gewoon mooi
...
Toch wel dus Oh well...
Alle reacties Link kopieren
Die pergola's vind ik ook prachtig zeg



Er zijn overigens wel (Douglas) houten palen van 5 meter hoor (die zijn 14 x 14 cm. en kunnen dus echt wel zo'n breedte overbruggen zonder door te gaan hangen), bij Schoehuijs bijvoorbeeld. Kost helaas wel behoorlijk wat, 115 euro per paal.
...
Alle reacties Link kopieren
Als ik Google zie ik dat ze er ook zijn van 15 x 15 x 6 mtr. voor 84,95 euro bij Gadero.
...
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je zat om bij te lezen meisje



Edit: quote vergeten. Welkom Schattig meisje!
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 25 maart 2017 @ 21:37:

Goeie binnenkomer schattig meisje



Kanon doe lekker allebei! Hier staan er nu aan 1 kant 5 verschillende klim planten door elkaar waarvan er aan het einde nog nieuwe gaan komen. Wees creatief!Gaat idd uitstekend!
Alle reacties Link kopieren
quote:RegretteRien schreef op 25 maart 2017 @ 22:32:

[...]





Soort kruising Urbex en tuinen. Of zit ik nu forummers door elkaar te halen, nee toch?



Nee joh

Geweldig, dat dakterras!
quote:Calamitycat schreef op 25 maart 2017 @ 22:47:

Die pergola's vind ik ook prachtig zeg



Er zijn overigens wel (Douglas) houten palen van 5 meter hoor (die zijn 14 x 14 cm. en kunnen dus echt wel zo'n breedte overbruggen zonder door te gaan hangen), bij Schoehuijs bijvoorbeeld. Kost helaas wel behoorlijk wat, 115 euro per paal.Die dikte oogt denk ik ook veel te lomp boven ons tuintje, dat is echt overkill. De eerste bouwmarkt waar ik kijk (dus, kan vast nog goedkoper) kom ik op 60 euro om dat stuk te overbruggen, inclusief koppeldelen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het zijn behoorlijke stevige palen inderdaad



Wat is dat voor hout, die palen van 60 euro?
...
quote:Calamitycat schreef op 25 maart 2017 @ 23:10:

Ja, het zijn behoorlijke stevige palen inderdaad



Wat is dat voor hout, die palen van 60 euro?



Staal. Ik wil zoiets als ik plakte van steigerpijpen.



Alle reacties Link kopieren
Touché.

Erg mooi ook hoor, stoere look!
...
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik mijn kruidenspiraal gemaakt! Met allemaal bakstenen die uit de tuin zelf zijn opgegraven

Ziet er erg leuk uit. Ben er heel blij mee. Nog niet alle kruiden zijn opgekweekt, dus hij staat nog niet helemaal vol kruiden, maar dat komt nog wel.



Vraag aan jullie: in mijn tuin staat een soort struik, eigenlijk allemaal lange hoge sprieten van zo'n anderhalf tot twee meter hoog. Het krijgt kleine gele bloemetjes en heeft een klein groen (weinig) blad dat een mini rozenblaadje lijkt. Iemand enig idee wat voor plant dat kan zijn? Krijg de indruk dat het flink kan gaan woekeren, want ik zie overal in zijn buurt van die nieuwe sprieten uit de grond komen.
quote:Case-je schreef op 26 maart 2017 @ 10:17:





Vraag aan jullie: in mijn tuin staat een soort struik, eigenlijk allemaal lange hoge sprieten van zo'n anderhalf tot twee meter hoog. Het krijgt kleine gele bloemetjes en heeft een klein groen (weinig) blad dat een mini rozenblaadje lijkt. Iemand enig idee wat voor plant dat kan zijn? Krijg de indruk dat het flink kan gaan woekeren, want ik zie overal in zijn buurt van die nieuwe sprieten uit de grond komen.Misschien een forsythia? Die bloeit in het voorjaar met kleine gele bloemetjes, misschien even een plaatje ervan opzoeken op internet of het deze is.
Alle reacties Link kopieren
Hm. Wilde beginnen aan m'n geveltuint maar de buurman is ziek en kan voorlopig niet met zand slepen. Even kijken of iemand op Facebook het wil.



Moet ook ergens goedkoop rekken voor tegen de muur vinden, kan m'n blauwe regen mooi omhoog. Er is alleen niet zoveel zon aan die kant. Tenminste, in de zomer iets meer straks, nu valt het mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven