Huis uitbouwen: afwijken bestemmingsplan?

17-12-2015 07:58 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan verhuizen omdat mijn zoontje van bijna 4 afgelopen zomer een dwarslaesie heeft opgelopen na een operatie. We willen dichterbij de revalidatie/school gaan wonen en een huis waarbij we meer vierkante meters op de begane grond hebben of kunnen uitbouwen.



Nu hebben we een heel interessant huis gezien met een groter perceeloppervlak (ruim 400m2). Het huis zelf heeft van oorsprong maar 65m2 op de begane grond en wij zouden daar 90m2 willen bijvoegen (2 slaapkamers, een aangepaste badkamer, een speelkamer).



In het bestemmingsplan staat dat je tot 50% van het perceel mag bebouwen met een maximum van 60m2 voor alle bijbouw. Wat wij willen kan dus niet. Ik heb al gesproken met een adviseur van de afdeling bouw en wonen en die gaf mij weinig kans. We kunnen een bestemmingsplan wijziging indienen maar dat kost 3.500 euro en kan tot 6 maanden duren. Maar we mogen ook een schetsplan indienen en dan kijken wat er gebeurd.



In eerste instantie dachten we dat dit huis het dan niet gaat worden maar dat zou waarschijnlijk betekenen dat we het hele dorp kunnen afschrijven want binnen ons budget zijn het allemaal geen grote huizen en voor elk perceel gelden dezelfde regels. En we willen gewoon echt heel graag dit dorp.



Dus iemand adviseerde ons om het gewoon te proberen. We hebben een architect gevonden die zelf 5 jaar geleden een dwarslaesie heeft opgelopen en die gaat een schetsplan maken. Maar waar gaan we daar dan mee heen? Bij die ambtenaar die ik al heb gesproken geef ik ons weinig kans maar wellicht zijn er andere wegen te bewandelen. Iemand ervaring met zo'n traject? Hoe heb je dit aangepakt? Tips?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 08:35:

[...]



Dat lees je niet goed, ze mag 50% van het perceel bebouwen, van de grond dus!Inderdaad, excuus.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het vergunningvrij bouwen is sinds een jaar behoorlijk verruimd. Als je plannen vergunningvrij zijn, dan mag je bouwen zonder aan het bestemmingsplan te toetsen. Met andere woorden: dan kan in het bestemmingsplan wel staan dat het niet mag, maar dat maakt dan helemaal niet meer uit. Je zou die ambtenaar nog eens kunnen vragen wat bij dit betreffende perceel het 'achtererfgebied' is en wat daar vergunningvrij mag. Ik zou ook wel even mee willen kijken, maar dan zou je de funda-link even in een pb moeten sturen.
Alle reacties Link kopieren
Om welke gemeente gaat het? De een is wat soepeler dan de ander.



Wat ik zou doen is je verzoek indienen bij de afdelingen bouw en bij de afdeling WMO met begeleidend schrijven én een brief met uitleg en verzoek naar de verantwoordelijke wethouder(s). Als je echt wilt afwijken van wet en regelgeving zal het hogerop moeten worden gespeeld. En wie weet dat de afdeling WMO of bouw met jullie mee kan denken over geschikte percelen (of hebben jullie het huis al gekocht?).

Dit is denk ik de enige kans die je hebt als t eigenlijk echt niet mag.



Maar hou er rekening mee dat je vastzit aan die 60m2.



En tenzij de architect die jullie nu hebben uit de omgeving komt zou ik eerder voor een plaatselijke architect kiezen (die de omgeving goed kent en misschien wat contacten heeft en de goodwill van mensen) in combinatie met een ergotherapeut van heliomare (ik meen dat jullie daar onder behandeling zijn toch?) om de toegankelijkheid voor jullie zoon te waarborgen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een adviseur in de arm nemen om uit te zoeken wat er mogelijk is bestemmingsplantechnisch gezien. En idd met een architect om tafel om te kijken wat er mogelijk is. Sowieso het huis niet definitief kopen voordat je zeker weet of je een acceptabele oplossing kunt vinden voor jou situatie.



Trouwens ik heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die een nieuwbouwhuis wilde bouwen. Zij wilden ook een slaapkamer en badkamer op de begane grond. Toen zij het plan bij de gemeente indienden zij de ambtenaar ook dat het niet mocht. En uiteindelijk mocht het wel. Dus ik zou het sowieso wel proberen. Want een huis van 155 m2 op de begane grond is niet raar op een perceel van 400 m2, zolang je het deel wat je erbij bouwt wel in de omgeving/bij het huis past. Sowieso mag er aan de achterkant meer als aan de voorkant en zijkant.
Alle reacties Link kopieren
Boannan, dat je kind bij je op de slaapkamer komt gebeurd maar een paar jaar. Tenminste, als ik naar mijn kinderen kijk. Wil je daar écht je hele huis op aanpassen, op een paar jaar bezoek op de slaapkamer? Ik snap je motivatie, want het is leuk als je kind bij je in bed kan kruipen, maar om daar een heel dorp waar je graag wil wonen voor af te blazen, is dat realistisch?

Overigens kom ik bij een client die een kleine lift in zijn huis heeft laten plaatsen. Dat kun je ook nog als optie nemen, als je écht graag wil dat je zoon bij je kan komen. Dan kun je de bovenverdieping van je huis gewoon voor jezelf houden. Bovenburen is niet altijd prettig, zeker niet in een huis dat niet gebouwd is op dubbele bewoning. Bovenverdiepingvloer is dan vaak veel minder geluidsgeisoleerd omdat er bij de bouw van uit gegaan is dat de bovenverdieping veel minder gebruikt wordt.
quote:prik schreef op 17 december 2015 @ 08:49:

[...]



Maar daarmee omzeil je die maximale 60 m2 niet, die is gewoon keihard.



Nee hoor, zie mijn eerdere post. Tevens zitten er in een bestemmingsplan vaak bepalingen dat er afgeweken mag worden onder bepaalde voorwaarden en na besluit van college of raad.

In dit geval zou je het mogelijk ook nog onder mantelzorg kunnen laten vallen. Dat valt deels ook buiten het bestemmingsplan.
quote:MadameHooch schreef op 17 december 2015 @ 09:04:

Boannan, dat je kind bij je op de slaapkamer komt gebeurd maar een paar jaar. Tenminste, als ik naar mijn kinderen kijk. Wil je daar écht je hele huis op aanpassen, op een paar jaar bezoek op de slaapkamer? Ik snap je motivatie, want het is leuk als je kind bij je in bed kan kruipen, maar om daar een heel dorp waar je graag wil wonen voor af te blazen, is dat realistisch?

Overigens kom ik bij een client die een kleine lift in zijn huis heeft laten plaatsen. Dat kun je ook nog als optie nemen, als je écht graag wil dat je zoon bij je kan komen. Dan kun je de bovenverdieping van je huis gewoon voor jezelf houden. Bovenburen is niet altijd prettig, zeker niet in een huis dat niet gebouwd is op dubbele bewoning. Bovenverdiepingvloer is dan vaak veel minder geluidsgeisoleerd omdat er bij de bouw van uit gegaan is dat de bovenverdieping veel minder gebruikt wordt.

Ik kan me zo voorstellen dat de verhuur van de bovenverdieping onderdeel uitmaakt van het financieringsplan, anders zou dit inderdaad een mooie oplossing zijn, een liftje.



TO, ik zou een bouwkundig bureau oid inschakelen, een deskundige die jou kan begeleiden en die de regels kent en weet hoe je hiermee om moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Een woonhuislift is inderdaad ook een mooie oplossing. Daar zijn tegenwoordig hele mooie versies van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 17 december 2015 @ 09:05:

[...]





Nee hoor, zie mijn eerdere post. Tevens zitten er in een bestemmingsplan vaak bepalingen dat er afgeweken mag worden onder bepaalde voorwaarden en na besluit van college of raad.

In dit geval zou je het mogelijk ook nog onder mantelzorg kunnen laten vallen. Dat valt deels ook buiten het bestemmingsplan.Dit!
quote:MadameHooch schreef op 17 december 2015 @ 09:04:

Boannan, dat je kind bij je op de slaapkamer komt gebeurd maar een paar jaar. Tenminste, als ik naar mijn kinderen kijk. Wil je daar écht je hele huis op aanpassen, op een paar jaar bezoek op de slaapkamer? Ik snap je motivatie, want het is leuk als je kind bij je in bed kan kruipen, maar om daar een heel dorp waar je graag wil wonen voor af te blazen, is dat realistisch?

Overigens kom ik bij een client die een kleine lift in zijn huis heeft laten plaatsen. Dat kun je ook nog als optie nemen, als je écht graag wil dat je zoon bij je kan komen. Dan kun je de bovenverdieping van je huis gewoon voor jezelf houden. Bovenburen is niet altijd prettig, zeker niet in een huis dat niet gebouwd is op dubbele bewoning. Bovenverdiepingvloer is dan vaak veel minder geluidsgeisoleerd omdat er bij de bouw van uit gegaan is dat de bovenverdieping veel minder gebruikt wordt.Dit denk ik dus ook. Het zal misschien nog even duren voor hij het zelf kan en dan is naar je kamer komen ook maar een paar jaar inderdaad. Een traplift lijkt me dan inderdaad een goede optie. Als je graag daar wil wonen en er geen andere opties zijn zou ik toch echt kijken naar je eisen. Ik zou het wel bij de gemeente proberen trouwens maar dat zei ik al, anders toch voor de iets minder ideale oplossing gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 17 december 2015 @ 09:18:

[...]





Dit denk ik dus ook. Het zal misschien nog even duren voor hij het zelf kan en dan is naar je kamer komen ook maar een paar jaar inderdaad. Een traplift lijkt me dan inderdaad een goede optie. Als je graag daar wil wonen en er geen andere opties zijn zou ik toch echt kijken naar je eisen. Ik zou het wel bij de gemeente proberen trouwens maar dat zei ik al, anders toch voor de iets minder ideale oplossing gaan.Een traplift is volgens mij geen goed idee voor iemand in een rolstoel. Een echte lift geeft je zoon wel de mogelijkheid om in het hele huis te komen, hoef je ook niet aan te bouwen. Overigens ben ik het met de rest eens, mijn zonen komen nooit meer op onze slaapkamer, is gestopt rond 12 jaar, schat ik in.
quote:MadameHooch schreef op 17 december 2015 @ 09:04:

Boannan, dat je kind bij je op de slaapkamer komt gebeurd maar een paar jaar. Tenminste, als ik naar mijn kinderen kijk. Wil je daar écht je hele huis op aanpassen, op een paar jaar bezoek op de slaapkamer? Ik snap je motivatie, want het is leuk als je kind bij je in bed kan kruipen, maar om daar een heel dorp waar je graag wil wonen voor af te blazen, is dat realistisch?

Overigens kom ik bij een client die een kleine lift in zijn huis heeft laten plaatsen. Dat kun je ook nog als optie nemen, als je écht graag wil dat je zoon bij je kan komen. Dan kun je de bovenverdieping van je huis gewoon voor jezelf houden. Bovenburen is niet altijd prettig, zeker niet in een huis dat niet gebouwd is op dubbele bewoning. Bovenverdiepingvloer is dan vaak veel minder geluidsgeisoleerd omdat er bij de bouw van uit gegaan is dat de bovenverdieping veel minder gebruikt wordt.



Dit wilde ik juist gaan typen, scheelt weer.



Je kindje is nu vier, de bouwplannen en de uitvoering zullen op zijn vroegst over anderhalf jaar gereed zijn, heel optimistische schatting. Je kindje is dus eerder zes dan jonger voordat hij bij jullie kan komen, op de leeftijd van twaalf is dat bij de meeste kinderen wel over, of over aan het gaan. Ik voor mezelf zou daar dus nooit het hele plan aan willen ophangen. Ik zou zelf, zo als ik eerder schreef, op een verdieping boven je zoon gaan slapen, daar dan een slaapkamer maken en een luxe badkamer voor jezelf. Dan op de begane grond zoons slaapkamer en een praktische badkamer voor hem. Ik zou juist meer in de verre toekomst kijken dan in de zeer nabije toekomst.



Zelf zou ik dan de aanbouw zo inrichten dat die ruimte op termijn weer af te scheiden is van het bestaande huis. Zo kan zoon op volwassen leeftijd misschien zelfstandig naast jullie wonen in de aanbouw. Ik zou dus bij de inrichting ook rekening houden met op termijn een lift in die ruimte als je nu kiest voor een trap.
quote:sassafras schreef op 17 december 2015 @ 09:25:

[...]





Een traplift is volgens mij geen goed idee voor iemand in een rolstoel. Een echte lift geeft je zoon wel de mogelijkheid om in het hele huis te komen, hoef je ook niet aan te bouwen. Overigens ben ik het met de rest eens, mijn zonen komen nooit meer op onze slaapkamer, is gestopt rond 12 jaar, schat ik in.Er zijn tegenwoordig hele goede oplossingen qua trapliften ook waar je met rolstoel op kan. Maar het gaat maar om een paar jaar. Wat Fietsie zegt is wel een goede, in de toekomst is het waarschijnlijk juist fijn dat hij zijn eigen plek heeft. De tijd dat hij juist behoefte heeft aan eigen ruimte is waarschijnlijk langer dan de tijd dat het fijn is dat de ouders er naast slapen.
Nou, ik heb ongeveer in een vergelijkbare situatie gezeten. ik zal je vertellen hoe wij het hebben aangepakt. Wij hebben, na een gesprek met de afdeling, een schetsplan van het kavel opgestuurd naar de afdeling vrom van onze gemeente. Het schetsplan was een compleet voorstel van wat wij van plan waren. Door onze architect was een mooi boekje gemaakt met tekeningen, argumentatie, noem maar op.

Het plan is in de gemeenteraad terecht gekomen en daar is besloten dat de gemeente haar medewerking wilde verlenen, maar dat zij weinig zeggenschap hadden. Omdat onze plannen een aanpassing van het huidige bestemmingsplan behelsden, moest er een artikel 19 procedure opgestart worden. Dit liep niet via de gemeente, maar via de provincie. Omdat er bij zo'n procedure veel komt kijken, moesten er allerlei onderzoeken gedaan worden, die bij een reguliere bouwaanvraag niet nodig zijn.

Het is ons uiteindelijk gelukt, maar voordat er een paal in de grond zat waren we ruim 1,5 jaar verder en het heeft ons 22.000 euro extra gekost aan leges, onderzoekskosten en bodemsanering.

Maar het is wel gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoeveel tijd heb je om dit allemaal uit te zoeken? Ik ga er vanuit dat de verkopers gewoon door gaan met verkopen....



Heel eerlijk klinkt het als een kansloos plan. Voordat je duidelijkheid hebt van alle instanties ben je 6 tot 12 maanden verder. En hoe groot is de kans dat het huis dan nog te koop staat?



En als het een dorp is acht ik de kans ook niet heel groot dat je de bovenetage makkelijk kan gaan verhuren.
Alle reacties Link kopieren
Boannan, ik heb je een privébericht gestuurd!
Sunlight over me no matter what I do
Alle reacties Link kopieren
ik zou het plan aanpassen met 1 badkamer aangepast voor je zoon en zijn slaapkamer. Speelkamer en extra slaapkamer is luxe.. sorry



Hier in ons dorp een gezin met een ernstig ziek kind, gehandicapt. Die hebben een aanbouw laten plaatsen via de WMO en die bevat een prachtige aangepaste badkamer en eeen mooie ruime lichte slaapkamer waar zijn aangepaste meubilair meer dan prima in past. Die is met een drempelloze overgang verbonden met de rest van het huis.

Kind zit in een rolstoel en kan dus zo van slaapkamer naar badkamer en naar het huis.. Spelen doet hij in de woonkamer .



Ik zie niet in waarom er een extra slaapkamer én een speelkamer erbij moet..



Als je hem in de gaten wil houden kan dat via een camera, dat doen mijn dorpsgenoten ook.. Dat kindje kan zich niet zelfstandig verplaatsen overigens

-
Ik realiseer me opeens dat ik iemand ken die precies dit soort dingen doet, een adviseur omtrent zorg en wonen in privésituaties. Ik stuur je een pb'tje.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 17 december 2015 @ 08:51:

We gaan uiteraard niet kopen tot we toestemming hebben om uit te bouwen. Dat risico gaan we niet nemen. En we hebben voor onszelf besloten dat 150m2 op de begane grond echt wel het minimum is voor ons nieuwe leven met een zeer actieve bijna kleuter in een rolstoel. En als hij ooit zelf transfers kan maken willen we graag dat hij ons ook kan opzoeken in onze slaapkamer.



Er is een bovenverdieping met 3 slaapkamers en die zouden we willen gaan verhuren met aparte opgang.



transfers maken is geen argument voor de commissie.. Hij kan via intercom contact leggen als het nodig is.. camera om hem te kunnen zien..



En verhuren ? Dat geeft wel enorme onrust als je de verkeerde mensen treft.. n door de wetten rondom huurder krijg je die er heel moeilijk uit.. Ik vind het echt een heel slecht plan



Ga dan naar een omgeving waar je voor een relatief laag bedrdag een bungalow koopt.. alles gelijk vloers met uitbouw mogelijkheden.. maar dan moet je uit je omgeving ..
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 17 december 2015 @ 09:25:

[...]





Een traplift is volgens mij geen goed idee voor iemand in een rolstoel. Een echte lift geeft je zoon wel de mogelijkheid om in het hele huis te komen, hoef je ook niet aan te bouwen. Overigens ben ik het met de rest eens, mijn zonen komen nooit meer op onze slaapkamer, is gestopt rond 12 jaar, schat ik in.mensen met dwarsleasie leren omgaan met trapliften , eea afhankelijk natuurlijk hoe hoog deze is. Maar meestal kunnen ze zich wel vanaf rolstoel zitten naar lift zitten schuiven.. dus.. ook dat is een meer dan prima oplossing.. Als hij rond een jaar of 6/7 is kan hij dit prima.. Boven zorgen voor een rolstoel bij de llift, gladde vloeren, drempelloos.. en ook weer te doen.. Dan kan je prima toe met badkamer en slaapkamer beneden
Alle reacties Link kopieren
En mag je wel een wijziging bestemmingsplan aanvragen als je geen eigenaar van het perceel bent?



Ik denk eigenlijk van niet.... dus dat maakt de zaak helemaal kansloos.
quote:spectral schreef op 17 december 2015 @ 10:18:

En mag je wel een wijziging bestemmingsplan aanvragen als je geen eigenaar van het perceel bent?



Ik denk eigenlijk van niet.... dus dat maakt de zaak helemaal kansloos.



Wat jij denkt is niet belangrijk, de feiten wel.



Hordes mensen schaffen een huis of grond aan, waarbij zulke dingen geregeld moeten worden. Ook daar is altijd weer een oplossing voor. Denk ik mogelijkheden, niet in moeilijkheden.
TO, realiseer je je dat je voor verhuur toestemming moet hebben van de hypotheekverstrekker en dat het niet makkelijk is om die te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 10:23:

[...]





Wat jij denkt is niet belangrijk, de feiten wel.



Hordes mensen schaffen een huis of grond aan, waarbij zulke dingen geregeld moeten worden. Ook daar is altijd weer een oplossing voor. Denk ik mogelijkheden, niet in moeilijkheden.

Ja maar TO wil het vooraf weten, en dat gaat niet. Je moet namelijk belanghebbende zijn om zoiets aan te vragen (wijzigingen, bouwvergunning etc). En dat is TO niet, dus gaat de gemeente zo'n procedure niet opstarten.



Natuurlijk kan ze het huis kopen en het dan proberen.
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 10:23:

[...]





Wat jij denkt is niet belangrijk, de feiten wel.



Hordes mensen schaffen een huis of grond aan, waarbij zulke dingen geregeld moeten worden. Ook daar is altijd weer een oplossing voor. Denk ik mogelijkheden, niet in moeilijkheden.Weer eens met Fietsie. Je hoeft voor deze procedure echt het wiel niet uit te vinden. Je zult je wel goed moeten laten adviseren door mensen met ACTUELE kennis van de geldende wet- en regelgeving. Actueel, want er is de laatste jaren behoorlijk wat veranderd. Maar het is inderdaad belangrijk om vanuit kansen te denken niet vanuit onmogelijkheden. ¤3.500,- voor een bestemmingsplanwijziging vindt ik overigens wat voorzichtig ingeschat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven