Huis uitbouwen: afwijken bestemmingsplan?

17-12-2015 07:58 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan verhuizen omdat mijn zoontje van bijna 4 afgelopen zomer een dwarslaesie heeft opgelopen na een operatie. We willen dichterbij de revalidatie/school gaan wonen en een huis waarbij we meer vierkante meters op de begane grond hebben of kunnen uitbouwen.



Nu hebben we een heel interessant huis gezien met een groter perceeloppervlak (ruim 400m2). Het huis zelf heeft van oorsprong maar 65m2 op de begane grond en wij zouden daar 90m2 willen bijvoegen (2 slaapkamers, een aangepaste badkamer, een speelkamer).



In het bestemmingsplan staat dat je tot 50% van het perceel mag bebouwen met een maximum van 60m2 voor alle bijbouw. Wat wij willen kan dus niet. Ik heb al gesproken met een adviseur van de afdeling bouw en wonen en die gaf mij weinig kans. We kunnen een bestemmingsplan wijziging indienen maar dat kost 3.500 euro en kan tot 6 maanden duren. Maar we mogen ook een schetsplan indienen en dan kijken wat er gebeurd.



In eerste instantie dachten we dat dit huis het dan niet gaat worden maar dat zou waarschijnlijk betekenen dat we het hele dorp kunnen afschrijven want binnen ons budget zijn het allemaal geen grote huizen en voor elk perceel gelden dezelfde regels. En we willen gewoon echt heel graag dit dorp.



Dus iemand adviseerde ons om het gewoon te proberen. We hebben een architect gevonden die zelf 5 jaar geleden een dwarslaesie heeft opgelopen en die gaat een schetsplan maken. Maar waar gaan we daar dan mee heen? Bij die ambtenaar die ik al heb gesproken geef ik ons weinig kans maar wellicht zijn er andere wegen te bewandelen. Iemand ervaring met zo'n traject? Hoe heb je dit aangepakt? Tips?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft ook een verstandelijke beperking. Er is ook een kans dat hij nooit transfers kan leren maken. Zijn laesie zit hoog, borsthoogte.



Om heel eerlijk te zijn is het heel simpel. We hebben een aantal minimale eisen zoals die 150m2 en alledrie slapen op de begane grond. Daar willen we aan vasthouden. We hebben het huis nog niet gekocht en gaan dat ook niet doen als we dit niet kunnen realiseren. Dan is dit niet het huis voor ons.



Dus ik zoek inderdaad naar de maazen, de uitzonderingssituatie, de ingang om het anders te doen zoals in het bestemmingsplan staat. Zonder dat dat dus anderhalf jaar kost want die tijd hebben we niet want het huis staat inderdaad te koop en er kan zomaar een andere kaper op de kust komen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 17 december 2015 @ 08:51:

We gaan uiteraard niet kopen tot we toestemming hebben om uit te bouwen. Dat risico gaan we niet nemen. En we hebben voor onszelf besloten dat 150m2 op de begane grond echt wel het minimum is voor ons nieuwe leven met een zeer actieve bijna kleuter in een rolstoel. En als hij ooit zelf transfers kan maken willen we graag dat hij ons ook kan opzoeken in onze slaapkamer.



Er is een bovenverdieping met 3 slaapkamers en die zouden we willen gaan verhuren met aparte opgang.



Heb je al contact gehad met de bank hierover m.b.t. de financiering? Er kunnen voorwaarden zijn aan wat tot hoever ze willen financieren als je zo'n groot deel van het totale oppervlak gaat verhuren.



Eigenlijk wil je een bungalow bouwen.. Is er geen grond beschikbaar in de buurt? Je koopt nu iets, waar je iets heel anders bij gaat bouwen en het oorspronkelijk deel grotendeels dus niet door jezelf gebruikt gaat worden, klinkt zo onlogisch.
quote:spectral schreef op 17 december 2015 @ 10:28:

[...]



Ja maar TO wil het vooraf weten, en dat gaat niet. Je moet namelijk belanghebbende zijn om zoiets aan te vragen (wijzigingen, bouwvergunning etc). En dat is TO niet, dus gaat de gemeente zo'n procedure niet opstarten.



Natuurlijk kan ze het huis kopen en het dan proberen.Ja en? Dan kan de huidige eigenaar dat doen, mits hij dat wil, natuurlijk. Vragen staat vrij, heeft ook met gunnen te maken. Ik ken iemand die landbouwgrond heeft gekocht om er een huis op te bouwen. Was allemaal geregeld door de eigenaar voor de koopovereenkomst werd getekend. Heeft voor beide partijen goed uitgepakt.
Is de verhuur financieel noodzakelijk? Als dat zo is zou ik het niet doen, je kunt echt enorm veel geluidsoverlast krijgen, dus je zult sowieso de vloeren moeten gaan isoleren, dat is weer een extra kostenpost.



Sowieso moet je eerst het huis kopen voordat je de onderzoeken en procedures opstart, want je doet dat soort dingen (die veel geld kosten) niet voor een huis dat nog niet in je bezit is. Kunnen jullie het huis kopen en genoegen nemen met de 60 m2, indien het niet gaat lukken?
Alle reacties Link kopieren
Je mag me een PB sturen, dan wil ik je wel in contact brengen met een collega die dagelijks bestemmingsplanwijzigingen beoordeeld. Wie weet heb je daar wat aan?
quote:boannan schreef op 17 december 2015 @ 10:32:

Zoon heeft ook een verstandelijke beperking. Er is ook een kans dat hij nooit transfers kan leren maken. Zijn laesie zit hoog, borsthoogte.



Om heel eerlijk te zijn is het heel simpel. We hebben een aantal minimale eisen zoals die 150m2 en alledrie slapen op de begane grond. Daar willen we aan vasthouden. We hebben het huis nog niet gekocht en gaan dat ook niet doen als we dit niet kunnen realiseren. Dan is dit niet het huis voor ons.



Dus ik zoek inderdaad naar de maazen, de uitzonderingssituatie, de ingang om het anders te doen zoals in het bestemmingsplan staat. Zonder dat dat dus anderhalf jaar kost want die tijd hebben we niet want het huis staat inderdaad te koop en er kan zomaar een andere kaper op de kust komen.Als dat je minimale eisen zijn, dan is dit niet het huis voor jullie. Heel simpel gezegd, maar dan zou ik mijn energie in verder zoeken steken.
Alle reacties Link kopieren
Het is uiteraard belangrijk dat je toestemming hebt van wethouder/ambtenaar. Maar vergeet niet dat er voor bouwvergunningen en bestemmingsplan-wijzigingen ook altijd een bezwaarprocedure is voor omwonenden. En als je daar iemand treft die er tegen is kan het echt jaren duren voordat er een uitspraak is (helaas ervaring mee)
quote:boannan schreef op 17 december 2015 @ 10:32:

Zoon heeft ook een verstandelijke beperking. Er is ook een kans dat hij nooit transfers kan leren maken. Zijn laesie zit hoog, borsthoogte.



Om heel eerlijk te zijn is het heel simpel. We hebben een aantal minimale eisen zoals die 150m2 en alledrie slapen op de begane grond. Daar willen we aan vasthouden. We hebben het huis nog niet gekocht en gaan dat ook niet doen als we dit niet kunnen realiseren. Dan is dit niet het huis voor ons.



Dus ik zoek inderdaad naar de maazen, de uitzonderingssituatie, de ingang om het anders te doen zoals in het bestemmingsplan staat. Zonder dat dat dus anderhalf jaar kost want die tijd hebben we niet want het huis staat inderdaad te koop en er kan zomaar een andere kaper op de kust komen.Het probleem is dat je niet alles kan hebben. Je financiën laten het huis dat je wil op de locatie die je wil niet toe. Dan moet je of een andere locatie kiezen of toch de eisen aan het huis bijstellen. Kijk eens hoe andere in jullie situatie het doen. Dat is misschien niet zoals jullie het idealiter voor je zien maar er zijn meer opties. De meeste mensen met een gehandicapt kind (of die zelf gehandicapt zijn) wonen in een normale woningen met aanpassingen. Dat is misschien niet altijd ideaal maar wel goed mogelijk.
quote:Rudolftherednosereindeer schreef op 17 december 2015 @ 10:40:

Het is uiteraard belangrijk dat je toestemming hebt van wethouder/ambtenaar. Maar vergeet niet dat er voor bouwvergunningen en bestemmingsplan-wijzigingen ook altijd een bezwaarprocedure is voor omwonenden. En als je daar iemand treft die er tegen is kan het echt jaren duren voordat er een uitspraak is (helaas ervaring mee)Gelukkig zijn de rechten van die mensen tegenwoordig wel minder groot. Als omwonende kan je bezwaar worden afgewezen omdat je geen belanghebbende bent. Je kunt geen bezwaren meer indienen met als doel de boel op te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 10:33:

[...]





Ja en? Dan kan de huidige eigenaar dat doen, mits hij dat wil, natuurlijk. Vragen staat vrij, heeft ook met gunnen te maken. Ik ken iemand die landbouwgrond heeft gekocht om er een huis op te bouwen. Was allemaal geregeld door de eigenaar voor de koopovereenkomst werd getekend. Heeft voor beide partijen goed uitgepakt.

Ja en hoe groot schat jij de kans in dat een eigenaar dat gaat doen? Als het huis onverkoopbaar is wellicht wel, anders zou ik daar als eigenaar niet aan beginnen.



Bouwgrond is iets heel anders... de eigenaar had er belang bij dat de grond van landbouw naar bouw ging, dat drijft de prijs ook op namelijk.
Ik denk dat de kans dat een eigenaar dat gaat doen ook niet zo heel groot is. De koop wordt met onbepaalde tijd naar achteren geschoven en je hebt geen enkele garantie op een uiteindelijke koop. De meeste eigenaren willen hun huis gewoon snel verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 11:00:

[...]





Gelukkig zijn de rechten van die mensen tegenwoordig wel minder groot. Als omwonende kan je bezwaar worden afgewezen omdat je geen belanghebbende bent. Je kunt geen bezwaren meer indienen met als doel de boel op te houden.Dan nog moet een wijziging van een bestemmingsplan vastgesteld worden door de gemeenteraad. Mochten er omwonenden bezwaar hebben en inspreken tijdens een raadsvergadering dan vertraagd het wel de boel. Daarnaast zou een gemeenteraad kunnen weigeren in te stemmen met een verklaring van geen bedenking. In dat geval heb je pech, en aan toestemming van een ambtenaar of wethouder, zoals eerder gesuggereerd werd, heb je helemaal niets.
quote:juul29 schreef op 17 december 2015 @ 11:09:

[...]





Dan nog moet een wijziging van een bestemmingsplan vastgesteld worden door de gemeenteraad. Mochten er omwonenden bezwaar hebben en inspreken tijdens een raadsvergadering dan vertraagd het wel de boel. Daarnaast zou een gemeenteraad kunnen weigeren in te stemmen met een verklaring van geen bedenking. In dat geval heb je pech, en aan toestemming van een ambtenaar of wethouder, zoals eerder gesuggereerd werd, heb je helemaal niets.Dit zijn inderdaad hele reële risico's die je noemt. Ik ben wel van mening dat je alsnog goed moet kijken welke ruimte de wet-en regelgeving biedt en dan pas je afweging moet maken. Wellicht is er binnen de regels meer mogelijk dan nu door de ambtenaar is aangegeven. Dan kun je zonder gemeenteraad en zonder bezwaar van belanghebbenden toch je droomhuis maken. Als daaruit blijkt dat dit niet kan, dan denk ik inderdaad dat dit niet het huis voor TO is. Maar vooralsnog zijn er denk ik nog wat dingen te onderzoeken voordat die conclusie getrokken kan worden.
Ik denk dat je sneller bent met bouwgrond en je eigen huis bouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 17 december 2015 @ 11:17:

Ik denk dat je sneller bent met bouwgrond en je eigen huis bouwen.Bouwgrond in Noordholland is schaars en duur.... dus die optie kun je eigenlijk al afschieten.
Ik had geen idee van de regio. Is er niet ergens een bouwval te koop die helemaal gesloopt kan worden, en dan een nieuw huis op dezelfde grond?

Het zijn echt heel specifieke wensen van TO, wel begrijpelijk maar wel ingewikkeld, echt niet zomaar te vinden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 17 december 2015 @ 11:22:

Ik had geen idee van de regio. Is er niet ergens een bouwval te koop die helemaal gesloopt kan worden, en dan een nieuw huis op dezelfde grond?

Het zijn echt heel specifieke wensen van TO, wel begrijpelijk maar wel ingewikkeld, echt niet zomaar te vinden denk ik.Volgens mij heeft ze een beperkt budget....
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 17 december 2015 @ 10:32:

Zoon heeft ook een verstandelijke beperking. Er is ook een kans dat hij nooit transfers kan leren maken. Zijn laesie zit hoog, borsthoogte.



Om heel eerlijk te zijn is het heel simpel. We hebben een aantal minimale eisen zoals die 150m2 en alledrie slapen op de begane grond. Daar willen we aan vasthouden. We hebben het huis nog niet gekocht en gaan dat ook niet doen als we dit niet kunnen realiseren. Dan is dit niet het huis voor ons.



Dus ik zoek inderdaad naar de maazen, de uitzonderingssituatie, de ingang om het anders te doen zoals in het bestemmingsplan staat. Zonder dat dat dus anderhalf jaar kost want die tijd hebben we niet want het huis staat inderdaad te koop en er kan zomaar een andere kaper op de kust komen.



dan is dit niet je huis.. simpel.. je staart je blind op mogelijkheden die er niet zomaar zijn, die waarschijnlijk, procedureel heel lang duren..



Dus.. next.. ander huis.. Zoek bungalow.. daar kan je dit makkelijker realiseren.. echt.. En kijk ook eens in een andere regio.. REistijd werk is in dit geval dan minder van belang..
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 17 december 2015 @ 11:30:

[...]



Volgens mij heeft ze een beperkt budget....



juist dan moet je verder kijken.. je eisen bijstellen... ga naar andere regio.. dan maar langer reizen voor werk.. Revalidatie, scholen zijn ook andere regio's.. Taxivervoer..kortom.. denk ik mogelijkheden en niet in onmogelijkheden..



Is er geen nieuwbouw in de buurt waar je wat meer mogelijkheden mee hebt ?
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 17 december 2015 @ 10:44:

[...]





Het probleem is dat je niet alles kan hebben. Je financiën laten het huis dat je wil op de locatie die je wil niet toe. Dan moet je of een andere locatie kiezen of toch de eisen aan het huis bijstellen. Kijk eens hoe andere in jullie situatie het doen. Dat is misschien niet zoals jullie het idealiter voor je zien maar er zijn meer opties. De meeste mensen met een gehandicapt kind (of die zelf gehandicapt zijn) wonen in een normale woningen met aanpassingen. Dat is misschien niet altijd ideaal maar wel goed mogelijk.



In ons dorp dus.. Mensen wonen in een normale eensgezinswoning, hoekwoning. Via de WMO hebben ze een aanbouw laten plaatsen, het lijkt wat op een uitbouw die je normaal aan je achterkant zet.. waar je openslaande deuren in zou doen.. Staat echt heel netjes. Die staat aan de zijkant van huis, op gemeente grond . In woonkamer is muur eruit gehaald en daaraan staat dus de uitbouw.. die is vast aan het huis... vanaf de aanbouw kan je zo naar binnen.. dremppelloos.. alles is super geïsoleerd.. prachtige aangepaste badkamer met alles wat je maar kan denken (kindje is 5 en kan niets.. ) en een slaapkamer met aangepast bed. Hij heeft speciale rolstoel en stoel.. hij kan vanuit de aanbouw overal komen beneden.. En het huis is gewoon het huis.. Standaard eengezinswoning, woonkamer 35m2 ofzo.. wel zijn overal de drempels eruit gehaald en is er een opritje bji de voordeur voor de rolstoel aangebracht.. Ze hebben camera's hangen (soort alarmeringssysteem via de thuiszorg) in de aanbouw zodat ze hem snachts in de gaten kunnen houden. De thuiszorg die daar bijna 24 uur over de vloer komt ivm sonde etc.. kan via een eigen ingang naar binnen..



Is betaald door gemeente.. Die mensen hebben het budget niet om zelf te bouwen en dit is een meer dan prima oplossing..
Alle reacties Link kopieren
http://www.prefab-aanbouw ... tbouw/prefab-zorgaanbouw/



dit hebben zij
Alle reacties Link kopieren
Als je zoveel bijbouwt, dan zou ik eerder voor een kavel kiezen. Volgens mij komt dat voordeliger uit. Ik denk trouwens dat je beter zelf boven kunt slapen met je eigen badkamer en een videosysteem, dan dat je huurders in je huis trekt.



Zou dit huis trouwens wat voor jullie zijn? http://www.funda.nl/koop/ ... 49477631-prinsesselaan-3/
...
Alle reacties Link kopieren
Zo'n aanpassing wordt niet zomaar gedaan door de gemeente. Zeker niet als je net naar die woning verhuisd bent want dan had je ook een huis kunnen kopen die beter toegesneden was op jouw gezinssituatie. Daarom denk ik dat t erg belangrijk is om ook de WMO erbij te betrekken. Je keuze nu kan gevolgen hebben voor toekomstige aanvragen. Maar dan moet je wel weten naar welke gemeente je gaat verhuizen.

Overigens ziet t huis van ankalida er op t eerste oog niet verkeerd uit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Het huis in de Prinsesselaan is een gemeentelijk monument, dat kon nog wel eens problemen gaan geven met een verbouwing.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Maar er zit al een praktijkruimte aan vast waar ze dit over zeggen: bestemming; maatschappelijk maar gemeente beverwijk bereidt mee te werken aan ruime bestemming mogelijkheden.

De moeite waard om naar te informeren lijkt mij. Leidingwerk ligt er al dus Dat maakt die badkamer een stuk makkelijker. En als je dan toch in Beverwijk woont is dit wel een mooie plek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven