Huis uitbouwen: afwijken bestemmingsplan?

17-12-2015 07:58 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan verhuizen omdat mijn zoontje van bijna 4 afgelopen zomer een dwarslaesie heeft opgelopen na een operatie. We willen dichterbij de revalidatie/school gaan wonen en een huis waarbij we meer vierkante meters op de begane grond hebben of kunnen uitbouwen.



Nu hebben we een heel interessant huis gezien met een groter perceeloppervlak (ruim 400m2). Het huis zelf heeft van oorsprong maar 65m2 op de begane grond en wij zouden daar 90m2 willen bijvoegen (2 slaapkamers, een aangepaste badkamer, een speelkamer).



In het bestemmingsplan staat dat je tot 50% van het perceel mag bebouwen met een maximum van 60m2 voor alle bijbouw. Wat wij willen kan dus niet. Ik heb al gesproken met een adviseur van de afdeling bouw en wonen en die gaf mij weinig kans. We kunnen een bestemmingsplan wijziging indienen maar dat kost 3.500 euro en kan tot 6 maanden duren. Maar we mogen ook een schetsplan indienen en dan kijken wat er gebeurd.



In eerste instantie dachten we dat dit huis het dan niet gaat worden maar dat zou waarschijnlijk betekenen dat we het hele dorp kunnen afschrijven want binnen ons budget zijn het allemaal geen grote huizen en voor elk perceel gelden dezelfde regels. En we willen gewoon echt heel graag dit dorp.



Dus iemand adviseerde ons om het gewoon te proberen. We hebben een architect gevonden die zelf 5 jaar geleden een dwarslaesie heeft opgelopen en die gaat een schetsplan maken. Maar waar gaan we daar dan mee heen? Bij die ambtenaar die ik al heb gesproken geef ik ons weinig kans maar wellicht zijn er andere wegen te bewandelen. Iemand ervaring met zo'n traject? Hoe heb je dit aangepakt? Tips?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 17 december 2015 @ 21:46:

Het huis in de Prinsesselaan is een gemeentelijk monument, dat kon nog wel eens problemen gaan geven met een verbouwing.Er is een badkamer en slaapkamer beneden en er zit een binnendoor bereikbare aanbouw van 74 m2 bij met een rioolaansuiting. Ik zie heel veel mogelijkheden en de locatie is volgens mij echt niet slecht in die villawijk. En Wijk aan Zee binnen 10 minuten.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 08:28:

[...]





Tja, dat vind jij! Kindje is nu vier, maar wordt hopelijk gewoon groot. Met die volwassen rolstoel, moet hij ook tussen de bank en de eettafel kunnen keren oid. En tuurlijk als er niet meer meters zijn kan to er tevreden mee zijn, maar voor nu mag ze toch proberen voor het hoogst haalbare te gaan?De gemiddelde invalide woning hier is 60m2 Dus ja 120 is best groot. Dat jij dat niet vind kan ik niets aan doen. 70% van de Nederlanders is niet zo verwend als jij blijkbaar. En makkelijk ergens doorkunnen met een rolstoel heeft niet alleen met de oppervlakte te maken natuurlijk maar ook met de vorm en de inrichting.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 17 december 2015 @ 10:09:

[...]





mensen met dwarsleasie leren omgaan met trapliften , eea afhankelijk natuurlijk hoe hoog deze is. Maar meestal kunnen ze zich wel vanaf rolstoel zitten naar lift zitten schuiven.. dus.. ook dat is een meer dan prima oplossing.. Als hij rond een jaar of 6/7 is kan hij dit prima.. Boven zorgen voor een rolstoel bij de llift, gladde vloeren, drempelloos.. en ook weer te doen.. Dan kan je prima toe met badkamer en slaapkamer benedenEr zijn tegenwoordig ruimtebesparende liften

https://www.supportbeurs. ... t-met-tractie-aandrijving
Alle reacties Link kopieren
Boannan, staar jij je niet wat blind op een ideaal plaatje? Logisch hoor na alles wat jullie hebben meegemaakt. Maar denk eens goed na. Voordat een eventuele verbouwing klaar is ben je zomaar een jaar verder. Kind is straks leerplichtig en moet naar school. Dat zal leerlingenvervoer worden. Kind is dus zomaar van 7.30 tot 16.00 weg. Hoe zie jij die speelkamer? Op dit moment natuurlijk geweldig. Kind heeft weer lol, scheurt rond in zijn stoel wat je totaal niet meer verwacht had. Maar over een jaar is die speelkamer die je nu zo graag wil bieden aan je zoon overbodig. Een slaapkamer waar de goede meubels kunnen staan is echt voldoende. En boven je zoon slapen is echt net zo dichtbij, alhoewel 120 m echt genoeg is voor 2 kamers en een woonkamer. Denk er nog eens goed over na waarom je deze eisen nu hebt. Zo zonde als dit huis wat voor jou op dé locatie staat straks weg is.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 17 december 2015 @ 22:41:

Boannan, staar jij je niet wat blind op een ideaal plaatje? Logisch hoor na alles wat jullie hebben meegemaakt. Maar denk eens goed na. Voordat een eventuele verbouwing klaar is ben je zomaar een jaar verder. Kind is straks leerplichtig en moet naar school. Dat zal leerlingenvervoer worden. Kind is dus zomaar van 7.30 tot 16.00 weg. Hoe zie jij die speelkamer? Op dit moment natuurlijk geweldig. Kind heeft weer lol, scheurt rond in zijn stoel wat je totaal niet meer verwacht had. Maar over een jaar is die speelkamer die je nu zo graag wil bieden aan je zoon overbodig. Een slaapkamer waar de goede meubels kunnen staan is echt voldoende. En boven je zoon slapen is echt net zo dichtbij, alhoewel 120 m echt genoeg is voor 2 kamers en een woonkamer. Denk er nog eens goed over na waarom je deze eisen nu hebt. Zo zonde als dit huis wat voor jou op dé locatie staat straks weg is.



Misschien overbodig om te zeggen maar het ideaal plaatje is allang niet meer. We gaan per begin 2016 naar een tijdelijk aangepast huurappartementje verhuizen en zijn van daaruit vrij om uit te kijken naar ons ideale koophuis. Liefst in dat dorp maar als dat niet gaat lukken zullen we moeten uitwijken naar de omliggende dorpen. Dat kan altijd nog. Vooralsnog ga ik ervan uit dat we die fijne woning die bij onze nieuwe situatie past gaan vinden.



Die lift die je trouwens eerder noemt die kost maar liefst 40.000 euro incl. montage. En dat soort dingen moet je tegenwoordig allemaal zelf betalen. Als die lift een optie was geweest zouden we misschien wel in onze eigen woning gebleven zijn.



Ik ben blij. Heb een aantal mensen gevonden die zeer nuttige informatie voor ons hebben en ons kunnen helpen. Of we er gaan komen is nog maar de vraag maar ons gevoel zegt dat we in elk geval moeten kijken hoe ver we komen. Dank!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 17 december 2015 @ 11:20:

[...]



Bouwgrond in Noordholland is schaars en duur.... dus die optie kun je eigenlijk al afschieten.Ja daar was ik ook al achter. Bovendien heb je daar ook vaak met bestemmingsplannen te maken en lopen we dan weer tegen die vierkante meter beperking aan.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:ankalida schreef op 17 december 2015 @ 21:00:

Als je zoveel bijbouwt, dan zou ik eerder voor een kavel kiezen. Volgens mij komt dat voordeliger uit. Ik denk trouwens dat je beter zelf boven kunt slapen met je eigen badkamer en een videosysteem, dan dat je huurders in je huis trekt.



Zou dit huis trouwens wat voor jullie zijn? http://www.funda.nl/koop/ ... 49477631-prinsesselaan-3/Dat is wel een leuk huis zeg. Dat zijn wel ook het soort objecten waar we naar kijken. Dank!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 17 december 2015 @ 11:45:

[...]





In ons dorp dus.. Mensen wonen in een normale eensgezinswoning, hoekwoning. Via de WMO hebben ze een aanbouw laten plaatsen, het lijkt wat op een uitbouw die je normaal aan je achterkant zet.. waar je openslaande deuren in zou doen.. Staat echt heel netjes. Die staat aan de zijkant van huis, op gemeente grond . In woonkamer is muur eruit gehaald en daaraan staat dus de uitbouw.. die is vast aan het huis... vanaf de aanbouw kan je zo naar binnen.. dremppelloos.. alles is super geïsoleerd.. prachtige aangepaste badkamer met alles wat je maar kan denken (kindje is 5 en kan niets.. ) en een slaapkamer met aangepast bed. Hij heeft speciale rolstoel en stoel.. hij kan vanuit de aanbouw overal komen beneden.. En het huis is gewoon het huis.. Standaard eengezinswoning, woonkamer 35m2 ofzo.. wel zijn overal de drempels eruit gehaald en is er een opritje bji de voordeur voor de rolstoel aangebracht.. Ze hebben camera's hangen (soort alarmeringssysteem via de thuiszorg) in de aanbouw zodat ze hem snachts in de gaten kunnen houden. De thuiszorg die daar bijna 24 uur over de vloer komt ivm sonde etc.. kan via een eigen ingang naar binnen..



Is betaald door gemeente.. Die mensen hebben het budget niet om zelf te bouwen en dit is een meer dan prima oplossing..



Maar dan kan het dus ineens wel. Snap je wat ik bedoel? Voor zo'n zorgunit wordt ruimte gecreëerd want mantelzorg. Bij ons is het net zo goed mantelzorg alleen hebben wij wel het budget om zelf een aanbouw te financieren.



Er is overigens wel een verschil tussen een kindje dat niks kan en een zeer actieve bijna kleuter in een rolstoel die overal heen sjeest.

En je wil niet weten wat een spullen we erbij hebben gekregen. Alles is groot. Zo'n douchestoel, een douchebrancard, een speciale wandelwagen, straks hopelijk een rolstoelfiets, een castercar, etc. We wonen momenteel op 170m2 excl. garage en het is al vol allemaal.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
http://www.funda.nl/koop/ ... jaertstraat-14-16-en-gar/



Zie je hier wat in? Boven verhuren, beneden zelf wonen. Wel zou ik een deel afbreken, want er zit geen tuin bij. Maar 500 m2 woonoppervlak is best veel.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 18 december 2015 @ 08:13:

[...]



Er is overigens wel een verschil tussen een kindje dat niks kan en een zeer actieve bijna kleuter in een rolstoel die overal heen sjeest.

En je wil niet weten wat een spullen we erbij hebben gekregen. Alles is groot. Zo'n douchestoel, een douchebrancard, een speciale wandelwagen, straks hopelijk een rolstoelfiets, een castercar, etc. We wonen momenteel op 170m2 excl. garage en het is al vol allemaal.Je bent die ruimte nou eenmaal gewend, dat snap ik wel eenigsinds. Maar hoe moet dat dan met mensen die in een grote stad wonen? Daar zijn ze ook hoor die of een ongeluk krijgen of een kind met handicap(s) Ik ken een vrouw wiens dochter ook een kindje heeft gekregen die weinig kan. Die zit ook in een rolstoel en heeft tot ze 5 jaar was (kind dus) in west gewoond, in een 3 kamer woning. Wel begane grond maar de bos en lommer buurt is max 60 m2 hoor.

Ik snap het, echt. Maar je bent nu net zo'n amerikaan die mijn huiskamer als inloopkast ziet
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 18 december 2015 @ 12:22:

[...]

Je bent die ruimte nou eenmaal gewend, dat snap ik wel eenigsinds. Maar hoe moet dat dan met mensen die in een grote stad wonen? Daar zijn ze ook hoor die of een ongeluk krijgen of een kind met handicap(s) Ik ken een vrouw wiens dochter ook een kindje heeft gekregen die weinig kan. Die zit ook in een rolstoel en heeft tot ze 5 jaar was (kind dus) in west gewoond, in een 3 kamer woning. Wel begane grond maar de bos en lommer buurt is max 60 m2 hoor.

Ik snap het, echt. Maar je bent nu net zo'n amerikaan die mijn huiskamer als inloopkast ziet Maar er is toch niks mis met iets zoeken wat minstens zo groot is als je eigen huis, om zodoende je eigen ideeën te kunnen realiseren? Het vergelijk dat andere mensen met minder af kunnen vind ik altijd zo'n dooddoener.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:ankalida schreef op 18 december 2015 @ 12:13:

http://www.funda.nl/koop/ ... jaertstraat-14-16-en-gar/



Zie je hier wat in? Boven verhuren, beneden zelf wonen. Wel zou ik een deel afbreken, want er zit geen tuin bij. Maar 500 m2 woonoppervlak is best veel.Maar effe serieus... ik denk dat verhuren in die dorpen echt kansloos is.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 18 december 2015 @ 12:34:

[...]



Maar effe serieus... ik denk dat verhuren in die dorpen echt kansloos is.



Valt wel mee. Ook hier is de wachtlijst bij de woningbouw lang.



Persoonlijk zou ik trouwens niet verhuren. Veel te veel mogelijk gedoe. Gewoon boven een werkkamer, logeerkamer en opslag maken.
...
Och, particuliere huur is overal interessant. Ik woon in een klein dorp van nog geen 10.000 inwoners, en ik ken verschillende mensen die particulier verhuren. Dat is niet alleen voorbehouden aan grote interessante steden hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 18 december 2015 @ 14:03:

Och, particuliere huur is overal interessant. Ik woon in een klein dorp van nog geen 10.000 inwoners, en ik ken verschillende mensen die particulier verhuren. Dat is niet alleen voorbehouden aan grote interessante steden hoor.Mja ik ken de steden rond Amsterdam en Haarlem best goed... en de regio Velzen/IJmuiden/Beverwijk/WijkaanZee staat niet bekend om mensen die particulier willen huren zeg maar. Maargoed daar zal TO tzt vanzelf achter komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 18 december 2015 @ 12:30:

[...]





Maar er is toch niks mis met iets zoeken wat minstens zo groot is als je eigen huis, om zodoende je eigen ideeën te kunnen realiseren? Het vergelijk dat andere mensen met minder af kunnen vind ik altijd zo'n dooddoener. Daar is niks mis mee.

Maar dan heeft TO over 3 jaar hét huis, met ruimte voor een sjezende kleuter. En dan is het geen kleuter meer maar een jongetje met hele andere interesses en bezigheden. En dan zit TO wel in het ideale peuter huis maar zonder peuter en op een locatie die niet de eerste of zelfs tweede keus was.

Ik snap het echt heel goed. Je moet eens weten wat ik allemaal wilde en dacht dat goed was toen mijn zoon dingen begon te leren die ik never nooit niet verwacht had. Ook een oma die wat dat betreft helemaal doorsloeg

Met 5/6 is zo'n kind echt weinig thuis En vanaf wat ouder is een bureau met computer dan waarschijnlijk alles wat ze willen. Geen drempels, deuropeningen die breed genoeg zijn etc is alles wat echt nodig is. Een speelkamer etc is leuk voor nu maar over een paar jaar heb je daar niets meer aan maar je zit dan nog wel met de schulden /kosten van het huis en verbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Houden jullie er wel rekening mee dat Boanan's zoon verstandelijk beperkt us? Hij zal verstandelijk altijd een jong kind blijven met hyperactief gedrag.

Dan vind ik een aparte speelkamer niet een slecht idee. Hij zal nog heel lang thuis blijven wonen en hulp nodig hebben.



Sorry. Boanan, over verbouwingen heb ik geen verstandig, maar kun je het niet overleggen met de adviseurs of ze voor jullie een uitzondering kunnen maken gezien de omstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
http://www.funda.nl/koop/ ... 948-cornelis-matersweg-3/



Geen flauw idee of het een leuke wijk is, maar een bedrijfsruimte van 230 m2 op de begane grond is natuurlijk wat van te maken.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het met die woning kansloos is. Om de volgende redenen:



- op een perceel van 400 m2 maximaal 60 m2 aan bijbouwen hebben is al best veel. Hier moet je ook alle bebouwing bij tellen, dus ook tuinhuisjes!

- er van uitgaande dat je een voortuin hebt, en zeg, 300 m2 achtererfgebied, mag je maximaal 90m2 aan bijbehorende bouwwerken hebben, volgens de landelijke vergunningvrije regels. Dus inclusief alle aanbouwen aan de woning, bergingen, tuinhuisjes. De kans is groot dat je achtererf kleiner is, dus daar kan je ook niks mee

- al staat de gemeente toe bijvoorbeeld omdat de argumenten voor mantelzorg zwaarder wegen, en verlenen ze een vergunning voor een afwijking van het bestemmingsplan (voor een uitbouw hoef je tegenwoordig geen bestemmingsplanwijziging meer voor te doen, maar gewoon een afwijking die met een vergunning wordt geregeld, met "normale" kosten en een looptijd van 8 weken), dan heb je alsnog een probleem: de verhuur

- het is niet toegestaan om zonder vergunning een woning te splitsen. In een woning mag doorgaans maar 1 huishouden wonen. Als je de woning splitst, heb je er 2, dus strijd met bestemmingsplan. En gemeenten zijn hier totaal niet happig op.

- en stel dát ze dat wel toestaan, moet je de complete woning brandveilig maken. De plafonds, trap, alle afdichtingen, kanalen, moeten extra brandwerend gemaakt worden. En dat kost ook klauwen vol met geld.





Ik denk dat je beter een woning kan zoeken waarbij je niet hoeft te verhuren, en waar je voldoende begane grond oppervlakte hebt. Sommige huizen hebben al een gunstige indeling zodat je er makkelijk wat aan kan plakken, andere zijn wat minder handig ingedeeld.

Je kan met je schetsplan misschien wel ver komen als je aangeeft dat het voor mantelzorg is. Maar dan moet je ook realistisch zijn in wat er echt nodig is voor de mantelzorg.



En kijk altijd naar het bestemmingsplan voor je wat koopt. Makelaars zijn niet altijd even eerlijk of kundig... Als iets bestemd is voor "bedrijf" kan je bijvoorbeeld niet zomaar hier wonen of ombouwen naar woning!
Alle reacties Link kopieren
En in dat hele dorp is er geen enkele bungalow te koop met alles gelijkvloers? Of tenminste één van de badkamers en 'n slaapkamer?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pepermint_Patty schreef op 18 december 2015 @ 19:12:

Houden jullie er wel rekening mee dat Boanan's zoon verstandelijk beperkt us? Hij zal verstandelijk altijd een jong kind blijven met hyperactief gedrag.

Dan vind ik een aparte speelkamer niet een slecht idee. Hij zal nog heel lang thuis blijven wonen en hulp nodig hebben.



Sorry. Boanan, over verbouwingen heb ik geen verstandig, maar kun je het niet overleggen met de adviseurs of ze voor jullie een uitzondering kunnen maken gezien de omstandigheden?En de kans is heel erg groot dat zodra hij de pubertijd bereikt thuis niet meer te handhaven is. Heel lullig misschien maar die kans is er wel.

Buiten dat zit zo'n kind het grootste deel van de dag op een dagbesteding en is best moe als hij thuiskomt. Actieve bezigheden willen ze dan echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 27 december 2015 @ 20:20:

Ik denk dat het met die woning kansloos is. Om de volgende redenen:



- op een perceel van 400 m2 maximaal 60 m2 aan bijbouwen hebben is al best veel. Hier moet je ook alle bebouwing bij tellen, dus ook tuinhuisjes!

- er van uitgaande dat je een voortuin hebt, en zeg, 300 m2 achtererfgebied, mag je maximaal 90m2 aan bijbehorende bouwwerken hebben, volgens de landelijke vergunningvrije regels. Dus inclusief alle aanbouwen aan de woning, bergingen, tuinhuisjes. De kans is groot dat je achtererf kleiner is, dus daar kan je ook niks mee

- al staat de gemeente toe bijvoorbeeld omdat de argumenten voor mantelzorg zwaarder wegen, en verlenen ze een vergunning voor een afwijking van het bestemmingsplan (voor een uitbouw hoef je tegenwoordig geen bestemmingsplanwijziging meer voor te doen, maar gewoon een afwijking die met een vergunning wordt geregeld, met "normale" kosten en een looptijd van 8 weken), dan heb je alsnog een probleem: de verhuur

- het is niet toegestaan om zonder vergunning een woning te splitsen. In een woning mag doorgaans maar 1 huishouden wonen. Als je de woning splitst, heb je er 2, dus strijd met bestemmingsplan. En gemeenten zijn hier totaal niet happig op.

- en stel dát ze dat wel toestaan, moet je de complete woning brandveilig maken. De plafonds, trap, alle afdichtingen, kanalen, moeten extra brandwerend gemaakt worden. En dat kost ook klauwen vol met geld.





Ik denk dat je beter een woning kan zoeken waarbij je niet hoeft te verhuren, en waar je voldoende begane grond oppervlakte hebt. Sommige huizen hebben al een gunstige indeling zodat je er makkelijk wat aan kan plakken, andere zijn wat minder handig ingedeeld.

Je kan met je schetsplan misschien wel ver komen als je aangeeft dat het voor mantelzorg is. Maar dan moet je ook realistisch zijn in wat er echt nodig is voor de mantelzorg.



En kijk altijd naar het bestemmingsplan voor je wat koopt. Makelaars zijn niet altijd even eerlijk of kundig... Als iets bestemd is voor "bedrijf" kan je bijvoorbeeld niet zomaar hier wonen of ombouwen naar woning!



Er is geen schuur nodig want bij de woning worden 2 percelen aangeboden en op het andere perceel staat een grote schuur. Dus alle bijbouw zou puur de woning zijn.



Verhuur zou om vakantieverhuur gaan en dus niet het splitsen van een woning in 2. Het zou dan alleen om het voorjaar/zomer/najaar gaan. 4/5 maanden per jaar.



We hebben nogmaals iemand naar de wet/bestemmingsplan laten kijken en het zou inderdaad om een vergunning gaan. Vergunningvrij komen we niet uit. We gaan in overleg met de verkoper of we een vergunning kunnen aanvragen. Dat duurt max 8 weken. Het is natuurlijk de vraag of verkoper daarop zou willen wachten.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 27 december 2015 @ 20:29:

[...]

En de kans is heel erg groot dat zodra hij de pubertijd bereikt thuis niet meer te handhaven is. Heel lullig misschien maar die kans is er wel.

Buiten dat zit zo'n kind het grootste deel van de dag op een dagbesteding en is best moe als hij thuiskomt. Actieve bezigheden willen ze dan echt niet meer.Hoe kun je dat nou zeggen? Alsof elke 'gehandicapte' hetzelfde is. Mijn zoontje moet nog 4 worden. Stel dat hij maar tot zijn pubertijd thuis woont dan praten we over nog 10 jaar thuis. Bovendien is hij een heel lief, gezellig en actief jongetje dat we graag het best mogelijke leven willen geven. Ik weet niet of dit huis het wordt en misschien zullen we concessies moeten doen maar daar hoeven we toch niet direct al mee te beginnen? Ik hoef jou als ouder van een gehandicapt toch niet uit te leggen dat we al zovaak hebben moeten inleveren, verwachtingen hebben moeten bijstellen, teleurstellingen voor onze kiezen hebben gekregen? Dan is het toch niet zo gek dat we het thuis - we zijn nou eenmaal veel aan huis gekluisterd - het zo fijn mogelijk voor onszelf willen maken?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 27 december 2015 @ 20:37:

[...]





Er is geen schuur nodig want bij de woning worden 2 percelen aangeboden en op het andere perceel staat een grote schuur. Dus alle bijbouw zou puur de woning zijn.



Verhuur zou om vakantieverhuur gaan en dus niet het splitsen van een woning in 2. Het zou dan alleen om het voorjaar/zomer/najaar gaan. 4/5 maanden per jaar.



We hebben nogmaals iemand naar de wet/bestemmingsplan laten kijken en het zou inderdaad om een vergunning gaan. Vergunningvrij komen we niet uit. We gaan in overleg met de verkoper of we een vergunning kunnen aanvragen. Dat duurt max 8 weken. Het is natuurlijk de vraag of verkoper daarop zou willen wachten.



Vakantieverhuur is ook de vraag of dat kan, maar dat is momenteel een grijs gebied denk ik (met de opkomst van airbnb enzo lijkt het er op dat gemeenten hier regels voor moeten gaan maken, omdat dat feitelijk gezien nu nog niet mogelijk is).



Ik zou niet meteen een vergunning gaan aanvragen. Ik zou een schetsplan laten maken, deze voorleggen bij de gemeente en een uitkomst zwart op wit laten vastleggen. Als je een vergunning aanvraagt en je krijgt een afwijzing ben je namelijk veel meer leges kwijt dan bij een schetsplan. En daarmee overrompel je de gemeente niet. Als je goed vooroverleg pleegt is de kans groter dat je iets voor elkaar krijgt dan als je een aanvraag "over de muur gooit". In het laatste geval ontbreekt namelijk vaak context, en in jullie geval moet je het ook van de context hebben denk ik.

Succes er mee!!
Alle reacties Link kopieren
Misschien leuk om te melden dat we vorige week de bouwvergunning voor de aanbouw goedgekeurd hebben gekregen. Dus de koop van het huis kan eindelijk doorgaan.



Uiteindelijk bleek gewoon een goed en compleet dossier aanleveren bij de gemeente icm goede bouwtekeningen (gemaakt door een architect) de manier te zijn.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven