Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Ottobre bij de bruna winkel gehaald. Was overigens best een duur blad.



Phips, ik zal het vergroten vanavond even uitschrijven. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het klinkt logisch, vond ik.
Alle reacties Link kopieren
ik ben dol op de ottobre ! vooral die voor kinderen
Alle reacties Link kopieren




ik ben van mn kapotte shirts babypakjes aan het maken

gaatjes bij stikseltjes geen probleem , het voor en achter paneel kan nog prima gebruikt worden.

Dat bleekvlekje , daar knippen we gewoon omheen ...

Die dure shirts die veel te snel stuk gingen krijgen zo een tweede leven , fijn want het was zo een heerlijk zacht stretchy stofje
Alle reacties Link kopieren
Leuk Yamuna! Geen babies meer in huis hier, maar ik vind het een erg goed en leuk idee.

Fijn Zwartezwanen dat je dat wilt opschrijven!

Ottobre vind ik ook leuk, wel duur inderdaad maar als je er een paar leuke dingen uit kunt maken vind ik dat niet zo erg. Goeie patronen gebruik ik sowieso vaker: ander stofje ander kledingstuk:-) Nog nooit iemand die gezegd heeft: heb je nu alweer dezelfde broek aan? (terwijl ik er wel 10 van hetzelfde patroon had gemaakt, helaas ben ik het patroon kwijt, snik)
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik hergebruik ook alle patronen. Een goed patroon is onbetaalbaar in mijn opinie en ik bewaar patroon, beschrijving en foto van het eindproduct bij elkaar in een mapje. Kan zo hergebruikt worden als ik het nog een keer maak in het modestofje van volgend jaar
Oh oh ik kom net uit de stoffenzaak met grijze canvas, roze boerenbond, roze biasband en een hele grote knoop! Ik heb een tas in mijn hoofd die ik er mee wil maken! Geen patroon, zelf bedacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwartezwanen schreef op 04 mei 2012 @ 09:21:

Ik heb een Ottobre bij de bruna winkel gehaald. Was overigens best een duur blad.



Phips, ik zal het vergroten vanavond even uitschrijven. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het klinkt logisch, vond ik.Oke dank je wel. Ga ik daar eens kijken!
Alle reacties Link kopieren
Met dank aan Fransje op het naai hobby forum hier de uitleg over vergroten. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ga dat binnenkort wel doen.quote:Benodigdheden:

- Grootste patroon

- potlood

- liniaal (ik gebruik een kleine en een grote)



1) Leg het patroon uit

2) Hoeken: Leg je liniaaltje diagonaal zodat je elke hoek langs je liniaal hebt. Meet hoeveel elke hoek van de vorige verwijderd is en tel zoveel erbij op bij elke maat dat het groter moet worden. Als je patroon 2 maten groter moet worden, dan tel je dus 2X de afstand tussen twee hoeken bij elkaar op en zet je een puntje waar de nieuwe hoek moet komen.

3) Rechte lijn: Meet hoeveel elke patroon groter wordt (dus de afstand tussen elke lijn) en zet een nieuwe lijn. Als je één maat groter wilt hebben, dan tel je 1X de afstand tussen 2 lijnen, maar als je twee maten groter wilt hebben, tel je natuurlijk 2X de afstand tussen twee lijnen.

4) Krommingen: Dit is verreweg de moeilijkste plaats om te vergroten. Doe zoals bij punt 2 en 3 en meet de afstanden tussen 2 lijnen en zet een punt bij de juiste grootte (de maat die je wilt hebben). Maak heel veel punten! Vergeet niet om je liniaaltje steeds met de kromming mee te draaien, anders meet je een verkeerde afstand. Daarna, als je veel punten hebt gemaakt, kun je de punten met de losse hand met elkaar verbinden.



TIP: Dit kun je niet oneindig lang doen. Je kunt dus niet van maatje 36 naar maatje 46. Daarom moet je een zo groot mogelijke patroon als basis nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Zwartezwanen en Fransje! Dit lijkt me helemaal duidelijk. Ik ga het proberen, die ene jurk mag van boven iets ruimer en dan kan ik het naar beneden toe laten verlopen. Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ik naai ook graag kleding.

Ik heb voor mijn tweelingdochters ieder een rose spijkerjasje gemaakt.

Voor mezelf maak ik een jurk tot op de knie

Sinds ik een lockmachine heb, gaat het naaien veel sneller.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben ook aan het naaien. In mijn tienerjaren heb ik les gehad, en sinds een 2 jaar weer met hulp van mijn mams opgepakt.

Sinds kort een lockmachine gekocht, wat soms enige frustratie geeft. Vorige jaar heb ik leuke rokjes gemaakt, nu ben ik zwanger en al een paar kleine projectjes voor de kleine spruit gemaakt. Ik heb gisteren een shirtje uit de ottobre gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor veel over een lockmachine. Wat is dat precies? En wat is het verschil met een gewone naaimachine?
Alle reacties Link kopieren
Een lockmachine werkt de naden keurig af en knipt het restant van de stof.

Je kunt met vier draden locken of met drie draden.

Dat hangt af van de dikte van de stof en wat je er mee wilt bereiken.

Als je een gekocht kledingstuk hebt, zijn de naden ook afgelockt.

De afwerking ziet er professioneler uit.

Het is niet echt noodzakelijk, maar het maakt het naaien wel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Ietjefietje. Heb je dan ook nog een naaimachine nodig voor het gewone stikken van naden? Heb al een beetje gegoogled maar las niet echt een eenduidig antwoord.....
Alle reacties Link kopieren
Zie nu pas dit topic. Leuk! Ik naai ook graag, zowel voor mijn beide meiden als voor mezelf. Maar meer voor de dames, omdat klein nu eenmaal leuker is om te naaien vind ik.

Ik heb afgelopen week 2 t-shirtjes genaaid, eentje met een hartje erop ( uit de knippie) en hetzelfde tshirt nog een keer, maar dan wat aangepast ( korte ipv lange mouwen, geen elastiek onderin maar A lijn). Bij dit tweede shirt heb ik ook geen hartje ero gemaakt, maar een figuurtje ero van flockfolie. Dat is trouwens ook even een nieuwe verslaving: alle effen tshirts worden hier geflockt, kenne jullie dat? Zo leuk! Weet niet hoe ik een plaatje moet plakken, dus kan het niet laten zien.



Verder heb ik een wikkeljurkje voor de oudste dochter gemaakt van een patroon wat ik ergens gratis bijkreeg. Nou, dat was te merken ook, er klopte helemaal niks van. Maar met een hoop zelf-denken en anders knippen is het toch heel leuk geworden,



Mijn dochters vinden het nog helemaal geweldig om in zelfgemaakte kleren rond te lopen, dus het is wel bevredigend!



Ik ga zo nog even een patroon tekenen voor een wikkeljurk voor mezelf.



Verslavend is het, dat naaien!
Alle reacties Link kopieren
@ phips, je hebt ook nog een gewone naaimachine nodig hoor! Vooral voor het doorstikken en het stikken van naden. Want de lockmachine snijdt de randjes eraf en dat wil je natuurlijk niet bij een zoom. Alhoewel je ook hele mooie zoompjes met je lochmachine kunt maken. Net zoals bij die tshirtjes met zo'n zoompje dat golft, ken je dat? Een rolzoompje heet dat. Erg leuk voor met name kinderkleren.



@ Seol, ik ben wel benieuwd wat voor frustratie dat dan geeft? Ik naai een stuk relaxter nu ik een lockmachine heb! Alleen nog frustratie met het naaimachien, nooit met de lock. Heb jij dat niet, dat het zoooooooveel handiger en sneller is?
Alle reacties Link kopieren
@Helena, ja, dat is leuk, zo'n golfzoompje. Mijn kinderen zijn daar helaas al weer te groot voor.... Maar mijn dochter is van de week begonnen met haar eerste werkstuk: een rokje. Eerst patroon maken ("tsjonge, wat een klus"), nu uitvogelen wat de beschrijving eigenlijk allemaal bedoelt ("zweet") en een moeder die alleen maar zegt: nog even goed lezen wat er staat ("vervelend mens").

Een oud dekbedhoes als proef: is de maat goed, hoe moet ik knippen, hoe krijg ik dat patroon nu op de stof enz. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, ze lijkt tot nog toe erg enthousiast.

En ik naai nu aan jurk nummer drie alweer: een deel is net af, morgen verder met de rest. De maat is zowaar goed, mooie stof ook, ik ben eigenlijk best wel tevreden. :-)



Best wel handig dus, een lockmachine, maar ouderwets zigzaggen kan ook nog steeds. Wel leuk om te weten wat er allemaal mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Heb een paar weken terug mijn eerste naailes gehad. Leuk t-shirt wat nu bijna af is.

Ik heb een vraag: heeft iemand enig idee waar je de 'afrikaanse' (katoenen) stoffen kan kopen? Ik weet dat deze namelijk in NL worden ontworpen en gemaakt. Maar waar en of ze hier verkocht worden is mij een raadsel...

Weten jullie het misschien? Zou daar graag mijn tweede kledingstuk mee willen maken!
Alle reacties Link kopieren
Yamuna wat een GOED idee om je eigen kleding zo te herbruiken! Chapeau!!
Alle reacties Link kopieren
Dotjemol ik woonde vroeger in de bijlmer en ik winkelcemtrum Amsterdamse Poort zat een stoffen- en fourniturenwinkeltje met heel veel afrikaanse prints.



Phips een lockmachine is heel leuk en handig en werkt heel mooi af (maar kan ook misgaan, ik heb wel eens te veel van de zoom van mijn rokje afgelockt), maar met de ouderwetse zigzag (of voor tricot een tweelingnaald) gaat het afwerken ook heel goed). Toch ga ik tzt wel sparen voor een lockmachine, maar ik kan zonder.

Met een lockmachine moet het ook echt in 1 x goed, eenmaal afgesneden is voor altijd weg...

Een naaimachine heb je evengoed nodig, al was het maar voor de keuze aan steken.



Ik heb inmiddels een volgend jurkje geknipt, maar mag van mezelf niet eerder beginnen dan wanneer ik alle naden van het voorgaande jurkje heb afgewerkt
Alle reacties Link kopieren
oh. en met het oog op de nabije toekomst, wet iemand waar je leuke patronen voor positiekleding kunt vinden? Ik heb precies 1 knip met iets van 4 of 5 patronen erin, verder heb ik het nog nergens gezien? Ik wil natuurlijk wel een flitsende garderobe hebben straks, gaat met name om herfst/winterkleding.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Zwarte Zwanen dat je zwanger bent! Gefeliciteerd. Maar dan ben je nu een week of 12 ofzo? Dat wordt smullen om straks voor de kleine kleertjes te naaien. Dat is zo leuk!



Wat betreft patronen: zijn moeilijk te vinden ja. Ik bestel soms bij naaipatronen.nl en die hebben zeker wel wat. Alleen is dat best duur en dan heb je maar 1 patroon. Maar ja, dat kun je dan wel 5 keer maken in een ander stofje. Ziet niemand.



@ dotjemol: geen idee waar ze die stoffen hebben. Aan mij heb je dus niks. Hier in de buurt (omgeving Nijmegen) hebben ze volgens mij niks.



@ phips: leuk zeg, dat je dochter is aangestoken! Zo heb ik het ook geleerd, van mijn moeder. Ik heb nooit een naailes gehad, ja, van haar dan wel natuurlijk. Nu bel ik nog regelmatig: ' mama er staat......, wat bedoelen ze dáár zou weer mee?' Als ik iets moeilijks aan het naaien ben en ik bel, dan geeft mijn vader al meteen de telefoon aan mijn moeder: 'is het weer zover?'
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 06 mei 2012 @ 21:27:



Ik ga zo nog even een patroon tekenen voor een wikkeljurk voor mezelf.



Verslavend is het, dat naaien!Ik ben benieuwd wat voor wikkeljurk je gaat maken, ben al een hele tijd op zoek naar een patroon hiervoor.... Heb je misschien een afbeelding?
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik stofjes aan het verzamelen, het is wel wat lastiger om leuke stofjes voor jongens te vinden. Voor de winter heb ik een paar kleurtjes nicky velours. Ben alleen nog op zoek naar bruin, daar had mijn man blijkbaar als baby een pakje van. Het lijkt me wel grappig om daar iets van te maken.



@ helena: de frustratie dat het inrijgen niet goed lukt en ik niet aan de slag kan. Laatste heeft mijn mams geholpen, 1 draad zat te gespannen. Het is wel fijn om het meteen allemaal netjes af te werken



@zwarte zwanen, mijn moeders een paar maanden terug in de burda wat positiekleding gevonden. Ze heeft een paar rokjes, een leuk shirt en een 3 kwart broek gemaakt. Het moet alleen nog wat mooier weer worden



@dotje mol: De Afrikaanse katoenen heb ik wel eens op een stoffenmarkt gezien. Daar heb je sowieso veel kramen en stoffen.



In mijn omgeving ken ik verder niet veel mensen die aan het naaien zijn. Ik vind het leuk en het is ook ontspanning. vanmiddag ga ik een paar patronen uittekenen.
Alle reacties Link kopieren
Francisca, het is van een Knip van januari 2012. Dat is een nummer met allerlei combinatiepatronen. Dus je kunt zelf bepalen welke mouwen je erin wil, of het overslag of aangerimpeld is ed. Ik weet niet hoe ik plaatjes moet plakken. Maar als je googelt op knip januari 2012 kun je hem misschien wel vinden. In ieder geval weet ik dat je knips altijd kunt nabestellen, ook van een hele tijd terug.



@ seol, o ja, dat inrijgen... Ik heb er gelukkig eentje die makkelijk in te rijgen is. Maar dat doe ik nooit, ik knoop de nieuwe draden aan de oude en laat ze er dan doorlopen. Alleen de 2 naalden doe ik wel, want het knoopje kan niet door de naald. Maar die zijn simpel. Doe jij dat ook zo? Wat heb je voor een lockmachine?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven