Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Francisca, hier een link waar hij staat. Het is patroon nr 1, maar ik ga hem maken met korte mouwtjes, die van patroon 4.



http://www.knipmode.nl/me ... ari/KN12001KN_v1_p027.pdf
Alle reacties Link kopieren
Ja, inrijgen is ook iets wat ik wel even goed door moet hebben. Dat zou echt iets voor mij zijn om fout te doen.



Mn moeder is overigens reuze trots dat toch minstens een van haar dochters de weg naar de naaimachine heeft gevonden
Alle reacties Link kopieren
Oooh helena mag ik een dagje patronen komen overnemen bij jou? ;-p
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Zwartezwanen! Wat leuk!

Ik heb geen patronen voor je helaas, maar bij ons in de bieb staan ingebonden oude jaargangen van diverse naaibladen die je kunt lenen. Misschien is dat bij jullie ook zo?

Die wikkeljurken zien er ook leuk uit.... Vanavond mijn jurk afgemaakt, hij is erg leuk geworden. Heel eenvoudig, en dan met twee lagen over elkaar, de bovenste laag is dun, geeft heel leuk effect. Ik heb nog een lapje liggen, die ga ik ook nog maken. En dan ga ik eens googelen op de stoffenmarkt want dat lijkt me wel wat:-)

Die tassen van Beelicious vind ik ook erg leuk! Zo leuk om te zien en te lezen wat iedereen van een lapje stof en draad maakt!
Alle reacties Link kopieren
Dames heel hartelijk dank voor de tips! Ik heb inmiddels ook een website gevonden (gaat alleen per 6 mtr voor €12 maar ach, ik begin net ).

Volgende keer ga ik eens in de Bijlmer buurten
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, Zwarte Zwanen . Maar ik heb er ook niet zoveel hoor. Ik maak gewoon vaak hetzelfde als ik het leuk vind. Ik heb een simpel rokje met een pasje aan de bovenkant en verder gewoon recht naar beneden al 3 keer gemaakt. Maar nog niemand is het opgevallen dat ik dezelfde rokjes aanheb ( wel met ander stof dan hè).



Ik kijk elke maand de Knip in de winkel na of ik het wat vind. Vaak vind ik er nl niks aan, zo truttig. Maar als het wat is, dan koop ik hem. Heb wel een abonnement op Knippie, want daar staat atijd wel iets leuks in.



Ik ben nog wel op zoek naar een kort spijkerrok model voor kinderen (maat 98 en 116). Weet iemand waar ik die kan vinden?
Alle reacties Link kopieren
Helena2 da's toevallig, ik ben ook met die jurk bezig! Ga vanavond de mouwen erin zetten (maak er ook een kort mouwtje van), zoom erin en dan is 'ie klaar!



Ik ben afgelopen september weer begonnen met naaien, en wordt er al steeds handiger in. Heb echt nog wel de hulp tijdens naailes nodig, maar vind het heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Idd met knoopjes maken moet het ook lukken, dat ga ik nog een keer proberen. Hij is nu goed om spanning, eerst wil ik een paar projectjes maken. Mijn naai en lockmachine zijn van pfaff, een fijne machine met niet te veel knopjes.



Gisteren een broek en shirtje in 62 en 68 uitgetekend, en bruine nicky velours gevonden. Ik denk wel dat de baby straks lange benen zal krijgen, daarom maak ik maar niets in 58.

Vandaag ben ik nog een dag vrij, ga alvast een soep maken en daarna stof knippen. Morgen kan ik voor evt hulp bij mijn mams terecht.



De knip is vaak een beetje tuttig, de ottobre vind ik wel aardig.
Alle reacties Link kopieren
Zwartezwanen: op naaipatronen.nl heb ik zwangerschapskleding zien staan, wellicht zit er iets voor een redelijke prijs tussen.

Vandaag mijn nieuwe jurk van gisteren aan, beetje fris want hij heeft geen mouwen.... Ga nu dan maar een vestje breien in een bijpassende kleur. Had nog gezocht naar een patroon om iets te naaien maar dat is niet gelukt. (vandaar dat ik zwangerschapskleding tegen kwam)Jasjes met revers enzo wel, maar dat staat me niet. En dat gebreide vestje wil ik ook al heel lang maken, nu een mooie gelegenheid dus:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee rokjes genaaid voor mijn dochters bij hun rose spijkerjas. Zo leuk, ik maak voor mezelf ook vaak wat.



Mijn lockmachine was niet duur, heb hem via MP.

Eerst uitgezocht welk merk ik wilde in de winkel en toen MP goed in de gaten gehouden voor verkopers bij mij in de buurt.



Ga ook regelmatig naar het stoffenspektakel, dat is een stoffenbeurs in een grote hal, daar haal ik de benodigde lapjes.
Alle reacties Link kopieren
O, leuk idee, dank je wel Ietjefietje. Zijn de prijzen een beetje leuk op een stoffenspectakel? Zie net dat er binnenkort hier eentje in de buurt is. En hoe zit het met de prijzen op een stoffenbeurs, weet iemand dat? In de winkel vind ik het best wel prijzig en de markt hier heeft werkelijk echt niks normaals.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de ottobre ook gewoon in de winkel kopen? Ken het helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 08 mei 2012 @ 19:45:

Kun je de ottobre ook gewoon in de winkel kopen? Ken het helemaal niet.

meeste wat uitgebreidere kiosks of boekenwinkels met groot magazine assortiment hebben m wel

bruna, stumpel, enzo ...

online kun je m ook kopen , en je kunt hem online doorbladeren
Alle reacties Link kopieren
Heb een toyota lockmachine via MP, ideaal. En een aantal jaar een super Pfaff via een goede naaimachine zaak aangeschaft. En daar heb ik mijn lock meteen ook in onderhoud gedaan, kosten a 100 euro maar is helemaal nagekeken, afgesteld en schoongemaakt.
Alle reacties Link kopieren
@missc, dat is inderdaad grappig! Heb er wel zin in om hem te maken. Ik moet er alleen 5 cm tussenplakken voor het boverstuk. Dat doe ik altijd, omdat ik zo groot ben. Maar nu moet ik even denken hoe ik dat bij deze jurk ga doen



Had je hem snel klaar? En zijn de mouwtjes niet heel wijd?
Alle reacties Link kopieren
@Helena bij de Bruna heb ik er een gekocht, maar ze komen niet zo vaak uit als de Burda en de Knip. Volgens mij kwam in februari al het voorjaarsnummer, dus wellicht is dat nu alweer uitverkocht in de winkel.



Voorlopig hou ik het bij mijn naaimachine. Daar gaat het goed mee, en ik naai toch maar voor de lol, dus een minder professionele naad neem ik dan maar voor lief. Maar mocht ik van gedachte veranderen is mp wel een goeie om te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
@helena: die 5 cm zou je aan de onderzijde van het bovenstuk kunnen toevoegen? Het model valt bij mij vrij lang, ik wil 'em iets boven de knie dus heb er aan de onderkant 7 cm afgeknipt. De mouwen heb ik ook afgeknipt tot halverwege de arm, ze vallen niet heel wijd.

Moet de onderkant en mouwen zomen en dan is het klaar.

Ga daarna voor mijn dochtertje een 3/4 broek liggen, heb nog een klein lapje soepele jeansstof liggen.



Stoffenspektakel wil ik ook eens heen, denk dan dat ik met tassenvol thuiskom

Phips, ben benieuwd naar je aankopen, als je gaat!
Alle reacties Link kopieren
@missc ik ben een beetje bang voor waarmee ik thuiskom als ik ga:-) Een budget stellen zal erg wijs zijn denk ik zo.....



Heeft er iemand ervaring in het verlengen van bovenstukken? Ik heb een jurk die eigenlijk wel gewoon goed past maar de naad tussen bovenstuk en rok ligt te hoog en zit daarom eigenlijk te strak en niet lekker. Ik had bedacht om het bovendeel te verlengen en het onderdeel dan dus korter te maken, maar ik weet niet of dat zomaar kan. Voordat ik ga klooien even advies inwinnen:-)
Alle reacties Link kopieren
Leuk, zoveel naaisters!



Phips, sorry, daar kan ik je niet mee helpen.



Yamuna, leuke term recykleren! Doe ik ook, ben nu bezig met een jas van oude spijkerbroeken. Wordt hardstikke leuk, er komen hele leuke patronen tevoorschijn als je de delen uit elkaar getornd hebt.



Patronen haal ik uit de Knip en pas ze aan waar ik wil, ik naai vooral voor de kinderen en mezelf.



Stoffenspektakel is heel leuk! Je kunt daar goedkoop coupons kopen, daar zitten best grote lappen stof tussen.
Alle reacties Link kopieren
phips volgens mij kan dat. En anders na aanpassen even een proef exemplaar maken uit een oud laken ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Phips, dat kan prima hoor. Als ik de bovenkant langer wil maken, knip ik het patroon gewoon door, ergens onder armsgaten, of zelfs onder coupenaden als die erin zitten. Dan leg ik het onderste patroondeel 5 cm lager op de stof (of meer of minder, ligt eraan hoeveel langer je het wil maken natuurlijk).

Dan teken ik de lijnen wat bij, zodat het vloeiend verloopt van het ene patroondeel naar het andere, bijv. met krijt. Maar meestal knip ik gewoon een beetje zoals ik denk dat het recht is.

Dus niet zomaar onderaan een paar centimeter eraan plakken, want dan past het niet meer aan de rok.



Is misschien niet helemaal zoals het hoort, maar werkt hier prima.

Ik heb trouwens pas het boek van knip aangeschaft, hét handboek voor zelfmaken ( zo heet het, heb ik niet verzonnen ). Daar staan dit soort dingen allemaal in. Ik vind het ideaal. Vooral ook omdat ik dus geen les he gehad en vaak zelf eea moet uitzoeken. Plaatjes zijn duidelijk en ik hoef mijn moeder minder te bellen.
Alle reacties Link kopieren
Of is het al een bestaande jurk waar je geen stof van hebt?
Alle reacties Link kopieren




Vanavond afgemaakt , Modkid Julia.

kadootje voor de dochter van een kennis
Alle reacties Link kopieren
@helena, dank je wel, ik moest het even twee keer lezen maar nu begrijp ik het. Het is een zelfgemaakte jurk, de eerste, die zo trekt. Nog even kritisch gekeken maar een maat vergroten zou een soepjurk opleveren, en toen bleek dat het eigenlijk gaat om een naad die ik eigenlijk wat lager wilde hebben. Ik ga het gewoon proberen en inderdaad wat Zwarte Zwanen zegt: we offeren nog een verfkleed op:-).

En o ja, Helena, haal jij de toegevoegde centimeters er aan de zoom dan weer af? Of moet je ze sowieso langer maken, dan hoef je niets meer te doen natuurlijk.



@Yamuna, wat een ontzettend leuk rokje!



Dochterlief is hier weer hard aan het werk geweest. Heel precies, steekje voor steekje, erg leuk om te zien! En ik heb nog wat restjes gevonden waar ze lekker verder mee kan experimenteren.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om hier af en toe te lezen.

Ik heb:

- 1 broek en 2 jurkjes (alles nog net passend)

- geen gewichtstoename maar enorme omvangstoename (onderzoeken lopen)

- meer dan genoeg leuke stoffen, niet van dit seizoen maar wel neutraal/klassiek/tijdloos

- genoeg ideetjes

- een nagekeken naaimachine

- een nog niet uitgeprobeerde (goede) lockmachine

- eigenlijk tijd genoeg al lange(re) tijd

- aparte ruimte waar naaimachine staat en niet steeds hoef op te ruimen



maar kan me er (nog) niet toezetten iets voor mezelf te maken.



Hoop dat ik door dit topic mijn interesse weer wat opwek, al was het maar vast voor 1 broek en/of rok.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven