Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Phips, misschien overheen gelezen maar hoe oud is dochter en wat is ze aan het maken?
Alle reacties Link kopieren
@welkom Thee! Gewoon beginnen, niet alles in een keer maar al knip je vast het patroon. Zo doe ik het tenminste meestal. Eigenlijk te moe maar toch een klein dingetje doen en dan wordt het vanzelf leuk om het af te maken. Anders begin je met iets dat snel klaar is? Veel plezier!

Mijn dochter is 13, ze maakt een rokje, haar eerste werkstuk.
Alle reacties Link kopieren
welkom thee. Ik zou met iets eenvoudigs beginnen, wat snel af kan zijn. Dan heb je resultaat en dat motiveert enorm
Alle reacties Link kopieren
Phips en zwartezwanen, dat is het gekke, ik heb een gevoerde winterjas gemaakt, een best ingewikkeld colbert, lastige broeken etc. En eigenlijk zou iets simpels het beste zijn en dan heb ik iig vast weer iets dat past. Maar met alles wat er momenteel speelt heb ik nauwelijks focus.

Zal het eens laten bezinken en qua lappen inventariseren waar ik het beste mee kan beginnen.



Leuk Phips een dochter van die leeftijd met deze interesse!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon iets eenvoudigs om even je gedachten te verzetten, gewoon gaan doen ook al zie je er als een berg tegenop, je zult zien dat je het weer leuk gaat vinden en je hebt er dan weer een passend kledingstuk bij, dat is ook altijd leuk! Heb je iets liggen waar je vrolijk van wordt? Of waarvan je dacht toen je het kocht: jee, dat is mooi! Ben benieuwd waar je mee gaat beginnen Thee, laat je het weten, dan sleuren we je er gewoon doorheen!
Alle reacties Link kopieren
Welkom thee

Als ik naar een stoffenspektakel ga, heb ik in mijn hoofd wat ik wil gaan maken, schrijf stofmaten op.

Omdat daar zoveel kramen zijn, is de stof goedkoper en is er een grote keuze.

Koop nooit te veel en maak gelijk wat ik van plan was.

Ik heb daar trouwens wel een super mooie naaibox gekocht, soort visagistenbox.

Vind het heerlijk als ontspanning om te naaien.
Alle reacties Link kopieren
@phips, ik laat de extra centimeters er altijd aanzitten aan de onderkant, omdat ik zo lang ben.

Maar als je alleen het bovenstuk langer wil hebben, dan zou je het aan de onderkant gewoon van de zoom kunnen halen, ja. Alleen wordt hij dan iets minder wijd (omdat een jurk wijd uitloopt zeg maar). Als je model hetzelfde wil houden, dannkun je beter ook halverwege de rok een stuk eruit halen. Dus bijv. Het patroon 5 cm dubbel doen en de lijnen aan de zijkant ( waarlangs je knipt) recht laten doorlopen.



@thee, leuk dat jij ook naait! Wat vervelend dat het niet goed met je gaat. Maar naaien kan natuurlijk wel een goed tijdverdrijf zijn. Helemaal als je het al kan. Probeer het anders een keer! Als het niet afkomt, ach ja, jammer dan.



Kom er maar niet aan toe om achter de naaimachine te gaan zitten de afgelopen dagen. Moet eerst nog knippen, bleh, daar heb ik dus nooit zin in.

Donderdag misschien, lekker vrij. Hoe is het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
@Helena, ik heb nog meer stof van de betreffende jurk, dus ik ga een nieuw bovenstuk maken. En op het patroon van de rok staan inderdaad verleng/inkortlijnen, maar dat doe ik voor een volgende want anders wordt het niks meer natuurlijk. Hoewel, nu ik nalees wat ik schrijf is de kans klein dat het nog wat wordt:-(. Want de rok kan ik nu alleen nog maar inkorten. Plan B dan maar: kijken of ik nog wat naad over heb.... Of gewoon poetsdoek van maken en met een andere lap een hele nieuwe jurk gaan maken nadat het patroon is aangepast.

Ik ben nu bezig met een vestje bij een jurk, maar die brei ik. Dat doe ik ook graag, vooral in de trein.

Proefrok van dochter is af: te groot! Nu is ze een maat kleiner aan het maken, zucht kreun steun....

Ik heb nog wat stof gevonden, allemaal resten waarvan ik wat rokjes en shirtjes voor dochter haar verjaardag ga maken, zo blijven we lekker bezig.



Knippen vind ik meestal wel leuk, dan kan je bijna beginnen met het leuke werk! Patroon maken en vooral aanpassen als blijkt dat het niet klopt, dat vind ik niet zo... Wat ga je nu maken Helena?



Ben je al begonnen Thee?
Alle reacties Link kopieren
De overslagjurk moet nog steeds geknipt worden. En inderdaad, omdat ik het patroon moet aanpassen heb ik er geen zin in. Want dat doe ik alijd pas als ik het op de stof leg. Ben een luie naaister. Zo min mogelijk werk, met een zo goed mogelijk resultaar, dat is de uitdaging. Ik rijg bijna nooit iets, jullie wel? Lui lui.



Jammer Phips dat de rok van je dochter te groot is! Kan ze hem niet gewoon wat innemen? Scheelt weer werk ( ja, want lui )



Daarna stroken rokje voor dochter aan de beurt. Is wel leuk, want snel klaar. En de tshirtjes die erbij passen zijn al genaaid.
Alle reacties Link kopieren
Ik rijg nooit. Goed spelden moet het doen voor mij. Meestal lukt het ook, alleen met 'moeilijke' stof wil ik nog wel eens de fout in gaan.



Ik ben nu aan mijn tricotjurkje begonnen, die komt vandaag nog wel af ook. Maar het weer werkt niet mee!



Ik had ook nog een soort 'herfst'jurk met lange mouwen liggen, heb er ook stof voor. Wat denken jullie? Wel maken want het is nog lang geen zomer, of niet maken want tegen de tijd dat het herfst is, pas ik er toch niet meer in?
Alle reacties Link kopieren
@Helena, ik ben dus niet de enige met uitstelgedrag:-)

Het rokje was een proefmodel van een oud laken, dus zo erg is het niet. Nu maakt ze het patroon een maat kleiner en dan gaat ie in het echt. Zo kon ze ook leren doorslaan en spelden en rijgen (zij nog wel voor het beste resultaat, en ze is ook een beetje lui dus dat proberen we nog om te buigen naar ijver en preciesie:-)) en naaien met de naaimachine.



@zwartezwanen, ik zou wachten tot volgend seizoen, straks heb je een mooie jurk en past ie niet meer na de zwangerschap. Als je hem volgend jaar maakt kan je nog van alles aanpassen als dat nodig blijkt te zijn.



Ik rijg alleen van die kleine randjes, langs mouwen en hals enzo. Met alleen spelden wordt dat nooit netjes bij mij. Ik heb m'n jurk uit de kast gehaald en ga hem rigoreus aanpassen. Alles ligt klaar, geen excuses om eerst iets anders te gaan doen (mmm, jammer....)
Alle reacties Link kopieren
@helena, leuk een strokenrokje! Zelf bedacht of heb je een patroon? En de shirtjes al klaar, leuk!
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe naaiplek op zolder ingericht, het kamertje wordt voor de baby. Ik heb aardig wat ruimte en kan de spullen goed kwijt. Deze week wil ik een shirtje maken en een muts http://bymiek.blogspot.co ... ct-drakenmuts-naaien.html . Ik heb deze een keer voor de kindjes van een nicht en een vriendin gemaakt. Geen idee of het gedragen is, maar ik vind ze wel grappig.
Alle reacties Link kopieren
@Seol, wat luxe, een naaiplek! Lekker hoor! En wat een ontzettend leuk mutsje!

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Heb je al veel genaaid voor de baby?
Alle reacties Link kopieren
Phips, ik bedenk niks zelf alles is van patroon. Kan veel namaken, daardoor denken mensen dat ik creatief ben. Ha ha, helemaal niet dus. Alles gekopieerd"
Alle reacties Link kopieren
@seol, ik moet ook mijn naaikamertje afstaan aan de baby straks. Tis toch wat



Voorlopig ziet het ernaar uit dat ik een loze nis in onze slaapkamer ga gebruiken. De zolder is al bezet door mijn man met zijn modelspoorbaan...



@helena, dank voor de tip, je hebt helemaal gelijk! Ik heb inmiddels een paar ideetjes voor 'positie'kleding voor op mijn werk, daar ga ik me na de vakantie mee bezighouden. Voor nu richt ik me dan gewoon lekker op zomerkleding, zoals ik oorspronkelijk van plan was. Tricotjurkje is af! Nu nog een broekpak en een denimjurk en dan moet ik weer nieuwe patronen gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk zwarte zwanen, een breokpak en een denim jurk! Zijn ook geen kleine klussen die jij doet hè ?



Kids zijn even de deur uit met papa, dus ik ga zo lekker naaien. Heerlijk rustig!



Hoe moet je trouwens foto's plakken hier? Ik vind het wel leuk om iets te laten zien als het af is, maar ben een digibeet.

Heb wel een iphone. Weet niet of je daar makkelijk foto 's af kunt halen en hierop kunt zetten?
Alle reacties Link kopieren
dat doe je met de image tags: [img]http://www.linkvan je plaatje.com[/img]



Of met de knop van een ingelijste plaatje van een berg boven je antwoordveld.
Alle reacties Link kopieren
Maar moet ik de foto's dan eerst op een internetsite zetten? Want je verwijst dan naar een http adres. Sorry, weet dit soort dingen echt niet
Alle reacties Link kopieren
ja hiervoor kun je bijvoorbeeld photobucket gebruiken

of flickr

daar kun je je foto's uploaden in een online album
Alle reacties Link kopieren
Zal later proberen of het lukt met de foto's.



Ben nu bezig met de overslagjurk. Bijna af, maar zit voor geen meter

Heb altijd maat 42, maar nu lijkt hij toch te wijd. En innemen is lastig, omdat er allerlei beleg enzo inzit. Boehoe......

Weet nog even niet hoe ik het op ga lossen. Eigenlijk is de enige mogelijkheid helemaal uithalen en hier en daar wat innemen enzo. Maar oooo, wat heb ik daar geen zin in zeg! Maar ja, nu doe ik hem ook nooit aan vrees ik. Naaien is leuk. Als het lukt....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de maten uit die bladen (knip enzo) ook heel erg lastig. Gelukkig valt het meestal te groot en valt er dus nog iets an te redden, hoe vervelend ook. Als het te klein is dan ben je echt klaar



Ik heb gisteren dan eindelijk mijn laatste twee kussenslopen bij mijn overtrekkenset gemaakt. Kan ik weer iets afstrepen!



Ik wil ook wel foto's plaatsen. Ga ik me later dit weekeinde eens op storten.



Weet je wat ik ook wel graag zou willen? Een paspop op mijn maten. Nu zal ik er wellicht niet veel aan hebben maar wanneer ik 'ooit' weer een blijvend gewicht bereik, lijkt me dat nog wel een leuke aanschaf. Ik heb ook op amerikaanse sites gelezen waar ze ze zelf maken, van duct tape en dan vullen, of van een soort gips uit een mal.Hebben jullie een paspop? En zo ja, waar heb je die gekocht?
Alle reacties Link kopieren
Balen Helena! Inderdaad, naaien is erg leuk als het in een keer goed zit!

@zwartezwanen, ik heb geen paspop maar het lijkt me inderdaad bijzonder handig. Ben benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zijn.

Jij bent wel lekker productief Zwartezwanen, ik ben er jaloers op!

Maten vind ik ook waardeloos. Meet je precies alles, hou je aan de matentabelvan het patroon en toch is het niet goed. Daarom wil ik nu van de jurken die ik pas genaaid heb het papieren patroon helemaal aanpassen zodat het goed is. Dan kan ik een volgende keer in een keer doorgaan. Ik heb er alleen nog geen tijd voor gehad, tot zondagavond heb ik het nog verschrikkelijk druk, en maandag zal ik te uitgeput zijn voor zulk soort dingen vrees ik. Wordt vervolgd dus!

Succes met aanpassen Helena! Je bent gewoon slanker dan je dacht!
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad dan weer mooi, Phips! Ben ik weer maat 40, hè hè

Ik heb een paspop, maar ook dan mislukt het, zo zie je maar. Ik heb hem ooit gekocht toen een modevakschool werd opgedoekt. Die verkochten die dingen heel goedkoop. Ik moet zeggen dat ik hem niet zo heel eel gebruik. Wel handig voor zomen en schouders. Verder gaat er toch niks boven zelf passen.



Ga zo eens fotos proberen te plakken van het strokenrokje en de bijbehorende tshirtjes. Leuk als jullie ook iets plaatsen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 09 mei 2012 @ 22:17:

[afbeelding]



Vanavond afgemaakt , Modkid Julia.

kadootje voor de dochter van een kennisWat een leuk rokje! Prachtig stofje met die bloemetjes!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven