Werk & Studie alle pijlers

Bidden op het werk

24-07-2015 23:19 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat vragen.

Mijn man treft op zijn werk een nieuwe collega die hij moet inwerken.

Het gaat om werk dat voornamelijk buiten gedaan wordt en waar je met z'n tweeën aan bezig bent.

Nu is de nieuwe collega islamitisch en bid meerdere keren op vaste tijden.

Dit houdt in dat mijn man moet wachten op hem of alleen doorwerkt (terwijl het geen pauze is).

Hoe gaat dat bij anderen mensen die bidden tijdens werk?

Zijn daar regels voor (vastgesteld in Cao?)?

Krijg je daar tijd en ruimte voor van de baas?

Hoe wordt er vanuit het geloof tegen aan gekeken?



Ik ben zo benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 28 juli 2015 @ 09:20:

[...]





Ik vind anti-religieuze mensen in hun afkeuring vaak Roomser dan de paus. En allesbehalve vrijdenkend.

Als je vindt dat religie achter de voordeur hoort, dan hoort álles wat bij je privéleven hoort achter de voordeur. Praat dan ook niet op je werk over je kinderen, je relatie, je ouders, je problemen, je nieuwe auto , je vakantie, je sportclub en alles wat niet met je werk te maken heeft.



Het praktizeren van het geloof hoort m.i. niet in een werkomgeving thuis. Je kunt er best over praten en vertellen dat je op zondag naar de kerk bent geweest bijv., als het weekend ter sprake komt. Net zo goed als je inderdaad over sport of vakantie of de kinderen praat.



Maar net zo goed als dat ik onder werktijd niet ga hardlopen of wielrennen, er hooguit over praat, maar het beoefenen in mijn vrije tijd doe, zo vind ik dat ook met geloof. Geldt overigens voor iedereen. Zoals ik eerder zei, een katholiek iemand die 4 keer per dag een kaarsje op wil steken en een gebedje prevelen, moet dat m.i. ook gewoon buiten werktijd doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:ivankar schreef op 28 juli 2015 @ 09:17:

[...]



Tuurlijk. En dat mag je gewoon zeggen, ook tegen gelovige collega's. Maar iemand verbieden te bidden heeft niets te maken met een overtuiging, dat is gewoon intolerantie / pesterij.



Ik vind dat geen pesten, maar rekening houden met elkaar.



Het is toch vreselijk om zo te moeten leven. Exact te moeten bidden om die en die tijd. Ten koste van alles. Dat gaat mij ook veel te ver. Bidden is prima, even voor het eten desnoods en de rest doe je maar thuis. Ook dat heet " aanpassen", aan de situatie.

Een bepaalde bevolkingsgroep mag werkelijk alles, daar is volop begrip voor, maar o wee , als het de Christenen betreft. Dan wordt alles onder een vergrootglas gelegd. En die hypocrisie moet dan maar eens stoppen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 27 juli 2015 @ 14:38:

Oprechte vraag:

kennen jullie orthodoxe christenen die een beroep hebben waarbij het beroepsgebonden is dat je op zondagen wordt ingeroosterd (arts, verpleegkundige, politieagent, brandweerman,etc.) maar die dat pertinent weigeren op grond van hun geloof?



Ik ken ze nl. niet en ik vraag me af of je zondagsdienst in zo'n beroep mág weigeren.Ik ken er heel wat, en dat is voor zulke beroepen ook geen enkel probleem. Het wordt gezien als noodzakelijk werk, wat dus ook op zondag door moet gaan en waarbij het dus geen probleem is als je op zondag werkt als christen. Werken in een restaurant o.i.d. werd genoemd: dat herken ik helemaal niet, dat wordt niet als noodzakelijk werk gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:flatverkopen schreef op 28 juli 2015 @ 09:41:

[...]

Ik ken er heel wat, en dat is voor zulke beroepen ook geen enkel probleem. Het wordt gezien als noodzakelijk werk, wat dus ook op zondag door moet gaan en waarbij het dus geen probleem is als je op zondag werkt als christen. Werken in een restaurant o.i.d. werd genoemd: dat herken ik helemaal niet, dat wordt niet als noodzakelijk werk gezien.

In mijn familie zitten vrij veel (streng) gereformeerden, en inderdaad als je in de zorg werk (of agent, brandweerman ed) is het bij de meesten geen probleem. In een winkel of restaurant wordt minder geaccepteerd. Het valt of staat met hoe praktische men er mee om gaat.

Natuurlijk heb je ook de extreme gevallen, die niets goed vinden. Maar dat is dan ook eerder het soort dat uberhaupt niet naar het ziekenhuis gaat, want de heer zorgt voor anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 28 juli 2015 @ 10:20:

[...]



In mijn familie zitten vrij veel (streng) gereformeerden, en inderdaad als je in de zorg werk (of agent, brandweerman ed) is het bij de meesten geen probleem. In een winkel of restaurant wordt minder geaccepteerd. Het valt of staat met hoe praktische men er mee om gaat.

Natuurlijk heb je ook de extreme gevallen, die niets goed vinden. Maar dat is dan ook eerder het soort dat uberhaupt niet naar het ziekenhuis gaat, want de heer zorgt voor anders.Klopt helemaal wat je zegt. Dat zijn volgens mij diezelfde ouders die ook hun kinderen niet in laten enten etc. Diezelfde mensen lezen de Bijbel ook niet goed. Daar staat in dat Jezus ook de zieken genas op de sabbat. We moeten er niet zo krampachtig mee omgaan. Veel regeltjes zijn door mensen bedacht , dat vergeet men ook maar voor het gemak even.
quote:amarna schreef op 28 juli 2015 @ 09:20:

[...]





Ik vind anti-religieuze mensen in hun afkeuring vaak Roomser dan de paus. En allesbehalve vrijdenkend.

Als je vindt dat religie achter de voordeur hoort, dan hoort álles wat bij je privéleven hoort achter de voordeur. Praat dan ook niet op je werk over je kinderen, je relatie, je ouders, je problemen, je nieuwe auto , je vakantie, je sportclub en alles wat niet met je werk te maken heeft.



Interessant, dat je er vanuit gaat dat anti-religieuze mensen allesbehalve vrijdenkend zijn. En je gaat er dan meteen vanuit, dat er dan ook helemaal niet meer over religie gesproken kan of mag worden. Natuurlijk is daar niets op tegen. Maar dat is iets anders dan het praktiseren op het werk.

Het gaat mij er niet om dat mensen niet zouden mogen bidden (of roken, of wat er ook maar is toegestaan op het werk). Ik verwonder mij alleen over de speciale positie die religie heeft. Bijvoorbeeld hier in de gemeente weet een sterke lobby nog steeds tegen te houden dat de winkels op zondag opengaan. Het gaat mij er helemaal niet om dat ik perse op zondag zou willen winkelen, maar het verbaasd mij dat het kan.

Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen troost en steun uit hun religie kunnen halen. Maar dat je gelooft dat je je strikt aan allerlei opgelegde regeltjes moet houden, en dat de maatschappij daarin meegaat, hoewel gelovigen het er onderling vaak niet eens over eens zijn welke regeltjes nu wel of niet aangehouden moeten worden, dat begrijp ik gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 28 juli 2015 @ 09:27:

[...]





Ik vind dat geen pesten, maar rekening houden met elkaar.



Het is toch vreselijk om zo te moeten leven. Exact te moeten bidden om die en die tijd. Ten koste van alles. Dat gaat mij ook veel te ver. Bidden is prima, even voor het eten desnoods en de rest doe je maar thuis. Ook dat heet " aanpassen", aan de situatie.

Een bepaalde bevolkingsgroep mag werkelijk alles, daar is volop begrip voor, maar o wee , als het de Christenen betreft. Dan wordt alles onder een vergrootglas gelegd. En die hypocrisie moet dan maar eens stoppen vind ik.



Of het 'vreselijk' is om zo te moeten leven: tja, daar kiezen moslims zelf voor. Ik heb een enorme afkeer van de islam, maar als zij dat geloof willen aanhangen, prima zolang het binnen de grenzen van de Nederlandse wet is.



En als een aantal keer bidden onder werktijd niet in conflict komt met het uitvoeren van de taken die bij je baan horen (waar dus de eerste prioriteit ligt): so what? Heb je ook zo'n probleem met rookmomenten buiten de pauzes om, privé internetten onder werktijd of urenlang ouwehoeren over niet-werkgerelateerde dingen?
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 28 juli 2015 @ 12:41:

[...]





Interessant, dat je er vanuit gaat dat anti-religieuze mensen allesbehalve vrijdenkend zijn. En je gaat er dan meteen vanuit, dat er dan ook helemaal niet meer over religie gesproken kan of mag worden. Natuurlijk is daar niets op tegen. Maar dat is iets anders dan het praktiseren op het werk.

Het gaat mij er niet om dat mensen niet zouden mogen bidden (of roken, of wat er ook maar is toegestaan op het werk). Ik verwonder mij alleen over de speciale positie die religie heeft. Bijvoorbeeld hier in de gemeente weet een sterke lobby nog steeds tegen te houden dat de winkels op zondag opengaan. Het gaat mij er helemaal niet om dat ik perse op zondag zou willen winkelen, maar het verbaasd mij dat het kan.

Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen troost en steun uit hun religie kunnen halen. Maar dat je gelooft dat je je strikt aan allerlei opgelegde regeltjes moet houden, en dat de maatschappij daarin meegaat, hoewel gelovigen het er onderling vaak niet eens over eens zijn welke regeltjes nu wel of niet aangehouden moeten worden, dat begrijp ik gewoon niet.



Ik zeg niet ""alle anti-religieuzen", maar "vaak" of "vele".

Ik denk dat het voor ongelovigen soms moeilijk te bevatten is dat religie een essentieel deel van het leven van een gelovige kan zijn.

Niet iets alleen voor thuis, maar het loopt als een rode draad door heel je leven, het maakt als het ware deel uit van je persoonlijkheid.

Zelf ben ik weliswaar christelijk opgevoed, maar doe er weinig meer aan. Maar ik ken wel veel mensen bij wie geloof (of dat nu moslims, christenen of Joden zijn) deel van hun dagelijks leven is. Ik wil hen daar best de ruimte voor geven, maar zoals anderen hier ook al zeggen, binnen de grenzen van de wet.
Vaak komt er meer bij kijken bij moslims die perse willen bidden onder werktijd. Dat komt omdat het meestal de conservatievere moslims zijn. Die dus ook aan de ramadan doen (wat ik dus wel degelijk een probleem vind) en soms ook geen handen van vrouwen (of andersom) willen schudden. Veel conservatieve/fundamentalistische moslims hebben sowieso moeite met een vrouw als meerdere of zelfs als collega.



Een tijdje terug stond er in Opzij een aardig artikel over het dragen van hoofddoekjes door moslima's.



https://blendle.com/i/opz ... 2_een_schuldig_lapje_stof



Daaruit bleek dat deze vrouwen toch heel anders over veel zaken denken dan de meeste westerse vrouwen. Een moslima niet aannemen vanwege een hoofddoekje mag niet, maar na het stuk gelezen te hebben, kan ik mij heel goed voorstellen dat bedrijven niet voor zo'n medewerkster kiezen. Iemand met zulke totaal andere opvattingen wordt dan niet als passend in het team gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 28 juli 2015 @ 13:25:

Vaak komt er meer bij kijken bij moslims die perse willen bidden onder werktijd. Dat komt omdat het meestal de conservatievere moslims zijn. Die dus ook aan de ramadan doen (wat ik dus wel degelijk een probleem vind) en soms ook geen handen van vrouwen (of andersom) willen schudden. Veel conservatieve/fundamentalistische moslims hebben sowieso moeite met een vrouw als meerdere of zelfs als collega.Orthodoxe moslims die geen handen willen schudden van vrouwen e.d. ken ik niet. Is inderdaad moeilijker om mee om te gaan dan bidden. Aan collega's die aan de ramadan doen, merk ik weinig op mijn (kantoor)werk. Dat zal bij zwaarder lichamelijk werk anders zijn.
quote:amarna schreef op 28 juli 2015 @ 13:30:

[...]





Moslims die geen handen willen schudden van vrouwen e.d. ken ik niet. Is inderdaad anders dan bidden. Aan collega's die aan de ramadan doen, merk ik weinig. Dat zal bij zwaarder lichamelijk werk anders zijn.Jij merkt er misschien niets van, maar hun prestaties zullen aanmerkelijk minder zijn. Dat jij geen moslims kent die geen handen willen schudden, wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Het ergste zijn nog de types die ineens, als zij soms al jaren in dienst zijn, geen handen meer gaan schudden of zich van top tot teen gaan inpakken. Dan voel je je als bedrijf (of als school zoals al eerder gebeurd is) je toch behoorlijk bekocht.
Alle reacties Link kopieren
Pientje, ik kan dat stukje niet openen. Wat is de essentie van dat artikel?
Als je het stuk uit de Opzij (zie mijn link) leest, dan is het best schrikken hoeveel moslima's die een hoofddoek dragen fundamenteel zijn en last hebben van de bijbehorende intolerantie voor andersdenkenden. Dat percentage is onder niet-hoofddoekdragende moslima's vele malen lager.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 28 juli 2015 @ 13:34:

[...]





Dat jij geen moslims kent die geen handen willen schudden, wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Dat zeg ik ook niet. Maar ik weet niet hoe ik er zelf op zou reageren. Ik zou waarschijnlijk compleet overdonderd zijn.
De essentie van het stuk in één korte zin is dat een hoofddoek allerminst een onschuldig lapje textiel is. Deze conclusie is getrokken n.a.v. een grootschalig onderzoek onder Nederlandse moslims. (moslima's)
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 28 juli 2015 @ 13:25:

Vaak komt er meer bij kijken bij moslims die perse willen bidden onder werktijd. Dat komt omdat het meestal de conservatievere moslims zijn. Die dus ook aan de ramadan doen (wat ik dus wel degelijk een probleem vind) en soms ook geen handen van vrouwen (of andersom) willen schudden. Veel conservatieve/fundamentalistische moslims hebben sowieso moeite met een vrouw als meerdere of zelfs als collega.



Een tijdje terug stond er in Opzij een aardig artikel over het dragen van hoofddoekjes door moslima's.



https://blendle.com/i/opz ... 2_een_schuldig_lapje_stof



Daaruit bleek dat deze vrouwen toch heel anders over veel zaken denken dan de meeste westerse vrouwen. Een moslima niet aannemen vanwege een hoofddoekje mag niet, maar na het stuk gelezen te hebben, kan ik mij heel goed voorstellen dat bedrijven niet voor zo'n medewerkster kiezen. Iemand met zulke totaal andere opvattingen wordt dan niet als passend in het team gezien.



Dan trek je het meteen een heel stuk breder. Als je functioneren in een baan in het gedrang komt doordat je zowat van je stokje gaat vanwege het vasten, als je weigert normale omgangsvormen te gebruiken (handen schudden), of als je door je opstelling niet in een team past, dan lijkt het me heel logisch om zo iemand geen baan aan te bieden of een bestaand dienstverband te beëindigen.



Maar dat gaat dus wel wat verder dan alleen een paar keer per dag bidden.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
quote:ivankar schreef op 28 juli 2015 @ 16:50:

[...]





Dan trek je het meteen een heel stuk breder. Als je functioneren in een baan in het gedrang komt doordat je zowat van je stokje gaat vanwege het vasten, als je weigert normale omgangsvormen te gebruiken (handen schudden), of als je door je opstelling niet in een team past, dan lijkt het me heel logisch om zo iemand geen baan aan te bieden of een bestaand dienstverband te beëindigen.



Maar dat gaat dus wel wat verder dan alleen een paar keer per dag bidden.De mensen die erop staan om op vaste tijden te bidden tijdens hun werk, het liefste nog in een speciale ruimte, zijn meestal wel de fanatiekste (fundamentalistische) gelovigen. Dan pas je vaak minder goed in een Nederlands team.
Ik vind religie een vorm van psychische labiliteit en om die reden onprofessioneel. Het past niet in een werkomgeving. Bidden kan prima voor jezelf en in jezelf zonder daar andere mensen mee lastig te vallen. Ik ben dus ook niet bereid om te wachten tot iemand voor het eten zijn versjes opgezegd heeft en zijn zalige sein geeft dat de wereld weer door mag draaien. Het idee alleen al. Bespottelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 28 juli 2015 @ 17:35:

Ik vind religie een vorm van psychische labiliteit en om die reden onprofessioneel. Het past niet in een werkomgeving. Bidden kan prima voor jezelf en in jezelf zonder daar andere mensen mee lastig te vallen. Ik ben dus ook niet bereid om te wachten tot iemand voor het eten zijn versjes opgezegd heeft en zijn zalige sein geeft dat de wereld weer door mag draaien. Het idee alleen al. Bespottelijk.Wat een overtrokken onzin. Alsof een gelovige bouwvakker / conducteur / receptionist / architect / whatever minder goed werk aflevert dan een gelovige.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 28 juli 2015 @ 17:21:

[...]





De mensen die erop staan om op vaste tijden te bidden tijdens hun werk, het liefste nog in een speciale ruimte, zijn meestal wel de fanatiekste (fundamentalistische) gelovigen. Dan pas je vaak minder goed in een Nederlands team.



Dat zou kunnen, maar 'niet passen in een team' kun je absoluut niet alléén afleiden uit het feit dat iemand op gezette tijden wil bidden (nogmaals, voor zover dat de uitvoering van de werkzaamheden niet in de weg staat).



Er was laatst ook een topic over een zwarte kousen gereformeerde die zijn afkeuring over de onzedige kledingstijl van z'n vrouwelijke collega's duidelijk liet merken. Tja, dán maak je je idd. onmogelijk in het team.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Ik snap best dat werkgevers er huiverig voor zijn om werknemers met een islamitische achtergrond in dienst te nemen. Vrouw komt solliciteren zonder hoofddoek; eenmaal de proeftijd voorbij dan gaat ie provocerend op. En dat bidden onder werktijd lijkt mij ook onwenselijk. Dat doe je maar ergens anders en in je eigen tijd. En dan nog de Ramadan. Een hele maand lang minder presteren vanwege het honger- en vooral dorst lijden.Dan heb je ook nog van die fanatiekelingen die vrouwen of mannen geen hand willen geven. Niet bepaald de ideale werknemer.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me lastig om zo,n werknemer/ster te hebben in een bedrijf waar het belangrijk is dat de boel goed in de gaten moet worden gehouden,lijkt me geen goede werknemer/ster op bijvoorbeeld een druk vliegveld (bijvoorbeeld Schiphol) en in de bekende toren werkt.
No Mercy
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 27 juli 2015 @ 23:56:

[...]





grappig die hypocrisie

mo mag niet bidden want dat gaat van de werktijd af.

maar die roker , tja nou die naar buiten "moet"gaat dat uiteraard van de werktijd af.Ik krijg de indruk dat happydaddy de essentie van de discussie over geloof op de werkvloer maar niet wil snappen, gezien het feit dat hij maar blijft zeuren over het verlies aan werktijd door andere privé zaken.
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 28 juli 2015 @ 17:55:

[...]





Wat een overtrokken onzin. Alsof een gelovige bouwvakker / conducteur / receptionist / architect / whatever minder goed werk aflevert dan een gelovige.



Absoluut geen overtrokken onzin! Tenzij je doelt op het willen beleiden van je geloof op de werkvloer.

Geloof is slechts een mening!
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 28 juli 2015 @ 09:20:

[...]





Ik vind anti-religieuze mensen in hun afkeuring vaak Roomser dan de paus. En allesbehalve vrijdenkend.

Als je vindt dat religie achter de voordeur hoort, dan hoort álles wat bij je privéleven hoort achter de voordeur. Praat dan ook niet op je werk over je kinderen, je relatie, je ouders, je problemen, je nieuwe auto , je vakantie, je sportclub en alles wat niet met je werk te maken heeft.



Ik ben zeer vrijdenkend, maar inderdaad niet wat geloof betreft.

Niet zo vreemd als je ziet welke vrijheden geloof per definitie inperkt en hoeveel mensen daar nog steeds de dupe van zijn. Vaak juist de mensen die er niets mee op hebben, zij die vrij denken!
*do not underestimate the power of stupidity*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven