1 miljoen huizen extra, hoe en waar?

27-01-2019 16:25 419 berichten
De Nederlandse bevolking groeit langzaam door, en er wonen steeds minder mensen in een gemiddeld huis.

Om de ergste woningnood op te lossen, zijn er tot 2030 1 miljoen huizen extra nodig.
Om een beetje een beeld te geven: dat betekent een groei van het aantal huizen met 15%.

Vraag: waar moeten deze huizen komen, en wat voor huizen moeten er dan gebouwd worden?

Ik trap af. Al jaren vraag ik me af waarom er nog zoveel standaard eengsgezinswoningen-met-tuin worden gebouwd, terwijl de gezinnen alsmaar kleiner worden. Hier in mijn (groei)dorp wordt er de komende jaren weer een flink stuk polder volgebouwd met eengsgezinswoningen. Ondertussen blijven bejaarden in de bestaande wijken wonen in veel te grote (vaak vrijstaande) huizen en worden er nauwelijks appartementen gebouwd.

Ik zie dus het liefst meer appartementen op handige plekken (bijvoorbeeld bij winkels of aan de rand van stadscentra). Als er een miljoen extra huizen gebouwd gaan worden in wijken die ver weg van alles liggen, dan loopt Nederland nog veel meer vast met het verkeer dan nu al gebeurt. Bovendien bouw je dan grote eengsgezinswoningen voor alleenstaanden of gezinnen van 2 personen of zo.

Verder wil bijna iedereen tegenwoordig in de stad wonen, dus hier zullen veel van de extra huizen gebouwd moeten gaan worden.

Verder moet er in ieder geval snel gebouwd gaan worden. Verruim dus mogelijkheden voor hoogbouw en het herinrichten van sommige kantorenwijken als woonwijk.
Ik zat erop te wachten.
Het zat erin inderdaad.

Jongens, wie gaat jullie AOW en pensioen financieren straks? Met die 1,74 kinderen (die sommige mensen al teveel vinden) gaat dat niet lukken hoor...
Jest schreef:
27-01-2019 19:13
Het zat erin inderdaad.

Jongens, wie gaat jullie AOW en pensioen financieren straks? Met die 1,74 kinderen (die sommige mensen al teveel vinden) gaat dat niet lukken hoor...
Als ze er uit stappen nu ns makkelijker maakten.

Je moet toch ergens een grens trekken want als het bevolkingsaantal nog verder toeneemt wordt het helemaal onleefbaar.

Arbeidsmigranten zouden sowieso van tijdelijke aard moeten zijn en in de max aantal jaar dat ze hier mogen werken zouden bedrijven ze zelf op hun eigen terrein moeten huisvesten in containerwoningen bijv.
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
27-01-2019 19:13
Het zat erin inderdaad.

Jongens, wie gaat jullie AOW en pensioen financieren straks? Met die 1,74 kinderen (die sommige mensen al teveel vinden) gaat dat niet lukken hoor...
Hoeveel procent van de vlcuhtelingen gaat er betaald werken in Nederland denk je?en hoeveel krijgt levenslang een uitkering?
De uitkering van de Aow moeten die ziektenkostenverzekeraars maar overnemen.Die hebben miljarden reserve met zijn allen .
verder schaffen we de geldverslindende EU af en er is geld genoeg.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2019 19:19
Als ze er uit stappen nu ns makkelijker maakten.

Je moet toch ergens een grens trekken want als het bevolkingsaantal nog verder toeneemt wordt het helemaal onleefbaar.

Arbeidsmigranten zouden sowieso van tijdelijke aard moeten zijn en in de max aantal jaar dat ze hier mogen werken zouden bedrijven ze zelf op hun eigen terrein moeten huisvesten in containerwoningen bijv.
Laten we bij de steeds duurdere medische technieken en mediscijne ook eens een grens trekken.
miedo schreef:
27-01-2019 19:23
Laten we bij de steeds duurdere medische technieken en mediscijne ook eens een grens trekken.
Behalve als het om jou gaat natuurlijk, dan besparen we kosten noch moeite.
@redbulletje, ik vat jouw wensen even samen:

- Ik wil vrijstaand wonen en mijn moeder ook
- Er moeten 5 miljoen mensen weg, maar ik niet
- Vanaf een bepaalde leeftijd moet je maar plaats maken (maar dat geldt vast niet voor jouw moeder, gok ik)
- We moeten mensen importeren zodat die kunnen werken en belasting betalen voor onze AOW en die stoppen we in containers op het terrein van het bedrijf en moeten na een paar jaar weer weg (ik neem aan zonder AOW-rechten)

Strik erom en burgerinitiatief van maken, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
27-01-2019 19:26
Behalve als het om jou gaat natuurlijk, dan besparen we kosten noch moeite.
Waarom dat?
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
27-01-2019 18:20
Ik heb niet alleen tegels maar ook groen in mijn tuin en dar geniet ik van. Vooral van het gevoel dat je naar buiten kunt en niet vast zit aan een balkon als je dat al hebt. Ik zou daar een benauwd gevoel aan over houden. Ik krijg ook alsmaar complimenten over mijn tuin en daar ben ik trots op. Ieder zijn ding. Ik vind onkruidwoekerende tuinen op het anti tegeltuin topic echt niet mooi.
Niet ieder groen sprietje is onkruid en hoeft platgespoten te worden met afschuwelijk gif hoor.
Al kan ik me met jouw gebrek aan kennis over wat goed is voor de natuur wel voorstellen dat je het verschil niet ziet tussen onkruid en planten.
...
miedo schreef:
27-01-2019 19:28
Waarom dat?
Ja, dat vraag ik me ook af.
Cateautje schreef:
27-01-2019 19:26
Behalve als het om jou gaat natuurlijk, dan besparen we kosten noch moeite.
Ze mogen mij gerust een spuitje geven hoor ipv dat ze nog jaren dure medicatie en therapie aan me moeten besteden, maar zolang ze daar ethische bewaren tegen hebben maak ik gewoon gebruik van alles wat mijn leven minder zwaar maakt.
Selmanas schreef:
27-01-2019 18:36
Appartementen en in de hoogte bouwen is wel het domste wat er kan gebeuren.
Het OV en de snelweg zijn al overvol. Zelfs als je in de supermarkt staat merk je dat er in Nederland veel meer mensen wonen dan het land aankan.

Met hoogbouw wonen er nog meer mensen op nog minder ruimte en is het einde helemaal zoek.
Je kijkt door de verkeerde kant van de verrekijker. Wanneer mensen dicht(er) op elkaar gaan wonen, dan neemt de behoefte aan verplaatsingen af omdat je in een dichtbevolkte omgeving veel meer voorzieningen in de buurt hebt.

In het theoretische geval je alle Nederlanders onderbrengt in een stad ter grootte van de provinicie Utrecht, dan wordt die stad weliswaar heel druk maar desalniettemin zal het gemiddeld autogebruik fors afnemen.

Amsterdammers hebben veel minder vaak een auto en doen meer per fiets en te voet dan inwoners van een gemiddeld dorp in Drenthe.
Groningen en Drenthe.
Failliete provincies met ruimte te over.
Alleen al tussen het jaar 2000 en het jaar 2013, is de omvang van het gemiddelde huishouden in Nederland gedaald van 2,3 naar 2,2 personen.

Dat klinkt nog niet zo dramatisch, maar het betekent wel dat je voor dezelfde groep mensen steeds meer huizen nodig hebt (in dit geval: circa 4,5% meer huizen tussen 2000 en 2013, ofwel circa 250.000 extra huizen).

Hier dus wederom mijn verbazing over de populariteit van eensgezinswoningen met tuin. Het eerste dat ik doe als de kinderen het huis uit zijn, is mijn vrouw overtuigen dat we onze hut in een kinderrijke buitenwijk verruilen voor een appartement op een leuke centrale plek.
ManOpHetPrikbord schreef:
27-01-2019 19:39
Je kijkt door de verkeerde kant van de verrekijker. Wanneer mensen dicht(er) op elkaar gaan wonen, dan neemt de behoefte aan verplaatsingen af omdat je in een dichtbevolkte omgeving veel meer voorzieningen in de buurt hebt.

In het theoretische geval je alle Nederlanders onderbrengt in een stad ter grootte van de provinicie Utrecht, dan wordt die stad weliswaar heel druk maar desalniettemin zal het gemiddeld autogebruik fors afnemen.
Voorzieningen als natuur en ruimte zijn er niet in een stad dus degenen die daar behoefte aan hebben moeten zich alsnog verplaatsen met de auto.
De keren per jaar dat ik behoefte heb aan stadse voorzieningen zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Ruimte en natuur heb ik dagelijks nodig.
Grote steden hebben de toekomst, zo hebben stedenbouwkundigen voorspeld.
redbulletje schreef:
27-01-2019 19:48
Voorzieningen als natuur en ruimte zijn er niet in een stad dus degenen die daar behoefte aan hebben moeten zich alsnog verplaatsen met de auto.
De keren per jaar dat ik behoefte heb aan stadse voorzieningen zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Ruimte en natuur heb ik dagelijks nodig.
Jij bent de uitzondering. De praktijk wijst uit dat verreweg de meeste mensen tevreden voor de directe woonomgeving tevreden zijn met een parkje en af en toe wat bomen en struiken.
ManOpHetPrikbord schreef:
27-01-2019 19:52
Jij bent de uitzondering. De praktijk wijst uit dat verreweg de meeste mensen tevreden voor de directe woonomgeving tevreden zijn met een parkje en af en toe wat bomen en struiken.

Dat moet haast wel, hoe verklaar je anders al die mensen die in vinexwijken wonen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
27-01-2019 19:51
Grote steden hebben de toekomst, zo hebben stedenbouwkundigen voorspeld.
Dan wordt het tijd dat we die eens gaan bouwen in Nederland. Nu hebben we slechts een paar kleine steden met daartussenin heel erg veel groen. Het stuk tussen bijvoorbeeld Rotterdam en Delft kan je prima bebouwen. En hetzelfde geldt voor de ruimte tussen Den Haag en Leiden. Daar gaat weinig bijzonder natuurgebied aan verloren.
Alle reacties Link kopieren
Dat er een oplossing moet komen voor de woningnood lijkt me logisch. Of die oplossing ligt in het bouwen van meer eengezinswoningen/vinexwijken of het bouwen van meer flats en in welke regio weet ik niet.

Maar wat en hoe er dan ook gebouwd wordt, net zo belangrijk al dan niet belangrijker is hoe wordt omgegaan met de toenemende wateroverlast die wordt veroorzaakt door steeds hevigere regenbuien. Want je kan Nederland wel volbouwen, het hemelwater moet ergens heen. In veel gemeenten wordt nu al aan duurzame oplossingen daarvoor gewerkt maar hoe meer wordt volgebouwd hoe meer maatregelen er getroffen moeten worden.

Steeds meer bewoners van rijtjeshuizen lijken wél een tuin te willen maar dan lekker onderhoudsvriendelijk, die tuinen worden dan dus betegeld, funest voor het afvoeren van hemelwater.
Ik zou zeggen, verplicht deze bewoners tenminste tweederde van hun tuin met groen in te richten i.p.v. te betegelen. Zorg voor voldoende groen in woonwijken en rondom flats, kortom neem voldoende maatregelen om hoosbuien en piekbelasting aan te kunnen want als alles wordt volgebouwd zonder verdere maatregelen te nemen dan staan we straks allemaal tot onze enkels in het water.
...
Cateautje schreef:
27-01-2019 18:16
Waar is hier?
Middelgrote stad in het Noorden. Overigens kunnen er met gemak een miljoen woningen bij, alleen niet in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
27-01-2019 21:34
Middelgrote stad in het Noorden. Overigens kunnen er met gemak een miljoen woningen bij, alleen niet in de randstad.
Daar is niet genoeg werk
redbulletje schreef:
27-01-2019 16:38
Nederland is nu al veel te vol gebouwd. En de nieuwere huizen hebben standaard veel te kleine tuinen. Zelfs vrijstaande huizen worden op 'n postzegeltje grond gebouwd. Veel mensen snakken juist naar meer ruimte om zich heen. Nederland moet leger, minstens terug naar 12 miljoen inwoners maximaal.
Helemaal mee eens.
merle78 schreef:
27-01-2019 22:18
Helemaal mee eens.
Zullen we een stoelendans gaan houden?
Sara9876 schreef:
27-01-2019 20:27
Dan wordt het tijd dat we die eens gaan bouwen in Nederland. Nu hebben we slechts een paar kleine steden met daartussenin heel erg veel groen. Het stuk tussen bijvoorbeeld Rotterdam en Delft kan je prima bebouwen. En hetzelfde geldt voor de ruimte tussen Den Haag en Leiden. Daar gaat weinig bijzonder natuurgebied aan verloren.
Dan zou onder andere Midden Delfland verloren gaan. Een poldergebied waar de langverwachte A4 alleen mocht worden doorgetrokken in een tunnelbak zodat de grassprietjes er geen last van hebben.

Verder vind ik het persoonlijk een vrij slecht idee om Rotterdam-Den Haag-Leiden helemaal aan elkaar te laten groeien. Zoveel open ruimte zit er echt niet tussen na alle eerdere stadsuitbreidingen.

Een stad als Den Haag moet m.i. vooral de hoogte in en de bestaande ruimte beter benutten als de bevolking hier verder groeit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven