75 jaar bevrijding

05-05-2020 13:13 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar een bijzondere editie van 4 en 5 mei.
Een jubileumjaar met een uitgestorven Dam, een historische toespraak van de Koning, een voordracht van Arnon Grunberg en zonder verdere festiviteiten en evenementen.

Ik ben benieuwd hoe jullie het dit jaar ervaren.

Toevoeging: Ben je er in deze tijden juist meer of minder mee bezig?
In hoeverre voel jij je vrij?
Vind je het nog belangrijk om te herdenken?
Ben je tevreden met de manier waarop nationaal herdacht wordt (dus welke oorlogsslachtoffers er worden herdacht e.d.)?
Denk je dat de nationale herdenking en bevrijding genoeg leeft onder de bevolking of dit juist verslapt? Etcetera.
alongwiththesunshine wijzigde dit bericht op 05-05-2020 16:38
44.57% gewijzigd
wij slapen nooit.
AnAppleADay schreef:
05-05-2020 14:50
Ik wil graag een vlag kopen maar mijn (huur)huis heeft er geen ‘vlaggenpunt’ (hoe heet zoiets?) voor.
En de meeste huizen hebben dat tegenwoordig niet... heel jammer.

Zodra ik een koophuis heb komt er een vlag, ik vind het leuk om de vlag uit te hebben op 4 en 5 mei, geeft een samenhorigheidsgevoel
Een vlaggenstokhouder is gewoon bij bol.com o.a. te koop:
https://www.bol.com/nl/l/vlaggenstokhouders/N/39742/
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het indrukwekkend, gisteren op de Dam, maar vooral ook beklemmend, dat lege plein en het katheder dat elke keer weer werd schoongemaakt voor de volgende spreker. Alsof de mensen er al bijna niet meer waren.
Een heldere, scherpe toespraak van Arnon Grunberg, ik houd daarvan, maar er haken helaas veel mensen af als ze zijn gezicht zien.

Hier wel vlaggen in de straat, zoals altijd. Ik heb de indruk dat de dodenherdenking juist meer leeft dan 10 jaar geleden, ook bij jonge mensen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
05-05-2020 15:14

Een heldere, scherpe toespraak van Arnon Grunberg, ik houd daarvan, maar er haken helaas veel mensen af als ze zijn gezicht zien.
Niet alleen zijn gezicht. Het is een akelige vent. Je weet wat ie zijn ex-vriendin Roos allemaal heeft aangedaan?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
05-05-2020 15:31
Niet alleen zijn gezicht. Het is een akelige vent. Je weet wat ie zijn ex-vriendin Roos allemaal heeft aangedaan?
Heb het even opgezocht, erg walgelijk inderdaad. Heel jammer.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de dodenherdenking gisteren intenser dan normaal. Juist door die lege kerk en die lege Dam. Normaal heb ik overigens de Waalsdorpervlakte op staan maar dat terzijde. Later op de avond was er een documentaire over Femma Fleischman. Een van de weinigen die het nog kan navertellen. Zij is destijds afgevoerd naar Auschwitz en heeft het overleefd. Nu op haar 92e is zij een vitale vrouw die voor haar leeftijd nog vol in het leven staat. Het was erg mooi om te zien.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-05-2020 15:13
Een vlaggenstokhouder is gewoon bij bol.com o.a. te koop:
https://www.bol.com/nl/l/vlaggenstokhouders/N/39742/
Ja maar die ga ik niet zomaar in de gevel van mijn huurhuis boren.
Ik besef mij vandaag dat we nog veel vrijheid hebben ondanks alle beperkingen.
AnAppleADay schreef:
05-05-2020 17:46
Ja maar die ga ik niet zomaar in de gevel van mijn huurhuis boren.
Mag je aan en in een huurhuis niets ophangen dan? Ook geen plantenpotjes of andere siervoorwerpen?
Je kunt altijd nog een vlaggenmast in de tuin zetten ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-05-2020 17:50
Mag je aan en in een huurhuis niets ophangen dan? Ook geen plantenpotjes of andere siervoorwerpen?
Je kunt altijd nog een vlaggenmast in de tuin zetten ;-D
Nou, alles moet weer terug gebracht worden in oude staat. Een gaatje binnen in de muur is makkelijker gevuld dan in de gevel dus ik waag het er maar niet op.

Een mast in de voortuin is wel een statement ja :proud:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
05-05-2020 14:49
Ik heb talloze filmpjes gezien van (jonge) mensen die gisteren hun muziekinstrument gebruikten voor de Last Post.
Bij de dodenherdenking spelen ze het signaal Taptoe, niet de Last Post. Lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde :)

Ik vind juist dat 5 mei een vrije dag zou moeten blijven, niet eens in de 5 jaar, maar ieder jaar. Zodat het een teken is hoeveel waarde wij nog altijd hechten aan onze vrijheid, die we te danken hebben aan wat nu 75 jaar geleden is gebeurd, de bevrijding van ons land. Juist omdat het nu maar eens in de 5 jaar een nationale vrije dag is verslapt hier de aandacht misschien voor.
Ik heb gelukkig gisteren en vandaag wel veel vlaggen buiten zien hangen in mijn buurt, het blijft een mooi gezicht om te zien.

En die herdenking op de lege Dam was echt wel heel indrukwekkend!
Mooie toespraak ook van de koning :)
Hier ook veel meer vlaggen dan voorgaande jaren. Een ongewone herdenking maar wel mooi.
Voor wat betreft de speech van Grünberg : Het vergelijk van Joodse mensen en Marokkanen in een tijd waar we de bevrijding van NL vieren vind ik zeer ongepast.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
05-05-2020 19:41

Voor wat betreft de speech van Grünberg : Het vergelijk van Joodse mensen en Marokkanen in een tijd waar we de bevrijding van NL vieren vind ik zeer ongepast.
Maar dat deed hij dan ook helemaal niet, hij vergeleek de wijze waarop er nu over Marokkanen gesproken wordt met de manier waarop in de jaren 20 en 30 joden werden ontmenselijkt en gekarakteriseerd.
Maar dat moet je wel willen zien, natuurlijk, wie de schoen past en zo. Maar je kunt ook de boodschapper aanvallen.
En daar lijkt de Baudetjugend voornamelijk heel erg druk mee te zijn.
Thoth schreef:
05-05-2020 21:03
Maar dat deed hij dan ook helemaal niet, hij vergeleek de wijze waarop er nu over Marokkanen gesproken wordt met de manier waarop in de jaren 20 en 30 joden werden ontmenselijkt en gekarakteriseerd.
Maar dat moet je wel willen zien, natuurlijk, wie de schoen past en zo. Maar je kunt ook de boodschapper aanvallen.
En daar lijkt de Baudetjugend voornamelijk heel erg druk mee te zijn.
Is dat zo? 6 miljoen vergaste joden vergelijken met de Marokkanen? Nee, die schoen pas ik dan blijkbaar niet. Wonen er hier Marokkanen die moeten onderduiken? Die een embleem moeten dragen? De vergelijking is ongepast en onbeschaamd, vind ik. En de Baudetjugend zegt mij niets.
Alle reacties Link kopieren
Bij gebrek aan argumenten herhaal je jezelf gewoon maar?

Laat eens zien, waar in de speech maakt Grünberg de vergelijking waar jij je kennelijk zo aan geërgerd hebt. Kom eens met een citaat.
Thoth schreef:
05-05-2020 22:00
Bij gebrek aan argumenten herhaal je jezelf gewoon maar?

Laat eens zien, waar in de speech maakt Grünberg de vergelijking waar jij je kennelijk zo aan geërgerd hebt. Kom eens met een citaat.
.
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 06-05-2020 06:00
Reden: De zon schijnt
28.89% gewijzigd
[quote=Thoth post_id=31339705 time=1588708819 user_id=55066]
Bij gebrek aan argumenten herhaal je jezelf gewoon maar?

Laat eens zien, waar in de speech maakt Grünberg de vergelijking waar jij je kennelijk zo aan geërgerd hebt. Kom eens met een citaat.
[/quote

.
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 06-05-2020 05:50
Reden: Heeft geen zin
17.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In de jaren 20 en 30 waren er ook nog geen Joden vergast.
Maar er was wel al opruiend geluid wat heeft geleid tot de genocide later in de jaren 40.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-05-2020 22:36
In de jaren 20 en 30 waren er ook nog geen Joden vergast.
Maar er was wel al opruiend geluid wat heeft geleid tot de genocide later in de jaren 40.
Hou op hoor. Je kunt op geen enkel moment de situatie met de Joden in de jaren 30 vergelijken met de Marokkanen van nu. Dat is ongekend schofterig tegenover Joden. De nieuwe joden zijn nog steeds de Joden, gezien de vele bedreigingen en het opkomende antisemitisme.
Ik vind herdenken belangrijk. Ik herdenk op 4 mei inderdaad en hou me vanzelfsprekend aan de twee minuten stilte. Voor mezelf persoonlijk heb ik er een extra gedenkdag bij op 15 augustus en daar heb ik zelf ook meer mee.

Zelf voel ik me prima vrij en ook al zou dat niet zo zijn nu dan zou ik het nogal ongepast vinden gezien de situaties en tijden die we herdenken. Dat is geen vergelijking vind ik zelf.

Ik ben bang dat de aandacht wel verslapt, en veel mensen 5 mei vooral nog als feest zien met de bevrijdingsfestivals/andere uitstapjes (zonder corona dan) en aangezien dat virus er nu bij is gekomen mensen zich ook vooral focussen op de vrijheid die ze nu zelf moeten 'inleveren'. Alleen bij ouderen die echt op hoge leeftijd zijn en de tijd zelf nog hebben meegemaakt en echt eenzaam/dementerend zijn kan ik me nog wel wat bij die vergelijking voorstellen.
nessemeisje schreef:
06-05-2020 11:27
Hou op hoor. Je kunt op geen enkel moment de situatie met de Joden in de jaren 30 vergelijken met de Marokkanen van nu. Dat is ongekend schofterig tegenover Joden. De nieuwe joden zijn nog steeds de Joden, gezien de vele bedreigingen en het opkomende antisemitisme.
Mee eens.
Wat is er op 15 augustus?
redbulletje schreef:
06-05-2020 15:18
Wat is er op 15 augustus?
Japan capituleerde toen, in 1945.
Nehemah schreef:
06-05-2020 15:20
Japan capituleerde toen, in 1945.
okee, dat wist ik niet
redbulletje schreef:
06-05-2020 15:26
okee, dat wist ik niet
Voor mij persoonlijk betekent die dag ook meer, mijn familie heeft tijdens de oorlog vooral in Zuidoost-Azië heel erg geleden. Op 4 mei herdenk ik niet alleen wat de Joodse bevolking is aangedaan, maar iedereen die onder de nazi's heeft geleden maar dat is voor mij dan dus meer maatschappelijk.

15 augustus is voor mij meer de grote herdenkdag.
Alle reacties Link kopieren
De lege Dam vond ik heel indrukwekkend, de toespraak van de Koning erg mooi.
Op 5 mei ben ik in Rotterdam langsgegaan bij het monument voor Loods 24, wat voor Rotterdam was wat de Hollandsche Schouwburg was voor Amsterdam, de plek waar de Joden werden verzameld voor de afvoer naar Westerbork.

Daar staan op plaquettes de namen van Joodse kinderen die met een kindertransport zijn afgevoerd met de leeftijd erbij.
Ik heb het niet drooggehouden....
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven